Silly season 25/26

CMB

Re: Silly season 25/26

Inlägg av CMB »

Sniper skrev: Igår, 11:30

Ollas: "Jag tror på det vi har och jag tror att vi kan utveckla det vi har, framför allt".
- Straight from Hedberg-sekten -

Jag förväntar mig ett vänligt men bestämt besked på Tegeras kontor idag:

Bild

CMB

Inlägg av CMB »

Vanderbeck har ett vasst skott, är irrationell, och vill göra mål. Om ingen annan finns, så visst, som målskyttsjoker där man vet att han lika gärna kan hamna på bänken som att det blir framgång.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

– Får jag spelarna att öka några procent så de kan prestera lite bättre, då kan vi vinna matcher.
(...)
– Jag ska stötta och hjälpa till, för att hitta vägar framåt. Framför allt ska jag gjuta mod och försöka få in energi så att vi kan höja prestationerna litegrann.

Bild
Ny sportchefshållning

* * *

Han ska få chansen i några grundseriematcher innan jag dömer.

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Sniper skrev: Igår, 11:55

– Får jag spelarna att öka några procent så de kan prestera lite bättre, då kan vi vinna matcher.
(...)
– Jag ska stötta och hjälpa till, för att hitta vägar framåt. Framför allt ska jag gjuta mod och försöka få in energi så att vi kan höja prestationerna litegrann.

Bild
Ny sportchefshållning

* * *

Ollas verkar ha missuppfattat arbetsuppgiften i sin nya yrkesroll :shock:

lil'masen

Inlägg av lil'masen »

Blir då inte AJ Vanderbeck iallafall!
https://www.expressen.se/sport/hockey/h ... odertalje/

Framåt Masar!

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

SteveY skrev: Igår, 13:28

(...)

Bild
Ny sportchefshållning

* * *

Ja herregud. Det verkar som att styrelsen också gjort det.

Det här ju så tokigt så det nästan inte kan gå fel. En form av reversed Murphys law, Om nåt kan gå rätt så sker det.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Stjärnan skrev: Igår, 15:32
SteveY skrev: Igår, 13:28

Bild
Ny sportchefshållning

* * *

Ja herregud. Det verkar som att styrelsen också gjort det.

Det här ju så tokigt så det nästan inte kan gå fel. En form av reversed Murphys law, Om nåt kan gå rätt så sker det.

Vad som helst utom att ta bort Hedberg. "Utifrån det ekonomiska läget har Leksand i praktiken två alternativ: att sparka huvudtränaren Johan Hedberg eller att sparka sportchef Thomas Johansson. Enligt uppgift har styrelsen diskuterat kraftfulla åtgärder, men valt att ligga lågt. För tillfället", som Ros skrev. Sparka båda var nog aldrig aktuellt. Så Tjomme fick gå, då Hedberg är helig och det hade blivit alldeles för mycket liv i media.

Ollas blir nu den som ska gjuta mod i oduglige Hedbergs lag.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Vem är det som tycker att Hedberg är helig?
Borde väl ge mindre höjda ögonbryn att byta ut en tränare efter en säsong än en sportchef som etablerade Leksand I SHL ?

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: Igår, 15:44

Borde väl ge mindre höjda ögonbryn att byta ut en tränare efter en säsong än en sportchef som etablerade Leksand I SHL ?

MATTIAS KARLSSON

Anton Blomqvist i HV71 och Mikael Håkanson i Linköping har ifrågasatts under säsongen, borde inte Johan Hedberg ifrågasättas i Leksand också?

Va? Vad är det för jävla fråga? Det var lägsta nivå på fråga i panelen den här säsongen. Johan Hedberg är det bästa och viktigaste Leksand har. Det är en huvudcoach som har stort hjärta i klubben, jobbar stenhårt och tror på sina idéer. Johan Hedberg har den truppen han har och har som styrka att utveckla spelare. Ingen skulle göra det bättre. Låt honom nu fortsätta att jobba med det han har påbörjat. Allt går ut på att hänga kvar och vara förberett för eventuellt kval.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... hv71-sluta

"(...) har som styrka att utveckla spelare. Ingen skulle göra det bättre". Ändå är många spelare sämre än någonsin.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: Igår, 15:51

MATTIAS KARLSSON

Anton Blomqvist i HV71 och Mikael Håkanson i Linköping har ifrågasatts under säsongen, borde inte Johan Hedberg ifrågasättas i Leksand också?

