2023-11-25 Lördag 18:00 Leksand - Färjestad 2-4

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2023-11-25 Lördag 18:00 Leksand - Färjestad

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: lör 25 nov 2023, 11:54 5 maskiner tvätt i veckan. Då är man smutsig. Eller driver ett kollektiv. Det senare finns det en del andra tecken som tyder på. Tex kartongvisa inköp av spraygrädde.
Det finns stränga direktiv om att färger inte mixas hur som helst. En av de ljusa klänningarna - vi kan kalla den spraygräddevit - får inte ens tvättas tillsammans med vanligt ljust utan måste ligga och guppa ensam i en maskin.

På tal om klänning kom jag osökt att tänka på Clendening - som nämndes lite då och då i somras som tänkbar värvning - och tydligen hamnade han i Skandinavien till slut. Ilves 22 oktober. Där har rightbacken 5+4=9 på nio matcher https://www.eliteprospects.com/player/2 ... clendening

* * *

Greppet kopplat i tvättstugan, så här kommer laguppställningen (lite i smyg):

Bild
Senast redigerad av Sniper den lör 25 nov 2023, 16:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2023-11-25 Lördag 18:00 Leksand - Färjestad

Inlägg av Gösen »

Skönt att du är på plats.
Two minutes to ... Same as senast.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: 2023-11-25 Lördag 18:00 Leksand - Färjestad

Inlägg av SteveY »

Identiskt lag som senast.
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: 2023-11-25 Lördag 18:00 Leksand - Färjestad

Inlägg av Sundsvalll »

Skulle bänka Karlberg han är en säkerhetsrisk av rang mot ett lag som Färjestad. Dom kommer straffa oss hårdare än luleå.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2023-11-25 Lördag 18:00 Leksand - Färjestad

Inlägg av Stjärnan »

Jag förstår att man drar sig från att ändra i ett lag som vann komfortabelt senast. Men skulle vilja veta varför man envisas med att sätta Karlberg där istället för Arvid. Tycker man Karlberg är bättre i en fjärde än Eljas?
Hoppas det beror på enbart det.

Själv tycker jag Karlberg blir lite överflödig i laget. Han passar inte i en fjärdelina. Och passar inte högre upp heller i SHL. Bäst vore väl att låna ut honom när vi är överflödiga (om vi någonsin blir det) men då han får en ordinarie plats hela tiden så ligger nog Eljas närmare en utlåning.

Nåväl, 1,5 timme kvar, både till match och till gästernas entre. Vita Chardonnay’et ligger i vinkylen på övre hyllan redo för förrätten. Toast skagen. Gjord igår för att hinna mogna lite.
Sen plockas röda Amarone’t fram till ugnsbakade oxen.
Vid den här tiden har vi hunnit starta andra perioden.
Saffrans pannacotta’n ( :roll: ) åker fram lagom till tredje periodens start.

Kanske kanske kan vi då förflytta oss till soffan och knäppa på tv4 play? Men förmodligen inte :(

Men lycka till hörni!
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: 2023-11-25 Lördag 18:00 Leksand - Färjestad

Inlägg av CMB »

Sniper skrev: lör 25 nov 2023, 15:00
Det finns stränga direktiv om att färger inte mixas hur som helst. En av de ljusa klänningarna - vi kan kalla den spraygräddevit - får inte ens tvättas tillsammans med vanligt ljust utan måste ligga och guppa ensam i en maskin.
Din fru hade med andra ord utan pardon sparkat personen som skötte tvätten av matchstället Frölunda använder idag? :-B
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2023-11-25 Lördag 18:00 Leksand - Färjestad

Inlägg av Sniper »

Stjärnan skrev: lör 25 nov 2023, 16:26 Jag förstår att man drar sig från att ändra i ett lag som vann komfortabelt senast. Men skulle vilja veta varför man envisas med att sätta Karlberg där istället för Arvid. Tycker man Karlberg är bättre i en fjärde än Eljas?
Hoppas det beror på enbart det.

Själv tycker jag Karlberg blir lite överflödig i laget. Han passar inte i en fjärdelina. Och passar inte högre upp heller i SHL. Bäst vore väl att låna ut honom när vi är överflödiga (om vi någonsin blir det) men då han får en ordinarie plats hela tiden så ligger nog Eljas närmare en utlåning.

(...)

Toast skagen.
Räk-Mackan.
Clemens
25 november 2023, 13:17
Angående Marcus Karlberg.

Först och främst så tycker jag också att man bör undvika svågerpolitik i så stor utsträckning som möjligt om det inte är gynnsamma deals. Dvs att vi lyckas värva Emil Bemström pga att pappa finns i J20...

När det kommer till just Marcus Karlberg måste man dock komma ihåg hans bakgrund som en Leksandsspelare. Han har knappast fått en räkmacka (Räk-mackan, nytt smeknamn???) helt och hållet genom sin karriär i Leksands IF utan det är en spelare som visat talang och producerat i juniorled, oberoende av pappas närvaro. För man kan ju knappast säga att det är Micke Karlberg som gett honom alla poängen och istiden i lägen där han gjort poäng osv, även fast han varit ledare i föreningen denna tid.

I egenskap av Leksandsprodukt tycker jag att han faller in i kategorin "Janohls, Andersén, Åslin" etc, med Leksandsprodukter som man tror på "lite för mycket" och "lite för länge", just i egenskap av Leksandsprodukter. Och i Karlbergs fall blir det ju extra tydligt just nu med Challe i båset.

