11. Linköping 58
12. Örebro 55
13. HV71 53
14. Leksand 50
HV71-Linköping
Örebro-Djurgården
11. Linköping 58
12. Örebro 55
13. HV71 53
14. Leksand 50
HV71-Linköping
Örebro-Djurgården
Sniper skrev: lör 28 feb 2026, 21:0311. Linköping 58
12. Örebro 55
13. HV71 53
14. Leksand 50HV71-Linköping
Örebro-Djurgården
8 poäng upp till LHC, så 8 matcher behövs. Klarar vi inte.
5 till Örebro. Det har vi kvar va?
Röster höjdes när jag utelämnade Linköping sist, så de fick vara med nu. Mest för att HV kommer farligt nära vid vinst på torsdag och att Linköping fortfarande är möjlig motståndare för vår del i eventuellt kval.
Gidlöf har lyft sig men jag tror ändå jag håller Filip högre, trots hans dåliga ovana att släppa in tidiga mål.
Hade vi haft normalt coachande tränare hade det varit viktigt att ha en bra målvakt men då man kör nån sossevariant i Leksand är det av yttersta vikt med två bra målvakter. Vill se Filip på torsdag tvätta bort ovanan de första minuterna men fortsätta som i övrigt.
Gidlöf kan få avlasta och hållas igång.
Stjärnan skrev: lör 28 feb 2026, 23:30Gidlöf har lyft sig men jag tror ändå jag håller Filip högre, trots hans dåliga ovana att släppa in tidiga mål.
Hade vi haft normalt coachande tränare hade det varit viktigt att ha en bra målvakt men då man kör nån sossevariant i Leksand är det av yttersta vikt med två bra målvakter. Vill se Filip på torsdag tvätta bort ovanan de första minuterna men fortsätta som i övrigt.
Vad menas med "sossevariant"? ![]()
Jag trodde CHL var avgjort för länge sen - men Luleå spelar ju final mot Frölunda på tisdag.
Förra säsongen tog vi inte en enda poäng sista fem och tappade slutspelsplatsen i sista omgången. I år ska vi försöka göra motsatsen - knappt tappa en poäng sista fem och kliva över kvalstrecket i sista omgången. Det är nog så jag vill ha det: behagligare att jaga än att bli jagad.
Grejar vi det skriver vi historia. The great escape 2.
Sniper skrev: sön 01 mar 2026, 07:41Jag trodde CHL var avgjort för länge sen - men Luleå spelar ju final mot Frölunda på tisdag.
Förra säsongen tog vi inte en enda poäng sista fem och tappade slutspelsplatsen i sista omgången. I år ska vi försöka göra motsatsen - knappt tappa en poäng sista fem och kliva över kvalstrecket i sista omgången. Det är nog så jag vill ha det: behagligare att jaga än att bli jagad.
Grejar vi det skriver vi historia. The great escape 2.
Kan vi ta 12 poäng på de sista fem precis som de senaste fem tror jag vi klarar oss. Dock känns motståndet lite svårare den här gången så jag tror vi får svårt att ta mer än 7-8 poäng och då kommer vi inte klara det. Men kul och bra för moralen om vi kan ha chansen ända in på målsnöret.
Stjärnans teori om att man kan plocka in en poäng per match känner jag är ganska logisk sett över lite längre tid, men på så kort sikt som fem matcher kvar tror jag inte alls på den. Eftersom man kan ta in tre poäng på en omgång så gör ju förluster och vinster stor skillnad och med slutet på säsongen så nära så gör svackor/formtoppar stor skillnad och ingen tid att jämna ut det på efteråt, så visst ligger Linköping fortfarande i farozonen även om jag alltså fortfarande tror att vi spelar kval och att det blir Örebro vi möter.
Stjärnan skrev: lör 28 feb 2026, 23:30Gidlöf har lyft sig men jag tror ändå jag håller Filip högre, trots hans dåliga ovana att släppa in tidiga mål.
Med risk för att blanda in för mycket politik, men eftersom uttrycket användes här ovan så har jag funderat en hel del på det är med "sossevariant som coachande" och undrar om det har att göra med att våra coacher bänkar utlänningarna/"invandrarna" (Stevens och Véronneau) eller att man trots stora löneskillnader för samma jobb låter ungdomarna göra grovjobbet på isen, eller kan det möjligtvis vara det att man helt enkelt hela tiden lovar mer än man kan hålla och åstadkomma? ![]()
Pellefant skrev: Igår, 15:55Stjärnan skrev: lör 28 feb 2026, 23:30Gidlöf har lyft sig men jag tror ändå jag håller Filip högre, trots hans dåliga ovana att släppa in tidiga mål.
Gidlöf kan få avlasta och hållas igång.Med risk för att blanda in för mycket politik, men eftersom uttrycket användes här ovan så har jag funderat en hel del på det är med "sossevariant som coachande" och undrar om det har att göra med att våra coacher bänkar utlänningarna/"invandrarna" (Stevens och Véronneau) eller att man trots stora löneskillnader för samma jobb låter ungdomarna göra grovjobbet på isen, eller kan det möjligtvis vara det att man helt enkelt hela tiden lovar mer än man kan hålla och åstadkomma?
Jag tror nog Stjärnan menar att båda målvakterna får ungefär lika mycket speltid oavsett hur bra de är inbördes. Däremot är jag mer konfunderad av din tolkning av vad "sossevariant" skulle kunna innebära...
![]()
Ja. I mitt fall handlar det bara om målvaktsvalet. Jag tror man lägger för stor tilltro till Millner i vem ska stå.
