Vad är viktigast för dig: hemvävt eller framgångsrikt?

Vad ser du helst - ett LIF fyllt med masar i div 3 eller ett LIF fyllt av tjecker som vinner SM-guld

Omröstningen slutade tis 21 apr 2026, 17:46

Ett hemvävt LIF - även om det innebär Allsvenskan

2
5%

LiF ska gå för guld - helt ok om det sker med en tjeckfemma

42
95%

Antal röster: 44

Användarens profilbild
Wittgenstein
Veckans raket

Vad är viktigast för dig: hemvävt eller framgångsrikt?

Inlägg av Wittgenstein »

En på senare tid uppblossande debatt bland oss leksandssupportrar är vad vi, lite tillspetsat, helst skulle se; ett Leksands IF fyllt med masar i div 3 eller ett SM-guld med ett lag fyllt av tjecker? Frågan kan tyckas löjlig men jag tror den utgör kärnan i vad som skulle kunna klassas som en ideologisk schism i supporterledet. Jag, och vad det verkar även Tjomme, anser att Leksands IF måste välja ben. Jag kan knappast fråga varenda leksing ute i landet, men jag kan genomföra en snabb poll bland oss resenärer här på Färjan.

Så tyckt till! Vad väljer du? Vilken ambitionsnivå vill du se hos ditt Leksands IF? Är hemvävt viktigare än framgång? Blir ditt hjärta varmt av Jon Knuts medan Marek Hrivik lämnar dig kall? Skriv gärna en kommentar när du postar din röst och motivera ditt svar. Jag erbjuder ingen gyllene mellanväg utan här är det antingen eller som gäller!

Senast redigerad av Wittgenstein den tis 14 apr 2026, 19:07, redigerad totalt 2 gånger.

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Att segra är banalt.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Re: Vad är viktigast för dig: hemvävt eller framgångsrikt?

Inlägg av Sniper »

Jag har röstat för:

Bild
Vejvoda - Patera - Procházka

* * *

När det gäller Marek:

— Jag var här ett år, supportrarna var otroliga och jag kände att om jag skulle flytta så var det från Sverige. Här och nu när jag känner efter så tror jag inte att jag någonsin kommer kunna spela för något annat lag i Sverige än Leksand.

...sa han 2023.

* * *

Så fort man drar på sig LIF-tröjan är man leksing - vart man än kommer från.

Användarens profilbild
Runaway

Inlägg av Runaway »

Det går ut på vinna o då gäller det att värva det bästa spelarna oavsett vem. Sen så spelar de väl mindre roll egentligen för har man spelat i leksand mer än 7minuter så blir man ju helgonförklarad av fansen...
Leksands IF är ju mer än bara a-laget, dom utgör en minoritet av denna föreningen. Så länge grunden och hjärtat i klubben är leksingar så tycker jag det räcker gott o väl för känna mig hemma. Just därför var tore jobs en av de bästa som varit i denna förening, som på bästa sändningstid shoutouta vaktmästarna för ett bra jobb.

Användarens profilbild
Mats_ume
Kapten

Inlägg av Mats_ume »

Wittgenstein skrev: tis 14 apr 2026, 17:46

En på senare tid uppblossande debatt bland oss leksandssupportrar är vad vi, lite tillspetsat, helst skulle se; ett Leksands IF fyllt med masar i div 3 eller ett SM-guld med ett lag fyllt av tjecker? Frågan kan tyckas löjlig men jag tror den utgör kärnan i vad som skulle kunna klassas som en ideologisk schism i supporterledet. Jag, och vad det verkar även Tjomme, anser att Leksands IF måste välja ben. Jag kan knappast fråga varenda leksing ute i landet, men jag kan genomföra en snabb poll bland oss resenärer här på Färjan.

Så tyckt till! Vad väljer du? Vilken ambitionsnivå vill du se hos ditt Leksands IF? Är hemvävt viktigare än framgång? Blir ditt hjärta varmt av Jon Knuts medan Marek Hrivik lämnar dig kall? Skriv gärna en kommentar när du postar din röst och motivera ditt svar. Jag erbjuder ingen gyllene mellanväg utan här är det antingen eller som gäller!

Är det ett medvetet val från din sida att man kan välja bägge alternativen?

