Slutspurten 2026

zaewin

Re: Slutspurten 2026

Inlägg av zaewin »

Allt är så nära. Jag var fan färdig vid jul men har läst allt här löpande (ja, sedan Superstars-tiden, troligen anno 2011, long time reader osv osv), men efter OS har det fan börjat spritta till i kroppen.

Dels för att laget spelar så jävla bra så det är roligt att se på hockey igen och inte bara självplågande.
Den glädjen går ju sedan över till "ja ja, om vi hamnar i kval så vore det väl jävligt roligt om båda lagen spelar ut HV i år?"

Ska tillägga att det citatet kommer från min fru som slängde igen sovrumsdörren och inte fattade alls varför jag vrålade så förbannat när Leksand gick upp mot Mora 2019.

Lampa

Inlägg av Lampa »

Usch vilken ångest, det kommer ju bli kval och känslan ”fan vad nära det var att vi klarade det” kommer infinna sig. Lyckas laget ladda om igen eller går luften ur helt? Vore så jävla tråkigt att åka ut när laget ändå spelat upp sig och Filip Larsson är signad för nästkommande säsonger.

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Lampa skrev: Igår, 06:42

Usch vilken ångest, det kommer ju bli kval och känslan ”fan vad nära det var att vi klarade det” kommer infinna sig. Lyckas laget ladda om igen eller går luften ur helt? Vore så jävla tråkigt att åka ut när laget ändå spelat upp sig och Filip Larsson är signad för nästkommande säsonger.

Ja, dessvärre talar mer, mycket mer åt det. Men en liten del påminner mig om föreningen i flow, när vi tog snårvägen upp mot Modo.
I kval så kommer farhågan om vi har laddat ur mentalt de här sista 11 matcherna? Förmodligen. Men samtidigt har laget hunnit få en rejäl dos självförtroende, även i PP spelet. Har vi sedan Filip som ohotad etta så länge han fortsätter (och inget talar ju emot att han fortsätter så här, fan vad han är bra. Släpper mellan 0 och 2 mål hittills. Gidlöf snäppet sämre med mellan 0 och 3, så vi har det bra förspänt där bak.
Frågan är som sagt om luften går ur likt ifjol och likt när vi kom trea efter en liknande avslutning.

En sak som slog mig nu är om både vi, örebro och Lhc vinner i morgon, så kan de två "komma överens" om att spela X och klara sig från kval. Men kan hända att ena laget redan är i slutspel inför sista matchen och inte vill riskera att tappa den.

Vad tror ni? Förekommer det läggmatcher i SHL i sådana situationer?

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Stjärnan skrev: Igår, 07:14

Ja, dessvärre talar mer, mycket mer åt det. Men en liten del påminner mig om föreningen i flow, när vi tog snårvägen upp mot Modo.
I kval så kommer farhågan om vi har laddat ur mentalt de här sista 11 matcherna? Förmodligen. Men samtidigt har laget hunnit få en rejäl dos självförtroende, även i PP spelet. Har vi sedan Filip som ohotad etta så länge han fortsätter (och inget talar ju emot att han fortsätter så här, fan vad han är bra. Släpper mellan 0 och 2 mål hittills. Gidlöf snäppet sämre med mellan 0 och 3, så vi har det bra förspänt där bak.
Frågan är som sagt om luften går ur likt ifjol och likt när vi kom trea efter en liknande avslutning.

En sak som slog mig nu är om både vi, örebro och Lhc vinner i morgon, så kan de två "komma överens" om att spela X och klara sig från kval. Men kan hända att ena laget redan är i slutspel inför sista matchen och inte vill riskera att tappa den.

