Kval 2026: HV71 - Leksand

Matchtrådar för alla matcher.
Pellefant

Re: Kval 2026: HV71 - Leksand

Inlägg av Pellefant »

Ja nån måste få igång Caito, få honom att förstå att det inte funkar med halvhjärtat spel nu, rejält och konsekvent och FOKUS!

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

VonGustaf skrev: Igår, 21:34

Ja Caito är den svagaste länken. Mycket märkligt att man inte kör TJ eller Lunkande istället… coachen måste väl se att Caito inte är den man ska spela i slutet med Strandell…

Hedberg är inte så mycket för produktivt tänkande.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Stjärnan skrev: Igår, 21:46

Oroväckande dock att bara mäktade med 7 skott på de första 2 perioderna. Det är inte bra.

Det var också därför vi inte kunde utnyttja momentumet efter reduceringen bättre.
HV var skakat - men vi var inte tillräckligt inne i grejerna. Anfallsgrejerna. Det sista lilla.
Det var inte direkt så att vi jobbat ihop till en kvittering när vi tryckte tillbaka dem.
Sen klingade det av, tiden rann iväg och någon sista riktigt tung forcering fick vi aldrig se.

Användarens profilbild
Pastis
Maskinchef

Inlägg av Pastis »

Men kasta in Caito i PP eller slutet är så dåligt matchat! Fibblar han inte bort pucken på blå, så skjuter han på en täckande motståndare eller föser pucken mot mål. :crie: VÄRDELÖS!

Bild
SteelSky

Inlägg av SteelSky »

Första och andra, så får vi inte spela! Så jävla små och omständiga.
Vi får ta med oss delar av 3e till nästa match. När vi vill och kör så kan vi ju.
På pluskontot tänker jag på Larsson, Fred, Linkan, Lunkan. Lang och Anton kan få hamna där också delvis.
Sen hamnade ett gäng i mellanmjölklandet.

Minus var Caito och Wiktor. Mest felpass hela tiden från dessa två. Skulle inte dessutom W Nilsson vara en fysikt jobbig spelare att möta? Han vinner ju fan inte en närkamp! Skulle fundera på att bänka båda nästa match.

Senast redigerad av SteelSky den tor 19 mar 2026, 11:15, redigerad totalt 1 gång.

"When you’re going through hell, keep going"
W. Churchill

Lampa

Inlägg av Lampa »

7 skott på två perioder. Det är tydligt att man får lida eftersom man valde att inte förstärka framåt. Filip var en grym värvning och enormt viktig, men har man inga gamechangers i laget.

Synd inte pengar fanns för en duktig forward också.

Användarens profilbild
syd b.

Inlägg av syd b. »

3e raka förlusten igår. Vi behöver få in en vinnarkänsla i laget igen, då blir vi farliga.

Användarens profilbild
syd b.

Inlägg av syd b. »

Lampa skrev: Idag, 07:16

Man märker att Lindqvist är otroligt viktig för laget offensivt, bryter mönster och ser helt andra vinklar. Synd att han var så pass skadad under grundserien.

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Stjärnan skrev: Igår, 18:02

Jag tycker vi har 3 spännande och borde vara bra femmor, samt en blaha.

Inget illa ment Lillgud. Bara noterade att du gärna lyfter fram HVs positiva och våra negativa rubriker som uppladdning.. så kan man ju också göra.

Är du förvånad? Så har det alltid varit. Det finns en anledning till att jag slutat läsa hans inlägg.

Aggeman skrev: Igår, 19:39

Ser förjävligt ut. Tamt närkampsspel, dåliga passningar och inga försök till konstruktivt spel. Upp för fan!

Jag tycker inte det såg riktigt så illa ut. Jag tycker man spelade ett väldigt bra försvarsspel med tålamod och lät HV ta skott i ganska dåliga lägen. En styrning som gjorde att Filip hade svårt att kontrollera returen och studs rakt på Kloos klubba resulterade i målet. Visst Kloos fick vara väldigt ensam men i övrigt sånt som händer. Man visste att HV skulle gå ut med hög energi och sätta enorm press i inledningen vilket man klarade utan några större problem. Däremot när HV inte orkade fortsätta med den höga pressen och det fysiska spelet så var spelet med puck och oförmågan att ta sig framåt bedrövligt i första. Marginellt bättre i andra men klart bättre i tredje.

CMB skrev: Igår, 19:43

Om LIF klarar av att spela åtminstone anständig SHL-hockey, ja då vänder vi detta. Men då måste vi våga passa in banan och in slottet. Eller...va fan, jag skiter i vilket, vinn! Bara vinn för i helvetet!!!

