Håller med Salo meeeeen Challe in som huvudtränare? Måste det alltid vara någon från Leksand, Tjomme på ont och gott var brilliant för Leksand, vågade ta in andra. Hellkvist var grymt handplockad, vi snodde en av ligans bästa tränare!
Behåll Hedberg är nog bästa för ekonomin, han gjorde ett bra jobb i Mora. Jag har inget emot ge han en till säsong. Ritola fick igång PP, han ska vara kvar också.
Tjomme var ett helt rätt val och även om vi till slut hamnade här till slut igen så har han ju ändå lyckats ha oss uppe i SHL längst av alla i modern tid. Jag menar inte att han gjort allt rätt. Det har kanske vägt aningen tungt med värvningar från Djurgådern ibland och som jag nämnt tidigare tror jag det har lagts lite för mycket pengar på spelare som Cehlarik, Max etc. Det jag menar att som dig tror jag på någon utsocknes som kanske kan ta beslut med lite mer kyla och mindre Leksandshjärta. På det sättet menar jag att Tjomme var rätt typ av sportchef för oss och att vi både se oss om efter en ny sådan.
Utan att ha siffror på handen så är känslan att vi har fått mest bang for the buck när vi värvat spelare som presterat bra i sina tidigare lag och sedan tagit ett extra kliv i Leksand. Men om de sedan lämnar för att testa lyckan någon annanstans så ska vi inte betala förmögenheter för att få tillbaka dem.
Jaja, en sak i taget. Vi får hoppas att vi överlever tills hösten först och främst. Men jag har svårt att tro att vi på riktigt kan kursa. Men å andra sidan satt jag och hoppades på åttondelsfinal i omgång 50.
Jag tror att Hedbergs filosofi passar bättre i HA än SHL.
Tror också att Hedbergs filosofi skulle passa bättre i HA. Förutsatt att vi har pengar att värva in spelare som passar hans önskade spelsätt.
På vissa håll pratas det om att vi nu måste behålla Johan, om inte för annat så för nån slags trygghet när precis allt annat riskerar att krackelera. Och jag kan nog köpa det resonemanget. Men han kanske behöver hjälp i båset? Printz lämnar, det verkar klart. Pajen som tränare har jag inget gott intryck av (be mig inte förklara varför, för det kan jag inte, endast en känsla..). Ritola har ju fått mkt beröm efter sin entré, behåll honom.
Jag tycker också att vi ska köra vidare med Hedberg då jag inte håller med om att han är så dålig som många anser. Sedan behöver han såklart stöttning och där ser jag gärna Ritola med på bänken och Bemström som bollplank med fortsatt ansvar för juniorerna som ett bra alternativ. Eventuellt att Pajen kliver upp till sportchefsrollen och Bemström upp på bänken istället, frågan är ju bara om Pajen går med på det då han ju gick till Leksand för att han saknade att stå i båset.
Som jag har förstått det så bryts inte ledarnas kontrakt per automatik vid degradering. Sedan kan de ju så klart ha klausuler men det brukar vi sällan få veta innan de aktiveras.
Men det är inte filosofin (vad det nu innebär), det är implementeringen av den. Det finns stora penseldrag hos Hedberg som jag gillar men det krävs mer än så. Detaljer! Det är som om jag skulle kliva in och säga "Min filosofi är åk kors och tvärs när vi anfaller och skjut högt. Nu kör vi!!" och sen lämna det till spelarna att lösa det.
Caito har skjutit sina svaga skott på samma sätt hela säsongen långt bak från blå. Jag menar, som tränare ser man till att göra något åt det direkt. Annat skott, annan skottposition (närmare mål), annan rörelse för direktskott, annan spelare i pp.
Det är det ena - det andra är personlighet. Energin och sättet att uttrycka sig. Jag vill ha förnyelse. Han har förloraraura (inte bara för att han misslyckats i Leksand utan också på andra håll). Players' coach, påstås det. Men jag tror nog spelarna hade fått en injektion av ett nytt ansikte, ny röst, redan under gångna säsongen. Jag tror inte han är så populär som det hävdas. En schysst person, visst, men också fyrkantig och oförmögen att ingjuta mod i prekära situationer. Efter en tid lyssnar man inte längre på hans döda ord. Själv slutade jag ta del av intervjuerna vid en viss tidpunkt. Orkade inte höra längre.
Men det är inte filosofin (vad det nu innebär), det är implementeringen av den.
Det är det ena - det andra är personlighet. Energin och sättet att uttrycka sig. Jag vill ha förnyelse. Han har förloraraura (inte bara för att han misslyckats i Leksand utan också på andra håll). Players' coach, påstås det. Men jag tror nog spelarna hade fått en injektion av ett nytt ansikte, ny röst,
Det var väl Björn Hellqvist som sa att det var så jäkla trevligt i Leksand, kanske tom för trevligt (eller nåt i stil med det).
En tränare/coach kanske inte behöver vara så jäkla populär i alla lägen? Respekterad, absolut, men obekväma beslut som skaver och en hård kravbild kan ibland vara viktigare. Å andra sidan funkar ju vi människor olika så den ledarstil som passar vissa är olämplig för andra. Men onekligen en aspekt man bör ha med i sin analys..
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.
10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Ja och Magnus Nygren kommer med all sannolikhet lämna FBK. Hade vi haft råd tror jag det hade varit en klippa i försvaret. Extremt mycket rutin. Men om pengapåsen är tom så får man leva på nudlar
Om stortrivsel-Linkan gick ner i lön och stannade...
...och snart 36-årige Magnus Nygren går till Leksand...
...vore det 2009 all over.