Men Örebro och Lhc behöver ju bara tre poäng till, så vinner dom imorgon så undviker dom kval pga målskillnaden.
I detta scenario så blir Timrå det enda laget vi kan passera. (Om dom förlorar på Torsdag vill säga)

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

SteveY skrev: Igår, 07:32
Stjärnan skrev: Igår, 07:14

Men Örebro och Lhc behöver ju bara tre poäng till, så vinner dom imorgon så undviker dom kval pga målskillnaden.
I detta scenario så blir Timrå det enda laget vi kan passera. (Om dom förlorar på Torsdag vill säga)

Det har du rätt i. Tar de två poäng så gäller min fråga.
Så de bägge måste alltså förlora i någon form i morgon för att vi ska kunna gå ikapp någon av dom, så länge vi går rent. Men sen har vi Timrå som potentiell livlina som sagt.
Med andra ord. Förlorar de bägge i morgon, i någon form, och vi tar 3 p.... då har vi allt i egna händer på lördag.

Känns som en snårig väg.. Men det ÄR en väg.

Vi kan också titta på hur de närmaste konkurrenternas motståndare har för motivation att vinna i morgon

Lhc har Saik uppe i Skellefteå. Saiks sista hemmamatch i grundserien och vill nog säkra seriesegern redan nu, de har 4 p till godo så Stor motivation bör finnas. Men de har vacklat lite på sistone. Bör dock ha en stor chans att vinna om motivationen finns vilket den ju gör.

Örebro har Brynäs hemma i Närke. Brynäs har 3 p och 3 mål tillgodo ner till topp 6 strecket och kan -om inte säkra den- så åtminstone ta ett enormt kliv till att klara kvartsfinalerna. Stor motivation men har förlorat de två senaste, första i OT. Blir svårt att vinna mot Örebro borta. Men hoppet står till oavgjort och bortaseger i sudden.

Timrå har FBK borta i Karlstad. Fbk ligger på 7e plats men har 3 p upp till top 5, så motivation finns det gott om. Formen är mycket god med stora segrar på slutet. Bör kunna ta Timrå.

LIF har Malmö i Skåne. Motivation för Malmö är häng på top 6, samma poäng som Fbk. Formen är blandad på sista 5.
Inte omöjligt att slå de. Vi har definitivt en bra chans. Det är väl bortaplan vi har haft en del problem med så... ovisst men vi har en hyfsad chans. Liten fördel oss kanske, med Filip i kassen.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Det finns ju de som tycker att räddningsprocent är det enda sättet att ranka hur bra en målvakt är. Räknade lite snabbt ut sifforna efter uppehållet och jämför Gidlöf och Larsson på enbart de matcherna. Räknar man bort målet Gidlöf släppte på straff mot Färjestad (då jag inte tycker att detta ska visas i statistiken då man kan rädda 99 straffar och släpper in den hundrade så får man ett insläppt mål på 1 skott i alla fall i statistiken) och fick då följande siffror:

Gidlöf 94,38 %
Larsson 95,16 %

Så med de siffrorna så är det ju toppklass på båda målvakterna och inte bara Larsson. All cred till Larsson, men Gidlöf förtjänar beröm han också. 93,33 % har han förövrigt med straffen inräknad, inte heller det speciellt dåliga siffror.

Kollade även PP och BP under samma tid med detta resultat (med reservation för felräkning då det är lite svårt att hålla reda på hur många PP/BP det är när det är många utvisningar samtidigt som mot Luleå när Lang fick 5 min t.ex.):

PP 33,33%
BP 92,31%

Sjukt bra siffror även det och kanske det tydligaste exemplet på vad som skiljer nu mot tidigare.

Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Wiborg skrev: Igår, 11:13

Det finns ju de som tycker att räddningsprocent är det enda sättet att ranka hur bra en målvakt är. Räknade lite snabbt ut sifforna efter uppehållet och jämför Gidlöf och Larsson på enbart de matcherna. Räknar man bort målet Gidlöf släppte på straff mot Färjestad (då jag inte tycker att detta ska visas i statistiken då man kan rädda 99 straffar och släpper in den hundrade så får man ett insläppt mål på 1 skott i alla fall i statistiken) och fick då följande siffror:

Gidlöf 94,38 %
Larsson 95,16 %

Så med de siffrorna så är det ju toppklass på båda målvakterna och inte bara Larsson. All cred till Larsson, men Gidlöf förtjänar beröm han också. 93,33 % har han förövrigt med straffen inräknad, inte heller det speciellt dåliga siffror.

