2026-02-26 Torsdag 19:00 Färjestad - Leksand 3-2 str

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Re: 2026-02-26 Torsdag 19:00 Färjestad - Leksand

Inlägg av Sniper »

Zino 15 hours ago
Haha, Leksand slår LHC borta med 1-0. Vilken njutning att se den slutsignalen. Leksand har varit borträknade flera gånger, men har 3 raka nu och släpper knappt in mål längre. Nu gör de ju knappt mål heller, men fan vad stressande för de andra lagen där nere. Kanske får jag mitt drömkval LHC-Örebro ändå... 😏 Långsökt, men det är spännande i botten.

Vi får väl se om vi lyckas slå Leksand på torsdag...
http://hockeyforat.com/d/98-shl/3896

Zino 4 hours ago
Örebro tar en liten del av min livslust varje gång jag ser dem spela hockey, det är bara så känslolöst, tråkigt och meningslöst. Jag förstår att det är attraktivt för FBKare som vill gå på en bortamatch till, men näe... HV skapar åtminstone lite känslor (eller skulle göra det om de fick lite ordning på klubben) och Leksand känns bara sympatiskt och klassiskt på nåt vis. Intresset för leksand runtom i landet är bra för SHL. Som laget spelat senaste åren har det väl kanske inte gjort sig förtjänta av en plats i högsta ligan dock.

Allt var bra fram till det sista. "Som laget spelat senaste åren"?

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Lampa skrev: ons 25 feb 2026, 07:12

Jag tror inte vi klarar undvika kval.

Det är skört, så skört naturligtvis. Det får inte bli ett stort bakslag - en omgång då vi förlorar egna matchen och konkurrenterna vinner. Då är det över.

Wiborg skrev: ons 25 feb 2026, 07:23

Men ett av lagen kan falera helt och vi har chans att knipa hemmaplansfördel i alla fall...

Det finns ytterligare en vinst med ett lämna jumboplatsen - raketen i tabelltipset kommer störta när han inte längre prickar Leksands placering helt rätt.

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Sniper skrev: ons 25 feb 2026, 13:51

Det är skört, så skört naturligtvis. Det får inte bli ett stort bakslag - en omgång då vi förlorar egna matchen och konkurrenterna vinner. Då är det över.

Men ett av lagen kan falera helt och vi har chans att knipa hemmaplansfördel i alla fall...

Det finns ytterligare en vinst med ett lämna jumboplatsen - raketen i tabelltipset kommer störta när han inte längre prickar Leksands placering helt rätt.

Vi lär väl typ gå rent det som är kvar... :?

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
syd b.

Inlägg av syd b. »

Klas skrev: ons 25 feb 2026, 20:11

I omgång 48 möts HV - Linköping.
I omgången efter möter vi HV.
Och i sista omgången spelar Örebro - Linköping.

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Klas skrev: ons 25 feb 2026, 20:11

Ja nästan. Som jag tjatat om: 10 poäng upp innebär 10 matcher, om man börjar vinna som ett äkta topplag. Att ta sig förbi två lag är inte lättare direkt.
Vi hade typ 10 matcher kvar efter uppehållet. Tror det kan räcka med 8, (mest 3or) men sen har vi en poäng till att ta igen på målskillnaden. Så kanske 9 behövs, speciellt om vi bara tar några tvår i segrarna.

Så tror nog blir det kval. Men kul om de kan ge det lite nerv i slutet. 3 raka segrar kan ge rejält lyft hos ett lag i desperat behov.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Eftersom laget nu spelar på ett så totalt olikt sätt mot tidigare, nästan en anti-hedberg hockey, så undrar jag om Ollas kan ha kommit in med det kravet? Eller har Hedberg &Co tänkt till och svalt stoltheten även om det sannerligen är i sista minuten om inte för sent?
Huvudsaken är att det har givit effekt. Jag tänker mig att vi har egentligen inget topplag direkt utan det är spelsättet som har lurat motståndarna i dessa tre matcher.
Det är bara en tidsfråga innan de inser det och hanterar det mer förberett. Väl där kommer vi ha svårt att vinna igen pga att vårt lag helt enkelt är sämre än andras.

Vi får se hur fbk hanterar det. Eller om Hedberg nu tycket det är dags att gå framåt igen. Jag är lite ambivalent här.
Vi behöver göra fler mål framåt men utan att släppa på defensiven. Klarar de av det?
Får se ikväll.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

På ett sätt var det bättre på apatins tid. Man slapp vara nervös. Senaste matchen avslutades vid fönstret i ett mörkt sovrum fjärran från sändningen. Idag har nervositeten tagit ett grepp om en redan på förmiddagen.

Det skulle betyda en del ekonomiskt att vara med i rejset också. Tre hemmamatcher stundar fr.o.m. nästa torsdag. LIF-publiken har varit mycket tydlig med att betydelselösa matcher inte lockar.