Va? Vad är det för jävla fråga? Det var lägsta nivå på fråga i panelen den här säsongen. Johan Hedberg är det bästa och viktigaste Leksand har. Det är en huvudcoach som har stort hjärta i klubben, jobbar stenhårt och tror på sina idéer. Johan Hedberg har den truppen han har och har som styrka att utveckla spelare. Ingen skulle göra det bättre. Låt honom nu fortsätta att jobba med det han har påbörjat. Allt går ut på att hänga kvar och vara förberett för eventuellt kval.

"(...) har som styrka att utveckla spelare. Ingen skulle göra det bättre". Ändå är många spelare sämre än någonsin.

Men det där var ju i typ omgång 15.
Ställer man samma fråga nu så har nog åsikten från Wittgensteins experter säkert svängt på flera håll till att det är ett verktyg för att få till en förändring och flytta fokus.

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: Igår, 16:01
Sniper skrev: Igår, 15:51

MATTIAS KARLSSON

Men det där var ju i typ omgång 15.
Ställer man samma fråga nu så har nog åsikten från Wittgensteins experter säkert svängt på flera håll till att det är ett verktyg för att få till en förändring och flytta fokus.

3 december https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... hv71-sluta
Och så har vi Sanny en vecka tidigare:

SANNY LINDSTRÖM
– Vänta nu. Är detta en seriös fråga? Sparka Johan Hedberg?

Aldrig. Han kan knappast trolla.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Leksand har den svagaste truppen på papperet. Det handlar om att bli bättre för varje dag och se till att få ihop det framåt vårkanten.

Hedberg ska vara kvar. Punkt.

De är/var smått militanta i sitt försvarande av Hedberg.
"Det handlar om att bli bättre för varje dag och se till att få ihop det framåt vårkanten", låter som Hedberg själv. Har Leksand blivit bättre för varje dag? Ser det just nu ut som vi kommer få ihop det framåt vårkanten?

Nej, det är bara Filip Larsson som kan frälsa oss.

Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Mm….
Jag tycker att den nye sportchefen faktiskt kan avgå redan nu…
Det så patetiskt….mardrömmen är om han sen fortsätter….
Det värsta är att han kommer ta beslut för nästa års trupp då med….
Hade känts bättre med den då erfarna TJ….med kontraktsförhandlingar och nyförvärv.

Liksom vad skulle han ens in och göra….
Allt är ju jättebra och han vill inte förändra någonting….
Varför hade vi inte bara TJ kvar för då…

Ollas verkar tro att han själv är magikern….som skall få skutan att vända…..
Bara han nu är sportchef så kommer allt att vända….
Vilken djävla sop-föreningen…

Han ju en kopia på Hedberg och TJ….

• Jag har påpekat det många gånger – vi tror på det vi har och vill utveckla det vi har i första hand.
    – Det är inte så att vi söker något. Jag tror på det vi har och jag tror att vi kan utveckla det vi har, framför allt.

Kan Ollas bara avgå….
Han har totalt noll förtroende framöver….

Och hela styrelsen… Bör avgått redan igår….
Vafan sysslar dom med…. Total inkompetens….
Hur kan de ens motiverat ha fått sina platser tilldelade till sig….
Ingen bryr ju sig om det sportsliga haveriet…. Det verkar inte ens vara viktigt…

De slaktade TJ som ett får… För att offra något på bålen….
När de själva vart delaktiga i att inte haft koll på pengarna och hade haft en ekonomichef i Jenny Barkensjö som lämnade kring väldigt mystiska omständigheter….
Så mycket som de dolde då….och inte ville förklara…

Noterar i samma veva som Barkensjö…. Sade upp sig….
Då hette det ju att : Så gör man en tillfällig lösning med att en person från styrelsen skall agera ekonomichef. För först i slutet på november sen….finns Thomas Lagerud tillgänglig sen att återvända.

I samma veva som Barkensjö fick gå….i Augusti…
Då hette det att Lagerud som redan var hemma ,skulle fortsätta och vara hemma och vara pappaledig till slutet på november.
Och att han sen skulle återgå till sin tjänst , han hade väl mer ansvar egentligen då han hade vart längre än Barkensjö i klubben.

