15 träningsmatcher kvar i väntan på att ett mirakel ska ske.
2026-01-17 Lördag 15:15 Luleå - Leksand 4-0
-
svepet
-
Henke Lif
Re: 2026-01-17 Lördag 15:15 Luleå - Leksand
En revansch sugen Jörgen Jönsson ?
-
Pellefant
Vi MÅSTE in med ett par (minst) rejäla backar för att man ska kunna tro på det här
-
Aggeman
Luleå är usla på läktaren, vi är usla på isen.
-
Leksing i vargaland
Enda fördelen med det sista målet borde vara att dom lär sig att ALDRIG spela puckar framför eget mål. Denna match var ändå körd , det kunde stått 3-3 och ett sådant vansinnes pass kom.
När fan ska dom lära sig det grundläggande att spela enkelt i egen zon.
-
Stjärnan
Sniper skrev: lör 17 jan 2026, 17:11De knäcktes när de inte fick med sig något från Scandinavium och sjupoängsavståndet blev tio.
Annars hade det inte sett ut på det där halvhjärtade sättet mot Brynäs.
Gradvis kommer luften gå ur laget fullständigt.
Hedbergs "process" rätt ner i avgrunden.
Ja. Så tror jag med. Vi såg det i fjol med när vi insåg att top 6 var borta. Vi blev så knäckta sp vi även tappade den redan klara playin platsen.
För klent lag som sagt.
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
-
Lampa
**** Det är Hellstens fel *****
-
Ludde
Re: 2026-01-17 Lördag 15:15 Luleå - Leksand 4-0
För dåliga spelare för SHL och SHLs mest överskattade huvudtränare, ingen bra mix.
Oavsett utgång så räknar jag med att Tjomme får sparken, Hedberg blir max assisterande och dom två assisterande inte är påtänkta för att stå i Leksands bås nästa säsong.
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
-
Maxwell
Leksand är som liberalerna. De får förlita sig på ett mirakel för att inte åka ur.
Ingen vill spela i Leksand och ingen vill rösta på liberalerna. I liberalerna ägnade man sig åt internt navelskåderi tills ingen utanför brydde sig om vad man höll på med. I Leksand stoppade man chansen till en professionell styrelse och ledning. Resultatet ser vi nu.
-
Klas
Känns som jag inte missat nåt. Ger nog fan i att kolla matchen ikväll, får nog ångest av detta lag. Men det är väl så, luften har gått ur. Går det att reparera inför säsongsavslutningen?
10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
-
Lampa
Klas skrev: lör 17 jan 2026, 18:45Känns som jag inte missat nåt. Ger nog fan i att kolla matchen ikväll, får nog ångest av detta lag. Men det är väl så, luften har gått ur. Går det att reparera inför säsongsavslutningen?
Bli helt avsågade (14-15 poäng upp), acceptera läget, se möjligheterna istället för ångesten. Spela mot ett lag som krigat in i slutet och till sist får kvala, utnyttja det. Är enda möjligheten jag ser. Verkligen läge här att ta in människor som kan hjälpa spelarna mentalt.
-
Fjodor
Ja det finns säkert några siffror som visar det….. Han kanske har förlorat mest matcher i SHL som båsöppnare?
Nu har Gidlöf stått 16 matcher (6 vinster, 48 insläppta mål) och Hellsten 15 matcher (3 vinster, 46 insläppta mål). Gidlöf 3.00 i GAA, Hellsten 3.10 i GAA. Hur många mål har vi gjort framåt i dessa matcher? 46 när Gidlöf stått respektive 25 när Hellsten stått. Kan kanske vara en förklaring till fler vinster för Gidlöf.
Vårt tabelläge beror inte på vem som vaktar buren, för båda gör det bra. Det är kollektivet som brister, även om det är bekvämt att jaga syndabockar. Hellsten, Caito, Nilsson, Cehlarik, Östman, Stevens, Max, Hedberg, Pajen, Printz, Tjomme osv. take your pick om det känns fint bakom tangentbordet.
Den enkla lösningen till att bli kvar i SHL: Gå ut offentligt med att gult alltid ska finnas på våra tröjor, ta genast bort Bröder inför hemmamatcher, förbjud trummor på norra stå. Bort med all jävla gammal HA romantik så fixar vi detta.
