Vi kan nog räkna bort Koblar (utifrån rubriken)
https://www.falukuriren.se/koblar-efter ... it-en-dag/
Silly season 26/27
-
SteveY
Re: Silly season 26/27
-
Wiborg
Sniper skrev: tor 09 apr 2026, 15:45Hörnstenen på plats i så fall.
Tulpans
9 april 2026, 14:48
Mr Madhawk och Expressen skriver att Leksands målvaktspar blir Marcus Gidlöf och Robin Christoffersson under nästa säsong. (...)
https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... mnar-hv71/
Skulle kunna bli HAs bästa målvaktspar om det stämmer.
Sisu skrev: tor 09 apr 2026, 16:42Anser att vi kan få bättre spelare i HA för en bättre peng, Östman hade nog blivit rätt dyr i HA sammanhang. Antar Ollas tänker detsamma, vi vill ha spets i våra topp 2 kedjor. Spelare som gör att vi kan ha ett snitt över 4500 pers per match.
Jag är beredd att hålla med. Vi har ju några spelare som varit Leksand trogna och även om de spelat längre ner i hierarkin ändå haft ganska saftiga löner. Vissa är kanske inte beredda att gå ner i lön så pass mycket som krävs ifall de ska vara med på resan. Östman är en av dessa, Lang en annan. Knuts är väl lite samma sak men i en ålder där jag antar att det lutar åt att antingen sluta eller spela med Leksand, då tror jag man är beredd att gå ner ganska ordentligt i lön ändå, finns ju inte direkt några andra alternativ för honom i den åldern.
Ryktas det verkligen om dessa? Det har nämnts av journalister som möjliga värvningar men ingen har haft någon substans av vad jag sett i alla fall. Martin Karlsson har en journalist frågat om och bara för att svaret inte är ett rakt nej så betyder det inte att han är aktuell för det. Jag tycker det är bra att man diskuterar alla namn och även säger det om alla namn, sedan betyder inte det att alla namn är aktuella.
Gösen skrev: tor 09 apr 2026, 20:43Förövrigt hade jag som företagare hoppats slippa höra talas om 00-talets modeord USP ever again
Jag är emot allt amerikaniserande överhuvudtaget och det värsta jag vet är när man använder engelska uttryck för saker som redan har ett fullt fungerande svenskt ord. Använd svenska ordet istället. USP står Unique Selling Proposition, på svenska funkar det alldeles utmärkt att säga "unik konkurensfördel" eller bara "uppsida". Jag har inga som helst problem att språket utvecklas, men det här som har börjat på senare år tycker jag är åt fel håll.
Någon nämnde Wernblom, perfekt värvning enligt mig. Precis den typen av spelare som vi ska satsa på tycker jag för mittenskiktet i laget.
Göransson? Ja, varför inte?
Max, Caito och Lang, lite samma situation för dessa tycker jag. Sänk lönen rejält och stanna och bli hjältar, men inga överpriser bara för nostalgiska skäl.
-
Wiborg
SteveY skrev: Igår, 07:40Vi kan nog räkna bort Koblar (utifrån rubriken)
https://www.falukuriren.se/koblar-efter ... it-en-dag/
Ja enligt texten också även om det finns en liten öppning att han inte bestämt sig. Hade kunnat bli en riktigt förstalinespelare i HA.
– Jag har inte bestämt mig än för var jag ska vara i höst, men det är klart att det här kan ha varit min sista säsong i Leksand på ett tag.
-
Gösen
Lampa skrev: Igår, 06:49Gösen skrev: tor 09 apr 2026, 21:51Om jag var ollas skulle jag balansera laget med 20% kulturbärare/rutin (30-35+ inga problem) 30% juniorer och 50% unga hungriga spelare i rätt ålder som är utvecklingsbara och vill vidare till vinst. Helst utan att passera gå. Namn i sig är rätt ointressant.
Av de senare 80% kommer spets och poäng växa fram nästan av sig själv. Konkurrens på riktigt.
Låter kanon om man siktar på att bli nya Almtuna eller Östersund. Det går inte göra så om man har som mål att ta sig upp snabbt. Vill man bygga långsiktigt och inte gå upp förrän om 4-5 säsonger, är det nog en bra idé för Leksand.
I min mening absolut bästa sättet.
Om man nu inte har en obegränsad budget. Då hade jag nog värvat Skellefteå. Inte för att det skulle vara någon garanti men det skulle ge oss en bra chans.
Däremot har vi väl provat att värva trötta Slovker i HA flertalet gånger nu med samma resultat. 1009 NHL matcher betyder ingenting om enda motionen är att tjäna pengar medan man försöker komma på vad man ska göra efter hockeyn. Dessutom räcker vår spelarbudget på >20 miljoner bara till en femma.
-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer
-
yohnxd
Nu var det ju ganska självklart att Linkan och Koblar skulle lämna, men nu har vi 4 forwards på kontrakt, och då ska Ollas värva åtminstone 9 forwards… Är det ens möjligt? Knuts lär ju inte förlänga, Karlberg är ingen självklarhet.
-
SteveY
yohnxd skrev: Igår, 09:20Nu var det ju ganska självklart att Linkan och Koblar skulle lämna, men nu har vi 4 forwards på kontrakt, och då ska Ollas värva åtminstone 9 forwards… Är det ens möjligt? Knuts lär ju inte förlänga, Karlberg är ingen självklarhet.
9 forwards, 7 backar och 2 målvakter. Snacka om att Ollas får sätta sin egna prägel på laget.
-
yohnxd
SteveY skrev: Igår, 09:37yohnxd skrev: Igår, 09:20Nu var det ju ganska självklart att Linkan och Koblar skulle lämna, men nu har vi 4 forwards på kontrakt, och då ska Ollas värva åtminstone 9 forwards… Är det ens möjligt? Knuts lär ju inte förlänga, Karlberg är ingen självklarhet.
