Testa forumets funktioner

Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Testa forumets funktioner

Inlägg av Wiborg »

Jag startar en ny tråd bara för att se vad det nya forumet har för funktioner och hur man använder dem. Samt att någon kanske kan komma med tips och förklaringar.

Någon får gärna förklara hur tidsmarkören fungerar för tiden på citeringar funkar, ifall man ska citera något som sägs utanför internet. Visst, finns det inte på internet så har det inte hänt, men man kan ju låtsas ibland när man inte klarar av att googla...
Någon Random skrev:tis 19 sep 2023, 11:24 Tidstestning med

Kod: Markera allt

 time=1695115482
Om man vill använda sig av "list" funktionen men inte vill ha med den där punkten i början på första raden som här nedan, finns det någon lösning på det eller är det bara att leva med det?
  • ett
    två
    tre
Eller det kanske finns något sätt att få indragen text som ovan på något annat sätt?

Test av ordnad lista
  1. ett
  2. två
    tre
  3. fyra
  1. ett
  2. två
    tre
Här nedan är det tänkt att jag ska försöka klistra in en bild också. Inget nytt för det här forumet, men tror aldrig jag lyckats (eller kanske ens försökt) på förra forumet. Kan man ändra storlek på en bild här i, eller måste man hitta en bild med rätt storlek?

Bild
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Testa forumets funktioner

Inlägg av Gösen »

Wiborg skrev: ons 20 sep 2023, 13:26 Jag startar en ny tråd bara för att se vad det nya forumet har för funktioner och hur man använder dem. Samt att någon kanske kan komma med tips och förklaringar.

Någon får gärna förklara hur tidsmarkören fungerar för tiden på citeringar funkar, ifall man ska citera något som sägs utanför internet. Visst, finns det inte på internet så har det inte hänt, men man kan ju låtsas ibland när man inte klarar av att googla...
Någon Random skrev:tis 19 sep 2023, 11:24 Tidstestning med

Kod: Markera allt

 time=1695115482
Om man vill använda sig av "list" funktionen men inte vill ha med den där punkten i början på första raden som här nedan, finns det någon lösning på det eller är det bara att leva med det?
  • ett
    två
    tre
Eller det kanske finns något sätt att få indragen text som ovan på något annat sätt?

Test av ordnad lista
  1. ett
  2. två
    tre
  3. fyra
  1. ett
  2. två
    tre
Här nedan är det tänkt att jag ska försöka klistra in en bild också. Inget nytt för det här forumet, men tror aldrig jag lyckats (eller kanske ens försökt) på förra forumet. Kan man ändra storlek på en bild här i, eller måste man hitta en bild med rätt storlek?

Bild
När man citerar någon finns en liten pil brevid namnet som man citerar. Trycker man på den hamnar man i orginal inlägget.

Har försökt lägga in en bild i nån timme utan att lyckas.
Antagligen går det inte från telefonen i den här versionen heller.

En alternativ felsökning skulle kunna visa på skit bakom spakarna (läs fingrarna).
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Testa forumets funktioner

Inlägg av Wiborg »

Gösen skrev: ons 20 sep 2023, 13:31 När man citerar någon finns en liten pil brevid namnet som man citerar. Trycker man på den hamnar man i orginal inlägget.
Smidigt! Den hade jag missat!

Angående bild så funkade det nrä jag väl fick rätt bildadress, men som sagt storleken hittar jag inte ifall det går att ändra på.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Testa forumets funktioner

Inlägg av Mats_ume »

Wiborg skrev: ons 20 sep 2023, 13:26 Jag startar en ny tråd bara för att se vad det nya forumet har för funktioner och hur man använder dem. Samt att någon kanske kan komma med tips och förklaringar.

Någon får gärna förklara hur tidsmarkören fungerar för tiden på citeringar funkar, ifall man ska citera något som sägs utanför internet. Visst, finns det inte på internet så har det inte hänt, men man kan ju låtsas ibland när man inte klarar av att googla...
Någon Random skrev:tis 19 sep 2023, 11:24 Tidstestning med

Kod: Markera allt

 time=1695115482
UNIX Timestamp
http://www.superstars.nu/forum/search.p ... t=S%C3%B6k
Pastis, vi tramsade en del med UNIX timestamp på förra forumet. Du får gärna pitcha in dina tankar. :mrgreen:
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Testa forumets funktioner

Inlägg av Gösen »

Wiborg skrev: ons 20 sep 2023, 13:34
Gösen skrev: ons 20 sep 2023, 13:31 När man citerar någon finns en liten pil brevid namnet som man citerar. Trycker man på den hamnar man i orginal inlägget.
Smidigt! Den hade jag missat!

Angående bild så funkade det nrä jag väl fick rätt bildadress, men som sagt storleken hittar jag inte ifall det går att ändra på.
Hur gör man då?
På tal om en Pandoras Ask modell gigantisk :mrgreen:
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Testa forumets funktioner

Inlägg av Mats_ume »

Måste säga att jag gillar funktionen "Olästa inlägg". Med den får man upp listan på de trådar som innehåller olästa inlägg, oavsett var på forumet de ligger.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Testa forumets funktioner

Inlägg av Wiborg »

Gösen skrev: ons 20 sep 2023, 13:36
Wiborg skrev: ons 20 sep 2023, 13:34
Gösen skrev: ons 20 sep 2023, 13:31 När man citerar någon finns en liten pil brevid namnet som man citerar. Trycker man på den hamnar man i orginal inlägget.
Smidigt! Den hade jag missat!

