HV71 ser ut att få spela negativt kval.
Nu förstärker smålänningarna inför slutomgångarna.
Mikael Sundell, 57, ansluter till tränarstaben.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... ten-pa-shl
Slutspurten 2026
-
Sniper
- Intendent
Re: Slutspurten 2026
-
Wittgenstein
Jag är lite orolig för ett mentalt bakslag om vi inte tar oss över strecket och tvingas kvala.
Anton Johansson säger till FK:
Det är en otroligt bra känsla i gruppen. Vi måste vinna och ta ikapp, så vi fortsätter på samma spår som vi har gjort de senaste två veckorna så ska det här lösa sig.
Tänk om det inte löser sig. Dör den goda känslan i gruppen då? Jag hoppas verkligen inte det, för det mesta talar ännu för kval.
Det ultimata tror jag hade varit om vi tog någon poäng på Örebro på tisdag men fortsätter vara det jagande laget. Mentalt är det lättare än att behöva försvara platsen de två sista omgångarna.
-
Uffe88
Får se var det här tar vägen. Men vikten av en riktigt bra målvakt är verkligen a och o.
Oavsett är jag just nu imponerad över hur laget lyckas vinna så pass mycket matcher. Spelar med ett helt annat självförtroende än tidigare.
-
Sniper
- Intendent
Var det inte sju-åtta raka Tjomme sa att laget var mäktigt?
Nu har vi sex vinster på sju matcher.
Två till ska vi väl orka?
Kanske en nionde också så vi kommer upp i lika många segrar
som antalet förluster när Tjomme tillträdde.
-
CMB
Sniper skrev: sön 08 mar 2026, 17:03Var det inte sju-åtta raka Tjomme sa att laget var mäktigt?
Nu har vi sex vinster på sju matcher.
Två till ska vi väl orka?
Kanske en nionde också så vi kommer upp i lika många segrar
som antalet förluster när Tjomme tillträdde.
Tre raka i de matcher som är kvar är absolut möjligt. Det har vi redan visat. Vinn!!!
-
Stjärnan
Att Örebro och Linköping möts i sista omg kan vara mycket intressant ur vår synvinkel. Om vi går rent vill säga.
Örebro klarar sig nog kvar men tappar de nån poäng på vägen innan sista omgången så kan den matchen bli vår räddningsplanka.
I övrigt tror jag som jag säkert varit inne på, att Timrå har svårast avslutning.
Vi måste dock gå rent för att ge det en rimlig chans. Ber till gudarna att Hedberg ställer bäst lag på isen nu i varje match av värde. Det är ett måste för att sikta på att gå rent. Vi har inte råd att ge bort fler kort än vi redan gjort.
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
-
Ludde
Lite för få matcher kvar men med några till så hade nog Timrå legat illa till. Dom behöver enbart mäkta med 2 poäng på 2 matcher och även om dom inte gör det måste Leksand ta 8
Senaste 5
Leksand 13
Timrå 3
Senaste 10
Leksand 18
Timrå 9
Senaste 15
Leksand 22
Timrå 14
Senaste 20
Leksand 30
Timrå 23
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
-
Stjärnan
Drömresultat på tisdag skulle kunna vara:
3 p till oss (svårt)
2 p till Örebro (svårt då de nog tar 3)
0 p till Lhc (50/50, Luleå är ur form)
Vi har väl knappt fått med oss övriga resultat en enda gång den här säsongen. Det ska inte vara för mycket begärt att få det nu.
Klart att 0 p till Örebro skulle vara lockande men de har ett betydligt enklare schema kvar än Timrå så jag ser gärna Timrå kvar som potentiell kvaldeltagare. Men det är klart, en oväntad smäll där kanske sätter nerver ur spel framöver. Men de kommer nog vinna mot Timrå så det är en fråga vi inte ens behöver fundera på. Men hoppet står till att de tappar poäng.
Keep RISING!
-
Sniper
- Intendent
Smörgåsen · 9 timmar sedan
Så som Leksand spelat på slutet är det inte osannolikt. Skulle säga att det är rimligare att säga att Leksand tar 8 poäng än att vi tar fler än 1 poäng på återstående matcher.
https://www.hockeysnack.com/timra-ik/
-
Wiborg
bender skrev: fre 06 mar 2026, 17:02Vi kan ju hoppas att ett liknande stim räddar oss kvar utan kval, så att inte årets slutspel slutar likadant som året vi slutade 3a.. Har en smygande oro i bakgrunden att vi kanske formtoppat aningen för tidigt. Men avslutningen ser onekligen intressant och spännande ut!
..OM vi vinner imorn, till att börja med.
Skillnaden mellan nu och då är ju att man efter tredjeplatsen kändes lite mätta och nöjda. Man gjorde inte riktigt skitjobbet längre och gjorde inte det lilla extra. Jag har svårt att se det scenariot med dagens läge då det är svårt att vara mätt om man hamnar i ett kval. Visst, det kan låsa sig mentalt av pressen men jag tror att varenda kille i laget gladeligen skulle täcka skott med ansiktet om det behövs. Jag tror dessutom att man visat upp ett spel och moral på slutet som inte kommer tappa allt bara för en eller två förluster. Man har visat en mental styrka efter OS-uppehållet som ger mig än mer hopp inför kvalet. För jag står fortfarande kvar med min övertygelse att det blir kval.