Men vad hände här egentligen efter de månaderna av pappaledighet ??? Vart fasen tog Lagerud vägen….smögs han även sen ut bakvägen efter sin pappaledighet…. Han från styrelsen som skulle vara tillfällig bara…Per Källgren är ju vår ekonomichef nu, han blev kvar. Men han Thomas Lagerud `skyddades och smögs ut bakvägen eller´ han bara föll i glömska efter sin extremt långa pappaledighet…. Han återkom väl aldrig till jobbet mer?
Det finns ingen artikel heller som hittar om söker att Leksand skulle gått ut med att han slutat.
Samtidigt som han bara alltså smugits ut bakvägen känns det som…
Och Källgren blev kvar och bara fortsatta….

Barkensjö och Lagerud fick ju sparken rakt av där både två i samma veva i Augusti eller ???
Men eftersom Lagerud hade pappadagar kvar på sin redan planerade ledighet….fick han stå kvar på arbetsplatsen till som de skrev november. För hade de gått ut med att båda skulle slutat exakt samma datum , då det vart ännu mer uppenbart vilka 2st som var ansvariga för haveriet och att klubbens hela existens hade blivit satt på spel.

För sen i November kom det ju ut och briserade i media om sign-off härvan….
Det har aldrig förklarats hur man kunde missa en sån viktig detalj….
När det rörde sig om så många miljoner…. Det borde inte gått att missa för en ekonomiskt kunnig…. Att åtminstone ha siffran med i någon slags skugg-budget…. Så folk hade koll på hur mycket som skulle behöva bli och betalas ut på sikt. (Sign-off en slags innestående lön som ju en dag skall betalas ut) Hur kan man bokföra de summorna så att de sen blir som en totalt överraskning för klubben när de väl sen dyker upp.
Hur kunde ekonomipersonalen helt bara blunda för de här pengarna….
Det är så dåligt….och ett ansvar som kan äventyra nu hela föreningen om vi åker ur.

Thomas Lagerud är det mannen som konkursade Leksand ???
Det är ändå en relevant fråga….
Eller ge mig en trovärdig förklaring till vad hände med honom och varför…
Vart tog han vägen… Gick han bara upp i rök sen efter sin pappaledighet….
Återvände han någonsin igen till sin arbetsplats….

Varför skrev media bara om när Barkensjö skulle sluta…och hon blev lite uthängd negativt i den vevan. Hon var där knappt inte ens i ett år…. Men inte ett ljud om den som vart där längre…
Och hade världens längsta pappaledighet och vad hände sen….
Något kan ha dolts eller missats här i denna historia…

För Thomas Lagerud är nu alltså….
Ekonomichef i orten Djura…nära Djurås. (En bit utanför Leksand)
I ett företag som heter Shamsen.

Så Leksand skyddade alltså honom…
Det blir ju bara mer mystiskt konstigt i ett sånt här fall…
Och släppte ut han via någon bakdörr…och hoppades det föll i glömska…
Han får lite mer restid nu allafall till jobbet…
Bor ju kvar i Leksand….

Det känns som att han bara tillåtits falla mellan stolarna…
Vilket ansvar hade han…
Ett uttalande om varför en person valde sluta i klubben hade ändå vart intressant.
Dom brukar kommunicera lite när någon slutar.
Man skulle bara vilja se en bekräftelse på ett datum när gick klubben ut med att han slutade.
För att skingra lite tvivel och luddigheter i denna härva.

För att skingra lite tvivel….
Man skulle vilja se artikeln där de säger att Per Källgren har gjort sånt grymt bra jobb i sin roll när han hoppade in på ekonomisidan…. Så vi helt enkelt bestämt att vi vill satsa på honom vidare. Och därmed har den tidigare anställde Lagerud blivit lite överflödig i sin roll.
Så vi valt att tacka av Lagerud. (Då har de kört med helt öppna kort , det accepteras)
Man har de smugit ut en anställd… Då uppstår frågetecken….

Från artikel 14 Augusti Falu Kuriren.

Först en ekonomisk smäll. Nu står det klart att Leksands IF:s ekonomichef sagt upp sig – efter mindre än ett år på posten.
I ett redan pressat ekonomiskt läge tvingas klubben till en temporär lösning.
– Det stämmer att jag slutar, säger Jenny Barkensjö till Sporten.
– Det finns ingen dramatik i att Jenny slutar, säger vd:n Andreas Hedbom.