-
Pellefant
Fjodor skrev: lör 17 jan 2026, 23:27Ja det finns säkert några siffror som visar det….. Han kanske har förlorat mest matcher i SHL som båsöppnare?
Nu har Gidlöf stått 16 matcher (6 vinster, 48 insläppta mål) och Hellsten 15 matcher (3 vinster, 46 insläppta mål). Gidlöf 3.00 i GAA, Hellsten 3.10 i GAA. Hur många mål har vi gjort framåt i dessa matcher? 46 när Gidlöf stått respektive 25 när Hellsten stått. Kan kanske vara en förklaring till fler vinster för Gidlöf.
Vårt tabelläge beror inte på vem som vaktar buren, för båda gör det bra. Det är kollektivet som brister, även om det är bekvämt att jaga syndabockar. Hellsten, Caito, Nilsson, Cehlarik, Östman, Stevens, Max, Hedberg, Pajen, Printz, Tjomme osv. take your pick om det känns fint bakom tangentbordet.
Den enkla lösningen till att bli kvar i SHL: Gå ut offentligt med att gult alltid ska finnas på våra tröjor, ta genast bort Bröder inför hemmamatcher, förbjud trummor på norra stå. Bort med all jävla gammal HA romantik så fixar vi detta.
Nog har laget mycket att önska men jag tycker det är ganska lätt att "take my pick", klistrar in mina syndabockar från nästa matchtråd även här:
Egentligen är vi inte faktiskt inte så dåliga i någon period forwardsmässigt (frånsett PP), Luleå straffar oss på 3 ordentliga och rena backmisstag och det fjärde är väl egentligen också ett misstag/otur. Det är så uppenbart och tragiskt att se, och det har varit så länge att det är backarna vi faller på, vi har egentligen ingen back som någon annan klubb i SHL skulle vilja ha, dom kan funka mot sämre motstånd ibland och då solen står i zenit, men bara då. Om vi vill ha en chans att klara oss kvar i ett kval så in med åtminstone ett par backar av hög klass och då menar jag inte två backar av hög Tjomme-klass utan två rejäla/stabil av Anton Lindholm-kaliber eller helst ännu bättre, och framförallt två backar som kan styra och hålla bort bort motsåndarna framför vårat mål på ren styrka och storlek. Två rejäla backar som kan spela och ta hand om 25 minuters spel i matcherna, då minimerar vi risken för misstag av våra befintliga backar, för misstagen haglar just nu (igen) och i synnerhet i dagens match.
...hade vi inte gjort några backmisstag idag så hade vi haft åtminstone en poäng.
-
Sniper
- Intendent
- Då har man slagit upp ögonen till en ny dag i det helvete som är LIF-supporterns. Morgonstund har allt annat än SM-guld i mun.
- Av gårdagsmatchen såg jag endast två krockande LIF-backar och 1-0 till Luleå. Sedan kunde man stänga av. Visste redan då vad det var för match som väntade.
-
Wiborg
Sniper skrev: sön 18 jan 2026, 08:16
- Då har man slagit upp ögonen till en ny dag i det helvete som är LIF-supporterns. Morgonstund har allt annat än SM-guld i mun.
- Av gårdagsmatchen såg jag endast två krockande LIF-backar och 1-0 till Luleå. Sedan kunde man stänga av. Visste redan då vad det var för match som väntade.
Nu har jag inte orkat läsa igenom matchtråden men jag hade exakt samma känsla som dig att jaha, det är en sån match idag. Luleå skapade egentligen ingenting, men vi bjöd dem på 4 mål. Sedan att vi skapade lika mycket som Luleå räckre ju inte till om de inte är lika givmilda tillbaka. Nu har jag deppat hela helgen och börjar ställa in mig på kvalet så får vi hoppas att man hinner spela Linkan i form, att inga övriga skador tillkommer och att framförallt Lunkan hinner tillfriskna. Egentligen tycker jag Fred är lika viktig men det verkar inte tränarna tycka utan spelar Caito i alla fall så om han sitter på läktaren skadad eller frisk spelar ju mindre roll. För jag räknar kallt med att lillebror Johansson får fortsätta spela, tycker han var bästa back på banan trots krocken med Lyytinen.