Det blev lite bättre i andra och klart bättre i tredje. Kan vi bygga vidare på detta så ser det ändå lite ljust ut trots förlusten. Spelar vi resten av matchserien som sista perioden igår kommer vi ta hem det.

bender skrev: Igår, 20:19

Well, två skott. Det målet får Caito ta på sig helt själv. Uselt spel på blålinjen. -2 på honom ikväll.

Nja, inte helt själv. Pressat läge där backarna behöver byta varav Strandell "tjuvar" och byter innan pucken är ordentligt nere på djupet samtidigt som forwards inte täcker hem för honom. Caito lite ouppmärksam på det hela och håller sin kant men missar att det är öppet i mitten. Forwards som inte kan få ner pucken djupt och sätta press. Ja, Caito hade kunnat göra det bättre men att han ska ta på sig målet helt själv tycker jag är totalt felaktigt.

Därmed inte sagt att jag tycker Caito gjorde någon bra match, absolut inte. Han spelade upp sig i tredje men ändå lite samma tendenser som innan OS tyvärr.

bender skrev: Igår, 20:37
Aggeman skrev: Igår, 20:34

Nämen vafan ni som tyckte att det såg okej ut, vad ser ni? I stort sett noll offensiv, usla passningar ett lågt passivt försvarsspel där vi förlorar alla närkamper och skvätt med skitpuckar nerifrån. Alla backar utom AJ får underkänt hittils. Offensiven är givetvis ett skämt, var är Luc och Kaderli? Var är förstalinan?

Tycker det va helt rätt gameplan, men vi är för dåliga så den sprack.

Matchplanen tycker jag var helt rätt, problemet var att man i första två perioderna blev lite passiva när man väl vann pucken. Det gjorde att HV kunde fortsätta sätta press på oss och skapa det tryck man stundtals hade. Så det är inte några större justeringar som behövs för att rätta till det.

Einar Berg skrev: Igår, 21:38
svepet skrev: Igår, 21:22

Men för h-vete Caito, usla beslut hela tiden! Överhuvudtaget felbeslut från många backar på blå.

Exakt! Han tar så jäkla konstiga, stressade beslut hela jävla tiden!
Man vet att när han har pucken så kommer det sluta med ett lamt handledsskott mot mål.

Nja, snarare på täckande spelare... Vill inte kasta för mycket skit på Caito då han spelat upp sig på slutet men den här matchen var flera steg bakåt igen.

Stjärnan skrev: Igår, 21:46
Ludde skrev: Igår, 21:28

Surt men vi verkar ju ha bäddat för det på egen hand när vi väntar med att spela hockey till sista perioden.

Nästa match kommer avgöra matchserien är min känsla, segraren där kommer ha övertaget.

Ja det är som i matcherna. Första målet är skönt men andra målet är det viktiga. Får vi med oss den upp till Leksand så kan vi ta en hemma match också. Då har vi en chans. Torskar vi på fredag måste vi ta bägge hemma. Annars är det över.

En match är ingen match. Än är det ingen panik på långa vägar. Jag är ändå glad att vi höll nere siffrorna. Ställ Filip igen så har vi chansen till revansch redan på fredag.

Oroväckande dock att bara mäktade med 7 skott på de första 2 perioderna. Det är inte bra.

Lika oroväckande som det är glädjande att när matchen var över så hade vi fler skottförsök än HV och bara något enstaka skott färre totalt. Vilket betyder att man inte ger upp trots underläge och att man klarar av att pressa ner HV bara man har lite mer lugn i passningsspelet så att man kommer in i zon på ett bra sätt. Nej, jag är inte jättebesviken över matchen. Resultatet givetvis, men jag tycker ändå vi har ett spel att bygga på. Jag tror HV kommer försöka fortsätta spela på samma sätt som man inledde matchen igår, kan vi lära oss att spela förbi den pressen så kommer det öppna upp sig rejält. Nu vet vi vad som väntar, jag tror på att vi löser det!

syd b. skrev: Idag, 07:18

Man märker att Lindqvist är otroligt viktig för laget offensivt, bryter mönster och ser helt andra vinklar. Synd att han var så pass skadad under grundserien.

Jätteviktig spelare!

Nya tag imorgon, revansch!

Pain is temporary, glory is forever
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Nu såg jag inte matchen.. Men såg nåt i andra periodpausen från studion om att Leksand inte ville dra sig in i mitten, utan höll sig efter kanterna, där och då illustrerat av Mackan Karlberg innan "avsluten" lyftes in från yttre hörnen.
Hur kan man inte gå in i hetluften ens i en kvalmatch där ens existens står på spel?

Fjärdekedjan kändes på förhand blaha. Misstänker att den var så också? Så man fortsätter alltså coacha Caito i slutet av matcherna? Förvånad? Inte det minsta.