Att Mackan är billig, kämpar och sliter, brinner för föreningen och är från bygden är ändå något som jag tror vägt tyngre när man skrivit kontrakt med honom från första början. Sedan håller jag med om att man troligtvis inte haft lika mycket tålamod med honom om han inte varit son till en i tränarstaben.

Hur som helst så tycker jag att man nu, drygt 20 matcher in i SHL-säsongen kan konstatera att Marcus Karlberg inte håller på SHL-nivå. Man ser det i bristen på spelskicklighet, kombinationen av slarv och övermod och att hans spelstil i förhållande till positionen i laget och rollen helt enkelt inte funkar. Det går liksom att skilja på honom och t.ex Martin Karlsson som ju är en mycket mindre talangfull spelskicklig spelare men som har smartness nog att spela efter sin förmåga och dessutom göra det bra i den rollen. Båda är ju begränsade spelare men med Martin Karlsson så har man en slitvarg som jobbar som en slitvarg, i Karlberg har man en spelare i fel roll.

Som läget är nu så anser ju jag att han har speltid främst pga vårt skadeläge och att han är första gubbe att ryka när just Martin Karlsson/Carter Ashton kommer tillbaka och jag tycker att det blir smärtsamt uppenbart för varje match som går.

Däremot ser jag inte riktigt den katastrof som många verkar se i att han har en plats bland 12-13 forwards och därtill just SOM 12e eller 13e forward, eller den katastrof i att han är Challes son. Det handlar liksom inte om en dyr spelare som får mer istid än nån annan för att man vill att han ska lyckas, typ John Quennville utan det är just en kompletterande slitvarg som brinner för föreningen om än inte riktigt en sån spelartyp från första början.
Karlberg är ju egentligen mer av en Oskar Lang för division 1, dvs liten, teknisk och offensiv men där SHL helt enkelt är en alldeles för bra liga för hans kvaliteter.

Jag utgår ifrån att Marcus Karlberg kommer att fasas ut ur laget i takt med att vi får tillbaka folk från skadelistan och/eller den dagen vi värvar ny forward https://www.svenskafans.com/hockeyzon/lif/forum
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: 2023-11-25 Lördag 18:00 Leksand - Färjestad

Inlägg av CMB »

Jag skulle spelat:

Kloos-Vejdemo-Felix
Knuts-Östman-Karlberg/Eljas

Jag lyckades missa bytet där - om jag fattat rätt - Karlberg gjorde tre klantiga saker i samma byte? Tyckte i övrigt att Karlberg gjorde en del offensivt intressanta initiativ. Men Eljas borde få en chans nu, instämmer i det. Om han visar fog för det på träningarna i alla fall.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2023-11-25 Lördag 18:00 Leksand - Färjestad

Inlägg av Sniper »

CMB skrev: lör 25 nov 2023, 16:40 Jag lyckades missa bytet där - om jag fattat rätt - Karlberg gjorde tre klantiga saker i samma byte?
Jag med.
Efter första perioden tänkte jag skriva att Luleås sätt att spela tycks passa honom bättre än exempelvis Örebro (mot vilka han försökte frontaltackla en kille men föll själv pladask till isen - till den förhatliga hemmapublikens jubel).
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2023-11-25 Lördag 18:00 Leksand - Färjestad

Inlägg av Gösen »

CMB skrev: lör 25 nov 2023, 16:40 Jag skulle spelat:

Kloos-Vejdemo-Felix
Knuts-Östman-Karlberg/Eljas

Jag lyckades missa bytet där - om jag fattat rätt - Karlberg gjorde tre klantiga saker i samma byte? Tyckte i övrigt att Karlberg gjorde en del offensivt intressanta initiativ. Men Eljas borde få en chans nu, instämmer i det. Om han visar fog för det på träningarna i alla fall.
De hade varit inne ett tag. Luleå hade hård press och Karlberg fick inte ut pucken. Dock var han den enda som fick tag i den och hade chans att få ut den. Största problematiken han har är inställningen/självförtroende att inte bara skyffla ifrån sig pucken utan faktiskt våga hålla i lite, titta upp och slå en avvägd passning.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
MicBjo
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:53

Re: 2023-11-25 Lördag 18:00 Leksand - Färjestad

Inlägg av MicBjo »

Vem står?
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: 2023-11-25 Lördag 18:00 Leksand - Färjestad

Inlägg av bjernagris »

Tror jag har skrivit det förut; man vet att laget presterar bra när forumdiskussionen kretsar kring vem som ska spela ytter i fjärdelinan.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: 2023-11-25 Lördag 18:00 Leksand - Färjestad

Inlägg av bjernagris »

Ingen Linus Johansson i Färjestad?
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: 2023-11-25 Lördag 18:00 Leksand - Färjestad

Inlägg av Aggeman »

bjernagris skrev: lör 25 nov 2023, 16:55 Tror jag har skrivit det förut; man vet att laget presterar bra när forumdiskussionen kretsar kring vem som ska spela ytter i fjärdelinan.
Du har en poäng i det!
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: 2023-11-25 Lördag 18:00 Leksand - Färjestad

Inlägg av bjernagris »

MicBjo skrev: lör 25 nov 2023, 16:55Vem står?
F. Larsson.