2026-03-05 Torsdag 19:00 Leksand - Luleå

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Re: 2026-03-05 Torsdag 19:00 Leksand - Luleå

Inlägg av Sniper »

Leksand och Mora - lika som bär i visst avseende.

Hur mycket självförtroende inger den här segern i gruppen?

– Mycket, och framför allt ger det oss en trygghet att komma tillbaka till att vara cyniska och strukturerade i spelet. Vi har jagat på ett sätt som vi inte vill göra under en lång tid. När vi åker runt och jagar hamnar man ofta i fel positioner. Nu kom vi ut och spelade positionssäkert, och det är det som gör att vi lyckas hålla Björklöven på utsidan och bromsa upp deras fart. Det är en seger som ger oss självförtroende och trygghet i det vi ska göra.
https://www.falukuriren.se/2026-03-01/d ... elt-galet/

Åtminstone skenbart. Det är inget fel att jaga om man gör det med understöd.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Center 1* och center 2** leder laget.
*Vejdemo
**Koblar

- Underkastades Koblar ens seniorträning i somras? Länge var han inte med på den här sidan https://www.leksandsif.se/team/9541-954 ... _lif/squad
- Blir han ett Hrivik-monster redan kommande säsong? Vore ju smärtsamt bortom beskrivning om det skedde i annat svenskt lag.
- Men det är just han och Vejdemo som ska förhindra degradering och värre.

Ullvi, typ

Inlägg av Ullvi, typ »

Heja Leksand

Senast redigerad av Ullvi, typ den tis 03 mar 2026, 13:30, redigerad totalt 1 gång.
Ullvi, typ

Inlägg av Ullvi, typ »

Sniper:
Han var bäst redan i träningsmatcherna! Ja. Dom två och våra målisar är vad som bringar hopp

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

CMB skrev: mån 02 mar 2026, 16:11
Pellefant skrev: mån 02 mar 2026, 15:55
Stjärnan skrev: lör 28 feb 2026, 23:30

Gidlöf har lyft sig men jag tror ändå jag håller Filip högre, trots hans dåliga ovana att släppa in tidiga mål.
Hade vi haft normalt coachande tränare hade det varit viktigt att ha en bra målvakt men då man kör nån sossevariant i Leksand är det av yttersta vikt med två bra målvakter. Vill se Filip på torsdag tvätta bort ovanan de första minuterna men fortsätta som i övrigt.
Gidlöf kan få avlasta och hållas igång

Med risk för att blanda in för mycket politik, men eftersom uttrycket användes här ovan så har jag funderat en hel del på det är med "sossevariant som coachande" och undrar om det har att göra med att våra coacher bänkar utlänningarna/"invandrarna" (Stevens och Véronneau) eller att man trots stora löneskillnader för samma jobb låter ungdomarna göra grovjobbet på isen, eller kan det möjligtvis vara det att man helt enkelt hela tiden lovar mer än man kan hålla och åstadkomma? :-??

Jag tror nog Stjärnan menar att båda målvakterna får ungefär lika mycket speltid oavsett hur bra de är inbördes. Däremot är jag mer konfunderad av din tolkning av vad "sossevariant" skulle kunna innebära... :mrgreen: ;)

Ha, ha ja men jag var väl lite ironisk (tillhör ju den generationen) och ville väl kanske påskina att man kan tillskriva coachandet nästan vilka politiska partier som helst, framförallt med tanke på hur dåligt det gått. Med facit i hand och att det bara gällde målvakterna så tycker jag kopplingen och associationen fortfarande är väldigt långsökt och snarare tillhör även den flera andra politiska falanger. Nåja detta är väl knappast poltiskt inriktad tråd. :mrgreen:

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

HANS ABRAHAMSSON
Jag hävdar att CHL-spelet suger enormt med kraft ur de lag som är med där.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... ngas-kvala

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Allt annat än seger i någon form till både Luleå och Örebro i morgon gör att vi har inte bara en teoretisk chans utan även en möjlig chans att till slut klättra. Seger till bägge gör det nog alltför svårt.

Nån som fortfarande hoppas vet jag att det finns. Förmodligen rätt många. Nån som fortfarande tror? Knappast va?

Blir kul att se åtminstone när vi fortfarande har chansen kvar vilket är smått ofattbart.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Stjärnan skrev: Igår, 18:20

Allt annat än seger i någon form till både Luleå och Örebro i morgon gör att vi har inte bara en teoretisk chans utan även en möjlig chans att till slut klättra. Seger till bägge gör det nog alltför svårt.

