Silly season 26/27

Lampa

Re: Silly season 26/27

Inlägg av Lampa »

SteveY skrev: ons 25 mar 2026, 07:21
Lampa skrev: ons 25 mar 2026, 06:40

Snälla bygg ett gediget lag den här gången, framförallt med individer som står upp när det blåser, inga faller som kort likt våra SK stjärnor gjorde nu.

Se på AIK, med Nord och Bagenda i spetsen, dom viker inte ner sig trots 3-0 underläge i matcher.

Ett sånt lag vill jag ha, med lite stake i.

Håller med fullständigt. Snällaste SHL-laget på många år, motståndarlagen hade noll respekt när dom kom till Leksand.
Incidenten i spelarbåset igår säger ju allt, när Oskar Lang, Fortier och Karlberg är dom som "står upp" när fienden kliver över gränsen. Skrämmande.

Japp och det är en stor anledning till att vi åker ur. För mjuka, jag vill ha spelare som är på gränsen hela tiden och det räcker inte med en eller två för det blir patetiskt.

Sikta på 4-5 spelare med snitt på 50+ PIM i sina tidigare säsonger. Spelare som höjer sig i slutspel, sådana typer av spelare. Som jag tidigare varit inne på är Hampus Plato ett drömnamn.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: ons 25 mar 2026, 09:49

. Vem ska staka ut vägen, vilka ska rekrytera de rätta namnen, vad ska få en att tro igen?

Shin Larsson som sportchef kanske.

Vem som däremot eventuellt ska rekrytera honom vet jag inte.

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: ons 25 mar 2026, 10:12
Sniper skrev: ons 25 mar 2026, 09:49

. Vem ska staka ut vägen, vilka ska rekrytera de rätta namnen, vad ska få en att tro igen?

Shin Larsson som sportchef kanske.

Vem som däremot eventuellt ska rekrytera honom vet jag inte.

I kväll kan Södertälje bli utslagna.
Patrik Zackrisson fyller 39 på fredag. Återvända till Leksand som spelare vet jag inte om det är en bra idé (han var länge blek i grundserien och har fortfarande för höga löneanspråk). Men det finns andra roller - och även om han saknar erfarenhet behöver vi sådana personligheter. Någon att tro på och få energi av. Någon som säljer in klubben.

Sisu

Inlägg av Sisu »

Hej och ho gott folk. Ett forum senare och vi är tillbaka i HA. Men det känns faktiskt helt okej, för oj vad vi hade ett lag som var felbyggt. Troligen därav Tjomme fick gå (plus lite mer).

Är HA verkligen så dåligt för oss i detta nu? Jag tycker inte det. Många klubbar som åkt ner har faktiskt blivit bättre när de kommit upp igen. Nu givs vi chansen att nollställa detta, och det ska faktiskt bli kul att se hur vi tar oss an detta.

Det finns många spelare i HA som man vill ha, en back med ett slagskott ala Norbe? Eller ge Karlström en hel säsong i Leksand? Caito i all ära, men där har vi en av huvudorsakerna till att vi får en spännande Silly Season igen.

Drömmen? Fredrik Forsberg utan tvekan.

Klarar vi ekonomin så blir detta kul, Asplöven away på annandagen 😎

Låt våren komma nu med massa rykten, vi klarar detta, division 3 eller HA så kommer denna tråd bli spännande💪🏼

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Uppdaterade listan med kontraktläget på första sidan i tråden. Jag förutsätter att alla spelarkontrakt bryts rakt av medan tränarnas kontrakt är befintliga. Uppdaterar så fort något annat meddelas.

Vissa spelare var lättare att ta bort än andra rent mentalt och vissa var väldigt jobbiga att ta bort. Kändes som att det ändå hade kunnat bli början på något bra med Larsson i mål på långt kontrakt, Vejdemo någon säsong till, rykten om förlängning med Strandell osv.

Om man ska se det realistiskt så är dessa namn jag hoppas man kan behålla/plocka upp från juniorlaget.

MV
Robin Christoffersson
Viggo Tamm

Backar
Fred Nilsson
Rocky Langvardt
Victor Johansson

Forwards
Arvid Eljas
August Lissel
Marcus Karlberg
Dennis Altörn
Zaki Crookes
Jon Knuts

Förlängningar som jag hoppas på men som känns mer tveksamma om än inte helt orealistiska:
Kalle Östman
Andro Kaderli

Det kommer behövas många nya utifrån även om alla dessa skulle stanna, det är väl det enda jag kan konstatera.

Pain is temporary, glory is forever
CMB

Inlägg av CMB »

Tränartrion:

Bild

Förhoppningsvis redan idag. Innan det sker finner jag det övriga fullständigt meningslöst.

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Herman Liv ska enligt Expressen lånas ut till HA nästa säsong, kanske skulle kunna vara en billig lösning?

Pain is temporary, glory is forever
VonGustaf

Inlägg av VonGustaf »

Tränartrion är naturligtvis ett första steg att entledigas.
Sedan får vi se i vilken form klubben kommer att finnas och i vilken division.
Sedan kommer vi få jobba dubbelt så mycket/hårt att få ihop ett lag för många spelare kommer att se Leksand som ett ytterst osäkert kort att satsa på/spela för. Samtidigt om Hedberg och pajen skulle vara kvar så tror jag på ännu mindre intresse från spelare utifrån.

Realistisk tanke är att alla nuvarande spelare kommer lämna. Lissel ,Altörn kan nog kanske stanna men övriga spelare har nog siktet inställt på mer stabila klubbar i shl och allsvenskan.

Edit* Lissel rättstavning

Det är när klubban finns i isen som det blir mål!!!

"It's amazing what you can accomplish when you don't care who gets the credit!" --- Harry Truman---
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Herregud, expressen tycker vi ska gå för Olle Liss...han brann som ett tomtebloss en höst för, vad är det, 4-5 år sedan? Kan det verkligen vara nåt..?

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Lampa

Inlägg av Lampa »

Klas skrev: ons 25 mar 2026, 12:05

Herregud, expressen tycker vi ska gå för Olle Liss...han brann som ett tomtebloss en höst för, vad är det, 4-5 år sedan? Kan det verkligen vara nåt..?

Självklart inte. Spelar väl inte ens bra Norge högstaliga liksom, valfri från J20 är bättre, skulle jag helt ärligt säga.

Senast redigerad av Lampa den ons 25 mar 2026, 12:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Klas skrev: ons 25 mar 2026, 12:05

Fredrik Forsberg - ja (men hans bror kan behöva finansiera honom)
Olle Liss - nej (34 i höst och gjort tolv mål i Storhamar den här säsongen)

Lampa

Inlägg av Lampa »

Jag har inget emot att ha kvar Hedberg. Nu får han chansen att i princip handplocka ett helt nytt lag med undantag av 5-6 spelare som blir kvar. Istället för att försöka trolla med trötta nordamerikaner och en slovak.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

CMB skrev: ons 25 mar 2026, 11:13

Tränartrion:

Bild

Förhoppningsvis redan idag. Innan det sker finner jag det övriga fullständigt meningslöst.

Enda sättet att få Tuurala är att AIK gör vad vi inte kunde göra - vända 0-3 och sedan gå hela vägen (då väljer nog AIK en mer erfaren tränare).

Bild

Hedbergs svar – vill leda LIF i HA: "Ingen tvekan"
https://hockeynews.se/nyheter/hedbergs- ... gen-tvekan

Det måste stoppas.

CMB

Inlägg av CMB »

Lampa skrev: ons 25 mar 2026, 12:20

Jag har inget emot att ha kvar Hedberg. Nu får han chansen att i princip handplocka ett helt nytt lag med undantag av 5-6 spelare som blir kvar. Istället för att försöka trolla med trötta nordamerikaner och en slovak.

Om trolleri var Hedbergs redskap så lyckades han ju tvärtom alldeles utmärkt då de spelarna försvann fullständigt. Han ska absolut inte stå i LIFs bås igen.

CMB

Inlägg av CMB »

Sniper skrev: ons 25 mar 2026, 12:29

Hedbergs svar – vill leda LIF i HA: "Ingen tvekan"
https://hockeynews.se/nyheter/hedbergs- ... gen-tvekan

Det måste stoppas.

Han kan inte vara kvar. Och är det ekonomin (dvs att Hedberg ändå kräver sin lön) så finns Bemström i föreningen. Jag vet inget om honom, men för att mitt intresse och hopp ska ha en chans att återkomma så är det ett alternativ, och ett alternativ som bör vara ekonomiskt lindrigt.