Livet efter Leksands IF 2

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Livet efter Leksands IF 2

Inlägg av Sniper »

Observeraren
27 februari 2026, 21:02

Frågan är om Sniper mfl håller på Leksand efter en konkurs och division 3 spel eller om man ger upp och börjar heja på FBK. Vid degraderingar genom konkurs.

Ni som inte är med på tåget, "Leksing tills jag dör" är kanske bara tomma ord?

Jag har aldrig skrivit på ett kontrakt där jag förbinder mig att vara "Leksing tills jag dör".
Det finns ju ett tredje alternativ också (som inte är passion oavsett division in absurdum eller börja hålla på annat lag).
Att helt avveckla det här med hockeyn.
Vem vill fortsätta följa högstaserierna och ständigt påminnas om att Leksands IF inte är där längre?

Ludde

Re: Livet efter Leksands IF 2

Inlägg av Ludde »

Alternativ 3 är ju det enda alternativet i min värld, hockey är en ganska tråkigt sport och intresset för landslag osv är avvecklat sen länge och NHL har jag aldrig riktigt fastnat för.

Finns inte Leksand i någon form alls så är det ju slut på hockey i mitt liv.

Återuppstår vi längre ner i seriesystemet så är jag tämligen övertygad om att vi avancerar åtminstone till allsvenskan rätt snabbt igen men sen är risken stor att vi blir som VIK, AIK mfl.

Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Lampa

Inlägg av Lampa »

Jag har tänkt tanken i ett par dagar nu faktiskt.

Kan man utveckla kärlekskänslor för multipla personer bör väl samma gå för ishockeylag? Personligen ser jag det som så mycket svårare. Hur fan ska jag kunna heja på något annat än LIF? Tre Kronor givetvis men man kan ju inte enbart heja på Tre Kronor.

Klarar vi oss såpass att vi enbart åker ner i HA så får man ju heja och lida även om vi går till en ny ökenvandring.

Går vi i konkurs är det ju att likställa att ha en partner som hamnar i långvarigt koma, man slutar ju inte älska den, men samtidigt måste ju livet gå vidare.

Kalmar kanske?

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Man kan byta jobb, byta fru, byta hobby. En del byter hårfärg….
Men byta lag? :))
Jag lever och jag dör som leksing. Mer eller mindre olycklig iofs, och som i alla destruktiva förhållanden kanske man behöver distansera sig, för sin psykiska hälsas skull, men byta lag? Icke.

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

AI-översikt
När en ishockeyklubb i Sverige går i konkurs (försätts i konkurs), får det omedelbara konsekvenser för serietillhörigheten och leder i regel till tvångsnedflyttning. Svenska Ishockeyförbundets regler innebär att en förening som inte kan uppfylla sina ekonomiska åtaganden och försätts i konkurs inte längre har rätt att spela i den division de är anmälda till.

Här är en sammanställning av hur konkurs och nedflyttning fungerar inom svensk hockey:

Konsekvenser av konkurs
Tvångsnedflyttning: En klubb i konkurs blir utesluten ur sin nuvarande serie (t.ex. HockeyAllsvenskan).
Placering i lägre division: Föreningen måste oftast starta om i en betydligt lägre division (ofta division 2 eller lägre) med en nybildad förening, förutsatt att de kan uppfylla licenskraven för den nivån.
Ersättningslag: När en klubb går i konkurs och drar sig ur, erbjuds den vakanta platsen till en annan klubb, vanligtvis ett lag som nyligen blivit nedflyttat eller ett topplag från divisionen under.

Exempel från svensk hockey (senaste åren)
HC Vita Hästen (2023): Efter att Vita Hästen AB försattes i konkurs, tvångsnedflyttades klubben från HockeyAllsvenskan och Västerviks IK erbjöds platsen.
Kristianstad IK (2023): Tvångsnedflyttades från HockeyAllsvenskan på grund av ekonomiska problem.
Väsby IK (2024): Ansökte om konkurs, vilket påverkade deras verksamhet i Hockeyettan.
Pantern (2019): Gick i konkurs och lämnade HockeyAllsvenskan.

Ekonomisk licens
Svenska Ishockeyförbundet har hårda licenskrav. För att spela i SHL och HockeyAllsvenskan krävs att föreningen inte har obetalda skulder och kan uppvisa ett positivt eget kapital eller en hållbar ekonomisk plan.

Det finns väl scenarion där vi "bara" flyttas ner i div 1 också? Det vore ju ett acceptabelt mellanting. Det finns grader i helvetet. Div 3 går bort - medan hockeyettan är bara ett år/ett avancemang från lilla finrummet.

Användarens profilbild
Leksing i vargaland

Inlägg av Leksing i vargaland »

Klas skrev: Idag, 12:20

Man kan byta jobb, byta fru, byta hobby. En del byter hårfärg….
Men byta lag? :))
Jag lever och jag dör som leksing. Mer eller mindre olycklig iofs, och som i alla destruktiva förhållanden kanske man behöver distansera sig, för sin psykiska hälsas skull, men byta lag? Icke.

Ja frugan sa till mig för många år sedan när vi som vanligt misslyckades i en kvalserien och man hade en vårdepression
"Du får väl byta lag att hålla på"
Då svarade jag vresigt
"Man byter fru, inte lag"
Hon har aldrig ställt den fråga igen :mrgreen:

Lat Värmlänning
Användarens profilbild
Wittgenstein
Veckans raket

Inlägg av Wittgenstein »

Jag är överraskad över hur hårt jag tar kollapsen och allt som kommer med den.

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Att segra är banalt.