SteveY skrev: fre 16 jan 2026, 11:02Lite märkligt att Tjomme inte har presenterat någon förlängning av spelarkontrakt än
Det är nog ingen som vill förlänga förens SHL kontraktet är klart för 26/27.
SteveY skrev: fre 16 jan 2026, 11:02Lite märkligt att Tjomme inte har presenterat någon förlängning av spelarkontrakt än
Det är nog ingen som vill förlänga förens SHL kontraktet är klart för 26/27.
Framåt Masar!
Jodå, det brukar man göra. Kontraktet rivs ju sen om vi skulle åka ur.
SteveY skrev: fre 16 jan 2026, 12:20Jodå, det brukar man göra. Kontraktet rivs ju sen om vi skulle åka ur.
Jaha okey, trodde att det bara gällde nuvarande kontrakt och inte förläningar. Man lär sig något nytt varje dag!
Framåt Masar!
Jag tror ju att dom allra flesta avvaktar och söker andra uppdrag efter en sån här säsong, han har väl helt enkelt inga som vill skriva på nytt.
Ludde skrev: fre 16 jan 2026, 15:00Jag tror ju att dom allra flesta avvaktar och söker andra uppdrag efter en sån här säsong, han har väl helt enkelt inga som vill skriva på nytt.
Men det är ju jättefin stämning i gruppen ![]()
Ludde skrev: fre 16 jan 2026, 15:00Jag tror ju att dom allra flesta avvaktar och söker andra uppdrag efter en sån här säsong, han har väl helt enkelt inga som vill skriva på nytt.
Ligger nog en hel del i detta. Och då tänker jag inte bara sportsligt, utan den ständigt pågående såpan Leksands IF.
Just därför kanske det bästa är degradering o konkurs. Rensa ut ALLT på alla nivåer o börja om med derbyn mot Häradsbydgen. Kommunen kan få Tegera i present för deras fantastiska insatser genom åren. Gått från fiffel o båg till lägst kommunstöd i SHL storstadslagen borträknade.
Det här är vad jag tycker att LIF ska göra nu. Detta är under förutsättning att spelarna vill spela för Hedbergs tränartrio.
LIF ska säga till TJ, Hedberg/tränarna, och spelartruppen, att SHL-kontraktet skall lösas tillsammans under fullt förtroende för varandra. Nu jävlar fixar vi detta! Vi kan inte ha en huvudtränare som efter matcher ser ut att hålla på att få en psykisk kollaps. Förbannad JA! Men inte så fylld av stress som efter Luleå. TJ, Hedberg, och spelarna har satt LIF i den position de är i nu. Nu får de förtroendet att knyta näven tillsammans och lösa detta. Med de ingredienser som krävs i all konst, dvs hjärna, hjärta, kuk. Till attack, och till försvar, och till attack! Verkställ!
Spelarna skall informeras om att det kan tillkomma värvningar. Åtminstone två forwards (varav minst en center). Jag håller inte med Lillgud om att backsidan är för svag. Däremot ska Caito ej spela pp. Någonsin. Så om back värvas så är det med en offensiv agenda, dvs att vi får en bra back som dessutom kan vara point i pp med ett slagskott som sjunger i nättaket. Frekvent. Och precis som Lillgud så anser även jag att en målvakt minst lika bra som Gidlöf måste värvas. Allt annat är galenskap.
För övrigt: skjut högt.
Jag, CMB, kommer att hålla och tro på er in i kaklet. Vinn!!
Just DET, är det nog ingen som tvivlar på. ![]()
Årens kräftgång sedan millenieskiftet beror på att lagen vi haft har varit för dåliga men det beror också på avsaknaden av krav, tror jag.
Vi har sällan haft sådana spelare i truppen. Jag tror Koblar kan vara en sådan. Eller komma att bli. Men han är för bra. Han kommer att försvinna.
Tränare behöver kunna ställa krav.
Vi lyckades hålla oss flytande när Björn kom hit. Hedberg kan säkert ställa vissa krav men jag tror inte han riktigt kan ställa de höga krav som behövs.
Kan han kasta ur spelare från träningarna? Spelare som fuskar. (Jag misstänker att det finns en del som gör det)
Kan Pajen det?
Kan de ge en rejäl avhyvling till enskilda individer?
Hedberg kan säkert "rasa" i omklädningsrummet efter en dålig kollektiv prestation, men kan han det öga mot öga?
Jag tror inte det.
När vi var i detta läge för ca 5 år sedan och inväntade kvalet så tog till sist TJ handen ur och sparkade tränaren, Herr Melin tror jag det var. Melin som nästan bad om att få bli avsatt. Det var lite väl sent men Uffe kom in och tog tag i det på en gång. Träningarna såg genast mer kravställda ut. Han drev på de nåt oerhört och känslan jag och andra hade de sista matcherna var att vi faktiskt för första gången någonsin skulle ha en hyfsad chans att klara av ett negativt kval. Ett kval som visade sig ställas in.
Det ser jag som en närmast omöjlig vision med nuvarande tränartrio. Än ska jag inte ge upp hoppet om att vi tillhör SHL nästa säsong, men tron finns inte där med Hedberg och Pajen. Men det går inte att vänta tills serien är färdigspelad. Nya tränare måste få tid på sig. OS uppehållet blir en sorts deadline.
Skönt att se dig här igen Lillgud. Välkommen tillbaka.
"When you’re going through hell, keep going"
W. Churchill
Koblar missar två matcher i februari, då han ska iväg med norska landslaget.
”Aldrig mått så dåligt i hela mitt liv”
I veckans avsnitt av Dalarnas Stolthet tar Olle Strandell plats vid intervjumikrofonen. LIF-backen går igenom sin långa hockeyresa fram till där han är idag, hemma i Leksands IF:s SHL-lag.
Strandell tvingades lämna moderklubben redan innan juniortiden skulle börja då han inte kom in på LIF:s hockeygymnasium. Istället gick flytten till Västerås där han spenderade tre av sina fyra juniorår. Inför sista året som junior flyttade Strandell hem för att spela med Leksands IF igen men det blev bara en säsong.
Därefter fortsatte karriären i Borlänge och spel i HockeyEttan fram tills Johan Hedberg och Mora IK ringde.
— Att få chansen att leva på hockeyn var ju något man drömt om och jobbat efter så när chansen dök upp var det ganska självklart att ta den, säger Strandell i podcasten.
I Mora skulle Strandell ta ytterligare kliv i sin utveckling vilket skapade intresse från SHL. Tiden i HV71 blev dock inte alls som den idag 26-årige backen tänkt sig.
— Första säsongen var ett rörigt år rakt igenom. Inför andra säsongen stod det också ganska klart att jag inte skulle få spela någonting med HV.
I avsnittet berättar Strandell dessutom om känslorna när Leksands IF hörde av sig, hur dialogen om en eventuell kontraktsförlängning ser ut, vad Johan Hedberg betytt för karriären samt ett speciellt tillfälle under en av säsongerna med Mora IK där magsjuka lamslog i stort sett hela laget.
— Jag har nog aldrig mått så dåligt i hela mitt liv.
https://www.siljannews.se/dalarnas-stol ... -mitt-liv/
Koblar har tydligen varit kaxig och sagt till Linus Johansson(Färjestads Kapten) att han inte skulle klara sig så länge i ligan ![]()
Bra tugg på den där Koblar!
(Vet inte om det är rätt tråd eller om man ens får posta Instagram reels)
Framåt Masar!
lil'masen skrev: sön 25 jan 2026, 21:28Koblar har tydligen varit kaxig och sagt till Linus Johansson(Färjestads Kapten) att han inte skulle klara sig så länge i ligan
Bra tugg på den där Koblar!
(Vet inte om det är rätt tråd eller om man ens får posta Instagram reels)
Ha ha, underbart!!
Men är man bäst i laget och stundtals dominerar planen så ung, ja då har man rätt att vara stöddig. Härligt Koblar!!
![]()
Vilken parodi det är i år. Spelare och lag förlorar men är ändå nöjda. "Vi spelade bra 5 mot 5" och special teams var rätt så bra för "vi fick några puckar mot mål". Orkar inte redogöra för källor, men maken på lågt ställda krav... har jag aldrig varit med om. Det är min känsla i alla fall.
Min sammanfattning av säsongen är: Så jävla nöjda och så jävla dåliga. Ryck upp er för fan!
Brinn av, sparka sönder ett omklädningsrum och visa att ni bryr er. Visa att det inte är okej att sitta på bänken och se misstag efter misstag eller att se spelare få chans att spela pp men vilar mest i 2 minuter.
Och när det kommer till laget och tränare. In med vad som helst som vet vad ordet "tävla" betyder. Det är duger inte.
"When you’re going through hell, keep going"
W. Churchill
Från Leksands IF:s förfall till norskt forfall: