Hockeyallsvenskan 2025/26

Ludde

Re: Hockeyallsvenskan 2025/26

Inlägg av Ludde »

Det handlar inte om kvalitet på hockey utan det handlar om att Mats Grauers m.fl. är affärsmän och ser en möjlighet att tjäna mer pengar. Till skillnad från vår styrelse så har Frölunda, Färjestad, Rögle m.fl. proffs även i styrelsen som drivs att att tjäna pengar snarare än att ha ett brinnande intresse för föreningsdemokrati.

51% regeln är den största anledningen till att SHL har svårt att konkurrera med löner och flera europeiska ligor kommer ikapp oss lönemässigt, det kommer på sikt även innebära att dessa länders spelarutveckling kommer springa om oss.

”Riktiga” supportrarna är ju totalt emot detta för att dom tror att all kultur kommer säljas för pengar, förmodligen ett rimligt antagande för det finns nog absolut 15-20 föreningar i Sverige som gladeligen skulle ta emot 100 miljoner från Red Bull och det skulle göra att hockeykartan ritas om drastiskt i Sverige.

Även om jag i grunden är emot 51% regeln numera så tror jag att sättet jag följer hockey på, knutet till ett specifikt lag skulle göra att jag slutade följa hockey överhuvudtaget om inte Leksand finns, hockey är egentligen rätt tråkigt i min mening. Däremot så är jag väl införstådd med att jag troligtvis hör till en skara supporters som är en väldigt liten del av hockeypubliken, den stora massan och framförallt återväxten skulle vänja sig vid att Red Bull Västerås dominerar svensk hockey.

Skulle ju såklart tycka att Leksand säljer sin själ totalt och inte alls känna samma samhörighet längre om vi byter till Vitt och Guld med ett stort Emirates på tröjan istället för skölden, frågan är om framtida generationer skulle bry sig nämnvärt dock, så länge summan man betalar motsvarar värdet man får tillbaka så kommer publiken till arenan.

Summa summarum så tror jag att det bästa för svensk hockey rent ekonomiskt vore en modell där man kvalificerar på ekonomiska grunder, där SHL bedömer när ligan och lag är mogna för att ta steget in i finrummet. 51% regeln tas bort helt och öppnar för ekonomiska muskler att ta steget in i SHL och HA framförallt.

Mycket text blev det, tack för visat intresse om ni orkat läsa hela.

Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Det ska inte vara möjligt, men tänk om Södertälje överlever semifinalrundan mot Björklöven och går upp LIF-style 2016: besegrar Modo efter att ha legat sist i november.

Andreas Johansson har varit hårt kritiserad under säsongen. Men nu har han tagit Södertälje till semifinal efter sju hårda och jämna matcher mot Kalmar.

– Vi har investerat och då får man lite studs med sig, säger han.

– Det här året har inte studsat. Vi var långt från nöjda, vi låg sist i november, jag hade poliseskort hem. Det var banderoller. Men killarna här inne har varit helt fantastiska, det är sån karaktär i den här gruppen, säger han också.

Han hyllar även stödet från klubbledningen gentemot honom.

– Vi har hållit ihop i vått och torrt, spelare och ledare. Stödet till mig har varit fantastiskt. Det hade varit lätt att plocka bort mig i november. Det hade säkert hänt på de flesta ställen. Men de gjorde rätt.

Han får frågan om Patrik Zackrissons betydelse.

– Det här var exakt min och Emils (Georgsson) vision när vi värvade honom. Den här ledaren. Jag är så glad att han får visa alla belackare hur bra han är. För oss är han helt ovärderlig. Går inte att säga nog hur viktig han är för oss. Och smart, en av de smartaste i hela ligan, säger AJ.

Nu väntar semifinal med start tisdag i Umeå.

– Jäklar vad kul, säger Andreas.

– Det finns bara möjligheter. Men vi är inte nöjda, det kan jag säga.
https://hockeynews.se/nyheter/aj-om-van ... eskort-hem

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

KryptonitKasper · 20 sekunder sedan
Hellsten storspelar ju. Jävla king han är
https://www.hockeysnack.com/modo-hockey/