Silly season 25/26

Användarens profilbild
svepet

Re: Silly season 25/26

Inlägg av svepet »

Jag vill inte vara nån motvals här gällande Filip men vi kanske ska minnas Tjommes track-record vad gäller att värva tillbaka gamla succéspelare.
Max, Hrivik och för all del även Cehlarik. Åtminstone de två första med mindre lyckade sejourer innan återkomst. Och resultatet blev inte alls det önskade. Filip har väl heller haft nån större framgång i sin utflykt till andra sidan pölen. På senare tid inte stått mkt alls ens i AHL. Så risken är väl inte alls försumbar att det inte är den gamla Leksands-Filip vi får då.
Men kanske värt att chansa?

Edit: såg att han var klar nu. På längre kontrakt vilket känns bra.

Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Välbehövligt…
Välkommen hem Filip…

General Manager Leksands IF, Thomas Johansson.

• Vi har haft en dialog länge med Filip om framtiden och nästa säsong. När vi hittade en väg framåt så öppnades även nutiden upp och Filip uttryckte en vilja att komma redan nu. Filips förra resa i Leksands IF gjorde ett starkt avtryck på oss alla och skulle vi kunna få Filip till Leksands IF igen så vore detta fantastiskt. Nu är vi där och det skall bli väldigt kul att få se Filip i Leksands färger för att hjälpa oss vinna hockeymatcher framåt, avslutar Thomas Johansson.

Vi kastat bort alldeles för många poäng på att vi haft någon målvakt i matcherna….
Det viktigaste nu att Filip direkt börjar stå matcher…
Sen återstår och se om han kan hitta formen….
Det få matcher kvar för att lyckas få igång honom…
Viktigt att laget steppar upp nu så inte en skadeskjuten Filip kommer in snett direkt i återkomsten…. Då kan vi få svårt att få han och lyfta….

Lampa

Inlägg av Lampa »

Grymt kontrakt, fan om dom åker ur nu.

SteelSky

Inlägg av SteelSky »

Superglad att Filip kommer hem!
Hoppas såklart på något mer innan deadline. Något som kan få fart på pp. Sen om det ens finns pengar till det, kan jag bara hoppas på.

"When you’re going through hell, keep going"
W. Churchill

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Pellefant skrev: Igår, 20:37

Jag tar gärna emot Filip, men är detta det enda nyförvärv vi får så blir jag väldigt besviken, han kommer inte kunna förbättra vårat PP och vi har en bra målvakt, tror däremot Tjomme lärt sig att man bör ta hand om hemvändare, lex Calle Själin🤔....vi behöver verkligen någon som kan transportera in pucken i anfallszon vid PP....snälla hitta en NU, alternativt en coach som gör det bästa i PP av det material vi har.

PP är en död get som ingen spelare och ännu mindre någon tränare kan väcka till liv denna säsong. Fortsätter vi göra fyra mål per match så har vi alla möjligheter att vinna med en målvakt som kan höja vår defensiv ett snäpp.

Nu finns det inga garantier men det är här vi behöver och kan göra en förändring snabbt utan att rasera något annat.

Kanske hade vi kunnat få ihop en PP uppställning genom att nyttja tre befintliga kugghjul med några trasiga kuggar om vi hade fått in två oförstörda kugghjul. Men mer troligt skulle den hackande mekaniken förstöra några kuggar på de nya hjulen istället för att snurra runt funktionellt.

Senast redigerad av Gösen den ons 04 feb 2026, 21:04, redigerad totalt 1 gång.

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Ökar chanserna att värva Simon nu kanske? Dom spelade tillsammans i DIF j20 2017.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Kontraktslängden har ett starkt signalvärde - exakt vad både laget och vi behöver nu.

Svepet höjer med rätta ett varningens finger, men jag vill ändå tona ned faran då undertecknad aldrig startat en motsvarighet till Hrivik- eller Max-tråden. Det var förödande och jinxade Marek och Max till fiasko. Filip har bara förekommit i vanlig sillytråd, och därför hoppas jag på ett annat utfall än de båda MVP-spelarna.

Men redan nu vill jag påminna om Filips första träningsmatcher i Leksand. Han såg inte bra ut. Och han kommer kanske inte se så bra ut i första matcherna nu heller, ringrostig och matchotränad som han är.

Uffe88

Inlägg av Uffe88 »

Hatten av Tjomme och helt rätt signalvärde. :YMPARTY:

Precis såhär jag önskar och vill att vi plockar spelare under en säsong. Spelare på längre avtal.

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Pellefant skrev: Igår, 20:37

Jag tar gärna emot Filip, men är detta det enda nyförvärv vi får så blir jag väldigt besviken, han kommer inte kunna förbättra vårat PP och vi har en bra målvakt, tror däremot Tjomme lärt sig att man bör ta hand om hemvändare, lex Calle Själin🤔....vi behöver verkligen någon som kan transportera in pucken i anfallszon vid PP....snälla hitta en NU, alternativt en coach som gör det bästa i PP av det material vi har.

Som Klas (eller vem det nu var) sa, ska vi ha en så är det Filip.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Sen måste man komma ihåg att det inte löser våra problem per automatik. Men om vi skolar in honom nu i lagom takt dvs alternerar honom minst 60% och Gidlöf resten… så ser vi hur det ser ut.
Gissar att Filip är den obligatoriska ettan då, om inte Millner får mandat (vilket är väldigt viktigt nu) och om det vill sig väl så har vi åtminstone en chans.

MEN… försvaret måste skärpa till sig.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Störst ord, med marginal, hittar vi på Hockeysverige:

JÄTTEVÄRVNINGEN: Filip Larsson är klar för Leksand
Leksands IF får in en absolut toppspelare på SHL-nivå.
På onsdagen står det klart att Filip Larsson återvänder från NHL.
https://hockeysverige.se/shl/jattevarvn ... r-leksand/

Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Målvakten är på isen i 60min…
Den enskilt viktigaste spelaren på planen.

Även för kommande ”kvalmotståndaren” rör ändå värvningen om då lite , OM Leksand nu lyfter sig lite av denna värvning. Det ändå viktigt att försöka då gjuta mod i styrkorna att visa att man försöker. Även om han borde kommit betydligt tidigare. Så bör det ändå bli en injektion i laget och att lite tro kan återvända även i truppen.
Då flera haft Filip i laget tidigare och han slutade totalt 2a i räddningsprocent i SHL senast för Leksand.

Jämför man lite Larsson och Gidlöfs olika säsonger ihop med Armalis som lite riktmärke….
Då har de presterat så här….

Larsson 19vinster , 9förluster… (92,0%)
Armalis hade 11vinster , 13förluster…. (89,9%)
2,1%. Bättre än Armalis

Gidlöf 11vinster , 6förluster…. (90,8%)
Armalis 5vinster , 11förluster… (88,1%)
2,7% Bättre än Armalis

Förhoppningsvis kan pressen och trycket lite släppa för Gidlöf med (så inte han behöver bära ensam på att klubbens exictens hänger på honom) …och att han istället känner att nu behöver han verkligen steppa upp och ta fighten och visa att han vill stå matcher med. Så att han knyter näven på rätt sätt. (Även om det naturliga nu är att Filip måste snabbt få stå i flertal matcher för att försöka hitta känslan och komma in i det)
Det är ändå frågetecken på hans dags status…
Och Gidlöf får stå lite tillbaka nu och ta chansen sen när han får den. Och sen får bästa målvakten kliva fram sen och stå i kvalet… Gidlöf antar vi står mot Brynäs så ett bra tillfälle för han att visa att han inte frivilligt kommer då vilja släppa spaden…