Ludde skrev: sön 08 mar 2026, 20:41Lite för få matcher kvar men med några till så hade nog Timrå legat illa till. Dom behöver enbart mäkta med 2 poäng på 2 matcher och även om dom inte gör det måste Leksand ta 8
Senaste 5
Leksand 13
Timrå 3Senaste 10
Leksand 18
Timrå 9Senaste 15
Leksand 22
Timrå 14Senaste 20
Leksand 30
Timrå 23
Stjärnan skrev: sön 08 mar 2026, 21:05Drömresultat på tisdag skulle kunna vara:
3 p till oss (svårt)
2 p till Örebro (svårt då de nog tar 3)
0 p till Lhc (50/50, Luleå är ur form)Vi har väl knappt fått med oss övriga resultat en enda gång den här säsongen. Det ska inte vara för mycket begärt att få det nu.
Klart att 0 p till Örebro skulle vara lockande men de har ett betydligt enklare schema kvar än Timrå så jag ser gärna Timrå kvar som potentiell kvaldeltagare. Men det är klart, en oväntad smäll där kanske sätter nerver ur spel framöver. Men de kommer nog vinna mot Timrå så det är en fråga vi inte ens behöver fundera på. Men hoppet står till att de tappar poäng.
0 poäng till Örebro och LHC är mitt drömresultat. Eftersom de möter varandra i sista omgången så kan det göra att vi till och med har en bra chans att klara oss även med en 2 tappade poäng på vägen. Linköping har ju Skellefteå borta sedan och kan mycket väl vara kvar på 62 poäng i sista omgången. Skulle vi ha 60 poäng så kommer de göra allt för att ta poäng av Örebro och ger oss en riktigt bra chans att klara oss ändå. Går vi rent är de såklart ännu bättre men nollor för båda imorgon ger oss en bra chans att klara oss även om vi bara skulle ta en poäng mot Frölunda.
Timrå tar 3 poäng och dessa poäng tar de imorgon, dock tror jag inte vi tar 3 poäng mot Frölunda.
-
Sniper
- Intendent
FrOllik · 28 minuter sedan
Lite skrämmande när man lyssnar på dagens sanny och Svensson. De går igenom spelschema för Leksand och lagen ovanför osv. Svensson tror Timrå ligger illa till om Leksand går rent med tanke på hur deras spelschema ser ut och Timrås ser ut och hur Timrå sett ut på slutet. Tyvärr måste jag hålla med. Går vi noll mot Öret blir det riktigt nervigt mot fbk som fort har chans på topp 6. Blir inte lätt .Blir det avgörande om det går mot kval eller inte mot Växjö åker jag ner på navet innan match och köper allt dom har.
Nä nu krävs en enorm jävla mobilisering av exakt samtliga i laget. Grejar vi 1 eller 2 pinnar till så är vi safe.
https://www.hockeysnack.com/timra-ik/
Håller inte en skräll för otrolig.
Men OM Timrå kammar noll kan de darra ihop fullständigt i sista två.
Vi som tippade dem långt ner inför säsongen
kanske inte var helt fel ute trots allt?
-
SteelSky
Imponerad över lagets insatser på senaste tiden. Konfunderad över vad som har gjort att det vänt. Måste vara trygghet bakifrån samt inget-att-förlora-känslan.
Det blir svårt att inte undvika kval även om chansen finns. Men det bådar ju ganska gott när vi väl är där, just nu.
Jag vill gärna undvika att det sipprar ut att den och den är klara för konkurrenter, innan allt är klart. Sånt tror jag kan påverka stämningen (i vårat fragila lag).
"When you’re going through hell, keep going"
W. Churchill
-
Stjärnan
Timrå 63 Kvar att möta: Fbk(b) Växjö(h)
LHC 62 Kvar att möta: Saik(b) Örebro(h)
Örebro 62 Kvar att möta: Brynäs(h) LHC(b)
LIF 59 Kvar att möta: Malmö(b) Rögle(b)
HV 54 Kvar att möta: Växjö(h) Brynäs(b)
3 p för oss och 0 för örebro, linköp och gärna timrå. Det skulle ju smaka.
Vi kommer ju behöva gå rent, eller nästintill och dessutom få med oss några resultat men helt sinnessjukt att vi fortfarande har chansen (eller inte redan är ikapp, om man så vill) malmö borta kan gå men rögle är en otroligt svår match i det läget. Men det är bara att ta emot den här oväntade öppningen och fokusera på 3 poäng mot malmö på torsdag först och främst.
Keep RISING!
-
Ludde
Ingen kan iallafall säga att vi inte gjort vårt så här långt, nu börjar även jag gräma mig över den sena kvitteringen i Karlstad. Oavsett om det räcker till eller inte så är det en annan känsla att gå in i kvalet som seriens formstarkaste lag, HV71 borde vara mer oroliga än vad vi är men det ska spelas om det.
I formtabellen senaste 30 så har vi tagit en poäng mindre än LHC och Örebro samt 8 poäng mer än Timrå, otroligt tight även över tid runt strecken.
Har det någonsin hänt att två lag i botten, i detta fallet Örebro och Leksand gör en sån här resa?
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
-
Sniper
- Intendent
I LHC-forumet ska vi väl också titta in:
Jirpo för en timme sedan
Leksand är inne i zonen nu och kommer absolut inte förlora två matcher. Vi har allt i egna händer nu och skulle säga att tre poäng krävs mot Skellefteå, annars blir det kval.
https://hockeybulletin.se/d/3257-linkop ... live-3/435