Kollade även PP och BP under samma tid med detta resultat (med reservation för felräkning då det är lite svårt att hålla reda på hur många PP/BP det är när det är många utvisningar samtidigt som mot Luleå när Lang fick 5 min t.ex.):

PP 33,33%
BP 92,31%

Sjukt bra siffror även det och kanske det tydligaste exemplet på vad som skiljer nu mot tidigare.

En annan intressant siffra är ju den som anger (orkar inte kolla upp förkortningen) hur många förväntade målchanser man tagit då skottprocent är rätt ointressant. Den siffran beskriver oftast försvarsspelet bättre än målvakten men kan på samma sätt såklart påvisa en bra målvakt om många skott kommit från bra lägen.

Har vi ett PK på 93 och PP på 33 så är balansen + 26. Utan att kolla så antar jag att vi är bäst i klassen just nu.

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Gösen skrev: Igår, 11:31
Wiborg skrev: Igår, 11:13

Gidlöf 94,38 %
Larsson 95,16 %

PP 33,33%
BP 92,31%

En annan intressant siffra är ju den som anger (orkar inte kolla upp förkortningen) hur många förväntade målchanser man tagit då skottprocent är rätt ointressant. Den siffran beskriver oftast försvarsspelet bättre än målvakten men kan på samma sätt såklart påvisa en bra målvakt om många skott kommit från bra lägen.

Har vi ett PK på 93 och PP på 33 så är balansen + 26. Utan att kolla så antar jag att vi är bäst i klassen just nu.

Absolut, det har jag sagt många gånger att ska man bara stirra sig blind på en siffra så är ju xG% (tror jag det förkortas) det enda rätta alltså kvoten mellan förväntade mål kontra insläppta mål.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Kval? Ingenting jag kommer se.
Kommer sitta i ett tyst, nedsläckt rum med endast Swehockey som källa.

Kan man fira en tabellplacering i ingenmansland likt ett SHL-avancemang - med mottagning i Leksand och grejer?
Varför inte. Jag tycker i alla fall att man ska slå mynt av det dagen efter med festligheter utanför arenan och öppen souvenirshop.

Kommer det tryckas på knappar om det blir Leksand-HV i kval? HV reser sig ur sitt utdömda tillstånd och Leksand trycker på en knapp i negativ mening - all energi, allt spel försvinner.

Det finns ett antal potentiella play in-motståndare. I nuläget lutar det åt Färjestad eller Malmö.

Lampa

Inlägg av Lampa »

Jag har varit i Kinnarps arena i två raka kval, denna gång kommer jag absolut inte utsätta mig för något sådant. Det blir plågsamt nog att se ett eventuellt negativt resultat i Swehockey appen.

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Idrott utan nerver är astråkigt, ångest som förbyts till glädje är det jag lever för. Kommer se varenda sekund av kvalet. Har ingen möjlighet att vara på plats, men bänkad framför tvn kommer jag vara.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Wiborg skrev: Igår, 15:55

Idrott utan nerver är astråkigt, ångest som förbyts till glädje är det jag lever för. Kommer se varenda sekund av kvalet. Har ingen möjlighet att vara på plats, men bänkad framför tvn kommer jag vara.

Jag kommer nog också kolla.
Däremot är jag rätt likgiltig om det är HV eller Linköping som åker. Örebro hoppas jag väl mest på så om de möter HV kommer jag såklart hålla på de sistnämnda.

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Jag har i princip lika långt (kort) till Jönköping som Linköping, så vid helgmatch så finns det inga ursäkter egentligen..
Dessutom har jag en jäkla pipa och ett jävla humör, som det kanske finns behov av på bortastå? :-??

CMB

Inlägg av CMB »

SteveY skrev: Igår, 16:16

Jag har i princip lika långt (kort) till Jönköping som Linköping, så vid helgmatch så finns det inga ursäkter egentligen..
Dessutom har jag en jäkla pipa och ett jävla humör, som det kanske finns behov av på bortastå? :-??

SteveY, brås du på din bror RandY?

:mrgreen:

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

CMB skrev: Igår, 17:25
SteveY skrev: Igår, 16:16

SteveY, brås du på din bror RandY?

:mrgreen:

:))