Själv tyckte jag nationalrätten pizza var lämpligt idag. Intogs 17:00. Och på tal om Bosporen så intogs den på Bella Pizza i Rättvik. Josef som ägaren heter drev Bosporen under några år. Tills Bröderna Bibic drog söderöver och deras far och tidigare ägaren av Bella Pizza följde efter. Josef är även meriterad som både svensk och nordisk mästare i pizzabakning.
Jag tillhör skaran som tycker sharialagar med spöstraff är högst rimligt att införa för att få bukt med otyg som att ha pommes frites eller bearnaise eller kebab på pizzor och beställde således en Capricciosa. Två topping är en pizza. Mer än så och det är en finlandsfärjabuffe på bröd.
Har gett Modo ledningen i Karlskoga.
Hellsten står på nytt.
Själv tyckte jag nationalrätten pizza var lämpligt idag. Intogs 17:00. Och på tal om Bosporen så intogs den på Bella Pizza i Rättvik. Josef som ägaren heter drev Bosporen under några år. Tills Bröderna Bibic drog söderöver och deras far och tidigare ägaren av Bella Pizza följde efter. Josef är även meriterad som både svensk och nordisk mästare i pizzabakning.
Jag tillhör skaran som tycker sharialagar med spöstraff är högst rimligt att införa för att få bukt med otyg som att ha pommes frites eller bearnaise eller kebab på pizzor och beställde således en Capricciosa. Två topping är en pizza. Mer än så och det är en finlandsfärjabuffe på bröd.
Har gett Modo ledningen i Karlskoga.
Hellsten står på nytt.
Ger lite kontext till mitt ironiserande över den bedrövliga amerikanska (såklart) skapelse som visades på sidan innan. More, more, more!!! Everything is great in america. Jovars. Men inte i betydelsen bra.
Samma tes gäller mat. Less is more.
Två topping på pizza.
Två huvudsmaker i en maträtt.
Spagetti köttfärssås.
Oxfilé med bearnaisesås
Rotmos fläsklägg
Pannkaka sylt
Osv.
Tillbehör kan lyfta smakerna.
Pizzasallad med syra mot det feta.
Senap till fläsklägg.
Parmesan till pastan etc.
Så ska vi bygga kedjor.
Ler och långhalm med passande Tillbehör.
Den perfekta kedjan med tre länkar som fungerar felfritt är näst intill en utopi.
1/1000 kedjor blir en Prestberg/Nordström/Jönsson eller Larionov/Krutov/Makarov eller om man vill en Cehlárik, Hrivik, Camper.
De allra flesta framgångsrika kedjor består av ett radarpar där tredjelänken är utbytbar men ändå måste komplettera smakmässigt.
-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer
AI-översikt
Dadaismen (Dada) var en avantgardistisk, internationell konst- och litterär rörelse som blomstrade 1916–1923, född som en protest mot första världskriget och den borgerliga kulturens logik. Med bas i Zürich och senare städer som Berlin och Paris, hyllade Dadaister det absurda, meningslösa och anti-konstnärliga genom collager, readymades och performance, ofta med syfte att chocka.
I det här fallet chockar Dada med spektakulär pizza.
Gillar inte den djupfrysta hönan vars kött är hårt omslutet av segt skinn. Äta ska inte vara en kamp. Så jag funderade på vad JAG skulle ha till den sötpotatis, matooke och det ris som serverades. Jag hittade till slut såna där trevliga fläskkotletter från Scan där varje kotlett är individuellt vakuumförpackad. Pressade lite vitlökssmör i brist på annat. Länge sen jag åt fläskkotlett med ben!
Jag ger den halvt improviserade måltiden fyra grisar av fem.
Efter en lång period av Zoegas Skånerost var det dags att testa Mezzo, en mellanrost (Skånerost är ju som bekant mörkrost). Beskrivningen "mjuka toner av nougat och friska inslag av gröna druvor" lockade lika mycket som till exempel apelsinskal och sirapslimpa kunde göra under IPA-tiden.
Måste dock säga att Mezzo inte når upp i Skånerost höjder. Betyget stannar vid 4,3, medan Skånerost ligger runt 4,6. Endast en Espresso House-påse med malet kaffe - som inte finns att tillgå längre - fick högre betyg. Samt ett kaffe i lösvikt som var den stora ljuspunkten under en vecka i Falun (den där vintern när Leksand bara förlorade två matcher i hockeyallsvenskans grundserie - båda i Tingsryd).
När Mezzo är slut kommer jag återgå till den Hammarby- och moderatorgröna Skånerost-förpackningen. Tids nog får jag testa någon annan av Zoegas malda. Varför inte Estanzia, med "toner av röda vinbär och mjölkchoklad", som ska vara ett mellanting mellan mörkrost och mellanrost - lätt mörkrost.