Tack! Domarfrågan och Blomqvist har naturligtvis helt rätt. Det är blå spelare som inte tar sitt ansvar på isen här. Ishockey är en fysiskt sport, till skillnad från innebandy, där tacklingar är ett viktigt moment. De som är av annan åsikt kan t ex kolla på OS-finalen igen.
2026-03-07 Lördag 15:15 Leksand - HV71 4-3
-
bender
-
Wiborg
Re: 2026-03-07 Lördag 15:15 Leksand - HV71
Håller med, den träffar rakt i huvudet och borde varit utvisning och med tanke på kraften även avstängning. Dock som flera säger så är ju spelaren själv låg och anledningen till att den träffar i huvudet. Det är ju regeln som är fel och som domarna i det här fallet inte följer tack och lov.
Ludde skrev: lör 07 mar 2026, 16:51Jo man kan ju tänka sig, Leksands kommer få frossa i ledning och HV vet att dom kan vända. Så totalt underkänt att inte får stopp på raset i en så viktig match. Hedberg är så fruktansvärt dålig så jag spyr
Jag tycker sånt här är så extremt konstigt. Enligt vissa här så är vårt lag så jävla dåligt och vi är inte bättre än tabelläget visade för 10 omgångar sedan. Vi är sämst på allt som alla experter sa innan säsongen. Nu är vi det formstarkaste laget av alla och ligger en plcering högre än vad experterna sagt och ändå så har vi en huvudtränare som är så dålig så att man spyr. Jag och några med mig sa att laget kan klättra ordentligt bara man får ordning på spelet över tid och inte bara vissa delar av matcher och med lite medstuds istället för motstuds kommer resultaten och självförtroendet med det. Vi blev toksågade och man sa att det har vi inte sett tendenser till under hela säsongen varför skulle det ske nu? Nu har det hänt och vi har radat upp bra prestationer och även fått med oss resultat, då är helt plötsligt Hedberg så jävla värdelös efter en enda dålig period sedan uppehållet? Han har ingenting att göra med att vi har varit bra alla perioder innan det?
svepet skrev: lör 07 mar 2026, 16:52Det här är den stora anledningen till att vi absolut inte ska hamna i kval mot HV. De är så otroligt mkt starkare mentalt och väl i kvalet kommer vi bli överkörda. Undvik kvalet eller få nåt annat lag där, annars är vi rökta.
Är HV mentalt starkare? Visst nu har jag facit i hand men det var också du som drog slutsater innan matchen var över. Vi kom tillbaka och vann trots en katastrofal andra period, det tycker jag är ganska mentalt starkt... Att HV fick en mental boost av ett mål i PP och sedan fortsatt energi med felaktiga utvisningar med sig och sedan kunde rida på det samtidigt som vi tappade skridskoåkningen är inte jätteovanligt. HV hade inget att förlora längre och bara körde på. I sista hade de något att förlora och blev direkt mycket mer passiva i sitt spel och tappade energi. Så nej, jag kan inte se den mentala styrkan i HV som något som skulle vara en enorm fördel för dem gentemot oss.
bender skrev: sön 08 mar 2026, 11:16Tack! Domarfrågan och Blomqvist har naturligtvis helt rätt. Det är blå spelare som inte tar sitt ansvar på isen här. Ishockey är en fysiskt sport, till skillnad från innebandy, där tacklingar är ett viktigt moment. De som är av annan åsikt kan t ex kolla på OS-finalen igen.
Först och främst, min personliga åsikt är att det Kaderli gör ska inte vara utvisning. Men som jag skrev tidigare så är det inte så de bedömt tidigare under säsongen och jag är mycket förvånad att han klarar sig helt utan straff. Bara kolla på när han åkte ut efter att spelaren backade in med huvudet i honom och han blev avstängd. Men jag är glad att det inte blir någonting av det!
Första perioden är riktigt bra samtidigt som HV är väldigt stillastående, andra perioden är det vi som är ännu mer stillastående. Tredje tycker jag vi är mer kontrollerade och är det bättre laget om än inte så många målchanser åt något håll. Bra med fortsatt utdelning i PP som faktiskt är riktigt bra statistiskt sedan matchen mot Djurgården. Spelmässigt inte lysande, men i det här läget är det bättre att bygga självförtroende med siffrorna än att tappa självförtroende i överdriven analys spelmässigt. Ingångarna är bättre, passningarna är bättre och siffrorna mycket bättre, det räcker så. Att det är från extremt låg nivå innan skiter vi i ![]()
Jag tycker Gidlöf får oförskämt mycket skit. Skulle han ha tagit någon puck? Absolut! Är raset bakåt i andra hans fel? Absolut inte! Första målet borde han tagit, precis som Filip borde tagit första målet mot SAIK och även första skottet mot Djrugården. Men som vanligt använder man dubbla måttstockar och ser bara misstagen hos de som man inte vill ska spela.
Förövrigt tycker jag Wiktor gör en av sina bästa matcher hittills i Leksandströjan. Kan vara viktig när det blir tuffare matcher framöver.
-
Stjärnan
Re: 2026-03-07 Lördag 15:15 Leksand - HV71
Wiborg skrev: mån 09 mar 2026, 11:03Förövrigt tycker jag Wiktor gör en av sina bästa matcher hittills i Leksandströjan. Kan vara viktig när det blir tuffare matcher framöver.
Ja, Wiktor gjorde en mycket bra insats här. Bästa hittills kanske. Stärktes nog av att få spela högt i hierarkin. Jag noterade bara en sämre passning dessutom. Så helt klart på rätt väg. Får se om han får speltid med Lang tillbaka. Ev är ju Eljas borta.
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
-
Sniper
- Intendent
Re: 2026-03-07 Lördag 15:15 Leksand - HV71 4-3
Domarfrågan var respekterad under första åren. Sen hände något.
-
Gösen
bender skrev: sön 08 mar 2026, 11:16Tack! Domarfrågan och Blomqvist har naturligtvis helt rätt. Det är blå spelare som inte tar sitt ansvar på isen här. Ishockey är en fysiskt sport, till skillnad från innebandy, där tacklingar är ett viktigt moment. De som är av annan åsikt kan t ex kolla på OS-finalen igen.
Håller med.
Men igen?
såg 16 minuter innan jag tröttnade på den fantastiskt tråkiga hockeyn i finalen och i OS överlag.
Hoppas vi aldrig hamnar där i SHL.
T.o.m. Leksands hockey 25/26 är mer underhållande.
-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer
-
Sniper
- Intendent
På tal om ett aktuellt tema på forumet:
Sossehockey
Innebandy. Den som spelar innebandy gör det för att personen i fråga är för dålig på hockey, alt för fattig.Rune: Har du hört att Pelle har börjat med Sossehockey?
Perra: Jag har hört talas om det, vilken sosse!
https://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=Sossehockey
-
Masjavel_
Finns det video på när Arvid får smällen? Jag missade den situationen helt