Angående bild så funkade det nrä jag väl fick rätt bildadress, men som sagt storleken hittar jag inte ifall det går att ändra på.
Hur gör man då?
På tal om en Pandoras Ask modell gigantisk :mrgreen:
Vet inte om det går i telefon då jag inte hittar den funktionen på min telefon i alla fall (Samsung) men på dator är det i alla fall bara att högerklicka på bilden och "Copy Image Adress" sedan klistrar du in länken här i forumet, markerar länken och sedan klickar på bildikonen så är det klart och borde se ut så här ungefär:

Kod: Markera allt

[img]Bild-url[/img]
Någon annan får gärna förklara hur man kopierar en bild-url på telefonen för det hittar jag inte...
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Testa forumets funktioner

Inlägg av Wiborg »

Mats_ume skrev: ons 20 sep 2023, 13:58 Måste säga att jag gillar funktionen "Olästa inlägg". Med den får man upp listan på de trådar som innehåller olästa inlägg, oavsett var på forumet de ligger.
Snyggt, den hade jag missat!

Bilagor, går det att ladda upp egna sparade bilder som man inte har adress till? Funkar ju skitbra!

78700402_978192722549953_497182678290792448_o.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pain is temporary, glory is forever
tauzero
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 18:45

Re: Testa forumets funktioner

Inlägg av tauzero »

Testar att skriva en text som "vanlig" användare och lägga till en bild... // Pastis
serverhall-02.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Pastis
Webbplatsadministratör
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 18:22
Ort: Grövelsjön

Re: Testa forumets funktioner

Inlägg av Pastis »

Verkar funka! :YMPARTY:
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Testa forumets funktioner

Inlägg av Gösen »

tauzero skrev: sön 26 nov 2023, 00:05 Testar att skriva en text som "vanlig" användare och lägga till en bild... // Pastis

serverhall-02.jpg
Den där servern ser ut att orka med ett tag. Trots alla bilder på gamla matchtröjor. Har du den i källaren hemma i Grövelsjön eller i arkivet på Färjan?

Edit: såg nu i annan tråd att du hoppat i land i Finland en sväng och installerat den där. Smart! Gäller för oss stora aktörer att sprida riskerna.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Pastis
Webbplatsadministratör
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 18:22
Ort: Grövelsjön

Re: Testa forumets funktioner

Inlägg av Pastis »

Gösen skrev: sön 26 nov 2023, 03:36
tauzero skrev: sön 26 nov 2023, 00:05 Testar att skriva en text som "vanlig" användare och lägga till en bild... // Pastis

serverhall-02.jpg
Den där servern ser ut att orka med ett tag. Trots alla bilder på gamla matchtröjor. Har du den i källaren hemma i Grövelsjön eller i arkivet på Färjan?

Edit: såg nu i annan tråd att du hoppat i land i Finland en sväng och installerat den där. Smart! Gäller för oss stora aktörer att sprida riskerna.
Ute i vedboden... :)) Som sagt, satte upp den nya servern i Helsingfors. Färjan hittar även dit.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Testa forumets funktioner

Inlägg av Mats_ume »

Gösen skrev: sön 26 nov 2023, 03:36
tauzero skrev: sön 26 nov 2023, 00:05 Testar att skriva en text som "vanlig" användare och lägga till en bild... // Pastis

serverhall-02.jpg
Den där servern ser ut att orka med ett tag. Trots alla bilder på gamla matchtröjor. Har du den i källaren hemma i Grövelsjön eller i arkivet på Färjan?

Edit: såg nu i annan tråd att du hoppat i land i Finland en sväng och installerat den där. Smart! Gäller för oss stora aktörer att sprida riskerna.
Jag har internt lobbat för att köra Färjan på en IBM Z (Mainframe), men fått tydlig feedback från maskinrummet att så inte kommer ske (höruduru...) ;)
Användarens profilbild
Pastis
Webbplatsadministratör
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 18:22
Ort: Grövelsjön

Re: Testa forumets funktioner

Inlägg av Pastis »

Mats_ume skrev: sön 26 nov 2023, 10:26
Gösen skrev: sön 26 nov 2023, 03:36
tauzero skrev: sön 26 nov 2023, 00:05 Testar att skriva en text som "vanlig" användare och lägga till en bild... // Pastis

serverhall-02.jpg
Den där servern ser ut att orka med ett tag. Trots alla bilder på gamla matchtröjor. Har du den i källaren hemma i Grövelsjön eller i arkivet på Färjan?

Edit: såg nu i annan tråd att du hoppat i land i Finland en sväng och installerat den där. Smart! Gäller för oss stora aktörer att sprida riskerna.
Jag har internt lobbat för att köra Färjan på en IBM Z (Mainframe), men fått tydlig feedback från maskinrummet att så inte kommer ske (höruduru...) ;)
[-X :mrgreen:
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Testa forumets funktioner

Inlägg av Wittgenstein »

All heder åt Pastis med vänner! Leksandsfärjan lyser upp tillvaron i vintermörkret. Den skänker extra glädje efter segrar och ger tröst efter förluster. (Och fantastiskt fint att stämningen är god och kamratlig i dessa tider när det på andra plattformar mest är bråk och tjafs.) Ett genuint tack till er.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.