2026-01-15 Torsdag 19:00 Leksand - Brynäs 4-5 OT

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Pastis
Maskinchef

Re: 2026-01-15 Torsdag 19:00 Leksand - Brynäs

Inlägg av Pastis »

Stjärnan skrev: mån 12 jan 2026, 15:20
Pastis skrev: mån 12 jan 2026, 10:45
Gösen skrev: mån 12 jan 2026, 08:32

Själv tycker ju jag att bästa sättet att inte förlora ett kval är att undvika det helt.
Men det är jag det.

Håller med! :YMHUG: Det är "bara" 10 poäng upp till 12:e platsen med 17 matcher kvar! Det kan fortfarande gå! :wor:

Det tar bara tio matcher om vi börjar vinna (låter lite tjatigt det där OM) men enl Gösen tar det bara två eller tre, hur nu det ska gå ihop...

Det blir inte lätt, men man kan ju inte ge upp i förtid! Det finns små ljusglimtar i spelet! Det gäller att få självförtroende och inga botten dippar i spelet så kan det gå vägen...

Bild
Runntur

Inlägg av Runntur »

Pastis skrev: mån 12 jan 2026, 22:53
Stjärnan skrev: mån 12 jan 2026, 15:20
Pastis skrev: mån 12 jan 2026, 10:45

Håller med! :YMHUG: Det är "bara" 10 poäng upp till 12:e platsen med 17 matcher kvar! Det kan fortfarande gå! :wor:

Det tar bara tio matcher om vi börjar vinna (låter lite tjatigt det där OM) men enl Gösen tar det bara två eller tre, hur nu det ska gå ihop...

Det blir inte lätt, men man kan ju inte ge upp i förtid! Det finns små ljusglimtar i spelet! Det gäller att få självförtroende och inga botten dippar i spelet så kan det gå vägen...

Vi ska givetvis sikta på säker mark så länge det finns en chans för det, allt annat är bara dumheter. Alla i hela organisationen är medvetna om situationen, inklusive alla spelare. Vi behöver sikta på säker mark för att hålla upp motivation och glädje i den dagliga verksamheten. Den verksamheten har för övrigt sett helt OK ut efter jul och fram till nu. Problemet för oss är avståndet till säker mark, det är på 10 pinnar igen och har inte blivit mindre sedan före jul i stort sett. Men om vi fortsätter att prestera som vi har gjort på slutet, och fortsätter kriga som vi har gjort, så är jag övertygad om att vi ger oss chansen att klättra förbi kvalstrecket på de 17 omgångar som återstår. Om vi sedan klarar att göra det är något annat, men vi ska givetvis sikta på det. Om inte annat kanske vi fixar hemmafördel i ett kval och det kan vara nog så viktigt.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Sniper skrev: tis 13 jan 2026, 11:14

Önskar att dom hade pratat om hur och vad som behövs för att få igång PP, istället för att prata om "vem" som kan få igång det. För det verkar vara en fråga ingen riktigt (åtminstone ledande position) kan svara på. Jag menar alltså vilka egenskaper eller träning som behövs, diskussionen kan sedan mycket väl utmynna i en spelare som har dessa egenskaper. Det vore fantastiskt om någon lyckas pinppointa en eller några spelare som behövs för ett lyckat PP, en gåta som gäckat Leksand/Tjomme väldigt länge, och när vi hade Camper, Hrivik, Cehlarik så vill jag ändå tro att det var mer tur än skicklighet i att vi fick till den unika formationen.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Jo. Det är ju en gåta hur det kunnat vara så dåligt PP flera år i rad. Men det är ju knappast för att vi tränar fel. Vi tränar såklart på ungefär samma sätt som alla andra. Viss variation med olika tränare förstås. Men det är inte Tjomme eller styrelsen som har bestämt något särskilt som ska gälla just för det (eller någon annan del av träningarna). Det har man tränare till.

"Black as midnight on a moonless night"

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Gösen skrev: tis 13 jan 2026, 14:37

Jo. Det är ju en gåta hur det kunnat vara så dåligt PP flera år i rad. Men det är ju knappast för att vi tränar fel. Vi tränar såklart på ungefär samma sätt som alla andra. Viss variation med olika tränare förstås. Men det är inte Tjomme eller styrelsen som har bestämt något särskilt som ska gälla just för det (eller någon annan del av träningarna). Det har man tränare till.