Användarens profilbild
Ställbergarn

Inlägg av Ställbergarn »

Och vid de tre hemmamatcherna vore det ju då underbart om man kunde få se lite av den "gamla" hemmapubliken, där tryck och stämning var ett signum. Sista två säsogerna jag varit i Leksand (5 matcher typ) så har stämningen varit låååångt ifrån vad den varit förr. Chans till revansch och att få visa att om laget är med i matchen är publiken det med.

Sen är det kanske lite dåligt av mig att sitta hemma i småland och kräva detta, jag är ju inte där och bidrar själv.. 😬 Men de matcher jag varit där har jag då sett till att bidra.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Färjestad - Leksand 2

Liket lever – och hux flux har Leksand en av ligans bästa målvaktsuppsättningar. Gidlöf nollade Örebro (3-0) i lördags och i tisdags höll Filip Larsson tätt mot Linköping (1-0). Masarna har därmed hållit tätt mellan stolparna i 178 minuter i följd. Målvaktsspelet svajar å andra sidan hos Färjestad. Värmlänningarna har haft svårt att prestera på en konsekvent nivå sedan Cam Abbotts intåg, och runt 70% känns FBK som en favorit i fara. 1X2 och skrälljobb gäller.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... ensar-bast

Djurgården - HV71 1

Palve och Hudon var med på träningen under torsdagen, liksom Josefson. Förhoppningen är således att Kimby får tillbaka lite tyngd den här veckan. Förhoppningen är således att Djurgården får tillbaka lite tyngd den här veckan. Hemma på Hovet har DIF vunnit två raka matcher och mot HV71 håller jag Kimbys järnkaminer som rättmätiga favoriter. HV spelar med mer press på axlarna, bortaspelet är ett aber och raset senast mot Frölunda (1-5) var knappast vad Blommans lag behövde. Vettig etta.

Malmö - Örebro 2

Varken Malmö eller Örebro rosar marknaden för tillfället. ÖHK gjorde fem mål på Frölunda (5-4) för en vecka sedan, men i lördags var närkingarna tillbaka till gamla ovanor mot Leksand (0-3). Kossila missade förra veckans matcher, men inför resan ner till Skåne finns den finska centern tillgänglig, vilket såklart är väldigt välkommet. I Malmö finns det i sin tur inte mycket som tyder på att Kollars rödhökar bottnar i den framskjutna tabellplaceringen. Redhawks har prestationsmässigt stått för flera bottennapp i närtid och kammat noll i fem av de sex senaste matcherna. X2 framstår som en spelvärd utgång.

Högfors

Inlägg av Högfors »

Idag är man på plats. Första gången för mig i Löfbergs arena. Fy fan vad skönt det vore med vinst.

Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Stjärnan skrev: Igår, 10:02

Eftersom laget nu spelar på ett så totalt olikt sätt mot tidigare, nästan en anti-hedberg hockey, så undrar jag om Ollas kan ha kommit in med det kravet? Eller har Hedberg &Co tänkt till och svalt stoltheten även om det sannerligen är i sista minuten om inte för sent?
Huvudsaken är att det har givit effekt. Jag tänker mig att vi har egentligen inget topplag direkt utan det är spelsättet som har lurat motståndarna i dessa tre matcher.
Det är bara en tidsfråga innan de inser det och hanterar det mer förberett. Väl där kommer vi ha svårt att vinna igen pga att vårt lag helt enkelt är sämre än andras.

Vi får se hur fbk hanterar det. Eller om Hedberg nu tycket det är dags att gå framåt igen. Jag är lite ambivalent här.
Vi behöver göra fler mål framåt men utan att släppa på defensiven. Klarar de av det?
Får se ikväll.

Om man ska hitta något litet halmstrå i det, så är det väl att vi inte möter något lag mer än 1 gång sedan vi ställt om. Så något till lag kanske kan tas på sängen.

Allt annat än 0 poäng ikväll är en extrem bonus. Vi kommer iof att behöva extrem bonus för att hänga kvar, så varför inte.. Oavsett, äckligt disciplinerad defensiv kryddat med desperation är vad jag vill se.

CMB

Inlägg av CMB »

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Man kan räkna upp till tio också:
ett, två, tre, fyra, fem, sex, sju, åtta, nio, catio!

* * *

Hoppas laget uppträder lika sömnigt också.

Varia an hour ago
Gäsp. Nästan så man håller på Leksand för att bottenstriden ska bli lite mer spännande.
http://hockeyforat.com/d/855-f-rjestad- ... 6-kl-19-00

CMB

Inlägg av CMB »

Bild

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

CMB skrev: Igår, 17:09

Bild

Bild

Varför nöja sig med Caito när man kan ha Cehlarik fel också.