Under sommaren har det inte kommunicerats något kring ekonomin – förrän på tisdagen.
Då slog nyheten ner att Jenny Barkensjö sagt upp sig.
FK-sporten var i kontakt med henne redan innan klubben gick ut med nyheten på sin hemsida.
– Det stämmer att jag slutar, säger hon.

Vad är anledningen till det?
– Det är ingenting som jag vill kommunicera i media, det håller vi internt. Jag har inga fler kommentarer.

Därefter hänvisar Jenny Barkensjö samtliga frågor till Leksands IF:s vd, Andreas Hedbom.

Till LIF:s hemsida säger dock Barkensjö sen att:

– Jag har trivts väldigt bra i Leksands IF och med alla kollegor. Att jag slutar är av familjära skäl, jag vill ha mer tid på hemmaplan, utan pendling, nära min familj i Falun.

Leksands IF:s vd Andreas Hedbom:
– Att Jenny slutar har inget att göra med vårt ekonomiska resultat för 2023/24. Vi har full förståelse för hennes familjesituation och beklagar att hon slutar, säger Hedbom och fortsätter:
– Jenny har gjort ett kanonjobb i Leksands IF som vi är supernöjda med. Det är supertråkigt att hon inte kan vara kvar hos oss

Per Källgren kliver nu tillfälligt in i rollen fram till slutet av november då Thomas Lagerud är tillbaka från sin pappaledighet.

Lillgud skrev: fre 16 aug 2024, 17:41

Också lite anmärkningsvärt…och amatörkänsla får man…. Kring Cirkus Leksand
Om man kikar på hemsidan…så är det just 2personer som jobbar på Leksands ekonomiavdelning…
Och det är ju då Ekonomichefen Barkensjö och sen då även just Lagerud….
Och Barkensjö lämnar båten…
Samtidigt som den andre personen Lagerud… Är på en väldigt lång pappaledighet….

Lite anmärkningsvärt att just båda på ekonomi avdelningen….tagit time out el kastat in handduken. Under ett turbulent ekonomisk år…

I ett första skede ville Barkensjö inte ens kommentera varför hon skulle sluta då tidningen fick nys om det. Hon svarade bara…det stämmer att jag slutar.
Sen på frågan vad är anledningen till det….
Svarade hon… Det är ingenting jag vill kommentera i media.

Hon fick även frågan vad kan du säga om det ekonomiska läget i Leksand.
Då svara hon…. Jag har inga kommentarer till det heller….

Senare när Leksand utan frågor från media….
Väljer gå ut med det via egna nyhetskanaler….
Då heter det…. (Och de kan ha hunnit pratat ihop sig då)

Först från hon själv säger hon då…
Att jag slutar är av familjeskäl…jag vill ha mer tid på hemmaplan utan pendling när min familj finns i Falun.

Andreas Hedbom säger även då…
Att Jenny slutar har inget med vårt resultat för 23/24. Vi har full förståelse för hennes familjesituation och beklagar att hon slutar….

Men här känner man ändå lite vafan….

Visst alla har rätt att säga upp sig…men varför skulle hon inte kunna hålla ut lite längre och visa mer ansvarskänsla och vänta med att hoppa av till allafall Lagerud återgår från sin pappaledighet…
Det handlar om några få månader….

Eller varför under rådande omständigheter kan inte Lagerud visa lite känsla och avsluta sin pappaledighet och ta ut den senare vid ett mer lämpligt tillfälle…

Känns som att ingen bryr sig helhjärtat….
Undra på då om ekonomin spårar ur……...

Nu skall alltså en styrelseledamot Källgren….styra den ekonomiska biten framöver….
När de andra 2st tidigare ordinarie personalen väljer att hålla sig undan….av olika anledningar….

XXXXX

Hoppas laget avslutar nu med 0 poäng….
På dom 10st sista matcherna….som de skall spela….
Om dom inte sparkar tränare ens då….
Då är det så uppenbart att det är den mest miss-skötta klubb-incidenten någonsin i historien.

Senast redigerad av Lillgud den fre 13 feb 2026, 17:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Vi har tillfälliga? Lösningar på marknadssidan.
En tillförordnad ekonomiansvarig sedan två år.
En tillförordnad VD sedan 1,5 år tillbaka och nu en tillförordnad sportchef.

På tal om avsaknad handlingskraft.
Kan någon ringa Poolia?