9 forwards, 7 backar och 2 målvakter. Snacka om att Ollas får sätta sin egna prägel på laget.
Gidlöf och Robin C är klara, så behövs inte 2 nya målvakter.
Men aa, resten… vafan kan vi ens få in?
-
Lampa
yohnxd skrev: Igår, 09:38SteveY skrev: Igår, 09:37yohnxd skrev: Igår, 09:20Nu var det ju ganska självklart att Linkan och Koblar skulle lämna, men nu har vi 4 forwards på kontrakt, och då ska Ollas värva åtminstone 9 forwards… Är det ens möjligt? Knuts lär ju inte förlänga, Karlberg är ingen självklarhet.
Gidlöf och Robin C är klara, så behövs inte 2 nya målvakter.
Men aa, resten… vafan kan vi ens få in?
En bra HA budget. Vi kan nog få in ett hyfsat lag. Vi har alltså
Eljas - tredjecenter
Lissel - lär väl hamna i 4e kedjan till att börja med
Crookes - får nog chansen högre upp, kanske 3e med Eljas, och upp till honom att behålla den platsen
Altörn - Extra/fjärde
Langvardt - Startar som sjätte/sjunde back.
-
yohnxd
Lampa skrev: Igår, 11:36En bra HA budget. Vi kan nog få in ett hyfsat lag. Vi har alltså
Eljas - tredjecenter
Lissel - lär väl hamna i 4e kedjan till att börja med
Crookes - får nog chansen högre upp, kanske 3e med Eljas, och upp till honom att behålla den platsen
Altörn - Extra/fjärde
Langvardt - Startar som sjätte/sjunde back.
Kan väl få ett top7 lag iaf
-
SteveY
Linus Öberg skulle vi kanske kunna locka till oss genom att erbjuda en offensiv roll i en av toppkedjorna.
https://www.eliteprospects.com/player/3 ... inus-oberg
-
bender
Fattar inte att folk räknar Langvardt som 6-7 back. Såg ni inte honom spela i slutet av förra säsongen?! Det gjorde Hedberg, och han kommer sätta Rocky i 1a / 2a backpar. Vilket han gör helt rätt i. Ska vi gå upp så kommer det krävas att vi hittar nya ”Koblar”. Det är en resa Rocky definitivt kan göra under en säsong i HA.
-
yohnxd
bender skrev: Igår, 13:28Fattar inte att folk räknar Langvardt som 6-7 back. Såg ni inte honom spela i slutet av förra säsongen?! Det gjorde Hedberg, och han kommer sätta Rocky i 1a / 2a backpar. Vilket han gör helt rätt i. Ska vi gå upp så kommer det krävas att vi hittar nya ”Koblar”. Det är en resa Rocky definitivt kan göra under en säsong i HA.
En som är väldigt lik Koblar (fysiskt alltså) är Carter Ashton.
Trivdes jättebra sist han var i Leksand, spelade riktigt bra i Södertälje, har utgående kontrakt. Men då måste Ollas agera NU, om han inte blir för dyr såklart.
-
Lampa
bender skrev: Igår, 13:28Fattar inte att folk räknar Langvardt som 6-7 back. Såg ni inte honom spela i slutet av förra säsongen?! Det gjorde Hedberg, och han kommer sätta Rocky i 1a / 2a backpar. Vilket han gör helt rätt i. Ska vi gå upp så kommer det krävas att vi hittar nya ”Koblar”. Det är en resa Rocky definitivt kan göra under en säsong i HA.
Inte alls ovanligt att juniorer kommer upp och gör det bra i korta stunder. Det Rocky behöver är att i lugn och ro spela sitt spel, inleda som sjätte, spela mellan 12-15 min och sen ta det därifrån. Sätta han i första backpar och spela 22-24 minuter vore inte bra, inte som en start.
Från HN:
”Jag har alltid gillat när det är ganska tydligt. Om man har möjlighet att bygga en sån struktur så ser jag gärna att det finns en tydlig hierarki. Två ”scoring lines”, en tydlig checking line, och gärna en ungdomlig kedja om det går.”
Johan Hedberg
Så vi kan väl då alltså räkna med en kedja med typ Altörn, Lissel, och Crookes låter det som.
-
VonGustaf
yohnxd skrev: Igår, 13:32bender skrev: Igår, 13:28Fattar inte att folk räknar Langvardt som 6-7 back. Såg ni inte honom spela i slutet av förra säsongen?! Det gjorde Hedberg, och han kommer sätta Rocky i 1a / 2a backpar. Vilket han gör helt rätt i. Ska vi gå upp så kommer det krävas att vi hittar nya ”Koblar”. Det är en resa Rocky definitivt kan göra under en säsong i HA.
En som är väldigt lik Koblar (fysiskt alltså) är Carter Ashton.
Trivdes jättebra sist han var i Leksand, spelade riktigt bra i Södertälje, har utgående kontrakt. Men då måste Ollas agera NU, om han inte blir för dyr såklart.
Ashton har varit skadad under lång period nu. Jag vet inte riktigt om den chansningen skulle slå väl ut….
"It's amazing what you can accomplish when you don't care who gets the credit!" --- Harry Truman---
-
Gösen
Håller med.
Argumentet att unga spelare inte håller en hel säsong utan ska ha begränsad speltid skjuter jag gärna ner med motargumentet att det som hämmar dem är just begränsad speltid. Ger man Koblar och Kaderli bra med speltid i rätt omgivning så levererar de också under en hel säsong. Så kommer även Rocky göra.
-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer