Det fanns inget mer att säga. Nyss 3-5 i Scandinavium och tvåmålsunderläge för Leksand - det var över.

Vi brukar ju vinna åtminstone en match mot Växjö varje säsong så det måste ju bli den här matchen.
Framåt Masar!
Det var ett helt annat Leksand vi mötte idag mot det vi mötte senast. Sa Växjös lagkapten.
Om vi inte bjuder dem på två mål så har vi chansen. Vilket Leksand de får möta härnäst vet däremot ingen förrän en bit in i första perioden.
-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer
Robin Söderlund -> Claes Hammarsten Tirus https://www.leksandsif.se/article/xatat9i-30ead/view
Gösen skrev: mån 26 jan 2026, 10:19Det var ett helt annat Leksand vi mötte idag mot det vi mötte senast. Sa Växjös lagkapten.
Om vi inte bjuder dem på två mål så har vi chansen. Vilket Leksand de får möta härnäst vet däremot ingen förrän en bit in i första perioden.
Jo, jag vet. Ett Leksand som ser ut att vinna matchen, första 10 minuterna. Sedan ett Leksand som förlorar matchen på ett eller annat sätt resterande 50 minuterna.
Jag borde stötta. Eller vara tyst. Jag vet...
Men jag kan inte.
Det är många saker som har lett oss till denna sits vi sitter i. Styrelsen historiskt sett framförallt kanske. Men att vi nu ska bromsa oss till framgång, utan att våga satsa för att vinna, är ren idioti. Räknar in den fega kommunen i detta också. Idioti.
Vi riskerar att åka ur och vi riskerar att "aldrig" kunna komma tillbaka.
Leksands identitet.
Nationel exponering.
Indirekt tillväxt.
Har funderat att flytta tillbaka en vacker dag. Men utan hockeyn i finrummet kommer det inte hända, troligtvis.
Det här var off topic som fan. Men just nu är jag bitter. Det händer ju exakt ingenting och vi störtar mot kval.
"When you’re going through hell, keep going"
W. Churchill
SteelSky skrev: tor 29 jan 2026, 23:05, utan att våga satsa för att vinna, är ren idioti. Räknar in den fega kommunen i detta också. Idioti.
Med att "våga" antar jag att du menar värva bara för att värva. För det visar handlingskraft.
Kan handlingskraft även vara att tro på det man gör och våga stå emot yttre påverkan?
Nu har inte jag, och säkerligen inte heller Tjomme någonting emot värvningar i sak.
Men att värva någon För att han 'ser bra ut" i ett 30 sekunders youtube-klipp är inte min uppfattning om att visa handlingskraft.
Sen vet inte jag vilken info du sitter på som slår fast att det inte blir någon värvning? För det är väl det du menar? Är det något uttalat? Trots att guldet verkar ha blivit till sand så gissar jag fortsatt på nån slags målvaktsrokad.
Sen får du förklara varför vi som kommun är feg. Vi har precis skrivit på ett borgensåttagande som kan landa i knä på oss om ett drygt år. Det med tidigare borgen blir en del per familj. Ca 2000 kr/person. Räknar vi om det till Stockholm kommun skulle de i jämförelse behöva gå i borgen för 2 miljarder åt Djurgården. Då ska man också ha med sig att hälften av kommunens innevånare inte bryr sig ett smack om en fånig sport där semivuxna män jagar en gummibit på is inomhus.
-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer
Om.. jag säger OM... vi skulle lyckas med det omöjliga att vinna denna match, så tror jag vägen plötsligt ligger öppen för säsongens första tre-raka streak.
Lite typiskt -i vanlig ordning- då att uppehållet kommer.
Men hur vi ska kunna slå Växjö borta kan jag inte förstå.
Gösen skrev: fre 30 jan 2026, 05:20Kan handlingskraft även vara att tro på det man gör och våga stå emot yttre påverkan?
Nej, det kan det inte skulle jag säga. Men det kan vara smart och ibland det bästa. Är dock ytterst tveksam att det gäller i detta fall av den enkla anledningen att det inte har fungerat alls hittills.
Salo visade handlingskraft. TJ är raka motsatsen. Sen kan man diskutera vilket som är bäst men det är en annan fråga.
Uppsnack för den som känner sig nere:
Stjärnan skrev: fre 30 jan 2026, 09:06Gösen skrev: fre 30 jan 2026, 05:20Kan handlingskraft även vara att tro på det man gör och våga stå emot yttre påverkan?
Nej, det kan det inte skulle jag säga. Men det kan vara smart och ibland det bästa. Är dock ytterst tveksam att det gäller i detta fall av den enkla anledningen att det inte har fungerat alls hittills.
Salo visade handlingskraft. TJ är raka motsatsen. Sen kan man diskutera vilket som är bäst men det är en annan fråga.
Jag kan hålla med om att tro på det man gör och stå emot yttre påverkan inte visar på handlingskraft. Dock är ju inte handlingskraft något som måste ses som något positivt utan i väldigt många fall något negativt om man bara gör saker för att visa att man har handlingskraft. Jag tror ingen här inne är mot en värvning i sig, men jag och Gösen i alla fall tycker att det är bättre att låta bli att värva om det inte är en toppspelare som kan göra skillnad och samtidigt inte äventyrar någonting ekonomiskt.
En del kör med argumentet att det är dyrare att åka ur än att värva en helt ny femma. Men det är ännu dyrare att åka ur om man värvat spelare för pengar man inte har. Vi har testat det några gånger och det har ju gått sådär, vore ganska uppfriskande att testa något nytt, för jag är övertygad om att det inte hjälper med att värva bara för värvandets skull. Rätt spelare till rätt peng, absolut.
Laget tränade enligt följande inför morgondagen:
Målvakter: Marcus Gidlöf och Jakob Hellsten.
Förstafemman: Olle Strandell, Anton Johansson, Michael Lindqvist, Lukas Vejdemo, Peter Cehlárik.
Andrafemman: Matt Caito, Alexander Lundqvist, Oskar Lang, Tinus Luc Koblar, Andro Kaderli.
Tredjefemman: Victor Johansson, Joonas Lyytinen, Nolan Stevens, Kalle Östman, Max Véronneau.
Fjärdekedjan: Marcus Karlberg, Arvid Eljas, Wiktor Nilsson.
- FK -
- Att placera Lang där är inte att ta tillvara på hans förträfflighet, hade vi sagt inför säsongen. Nu: Lang är den svaga länken i det sällskapet.
- Fortier saknas, som synes. Följer inte med ner till Växjö.
Att försöka värva någon av Karlin,Jönsson eller Filander som en assist roll skulle göra mycket mer nytta än att ta in medelmåttiga spelare in i truppen…. En roll för resten av säsongen och de får nog med tid hitta nya uppdrag utan att behöva stressa.
VonGustaf skrev: fre 30 jan 2026, 18:01Att försöka värva någon av Karlin,Jönsson eller Filander som en assist roll skulle göra mycket mer nytta än att ta in medelmåttiga spelare in i truppen…. En roll för resten av säsongen och de får nog med tid hitta nya uppdrag utan att behöva stressa.
Enligt en undersökning/studie som jag trodde sportens affärer gjort men som antagligen gjordes av någon högskoleelev och som jag efter flera försök att hitta nu gett upp att leta efter så har tränarbyten under säsongen ingen verkan långvarigt. Undantag finns naturligtvis.
Däremot verkar de fungera som en lina kokain.
En rejäl kortvarig kick som varar 10-12 omgångar. Det kanske mest gäller lag som tröttnat på sin tränare men det kan såklart vara värt ett försök.
Problemet är väl att ovan nämnda har checkat in på betald semester. Men. De har ju inget att förlora och allt att vinna. Till skillnad från spelare som kan förlora värde på att dras ner till vår PP-nivå.
Gösen skrev: fre 30 jan 2026, 18:46VonGustaf skrev: fre 30 jan 2026, 18:01Att försöka värva någon av Karlin,Jönsson eller Filander som en assist roll skulle göra mycket mer nytta än att ta in medelmåttiga spelare in i truppen…. En roll för resten av säsongen och de får nog med tid hitta nya uppdrag utan att behöva stressa.
Enligt en undersökning/studie som jag trodde sportens affärer gjort men som antagligen gjordes av någon högskoleelev och som jag efter flera försök att hitta nu gett upp att leta efter så har tränarbyten under säsongen ingen verkan långvarigt. Undantag finns naturligtvis.
Däremot verkar de fungera som en lina kokain.
En rejäl kortvarig kick som varar 10-12 omgångar. Det kanske mest gäller lag som tröttnat på sin tränare men det kan såklart vara värt ett försök.Problemet är väl att ovan nämnda har checkat in på betald semester. Men. De har ju inget att förlora och allt att vinna. Till skillnad från spelare som kan förlora värde på att dras ner till vår PP-nivå.
Ja egentligen tror jag inte att Tjomme vill ta in högre kaliber (Jönsson, Filander) än vad Hedberg och assisterande är för det kan istället ställa till det (hierarkisk sett). Våra tränare klarar nog inte av det.
Frölunda-Linköping spelar redan under eftermiddagen. Om det blir tipstecken 1 där och 2 i kvällsmatchen Växjö-Leksand är något tillbaka.
#hoppet