Nu har jag tagit mig tiden att se Aftonbladets LIF-special med Ros och Knekta. Intressant faktiskt, rekommenderar alla medresenärer att se det. Några anmärkningsvärda punkter:
Hedberg är tydlig här med att allt faktiskt inte gick i dur sett till den föregående säsongen
Hedberg gör ett närmast irriterat intryck. Lovande. Han verkar revanschsugen.
Ros nämner att han utifrån vad som skrivs på forum så är leksandsfansen revanschsugna och har laddat om för en säsong i Allsvenskan. Så många LIF-forum finns väl inte? Kikar Ros in på Färjan ibland?
Hedberg ska ha nämnt att han har någon idé om att minska kapaciteten i arenan men vill inte utveckla det i programmet
Mycket tydligt att det är Hedbergs förtjänst att Gidlöf stannar. Hedberg har kontakter och nog en jäkla respekt på andra sidan pölen
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Att segra är banalt.
Ros nämner att han utifrån vad som skrivs på forum så är leksandsfansen revanschsugna och har laddat om för en säsong i Allsvenskan. Så många LIF-forum finns väl inte? Kikar Ros in på Färjan ibland?
Vilka experter tror du dina experter använder sig av?
-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer
Fattar inte att folk räknar Langvardt som 6-7 back. Såg ni inte honom spela i slutet av förra säsongen?! Det gjorde Hedberg, och han kommer sätta Rocky i 1a / 2a backpar. Vilket han gör helt rätt i. Ska vi gå upp så kommer det krävas att vi hittar nya ”Koblar”. Det är en resa Rocky definitivt kan göra under en säsong i HA.
Inte alls ovanligt att juniorer kommer upp och gör det bra i korta stunder. Det Rocky behöver är att i lugn och ro spela sitt spel, inleda som sjätte, spela mellan 12-15 min och sen ta det därifrån. Sätta han i första backpar och spela 22-24 minuter vore inte bra, inte som en start.
Från HN:
”Jag har alltid gillat när det är ganska tydligt. Om man har möjlighet att bygga en sån struktur så ser jag gärna att det finns en tydlig hierarki. Två ”scoring lines”, en tydlig checking line, och gärna en ungdomlig kedja om det går.”
Johan Hedberg
Så vi kan väl då alltså räkna med en kedja med typ Altörn, Lissel, och Crookes låter det som.
Kolan var inne på det i senaste poddavsnittet, dom bästa allsvenska lagen har inte så många j20-spelare laget.
Kikar lite på Björklövens lag;
9st backar, varav en 06:a och en 07:a.
15st forwards, varav en 06:a och två 07:or.
Lissel, Crookes, Altörn och Lagerberg Hoen (som jag hoppas får chansen) kanske fyller den yngre forwardskvoten? Om inte någon extra ordinär spelare lånas in förstås.
Men jag är helt med på att släppa Altörn till typ Borlänge.
Med en spelarbudget på 20 miljoner och en trupp på 25 personer så ligger snittbruttolönen på ca 50 tkr/månad.
Ett rookieavtal ligger på 21-24 tkr i HA.
Så för varje spelare vi handlar för 100 tkr/ månad behöver vi balansera upp med två juniorer.
Alternativt har man en mindre trupp med högre snittlön och fyller på med olika juniorspelare.
Absolut. Ollas måste tänka till ordentligt och fördela pengarna rätt.
Jag tänker att vi startar säsongen med Lissel, Crookes, Lagerberg, Langvardt, Lidén och en till forward (kanske Dufva). Sedan försöka hitta en back och en forward från Div1, med rätt karaktär/potential. T.ex. Andreas Thelander och Filip Barklund. Lägg därtill V. Johansson, så har vi redan 9st spelare med löner under 50/mån. Christoffersson lär väl ligga runt 50/mån, MK också (om han nu värvas).
Med en spelarbudget på 20 miljoner och en trupp på 25 personer så ligger snittbruttolönen på ca 50 tkr/månad.
Så för varje spelare vi handlar för 100 tkr/ månad behöver vi balansera upp med två juniorer.
Alternativt har man en mindre trupp med högre snittlön och fyller på med olika juniorspelare.
Jag tänker att vi startar säsongen med Lissel, Crookes, Lagerberg, Langvardt, Lidén och en till forward (kanske Dufva). Sedan försöka hitta en back och en forward från Div1, med rätt karaktär/potential. T.ex. Andreas Thelander och Filip Barklund. Lägg därtill V. Johansson, så har vi redan 9st spelare med löner under 50/mån. Christoffersson lär väl ligga runt 50/mån, MK också (om han nu värvas).
Andreas Thelander vore en RIKTIGT bra värvning, Vimmerby är ju sugen på honom, så Ollas läre agera NU isåfall.
Varje juniorlista som utelämnar Altörn är en bra lista. Dufva och backen Vilgot Lidén avfärdar jag inte.
Och LIF-fostrade Thelander är sillys intressantaste namndropp.
Fattar inte att folk räknar Langvardt som 6-7 back. Såg ni inte honom spela i slutet av förra säsongen?! Det gjorde Hedberg, och han kommer sätta Rocky i 1a / 2a backpar. Vilket han gör helt rätt i. Ska vi gå upp så kommer det krävas att vi hittar nya ”Koblar”. Det är en resa Rocky definitivt kan göra under en säsong i HA.
Håller med.
Argumentet att unga spelare inte håller en hel säsong utan ska ha begränsad speltid skjuter jag gärna ner med motargumentet att det som hämmar dem är just begränsad speltid. Ger man Koblar och Kaderli bra med speltid i rätt omgivning så levererar de också under en hel säsong. Så kommer även Rocky göra.
Ja plus på den.
Eljas var också en av de bättre spelarna under sluttampen, är också ett material högre upp.
Helt enig med er alla, och jag tänker också att Eljas är tänkt som topp 6. Tror att han har allt som behövs för att bli en toppspelare i HA.
Tränare på plats, bra målvaktspar, borde vara bra för att locka några fina spelare snart.
Nu vill jag helst av allt se Strandell signa.
Håller helt med. Blev så glad när jag hörde att Gidlöf kritat på. Vilken kung!
Sen med lite distans, så tycker jag även att Hedberg är helt rätt person att leda oss i HA. Han misslyckades att få våra stjärnor att spela på sin högstanivå men lyckades utveckla de yngre. Sen hade han ju inte material att kunna utmana med heller.
Hoppas nu på något mer "dragplåster" till namn, inom kort, som kan få andra att tro på att LIF kan ta sig tillbaka och därmed lättare kommer till oss.
"When you’re going through hell, keep going"
W. Churchill
Hoppas nu på något mer "dragplåster" till namn, inom kort, som kan få andra att tro på att LIF kan ta sig tillbaka och därmed lättare kommer till oss.
Rimliga:
- Lang
- Strandell
Gråter inte om Lang lämnar. Har alltid varit ett fan, men vet inte om jag orkar se han sätta 9,6 av 10 lägen i magplattan en hel säsong i HA. För han kommer inte utveckla någon helt ny kyla under sommaren, och han kommer inte heller få så extremt mycket mer tid på sig i HA. Säsongen som gick saknade han dessutom farten, både på rak sträcka och i vändningarna. Vad har han då kvar? Kill your darlings.. Bättre att lägga hans lön på Max och/eller Nolan.
Vad gäller Strandell så ser jag gärna en förlängning. Jag har väl inte så mycket till övers för honom, ganska medelmåttig på allt egentligen och saknar storlek. Men i HA är han en back för 1a/2a backpar. Att han var vår 1a back i SHL var egentligen bara ett extremt underbetyg till hela vår backbesättning.
Dennis Altörn, är andra års senior vid det här laget.. alltså inte junior och Zaki Crookes kommer att göra sitt första seniora proffs år. Endast Lissel och Langvardt som fortfarande betraktas som juniorer, just nu.