Användarens profilbild
Wittgenstein
Veckans raket

Inlägg av Wittgenstein »

Mats_ume skrev: tis 14 apr 2026, 18:35
Wittgenstein skrev: tis 14 apr 2026, 17:46

Är det ett medvetet val från din sida att man kan välja bägge alternativen?

Nä, då har jag gjort nåt fel. Ett alternativ ska man välja. Ändrat!

Att segra är banalt.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Jag tar gärna guld med så många masar som möjligt. Helst bekantas eller egna ungar om möjlighet finns.

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

Jojjeerik

Inlägg av Jojjeerik »

Med tanke hur sportens värld ser ut idag så skiter jag fullständigt i om vi har en tjeckfemma, en transatlantfemma, en finlandsfemma, fyra norrmän, Arvid Eljas, Marcus Gidlöf och en finsk backup så länge vi befinner oss topp 4 i SHL

Användarens profilbild
Wittgenstein
Veckans raket

Inlägg av Wittgenstein »

Gösen skrev: tis 14 apr 2026, 19:37

Jag tar gärna guld med så många masar som möjligt. Helst bekantas eller egna ungar om möjlighet finns.

Fast i vårt tankeexperiment finns inte den möjligheten (och, skulle nog många hävda, inte heller i verkligheten finns den möjligheten längre). Så, lyssna på Allan nu Gösen; bestäm dig!

Att segra är banalt.

harfager

Inlägg av harfager »

Framgång utan tvekan före hemvävt. Sen sticker jag inte under stol med att framgång med att hemvävt som lyckas känns lite extra.

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Som sagt, ett tankeexperiment. Och där röstade jag på det senare alternativet.
men i verkligheten bör man väl inte hänga upp sig för mycket på kyrkobokföringen när man rekryterar vare sig spelare eller styrelsemedlemmar.

Däremot ska man självklart vara rädd om sin kultur, och odla sitt varumärke. För det är ju det som gör att vi fans hänger kvar år efter år, generation efter generation. Men det är som sagt inte samma sak som att du måste var född Mas för att kunna bli Leksing. Eller göra ett gott jobb i en styrelse eller liknande.

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Ludde

Inlägg av Ludde »

Finns som sagt en massa alternativ mellan det ena eller det andra. Men ingen bör vara förvånad över vad jag röstar på, dock tror jag att en femma med tjecker skapar förutsättningarna för att på sikt få fram mer talanger så att vi i framtiden kan ha en mix med spelare som presterar oavsett ursprung.

Återväxten på både publik och spelare kommer långsamt dö om vi inte följer med tåget in i framtiden.

Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Koblar och Kaderli hade blivit publikfavoriter oavsett om de hade varit födda i Norge eller Schweiz, och inte som nu i en farstu på Noret.

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

bender skrev: tis 14 apr 2026, 21:16

Koblar och Kaderli hade blivit publikfavoriter oavsett om de hade varit födda i Norge eller Schweiz, och inte som nu i en farstu på Noret.

Kanske att det funkat med Norge och Schweiz, men absolut inte Slovenien ;-)

Skämt åsido så masar i all ära men jag tror att det bara är de närmast sörjande i kommunen som tycker att man bara ska "infödingar" i laget. Leksand är som bekant en förening med fans över hela landet, för oss utomsockness så spelar inte födelseorten någon som helst roll. För mig är några av de största leksingarna genom tiderna Jonas Bergqvist och Jens Nielsen, mer Danmark än Dalarna.

Sedan är det klart att det både intressemässigt och framförallt ekonomiskt är det absolut mest fördelaktiga att vinna SM-guld med en stor del egna talanger som kommit hela vägen från hockeygymnasiet. Ska man köra med Superstarsfalangens argument så borde man ju inte ha riksintag på hockeygymnasiet utan enbart ta in spelare från kommunen.

Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
HIPS

Inlägg av HIPS »

Självklart vill jag att vi ska ha framgång. Det får gärna vara med ett gäng masar, men viktigare för mig är att det är spelare som vill spela för LIF. Tänker på intervjun med Carter Camper i höstas och hur han hyllade föreningen och fansen. Så för mig kan man vara Leksing oavsett varifrån man kommer.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Wiborg skrev: ons 15 apr 2026, 06:37

Jonas Bergqvist och Jens Nielsen, mer Danmark än Dalarna.

.

För 99% av oss som bor i Leksand är nämnda två 100% Leksingar. Det är den sista procenten som gör att folk från andra orter tror det här ens är en fråga.

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer