2026-03-12 Torsdag 19:00 Malmö - Leksand 7-2

Matchtrådar för alla matcher.
CMB

Re: 2026-03-12 Torsdag 19:00 Malmö - Leksand 7-2

Inlägg av CMB »

Så Lang blev alltså utvisad för att han skrek "Vad gör du?" till domaren som stod i vägen när han skulle byta. Grova ord!!! Finns risk för lång avstängning!!

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... hanflinar/

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Oskar i FK:

När Oskar Lang möter FK-sportens utsände i Malmö arena ger han sin version av utvisningssituationen:
– Jag ska åka och byta och är trött. Jag upplever att domaren står i vägen och reagerar med ett: ”Vad gör du”? Då tycker han att det är två minuter (utvisning), och jag tycker det är helt orimligt, säger Lang och fortsätter:
– Tyvärr så gör de 4–1 i powerplay så därför blir det ju ännu mer frustrerande.
Vad säger domaren till dig?
– Det går inte att prata med dem. Han bara flinar åt mig.
Hånflinar, eller?
– Ja, det upplever jag. Det går inte att prata med dem i alla fall.
Hur ser du på kommunikationen mellan er spelare, ledare och och domare?
– Nej, alltså jag är väl den som inte pratar så mycket och när jag väl säger något så får jag tydligen en tvåa, men nu när jag försöker prata med dem så går det inte så kommunikationen är väl inte jättebra.

Horribelt. :evil:

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Eastis

Inlägg av Eastis »

Alla vill vi ha bonus vid årets (säsongens) slut. Domarnas bonussystem utgår från att Leksand hamnar i topp på utvisningsligan. Det blir bonus i år igen - grattis!

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Nu såg jag inte matchen men gick vi tillbaka till årets naivhockey igen eller hur förklarar man det här resultatet?

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Stjärnan

Re: 2026-03-12 Torsdag 19:00 Malmö - Leksand

Inlägg av Stjärnan »

Klas skrev: tor 12 mar 2026, 21:54
Stjärnan skrev: tor 12 mar 2026, 21:45
Klas skrev: tor 12 mar 2026, 20:54

Instämmer. Syntes ju för alla vart åt det barkade.

Låt mig gissa. Vi tog ingen timeout..?

Hedberg, jag har inte sett han tagit en enda. Tror han inte på det? Kan han inte?

Kvalet klart alltså. Nåväl, det var ju i princip klart redan i början av december.
Nu talar mycket (men inte allt) för att vi åker ur. Hemmaplan eller ej.

Märkligt att man aldrig använder sig av den möjligheten.
Och ett kval….klarar man det? Nu pratar jag inte om laget, det har jag redan insett att allt annat än total och villkorslös degradering vore överraskande, utan om mig själv.
Matchen ikväll höll på att kosta skilsmässa, vad fan ska ett uppslitande kval göra, om man ska bete sig som ikväll?
:cry: :(

Förlåt men.. :lol:
Jag är också lite orolig, men min andra hälft har varit med så länge så det är nog lugnt.
Kul att säsongen fortsätter ändå. Dock inte åt det här hållet. Men det är vad det är.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Ludde

Inlägg av Ludde »

Fascinerande det här med familjen, dom lär sig liksom att nu kommer det spåra ur, min sambo lämnade tvn vid 2-0 sen såg jag inte henne förrän till frukost igen, bara ett godnatt på messenger vid 21.

Nu när sovit på saken så är det ju fortfarande extremt surt men det var en utopi att vi skulle få uppleva ett mirakel, det sker liksom inte när det gäller Leksand.

Får se imorgon om vi klarar 13:e platsen, inte helt osannolikt att vi ska straffas så hårt av hockeygudarna så vi kommer få spela kval pga sämre målskillnad än LHC.

Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Uffe88

Inlägg av Uffe88 »

Ju äldre jag blivit desto bättre har jag blivit på att hantera olika scenarion.

Vi håller oss kvar, lättnaden infinner sig, men en ny jobbig säsong väntar. Såvida inte sponsorer går in och handlar en hel första lina till oss.

Vi åker ur, som man bäddar får man ligga. Besvikelsen kommer gå över relativt snabbt och vi får finna oss i en annan verklighet.

I båda fallen går livet vidare och är det något vi har lärt oss är att rötterna blir starkare när det blåser.

Lampa

Inlägg av Lampa »

Jag tror vi åker ur, men chansen är definitivt större om vi får inleda med två matcher i Jönköping. Enormt viktigt på lördag.

leksluthor

Inlägg av leksluthor »

Lite väl negativt här inne. Visserligen precis runt slutet på matchen när känslorna är starkast men jag tycker ändå vi går in i kvalet med ett helt annat lag än för 10 omgångar sedan. Jag tror inte att luften gick ur bara för att vi till sist förlorade och att vi nu kommer vara klappkassa igen. Igår var helt enkelt inte våran dag. Inget ville sig alls trots att det egentligen inte såg så dåligt ut. Malmö hade en sån där flytmatch där allt gick in och alla lösa puckar studsade ut till dem.

Det som är riktigt irriterande är Langs utvisning. Vi hade riktigt momentum i början av andra. Visserligen åkte väl Kaderli ut också så kanske att vi förlorade lite momentum redan där. Men att en linjedomare går in och tar abuse i ett sånt viktigt läge där matchen står och väger för att någon säger "vad gör du?", det ska den domaren inte komma undan med. Såklart kanske Lang sa det på ett grövre sätt som tex "Vafan håller du på med?" men det är ändå som Staffan i studion säger, att hockey är känslor och det ska vara något riktigt grovt för att man ska gå och ta en abuse. Köper heller inte det där med att Lang slagit sönder klubban innan och att "det har byggts upp". Det är väl inte abuse att slå sönder klubban i frustration? Och sen om det är så att han hånflinar så ska ju den domaren inte döma mer elithockey i sitt liv.

Jaja, nu är det som det är. Tråkigt att vi föll på målsnöret, men det var lika mycket målsnöre förra matchen mot Frölunda och alla lag förlorar till slut. På ett sätt känns det ju kul att det nu finns mer spännande hockey att se där vi dessutom får in lite extra pengar från matcherna istället för att säsongen bara tar slut imorgon.
Ifall vi åker ut är det som Uffe88 säger att man infinner sig i den nya verkligheten snabbt. Då kan man väl förhoppningsvis åtminstone se fram emot att vi får ligga på övre halvan av tabellen nästa säsong. Vi har ju heller inte spelat i HA sedan de införde slutspelssystemet. Kanske passar det Leksand bättre än det gamla kvalseriesystemet. Det måste definitivt vara lättare än att möta lag 13 eller 14 från SHL

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

CMB skrev: tor 12 mar 2026, 22:35

Så Lang blev alltså utvisad för att han skrek "Vad gör du?" till domaren som stod i vägen när han skulle byta. Grova ord!!! Finns risk för lång avstängning!!

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... hanflinar/

Vilken av domarna var det som tog den där utvisningen? Skulle vara kul att skicka ett mail eller sms och fråga "vad gör du" ....för att se om man får någon reaktion.
Oavsett så är det väldigt "primadonnaaktigt" beteende.

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

leksluthor skrev: fre 13 mar 2026, 09:23

Det som är riktigt irriterande är Langs utvisning. Vi hade riktigt momentum i början av andra. Visserligen åkte väl Kaderli ut också så kanske att vi förlorade lite momentum redan där. Men att en linjedomare går in och tar abuse i ett sånt viktigt läge där matchen står och väger för att någon säger "vad gör du?", det ska den domaren inte komma undan med. Såklart kanske Lang sa det på ett grövre sätt som tex "Vafan håller du på med?" men det är ändå som Staffan i studion säger, att hockey är känslor och det ska vara något riktigt grovt för att man ska gå och ta en abuse. Köper heller inte det där med att Lang slagit sönder klubban innan och att "det har byggts upp". Det är väl inte abuse att slå sönder klubban i frustration? Och sen om det är så att han hånflinar så ska ju den domaren inte döma mer elithockey i sitt liv.

Johan H sa väl nåt liknande i intervjun efter match. Hockey måste få innehålla känslor och även domaren måste kunna tåla lite grann. Klart det finns en gräns för vad som kan sägas, men det här kan väl knappast anses som ett övertramp? Löjligt. Och sen att man kniper käft, ingen kommentar från domarhåll överhuvudtaget gör ju inte frustrationen mindre direkt.

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Klas skrev: fre 13 mar 2026, 09:48

Johan H sa väl nåt liknande i intervjun efter match. Hockey måste få innehålla känslor och även domaren måste kunna tåla lite grann. Klart det finns en gräns för vad som kan sägas, men det här kan väl knappast anses som ett övertramp? Löjligt. Och sen att man kniper käft, ingen kommentar från domarhåll överhuvudtaget gör ju inte frustrationen mindre direkt.

OM det Lang säger stämmer så håller jag med om att domaren borde ligga risigt till för att ens få fortsätta som domare. Dock är det väl svårt att hitta verbala vittnen till detta? ...och ord kommer förmodligen stå mot ord.
Något borde som jag sagt tidigare göras åt domarnivån och domarkompetensen i denna serie, att diskutera att gå ned på antal lag i serien pga kvalitetsfrågan borde vara sekundärt och efter detta ämne.

Användarens profilbild
Wiborg

Re: 2026-03-12 Torsdag 19:00 Malmö - Leksand

Inlägg av Wiborg »

Klas skrev: tor 12 mar 2026, 17:21
Korven skrev: tor 12 mar 2026, 10:01

Jag gör en Klas ikväll och missar större delen av matchen p.g.a. rep.

Fast katten är nog rätt nöjd med det. Hon har varit halvnöjd över mina känsloyttringar som har gått från totalt likgiltiga till smått psykopatiska.

Har en del tips om hur man tar sig igenom ett rep utan att missa för mycket av matchen 8-).
Är dock förenat med en viss risk att hamna i onåd hos ens spelkamrater, som av nån outgrundlig orsak verkar tycka att man har fel fokus… :roll:

Har de inte vett att ställa in/flytta repet så får man bara ta det ;-)

svepet skrev: tor 12 mar 2026, 20:02

Vilka domarna håller på är klart o tydligt. Och Hedberg står som polsk stumfilm i båset. Visar ingen upprördhet o sätter lite press på de blinda mössen.

Du menar den där pressen som vi försökt med tidigare så att Hedberg blir avstängd och vi får ännu fler utvisningar mot oss?

SteveY skrev: tor 12 mar 2026, 20:03

Händemark står ju i målgården

Men hindrar inte målvakten så det är ett godkänt mål.

Eastis skrev: tor 12 mar 2026, 20:06

Men Höndemark står ju i målgården när han styr in pucken. Varför reagerar man inte på det?

Se ovan.

Eastis skrev: tor 12 mar 2026, 20:08
Leksing i vargaland skrev: tor 12 mar 2026, 20:07
Eastis skrev: tor 12 mar 2026, 20:06

Men Höndemark står ju i målgården när han styr in pucken. Varför reagerar man inte på det?

Spelar ingen roll så länge han inte stör

Man kan väl hävda att han skymmer sikten när han står mitt framför - det är väl att störa?

Regel 78.5 Underkända mål
(v) Om en anfallande spelare hindrar målvakten i målområdet.

Han blir skymd, inte hindrad.

Aggeman skrev: tor 12 mar 2026, 20:23

Klart som fan Lang inte skulle ha åkt ut. Man ser ju det på honom, han skulle aldrig prata så där mycket annars.

Jag tror inte heller att det Lang sagt borde renderat i utvisning, men bara för att han är oförstående till varför han åker ut behöver dock inte betyda att det inte var rätt. Sedan om inte domarna kan förklara det för honom så är det ett än större problem vi har i domarkåren. Svårt att få en förståelse för dem om de inte vill ha en dialog. Hade de sagt att "Du sa så här, det anser inte jag är acceptabelt och därför visade jag ut dig." då hade Lang antingen förstått att domaren helt och hållet missuppfattat/hört fel och accepterat det eller fått lära sig att "Jaha, det visste jag inte att man får göra" och kan ta med sig det till nästa gång. Nu verkar dialogen vara noll och då blir det svårt att göra förbättringar.

Klas skrev: tor 12 mar 2026, 20:25
Ludde skrev: tor 12 mar 2026, 20:23

Det är ju liksom sättet vi ger bort det på som stör en mest, från att ha haft sjuk disciplin i försvaret till att helt ge bort det när man har ett gyllene läge att sätta sig i förarsätet inför sista omgången.

Verkligen. En förlust kan man ta. Ibland är motståndarna bättre, man försöker men räcker inte till. Kan vara nog så jobbigt, men detta?
Fan det kokar i kroppen. Så jävla frustrerande :evil:

Dock ett ganska naturligt hack i skivan efter en väldigt bra period. Lägg till att allt studsar Malmös väg och ingenting vår väg. Det kanske är en viktig läropeng att få med sig in i kvalet, ett kval som säkert hade varit faktum även vid vinst igår och med den insikten så känns det bättre med ett bakslag nu istället för nästa vecka. Viktigt dock imorgon oavsett resultat att man studsar tillbaka till samma försvarsspel vi haft innan.

Runntur skrev: tor 12 mar 2026, 20:30

Vi har ett helt fantastiskt momentum i starten av perioden och gör ett mål och får häng.

Sen ska vi börja bli utvisade, Kaderli ska tacklas med armen och klubban och vi ska skrika från båset.

Härligt. De va det ju värt!

Kaderlis utvisning är ganska klantig, det håller jag med om. Samtidigt får man inte heller glömma att det är hans första säsong på den här nivån och han är totalt orutinerad när det gäller den här typen av matcher. Han har mycket kvar att lära fortfarande men gör det väldigt väldigt bra vilket gör att man ibland glömmer bort hans ålder och erfarenhet.

Langs utvisning är svårt att säga något om när man bara får höra en sida av myntet, men känslan är ju helt klart att den får domaren ta på sig. Har svårt att se att Lang (eller någon annan i båset) sagt något som är värre än saker som sägs i var och varannan match. Även det en läropeng, säg för fan ingenting till domarna så kan ingenting misstolkas/felhöras.

Klas skrev: tor 12 mar 2026, 21:54
Stjärnan skrev: tor 12 mar 2026, 21:45
Klas skrev: tor 12 mar 2026, 20:54

Instämmer. Syntes ju för alla vart åt det barkade.

Låt mig gissa. Vi tog ingen timeout..?

Hedberg, jag har inte sett han tagit en enda. Tror han inte på det? Kan han inte?

Kvalet klart alltså. Nåväl, det var ju i princip klart redan i början av december.
Nu talar mycket (men inte allt) för att vi åker ur. Hemmaplan eller ej.

Märkligt att man aldrig använder sig av den möjligheten.
Och ett kval….klarar man det? Nu pratar jag inte om laget, det har jag redan insett att allt annat än total och villkorslös degradering vore överraskande, utan om mig själv.
Matchen ikväll höll på att kosta skilsmässa, vad fan ska ett uppslitande kval göra, om man ska bete sig som ikväll?
:cry: :(

Vi hade ett power break mellan 2-0 och 3-0, vad hinner man inte gå igenom på den minuten som vi borde tagit på ytterligare en halv minut time out? Min åsikt är att power break borde tas bort, tillför ingenting mer än att lagen har större möjlighet att spara sin time out till senare. Utan power break ärjag övertygad om att både Hedberg och andra tränare tagit time out oftare tidigt i matcherna. Förövrigt tycker jag att man flyttade upp spelet klart mer efter 2-0 och att 3-0 kom ganska ologiskt efter en bättre period av Leksand. kan minnas fel, men det är vad jag har för mig i alla fall.

Lillgud skrev: tor 12 mar 2026, 21:54

Lite snopet också att Lasse Lehtinen helt plötsligt höll nollan idag…
Då kan han piggna till nu också….
Han haft annars ju tung säsong…

Jag har inte sett matchen men såg eftersnacket och Lena som kommenterat HV-matchen sa att Lehtinen givetvis gjort det bra annars håller man inte nollan, men hon tyckte inte att han behövde göra någon stormatch för det. Växjö hade varit väldigt bleka och det var snarare att de var dåliga än att HV var bra. Studion försökte mjölka henne på saker som HV kunde ta med sig till kvalet, men hon tyckte att det enda de kunde ta med sig var att de ändå vann och att det aldrig är fel att hålla nollan. Men Växjö var verkligen inte bra. Typ så.

Jag vill lita på Lena ;-)

Stjärnan skrev: fre 13 mar 2026, 06:47

Nu såg jag inte matchen men gick vi tillbaka till årets naivhockey igen eller hur förklarar man det här resultatet?

Vi var inte lika tighta i egen zon och släppte in dem mer i mitten i första perioden som vi inte gjort tidigare. Det i kombination att det är just det som Malmö är bra på och att de hade studsarna med sig. Våra styrningar gick utanför eller stannade på vägen, deras gick in. Tycker att det såg klart bättre ut i andra perioden medan det i tredje blev lite mer chansartat och svårt att säga så mycket om strukturmässigt. Det är väl den korta sammanfattningen av min analys.

Lite väl negativt här inne. Visserligen precis runt slutet på matchen när känslorna är starkast men jag tycker ändå vi går in i kvalet med ett helt annat lag än för 10 omgångar sedan. Jag tror inte att luften gick ur bara för att vi till sist förlorade och att vi nu kommer vara klappkassa igen. Igår var helt enkelt inte våran dag. Inget ville sig alls trots att det egentligen inte såg så dåligt ut. Malmö hade en sån där flytmatch där allt gick in och alla lösa puckar studsade ut till dem.

Jaja, nu är det som det är. Tråkigt att vi föll på målsnöret, men det var lika mycket målsnöre förra matchen mot Frölunda och alla lag förlorar till slut. På ett sätt känns det ju kul att det nu finns mer spännande hockey att se där vi dessutom får in lite extra pengar från matcherna istället för att säsongen bara tar slut imorgon.
Ifall vi åker ut är det som Uffe88 säger att man infinner sig i den nya verkligheten snabbt. Då kan man väl förhoppningsvis åtminstone se fram emot att vi får ligga på övre halvan av tabellen nästa säsong. Vi har ju heller inte spelat i HA sedan de införde slutspelssystemet. Kanske passar det Leksand bättre än det gamla kvalseriesystemet. Det måste definitivt vara lättare än att möta lag 13 eller 14 från SHL

Jag håller med i princip allt du säger. Jag har som de flesta vet vid det här laget varit inställd på kval sedan slutet på januari början på februari någon gång och det har inte ändrats oavsett hur det sett ut på slutet. Bara det att vi hade chansen in i näst sista omgången är ju en bragd i sig. Jag skiter lite i vilken plats vi hamnar på, det går att argumentera för fördelar oavsett om man börjar hemma eller borta, det viktiga är att man avslutar med en match där man får in en bra känsla igen och kan känna att man kan studsa tillbaka snabbt likt man gjorde efter kallduschen mot Färjestad med deras sena kvittering.

Klas skrev: fre 13 mar 2026, 09:48

Nu var det några år sedan men när jag gick domarutbildningen senast så pratades om just detta att i frustration direkt när något händer så är det inte utvisning direkt det händer sålänge det är ett någorlunda ok språkbruk. Skrika exempelvis jävla hora är utvisning och eventuellt avstängning direkt. Men att skrika "fan" eller "för helvete" i frustration är inte utvisning utan det är om det kommer ltie senare i ett läge när spelaren haft några sekunder på sig att lugna ner sig. Så har Lang sagt de ord som det sägs i intervjuerna så är de rent förjävligt. Jag hade velat höra en intervju med domarna efter matchen och en förklaring från deras håll, det hade kunnat ge mer förståelse än ilska både från spelare och supportrar.

Nya tag imorgon och sen laddar vi för vårt slutspel som börjar på onsdag!

Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Nu såg jag inte matchen

Wiktor Nilsson visade en tåga jag inte sett sen sista säsongen i Djurgården. Med farten, kraften och beslutsamheten kommer också bättre puckhantering.

Vid Eljas- och Knuts-återkomst är det Karlberg som ska upp på läktaren, inte Wiktor. För mig är Karlberg ingen spelare där laget går före jaget. Han har tankarna för långt fram, ser sig själv bli hjälte och fuskar i spelet.

Rejäl var däremot Nolan igår. Och visade faktiskt några tekniska nummer igen.

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Sniper skrev: fre 13 mar 2026, 11:32

Nu såg jag inte matchen

Wiktor Nilsson visade en tåga jag inte sett sen sista säsongen i Djurgården. Med farten, kraften och beslutsamheten kommer också bättre puckhantering.

Vid Eljas- och Knuts-återkomst är det Karlberg som ska upp på läktaren, inte Wiktor. För mig är Karlberg ingen spelare där laget går före jaget. Han har tankarna för långt fram, ser sig själv bli hjälte och fuskar i spelet.

Rejäl var däremot Nolan igår. Och visade faktiskt några tekniska nummer igen.

Nolan var ju bättre än vad han visat under hela året. Visade upp ett spel jag gett upp om att få se.