Silly season 26/27

Användarens profilbild
Gösen

Re: Silly season 26/27

Inlägg av Gösen »

bender skrev: Igår, 18:57

Helt enig. Vi ska lägga nästan allt krut på en Leading Line, och sedan fylla på med unga spelare som kittlar. Är övertygad om att det är vägen för att skapa intresse (och ge oss en chans framåt våren). Dessutom ger det oss något att bygga på OM vi mot all förmodan skulle ta klivet upp igen.

Det här behöver redas upp.
Jag läser det som att ni tror att "kända" namn på något vis kommer dra folk. Gissar att jag misstolkar er och att jag precis som er tror att framförallt vinster, följt sekundärt av underhållande spel kommer dra marginalpublik. ?

Och bygga på om vi går upp. Det är bra.
En stomme kan vara ett år ungt. Om det är rätt karaktärer. Och tagit den vinsten.

Förövrigt hade jag som företagare hoppats slippa höra talas om 00-talets modeord USP ever again :mrgreen:

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Best of Östman:

Sisu

Inlägg av Sisu »

Snarare en lirare, någon som snittar många poäng. Lang och Max passar bra in här, kommer leverera galant i HA.

Östman tror jag inte per automatik hade varit lika dominant i HA. Måste vara bra i 5 mot 5 också inte bara i var 10e PP.

PellePaltnacke

Inlägg av PellePaltnacke »

Om man nu vill kolla på eventuella återvändare så tror jag en perfekt defensiv back i ett första backpar hade varit Mattias Göransson.
En "kött och potatis" back som är så charmig som går att bli men som säkert på HA nivå skulle kunna vara lite av en backgeneral.

Verkar som han pendlat mellan att va sjunde back och göra inhopp i andra backpar nu under slutspelet. Men av vad jag hört inte kommer få förlängt av Rögle. Vad tror ni andra?

https://www.eliteprospects.com/player/3 ... -goransson

Lampa

Inlägg av Lampa »

Skönt att Lindqvist inte gick till Örebro.

Tack Östman!

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sisu skrev: Igår, 21:11

Snarare en lirare, någon som snittar många poäng. Lang och Max passar bra in här, kommer leverera galant i HA.

Östman tror jag inte per automatik hade varit lika dominant i HA. Måste vara bra i 5 mot 5 också inte bara i var 10e PP.

Jag tycker alltid det är vanskligt att bygga lag kring individer. Men absolut. Finns det en Pelle Prestberg ala 2010 så är det en självklarhet. Men det kan också bli en dyrbar historia ala, Andreas Johansson, Thomas Rhodin, Peter Nordström m.f. Bara nämnda tre kostade oss en miljon styck per match. Typ.

Bygger man ett lag på tre + två spelare så är våra odds med den skadehistorik vi har rätt dåliga.

Lang och Max. Kanske. Kanske inte. Vad är motivationen? Det får inte vara pengarna och med det menar jag att Ollas inte får ge överbud för att behålla dem. Han ska lägga sig 10% lägre än vad deras agenter uppger som högsta bud. Oavsett om det är från SHL.

Går vi upp kan en bonus däremot få hägra.

Om jag var ollas skulle jag balansera laget med 20% kulturbärare/rutin (30-35+ inga problem) 30% juniorer och 50% unga hungriga spelare i rätt ålder som är utvecklingsbara och vill vidare till vinst. Helst utan att passera gå. Namn i sig är rätt ointressant.

Av de senare 80% kommer spets och poäng växa fram nästan av sig själv. Konkurrens på riktigt.

Hedberg är av Wittgensteins experter en coach som utvecklar talanger. Jag skulle snarare säga att han ser talanger och låter dem utvecklas. Det senare är i min mening att föredra före det första och kommer gynna oss gott i Hockeyallsvenskan.

Senast redigerad av Gösen den tor 09 apr 2026, 21:55, redigerad totalt 2 gånger.

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

PellePaltnacke

Inlägg av PellePaltnacke »

Slänger in ett annat förslag på spelare som i detta fall har koppling till Johan Hedberg. En spelare som gjort sina bästa säsonger med JH som tränare och som fått (viss) chans i SHL men inte tagit den: Lukas Wernblo- https://www.eliteprospects.com/player/2 ... s-wernblom

Tror han skulle kunna bidra med en hel del karaktär i en satsning mot SHL.
Relativt ung och förhoppningsvis hungrig på ny utmaning efter 3 år i Finland.

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

PellePaltnacke skrev: Igår, 21:37

Om man nu vill kolla på eventuella återvändare så tror jag en perfekt defensiv back i ett första backpar hade varit Mattias Göransson.
En "kött och potatis" back som är så charmig som går att bli men som säkert på HA nivå skulle kunna vara lite av en backgeneral.

Verkar som han pendlat mellan att va sjunde back och göra inhopp i andra backpar nu under slutspelet. Men av vad jag hört inte kommer få förlängt av Rögle. Vad tror ni andra?

https://www.eliteprospects.com/player/3 ... -goransson

Absolut, Göransson är stabil. Men jag skulle vilja ha minst en back som verkligen kan hålla rent framför mål. Finns dock inte så många svenska sådana.

Eastis

Inlägg av Eastis »

På nåt sätt kul med silly ändå.

Jag anser att vi redan nu gjort fel prioritering inför nästa säsong. Hedberg är inte rätt tränare! Vi kommer inte placera oss topp 6 med honom vid rodret.

Släpp våra åldermän och fokusera på att bygga en stomme av youngsters. Problemet med det är naturligtvis att vi tappar halva laget varje gång vi inte går upp. Oklart hur man ska motverka det men jag hoppas nån kommer på en lösning.

De som gör skillnad av de mer rutinerade och som man måste jobba för att behålla är;
Lang
Gidlöf
Lundqvist
Strandell
Karlberg
Koblar

Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Gösen skrev: Igår, 20:43
bender skrev: Igår, 18:57

Helt enig. Vi ska lägga nästan allt krut på en Leading Line, och sedan fylla på med unga spelare som kittlar. Är övertygad om att det är vägen för att skapa intresse (och ge oss en chans framåt våren). Dessutom ger det oss något att bygga på OM vi mot all förmodan skulle ta klivet upp igen.

Det här behöver redas upp.
Jag läser det som att ni tror att "kända" namn på något vis kommer dra folk. Gissar att jag misstolkar er och att jag precis som er tror att framförallt vinster, följt sekundärt av underhållande spel kommer dra marginalpublik. ?

Och bygga på om vi går upp. Det är bra.
En stomme kan vara ett år ungt. Om det är rätt karaktärer. Och tagit den vinsten.

Förövrigt hade jag som företagare hoppats slippa höra talas om 00-talets modeord USP ever again :mrgreen:

Bekväm förkortning.. :mrgreen:

De behöver inte vara kända när de kommer, de får gärna bli kända här. Men de behöver producera pålitligt och de behöver ha någon slags karaktär/personlighet. En leading line som snittar över 1 mål/match. De måste kunna sälja produkten hockey, med andra ord.

Har alltid hävdat vikten av underhållande spel. Sälja produkten.. Vad som är underhållande hockey kan ju variera.
Kaderlis fysiska spel är underhållande.
Linkans finesser och handleder är underhållande.
Vejdemos och Koblars stridsvagnshockey är underhållande.
Langvardt dansar på skridskorna och slår en smörpass, underhållande.
Östmans bomb till direktskott, underhållande.
Östman fumlar bort pucken i PP för 87e gången, inte underhållande.
Lang drar den i magplattan, inte underhållande.
Misslyckas att ta oss in i zon i 12e gången med samma uppspel som de 11 tidigare försöken detta PP, inte underhållande.
Kontringsläge och passning i midjehöjd, inte underhållande.
Catio drar en flipp i första täck, inte underhållande.
Osv

Med underhållande hockey kommer vinster.

VonGustaf

Inlägg av VonGustaf »

Om nu Gidlöf stannar så kan Ollas höra sig för till hans klubbs farmarlag Springfield om backen Leo Lööf en 2002:a vars kontrakt går ut denna säsong….

Det är när klubban finns i isen som det blir mål!!!

"It's amazing what you can accomplish when you don't care who gets the credit!" --- Harry Truman---