Nån som fortfarande hoppas vet jag att det finns. Förmodligen rätt många. Nån som fortfarande tror? Knappast va?

Blir kul att se åtminstone när vi fortfarande har chansen kvar vilket är smått ofattbart.

Jag hoppas men kämpar med tron. CMB tillhör nog trosgänget. Kanske också Gösen.

CMB

Inlägg av CMB »

Sniper skrev: Igår, 18:24
Stjärnan skrev: Igår, 18:20

Jag hoppas men kämpar med tron. CMB tillhör nog trosgänget. Kanske också Gösen.

Klart vi kan vinna de fem matcherna som är kvar, under ordinarie tid för trepoängare dessutom. Kan vi vinna en kan vi vinna två osv. Det är ju inte så att om vi vinner på torsdag, då i nån av de kommande matcherna har minskad möjlighet till att vinna pga av att ett skidbyte måste göras. En match i taget, vinn!! Jag sneglar mera mot möjligheten att någon av Timrå eller Dif havererar i fem raka nollpoängare... :twisted:

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

CMB skrev: Igår, 19:02

Klart vi kan vinna de fem matcherna som är kvar, under ordinarie tid för trepoängare dessutom.

Det tror ju jag med. Så varför kämpar jag med tron? På grund av f-ö-r-h-a-t-l-i-g-a Ö-r-e-b-r-o. Det skulle inte förvåna mig om de vinner alla tre hemma och tar en bortamatch. Man är skadad av alla år när ens djupa önskan om Örebro-degradering kommit på skam.

CMB

Inlägg av CMB »

LIF har Koblar. I mina ögon den största talang jag sett i LIF, även inkluderat en favorit som Filip Forsberg. Han skall dock skjuta högt och sluta med sina omfamningar vid sargen: två händer på klubban, skär in kropp mellan motståndare och puck, ta pucken, och åk därifrån. I övrigt, kör bara på! :YMPARTY:

CMB

Inlägg av CMB »

Sniper skrev: Igår, 19:26
CMB skrev: Igår, 19:02

Klart vi kan vinna de fem matcherna som är kvar, under ordinarie tid för trepoängare dessutom.

Det tror ju jag med. Så varför kämpar jag med tron? På grund av f-ö-r-h-a-t-l-i-g-a Ö-r-e-b-r-o. Det skulle inte förvåna mig om de vinner alla tre hemma och tar en bortamatch. Man är skadad av alla år när ens djupa önskan om Örebro-degradering kommit på skam.

Örebro möter på DIF på torsdag och Timrå på tisdag, två lag som kommer spela extra motiverat för att få åttondelsfinalen klar. Får se hur Örebro klarar av det när de själva har kvalet nafsandes i baken.

Användarens profilbild
syd b.

Inlägg av syd b. »

Sniper skrev: Igår, 18:24

Jag hoppas men kämpar med tron.

Instämmer med Sniper. Fanns det inte en sida där man kan räkna på tabell? Flash...nånting?

Lillgud

Inlägg av Lillgud »

När det gäller Örebro…
Ska man väga in detta då med…
Dom har vunnit 3 av 4 sen de böt assisterande tränare….
Och `Madhawk´ har lyft fram dom lite i positiva toner….

Flera klubbar har gjort förändringar på sina tränar- och sportchefsposterna den här vintern. Vilket lag tycker du har fått störst effekt ?

JOHAN SVENSSON
– Rent kortsiktigt så har Örebro fått in en annan pondus i försvaret sedan Calle Gunnarsson tog över det jobbet. Man har vunnit tre av fyra matcher, och kom ifrån de dubbla bortamatcherna i Skåne med 1,5 mål insläppt i snitt per match. Faran är inte över, men det är en rätt tydlig effekt som kommit in i gruppen.

Och just tex Timrå och Djurgården…är ändå bland det lättaste lag man kan möta i tabellen…
Och de har båda dom hemma…. Örebro ska vara favoriter i de matcherna…
I sista omgången har antagligen Örebro givna gratispoäng att hämta med…
Mot ett Linköping som är fastlåsta då på plats 11 redan….poängen i matchen är helt betydelselös för dom kommer bli då. Aldrig att vi kommer kunna komma förbi Örebro….
De har Brynäs hemma och Växjö borta…..med…

Leksand kommer få kvala….
Det känns givet……