Men jag har ju sagt hur det ska lösas. Väl i zon: Passa pucken snabbt till olika positioner. På ett tillslag. Ibland fram och tillbaka, ibland vidare. Till slut hinner försvararna inte med och lägen uppstår. Det är egentligen väldigt enkelt. Och så tränar de inte kan jag lova. För då hade vi spelat så.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Stjärnan skrev: tis 13 jan 2026, 15:01

Men jag har ju sagt hur det ska lösas. Väl i zon: Passa pucken snabbt till olika positioner. På ett tillslag. Ibland fram och tillbaka, ibland vidare. Till slut hinner försvararna inte med och lägen uppstår. Det är egentligen väldigt enkelt. Och så tränar de inte kan jag lova. För då hade vi spelat så.

:mrgreen:

"Black as midnight on a moonless night"

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

På frånvarolistan i två månader.

Nu går Michael Lindqvist, 31, en kamp mot klockan för att spela torsdagens Gävle/Dala-derby.
https://www.falukuriren.se/2026-01-13/s ... sitiv-men/

Ludde

Inlägg av Ludde »

Det finns en teori om att special teams ofta bygger på spelarnas individuella skicklighet i slutänden och det är väl inte helt osannolikt enligt mig när man ser på våra prestationer dom senaste säsongerna. Sen är det självklart väldigt beroende av självförtroende i både pass och avslut där också.

Tänker på Ovetjkin, alla i hela världen vet vart han vill stå och skjuta ändå så kan ingen riktigt stoppa det.

Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Stjärnan skrev: tis 13 jan 2026, 15:01

Där är vi helt överens, det behöver inte vara så jävla avancerat och uppstyrt. Sätt fart på pucken med enkla pass så hinner de inte sätta press och tvingas krympa boxen, sedan kan man sätta trafik på mål och spela pucken med längre pass för att förflytta målvakten och lite trafik så kommer chanserna.

Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Ludde skrev: tis 13 jan 2026, 19:46

Det finns en teori om att special teams ofta bygger på spelarnas individuella skicklighet i slutänden och det är väl inte helt osannolikt enligt mig när man ser på våra prestationer dom senaste säsongerna. Sen är det självklart väldigt beroende av självförtroende i både pass och avslut där också.

Tänker på Ovetjkin, alla i hela världen vet vart han vill stå och skjuta ändå så kan ingen riktigt stoppa det.

Det har också med självförtroende att göra, han vet att han sätter minst varannan puck i det läget och vågar trycka dit den direkt utan att fundera. Han har väl gjort typ 500 mål därifrån så han vet att fortsätter han skjuta så kommer målen trilla in. Den tryggheten har inte vi haft på många år.

Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Sniper skrev: tis 13 jan 2026, 11:14

Det sägs här att man planterade ett rykte om Enroth. Men nog var det tom så att Superstars startade en insamling för honom. Var det också bara en dimridå?

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

herjarn
14 januari 2026, 15:13
Från SiljanNews:

"Jag träffade Johan Hedberg efter träningen, en intervju som publiceras på torsdagsmorgonen. Hedberg meddelade då att han inte räknar med att Michael Lindqvist är uttagningsbar till torsdagens möte med Brynäs. Förhoppningen är dock att ”Linkan” ska kunna gå för fullt från och med nästa vecka om än i sin egen takt.

Mer om detta imorgon bitti."

Hmm okey...

harfager

Inlägg av harfager »

Såhär tränade man enligt SN:

"Ni vill förmodligen veta hur kedjor och backpar såg ut denna historiska träning? Kommer här:

Oskar Lang – Lukas Vejdemo – Max Véronneau

Andro Kaderli – Tinus Luc Koblar – Peter Cehlárik

Nolan Stevens – Kalle Östman – Marcus Karlberg/Arvid Eljas

Gabriel Fortier – Jon Knuts – Wiktor Nilsson/Michael Lindqvist

Matt Caito – Olle Strandell

Alexander Lundqvist – Anton Johansson

Joonas Lyytinen – Fred Nilsson

Stefan Milosevic – Dennis Altörn.

Slipsar, burväktare, keeprar, you name it: Marcus Gidlöf och Jakob Hellsten.

Träningens publiksiffra: 3 (reportrar och Christer Siik borträknade)"

Lampa

Inlägg av Lampa »

Är väl fullständigt idiotiskt att stressa in Lindqvist. Låt han långsamt komma in i det så han är pigg och fräsch till kvalet.