Någon mer som ska vara på plats och se skiten?
11 Linköping HC 46 16 6 24 -31 55
12 Örebro HK 46 14 8 24 -24 53
13 HV 71 46 13 8 25 -35 50
14 Leksands IF 46 12 9 25 -47 47
Någon mer som ska vara på plats och se skiten?
11 Linköping HC 46 16 6 24 -31 55
12 Örebro HK 46 14 8 24 -24 53
13 HV 71 46 13 8 25 -35 50
14 Leksands IF 46 12 9 25 -47 47
Inget är kört än, spelarna kämpar bra! Vinn!!
(Förlust för de övriga tre och seger för LIF på lördag, sen möts HV och LHC i omgången efter. En seger för HV där och tabellen kan se riktigt spännande ut om LIF sköter sig.)
Kört, tyvärr. Vi tar inte in 6 poäng på dom matcherna som är kvar. Denna push kom alldeles för sent. Vi hade nog även behövt ytterligare förstärkning framåt i form av någon som kan spela PP.
Lampa skrev: Igår, 07:02Kört, tyvärr. Vi tar inte in 6 poäng på dom matcherna som är kvar. Denna push kom alldeles för sent. Vi hade nog även behövt ytterligare förstärkning framåt i form av någon som kan spela PP.
Det är ju det jag sagt ett tag nu, men vi spelar för en bra trend inför kvalet och har fortfarande chans på hemmaplansfördel att spela för.
Att både Hv och Örebro förlorar på lördag är inte särskilt osannolikt borta mot timrå och rögle. Att Lhc gör detsamma hemma mot malmö är tyvärr däremot inte särskilt troligt. Men gör vi vårt mot dif (vilket är 50/50) så kan vi ha häng med 4 p upp (pga målskillnad)
Men sen på torsdag när vi möter Luleå så kan den omgången vara lite avgörande. Går den vår väg så kan detta bli en rysare in i kaklet. Går den emot oss så är det bara att börja kvalladdningen.
Frågan är om det inte är bättre att vara klar för kval tidigare och få möta ett chockat nedslaget motståndarlag som blir klart i sista matchen.
De senaste 5 åren har jumbon klarat sig kvar 3 ggr medan nästjumbon klarat sig bara 2 ggr. Så det där med 13 eller 14 vet jag inte om det spelar någon roll.
Men så tråkigt om det är avgjort med flera omg kvar så nog vill man vara med i racet ändå. Men som sagt kanske inte det bästa.
Med det sagt ser jag gärna en övertygande seger för oss i storstan i morgon.
Stjärnan skrev: Igår, 09:22Att både Hv och Örebro förlorar på lördag är inte särskilt osannolikt borta mot timrå och rögle. Att Lhc gör detsamma hemma mot malmö är tyvärr däremot inte särskilt troligt. Men gör vi vårt mot dif (vilket är 50/50) så kan vi ha häng med 4 p upp (pga målskillnad)
Men sen på torsdag när vi möter Luleå så kan den omgången vara lite avgörande. Går den vår väg så kan detta bli en rysare in i kaklet. Går den emot oss så är det bara att börja kvalladdningen.
Frågan är om det inte är bättre att vara klar för kval tidigare och få möta ett chockat nedslaget motståndarlag som blir klart i sista matchen.
De senaste 5 åren har jumbon klarat sig kvar 3 ggr medan nästjumbon klarat sig bara 2 ggr. Så det där med 13 eller 14 vet jag inte om det spelar någon roll.Men så tråkigt om det är avgjort med flera omg kvar så nog vill man vara med i racet ändå. Men som sagt kanske inte det bästa.
Med det sagt ser jag gärna en övertygande seger för oss i storstan i morgon.
Ska DU börja tro nu? Då är det en in och en ut ur trosgänget.
Även om allt går vår väg i morgon har jag låga förhoppningar om förbättrat läge efter torsdagsomgången. Örebro har Djurgården hemma och HV har Linköping.
Men att gå ikapp HV i morgon och minska avståndet till Örebro vore verkligen behövligt. Dels för publiktillströmningen kommande vecka, och dels för andan i forumet söndag-torsdag.
Nja, egentligen tror jag det blir kval men det finns framförallt 3 skäl till att hoppas på fortsatta segrar (förutom det uppenbara att slippa kvalet).
Dels är det betydligt roligare att följa matcherna om chansen finns, vilket den fortfarande gör. Speciellt nu då JH verkar ha frångått sin plan vilket jag inte ens trodde var möjligt.
När väl det hände så tändes ett svagt hopp -kanske inte att undvika kval- men väl att klara av ett dito.
För precis det spel vi spelar nu tror jag är det som vinner de täta po matcherna och kvalmatcherna. Om vi sedan behärskar det tillräckligt bra vet jag inte än. Men jag är villig att revidera min tro om att kvalet inte kommer vinnas med JH och Pajen. Det kanske är möjligt nu när denna högst oväntade del har börjat framträda.
Dels är segrar mycket viktigt att få med sig nu så laget får lite förtroende för detta spel och inte går tillbaka till den allsvenska naiva modellen igen. För då är vi garanterat rökta.
Och dels -som du nämnde- vore det bra för publiktillströmningen.
Så mot 3 poäng i Globen.
Jönköpings-posten går lite mot Blomqvist nu…
HV har i snart två års tid pratat om kontinuitet och att det är omodernt att sparka tränare.
I grunden håller jag med. Det är viktigt med kontinuitet – om du satsar på rätt personer. Det är mycket möjligt att Anton Blomqvist är rätt person för någon annan förening. Men i HV71 är det tyvärr tydligt att han inte är det. Det har vi snart två hela säsongers resultat som bevis för.
Och i grund och botten är det Anton Blomqvist, tillsammans med övriga i ledarstaben, som har som uppgift att göra laget redo för match. Det är han som har till uppgift att ge laget de taktiska förutsättningarna de behöver för att vinna hockeymatcher. Det är också han som har i uppgift att se till att korrigera spelet när han märker att det HV gör inte fungerar.
——-
Allt detta har han misslyckats med – i snart två års tid.
Jag var skeptisk till att behålla Blomqvist efter förra säsongen. Men laget klarade kvalet och HV pratade om att ändra spelsätt och tog in spelare för att vara mer framåtlutade.
Okej, tänkte jag. Jag ger Blomqvist en chans till.
Men HV fick inte någon bra start den här säsongen heller och ju längre säsongen lidit desto tydligare har det blivit att Blomqvist inte kommer att få ordning på det här.
HV71 är inte i närheten av att vara något bättre hockeylag i slutet på februari 2026 än vad de var i september 2024. Detta trots ändringar i ledarstaben, en ny sportchef och 18 nya spelare in i truppen.
Då måste fokus landa på Anton Blomqvist.
Med sex matcher kvar av SHL:s grundserie finns det inget i HV:s spel eller i spelarnas agerande som talar för att det blir något annat än kval för HV71 även den här våren.
Med andra ord är säsongen ett gigantiskt misslyckande för HV som inför säsongen pratade om att slutspel var det enda rimliga målet. Min åsikt har därför varit att oavsett om HV klarar sig kvar i SHL eller inte så är det läge att bryta med Blomqvist efter säsongen.
Men så som det har sett ut de senaste två matcherna får det inte göra när så mycket står på spel. Därför måste något hända nu. Om HV ska hålla sig kvar i SHL behöver laget få in en ny röst att lyssna på. För just nu ser det i alla fall ut som att spelarna inte bryr sig om vad deras tränare säger.
Om bytet görs redan nu finns det fortfarande tid att rädda säsongen utan kval men framförallt finns det tid att förbereda sig inför ett kval.
Det är nog dags nu, nu måste ni vara lite omoderna HV71.
———-
Även Expressen är med….på tåget mot Blomqvist…
Jag har imponerats av HV71:s trygghet i beslutet att låta Anton Blomqvist ta säsongen i hamn. Jag har förstått argumenten om kontinuitet och att man ska tro på det man gör.
Men hur kan man låta det här fortgå, när det är så mycket som står på spel?
Vad är det man tror ska förändras? Och vad är det egentligen som inte stämmer?
Det är så många frågetecken kring HV71 just nu.
Men en sak är säker: Det här är exakt samma lag som klev ut på isen i september – och det vi fick se den här kvällen på Hovet var i det närmaste en katastrof.
HV71 som lag såg ut som att de kom ut till en korpmatch. De såg oförberedda och överraskade ut i starten, för att i mitten av andra perioden se ut som att allt de ville var att sätta sig på bussen hem till Jönköping igen.
Just mittperioderna är något som man själv lyft som ett problem tidigare, men det gör det bara än mer oroväckande. För mönstren och beteendena upprepar sig ständigt för det här laget.
Det är skrämmande hur det kan se så lojt och ointresserat ut, när man faktiskt skapat sig möjligheten att kunna klättra upp över det där vidriga kvalstrecket.
Men den här matchen gör mig övertygad. HV71 förtjänar inte något annat än att spela kval.
Det är inte Anton Blomqvists enskilda fel att HV71 är där de är, men man måste börja ställa frågan internt nu om man gett det här laget de bästa möjliga förutsättningarna för att hålla sig kvar i SHL. Och samtidigt måste varenda spelare rannsaka sig själv.
Det här ser inte ut som ett lag som mår bra på något sätt.
———-