Men en match är ingen panik. Dessutom var vi jämna i siffrorna och släppte bara in 2 mål i en förlustmatch på bortaplan. Men vi behöver inte ge HV något mer flow nu. Vi behöver nog ta nästa match om vi ska göra en serie av detta även om faktiskt 2 raka torsk också är fullt möjligt att vända.
En seger i andra matchen skulle ge oss en fin känsla att ta med hem till Dalarna.
Som någon skrev- så tror jag också nästa match blir lite avgörande för hela kvalet. Vinner HV den så kommer de ta det till slut. Vinner vi så tar vi hem det.

Men då kan vi inte nöja oss med att skjuta 5-10 skott på de två första perioderna eftersom vi bara har spelare som max sätter vart 10e skott. Vi måste upp i 15,16,17 nånting. Men låt det för guds skull inte gå ut över defensiven. Tror nästan att Hedberg tryckte FÖR mycket på defensiven igår. Jag tror det är helt rätt att prioritera den men det verkar ha blivit för mycket.
Bättre balans där i morgon så kommer vi ha en bra chans.

Nu har vi tre raka torsk, Hv har 3 raka segrar. Dags att bryta det nu.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Lampa

Inlägg av Lampa »

syd b. skrev: Idag, 07:18

Synd vi inte har två som han. Eller det har vi ju, men dom är ju helt ur slag.

Uffe88

Inlägg av Uffe88 »

syd b. skrev: Idag, 07:16

3e raka förlusten igår. Vi behöver få in en vinnarkänsla i laget igen, då blir vi farliga.

Verkligen. Tyvärr det här utfallet någon annan skrev om förra veckan, när vi fortfarande var i zonen. Hur reagerar laget när sviten eventuellt tar slut och det blir kval ändå?

Ta fyra raka nu

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Kvalspelet mot HV71 är igång, och efter fredagens match i Jönköping är det äntligen dags för hemmamatcher:
Söndagen den 22 mars och tisdagen den 24 mars.
Sittplatsbiljetter finns från 95:- och ståplats från 50:-
Här har du några ytterligare biljett-tips inför matcherna👇
https://www.leksandsif.se/article/vvlatc4-30ead/view

Jag har också ett tips - till LIF:
vinn match 2 i Jönköping.
Då blir det lättare att sälja oavsett pris.

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Stjärnan skrev: Idag, 07:39

Nu såg jag inte matchen.. Men såg nåt i andra periodpausen från studion om att Leksand inte ville dra sig in i mitten, utan höll sig efter kanterna, där och då illustrerat av Mackan Karlberg innan "avsluten" lyftes in från yttre hörnen.
Hur kan man inte gå in i hetluften ens i en kvalmatch där ens existens står på spel?

Man hade ju i princip inga avslut alls och de avslut som kom var lite utspridda överallt. Man försökte inspell i mitten men det styrdes undan av försvaret så jag skulle inte vilja säga att det var att man inte ville dra sig in i mitten utan det var snarare att man var för passiv när man väl hade pucken och HV kunde hela tiden ha samlat försvar och vi tilläts inte ta oss till några lägen alls egentligen, varken bra eller dåliga. Dock de få lägen vi hade tycker jag var minst lika många till antalet och lika farliga som HVs, skillnaden var på första målet styrningen som studsade fel (ungefär likadant som att pucken studsade rätt på vårt mål) och sedan en miss vid byte på deras andra som resulterade i ett snyggt frilägesmål. I tredje försökte man verkligen ta sig in i mitten och Lang hade flera bra inbrytningar och Vejdemo hade ett riktigt bra läge att kvittera. Man får heller inte glömma bort att Veronneáu var riktigt nära att kvittera till 1-1 strax innan de gjorde 2-0 med helt öppet mål men där han faktiskt var lite för het på mål och hade han varit lite kallare och stått en meter längre bak hade det garanterat blivit mål.

Så nej, jag delar inte den analysen att man inte går in i hetluften utan det är snarare att man inte fick med sig pucken dit. Det var mycket bök och stök framför båda målen så det är ju två lag som vill vinna kamper och inget lag viker ner sig än i alla fall.

Pain is temporary, glory is forever
Ludde

Inlägg av Ludde »

Det som talar för oss är att HV inte mäktat med att spela så konsekvent som dom gjorde igår ens hel match förut så detta tror jag att vi har medicinen till om vi drar upp tempot litegrann.

Det som talar emot oss är att Anton Blomqvist och HV spelar såna här matcher för tredje säsongen i rad och har rutin som vi ej har varken på bänken eller i laget. Lite orolig för Hedbergs förmåga att coacha slutspelsmatcher.

Trots att säsongen sett ut som den gjort så hittade vi ju en stabilitet över flera matcher till slut som vi bara behöver hitta tillbaka till.

Som sagt, jag gillar egentligen sättet vi tog oss an matchen på, kan vi bara vässa omställningarna så kommer vi göra fler mål också.

Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P