Men just för tillfället när vi har två nästan lika bra målvakter så är jag ok med att alternera mer.
Filip måste testas och spelas i 2raka nu…
Det är helt givet…
Han måste kunna stå flera matcher på raken…
Det har han väl knappt inte gjort på hela säsongen…
Med tanke på hans få spelade matcher…
Detta också den svåraste återstående matchen…
Här kommer vi sättas på prov…
Luleå fått upp farten bra och har mycket att spela för…
De vill befästa sin plats här som ett topp-6 lag.
Och vi har fortfarande inte förlorat någon match…
Som Filip har startat i…
(3 av 3 med han som start-målvakt)
Leksand behöver testa Filip hårdare…
Leksand behöver fortsatt få positiva besked och svar…
Sen ska Filip verkligen känna att han är vår förste-målis om han fortsätter leverera… (En målvakt växer om man känner att man är Nr1 , ett hattande med målvakterna har aldrig vart positivt)
Det kan vara skillnaden mellan att åka ur eller om vi hänger kvar… Hur vi coachar målvakterna i kvalet….
Lustigt om vi åkte ur… Och Filip skulle säga…
Jag är en målvakt som vill stå så många matcher som möjligt. Och jag känner väl kanske inte att jag kommer att få den möjligheten med Leksand… De har en uttalad policy att en målvakt bör max nästan bara stå 2 matcher…
Men jag känner för min egen karriärs del att jag kan inte följa med ner till Allsvenskan om de vill coacha mig så sparsamt. Då är inte Allsvenskan ett alternativ för mig.
Jag kan inte följa med ner och sitta på bänken nere i Allsvenskan , skulle jag följt med dom ner då skulle jag vart given förstemålvakt som stod regelbundet.
Man tänker också alternativet OM Filip…
Får ett stort ansvar i kvalet och vi sen åker ur…
Då tror jag han känner mer en revanch-lusta och tar på sig ett större ansvar om att han vart med och ledde ur laget. Detta vill han ställa till rätta…när han nu ändå valt att vända hem.
Än om Filip och Gidlöf spelar fifty-fifty…
Och vi tex åker ur efter 6matcher och de då stått 3st matcher var… Jag tror inte Filip känner sig lika delaktig eller känt sig så behövd som han nog hade hoppats…
Jag tror inte att Filip har kommit hem för att stå bara varannan match under kvalet… Han nog haft större och högre förhoppningar om att hans inträde skulle betyda en större roll än så… Han kommit hem för att få chansen att bli hjälten och rädda Leksand kvar… (Och står man bara då varannan match i kvalet… När man vänt hem från AHL med 600.000kr i månadslön på dessa 2månader… Och bara fått delat sysslan med klubbens egna 20åriga produkt , jag är inte så övertygad om att han stannar då vid en degradering) De satsade inte ens helhjärtat på han , kanske hade han fortsatt bättre räddningsprocent än Gidlöf i kvalet med. Den kommer blir svår att prata bort..
Om bortser den tuffa Luleå-matchen…
Kan det då bli behagligare sen…
Avslutningsmatcherna mot Malmö och Rögle kan nästan bli helt betydelselösa för skånelagen…om de redan kört fast då i tabellen på sina slut-placeringar. Vilket skulle underlätta mycket.
Medans tex Frölunda är i lite svacka…och kan teoretiskt fastna snart på plats 2 med… (5p upp , 9p ner i nuläget)
Då har inte de så mycket att spela för egentligen heller.
Och HV det lite ångestfight för de att möta då oss.
Stjärnan skrev: Igår, 16:50Ja. I mitt fall handlar det bara om målvaktsvalet. Jag tror man lägger för stor tilltro till Millner i vem ska stå.
Men just för tillfället när vi har två nästan lika bra målvakter så är jag ok med att alternera mer.
Ja alltså. Vi ligger sist men har seriens bästa målvaktsbesättning ![]()
Lillgud skrev: Igår, 17:07Filip måste testas och spelas i 2raka nu…
Det är helt givet…
Han måste kunna stå flera matcher på raken…
Det har han väl knappt inte gjort på hela säsongen…
Med tanke på hans få spelade matcher…
Ja. Det behöver han och eftersom han väl varit bäst hittills -om än knappt- så bör han även av den anledningen få nån match mer.
5 kvar. Även om jag köper att man testar bägge så känns det fel att byta bort en som vinner. Fortsätter Filip med en ny seger så låt han stå även nästa, om han har fått upp flåset. Orkar han inte tre raka än så släng in Gidlöf en match.
Dessutom är det 5 dagar sedan senaste matchen här. No problem med tre raka orkesmässigt antar jag.
Stor risk att vi halkar ytterligare -3 mot Örebro och Hv efter denna omgång men redan omgången efter kan vi ha tagit tillbaka det.
Sedan har vi blott tre omgångar på oss… om man vill hålla uppe hoppet.
Detta skulle betyda att vi måste vinna två mer än örebro på de tre sista, och nånting liknande mot hv.
Svårt till mycket svårt mht spelschemat. Men vi kan ev klara av att nå 13e. Om nu det hjälper något.
Vi kan inte göra annat än att göra vårt jobb, och det är 3 poäng i varje match och en match åt gången. Jag ser det som en bra chans till 3 poäng på torsdag, två dagar efter att Luleå spelat final i CHL. Tidigare matcher hemma mot Luleå har vi varit bra. 3 pinnar på torsdag så har vi HV mot repet i omgången efter det, 3 poäng där också, imagine..