Jag tror nog att de är leksingar även för de som pratar om att hellre 20 Knuts i HA än 5 tjecker och SM-guld, problemet är ju bara att de inte själva förstår att födelseorten inte avgör tillhörighet. När är man leksing då? Efter en vecka? En månad? En säsong? Tre säsonger? Tio säsonger? Cehlárik har till och med tatuerat in leksandsbandet, för mig är det ett bevis på att han är leksing efter inte jättemånga säsonger. Camper blev också en leksing för mig. De som spelar med hjärtat för skölden är för mig leksingar, sedan om de är födda i omklädningsrummet eller Australien, om det är efter en vecka eller 10 år är mindre intressant. Men det är där jag tror Superstarsfalangen, som jag väljer att kalla dem, biter sig själva i foten. De talar mer om födelseort än vilka som offrar sig för skölden.
Vad är viktigast för dig: hemvävt eller framgångsrikt?
-
Wiborg
-
Sniper
- Intendent
Re: Vad är viktigast för dig: hemvävt eller framgångsrikt?
Wiborg skrev: ons 15 apr 2026, 10:01Jag tror nog att de är leksingar även för de som pratar om att hellre 20 Knuts i HA än 5 tjecker och SM-guld, problemet är ju bara att de inte själva förstår att födelseorten inte avgör tillhörighet. När är man leksing då? Efter en vecka? En månad? En säsong? Tre säsonger? Tio säsonger? Cehlárik har till och med tatuerat in leksandsbandet, för mig är det ett bevis på att han är leksing efter inte jättemånga säsonger. Camper blev också en leksing för mig. De som spelar med hjärtat för skölden är för mig leksingar, sedan om de är födda i omklädningsrummet eller Australien, om det är efter en vecka eller 10 år är mindre intressant. Men det är där jag tror Superstarsfalangen, som jag väljer att kalla dem, biter sig själva i foten. De talar mer om födelseort än vilka som offrar sig för skölden.
Jag tror det handlar om man är kompis med spelarna eller inte.
Om det varit 22 Ruohomaa hade det varit en annan sak.
Om Hrivik varit typen som sjunger karaoke på Freds och vill vara kompis hade han inte använts i exemplet.
Känslan är väl också att inte heller Johan Ryno mötte kompiskravet.
-
Wiborg
Sniper skrev: ons 15 apr 2026, 10:07Wiborg skrev: ons 15 apr 2026, 10:01Gösen skrev: ons 15 apr 2026, 08:32För 99% av oss som bor i Leksand är nämnda två 100% Leksingar. Det är den sista procenten som gör att folk från andra orter tror det här ens är en fråga.
Jag tror nog att de är leksingar även för de som pratar om att hellre 20 Knuts i HA än 5 tjecker och SM-guld, problemet är ju bara att de inte själva förstår att födelseorten inte avgör tillhörighet. När är man leksing då? Efter en vecka? En månad? En säsong? Tre säsonger? Tio säsonger? Cehlárik har till och med tatuerat in leksandsbandet, för mig är det ett bevis på att han är leksing efter inte jättemånga säsonger. Camper blev också en leksing för mig. De som spelar med hjärtat för skölden är för mig leksingar, sedan om de är födda i omklädningsrummet eller Australien, om det är efter en vecka eller 10 år är mindre intressant. Men det är där jag tror Superstarsfalangen, som jag väljer att kalla dem, biter sig själva i foten. De talar mer om födelseort än vilka som offrar sig för skölden.
Om Hrivik varit typen som sjunger karaoke på Freds och vill vara kompis hade han inte använts i exemplet.
Så kan det mycket väl vara
-
Ställbergarn
Det är väl lite som kravet på att man ska ha varit medlem i föreningen ett par år innan man får bli.. ja vad det nu var, styrelsemedlem, ordförande eller VD. Fullständigt löjligt. Som om medlemsskap skulle vara ett mått på hjärta för klubben. Jag har älskat Leksand nästan ohälsosamt mycket i nånstans kring 40, men jag har nog bara varit medlem i föreningen ett eller två år nån gång i början av 00-talet. Jag tyckte inte medlemsskapet gav mig nåt, så jag sparade studentbidraget till öl istället. Och sen har jag inte sett nyttan med att vara medlem. Köper hellre souvenirer eller matchbiljett för medlemsavgiften. Men jag skulle inte kvalificerats till att jobba på dessa positioner, oavsett hur duktig jag skulle varit på tjänsten eller trots att mitt hjärta fullkomligt störtbrinner för Leksand.
Så nej, solklart hellre framgång med inköpta spelare än lägre divisioner med bybor.
-
VonGustaf
Sniper skrev: ons 15 apr 2026, 10:07Wiborg skrev: ons 15 apr 2026, 10:01Gösen skrev: ons 15 apr 2026, 08:32För 99% av oss som bor i Leksand är nämnda två 100% Leksingar. Det är den sista procenten som gör att folk från andra orter tror det här ens är en fråga.
Ja superstarssvansen försöker höja sig själva till en högre nivå av betydelse inför andra om man råkar/kan vara kompis med någon eller några spelare…. Har varit tydligt förr om åren när jag själv for rike runt för att följa laget live. Nu är dessa liksom jag ”gubbar” och förstör nog mer än vad de förstår själva egentligen.
På det stora hela så tror jag att det är mer komplext och komplicerat att försöka vara VD,Styrelse i en idrottsförening än att vara det i ett renodlat företag.
"It's amazing what you can accomplish when you don't care who gets the credit!" --- Harry Truman---
-
Mats_ume
- Kapten
Nuvarande ställning 37-1. Tror ni vi haft samma relativa utfall i "LIF-Silly" på FB?
-
CMB
Från
"...lite tillspetsat, helst skulle se; ett Leksands IF fyllt med masar i div 3 eller ett SM-guld med ett lag fyllt av tjecker?"
till när frågan ställs
"LiF ska gå för guld - helt ok om det sker med en tjeckfemma"
SVT:s gallupavdelning nickar imponerat.
Vi åkte precis ut ur SHL med mer än en "tjeckfemma". Och har nog haft minst en "tjeckfemma" de flesta säsonger. Och bortsett från eventuell konkurs så skulle LIF prestera bra mycket bättre än div 3 även om endast masar+hockeygymnasiet i åldern 17-22 får spela.
Knuts skall som helhet ses på med största värme och respekt.
-
Klas
Verkligen! Alla vi på färjan sällar oss till Stjärnans fru´s lystna blick, och bedyrar vår respekt för lång och trogen tjänst!
10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
-
Wittgenstein
- Veckans raket
CMB skrev: ons 15 apr 2026, 16:44Från
"...lite tillspetsat, helst skulle se; ett Leksands IF fyllt med masar i div 3 eller ett SM-guld med ett lag fyllt av tjecker?"
till när frågan ställs
"LiF ska gå för guld - helt ok om det sker med en tjeckfemma"
SVT:s gallupavdelning nickar imponerat.
Vi åkte precis ut ur SHL med mer än en "tjeckfemma". Och har nog haft minst en "tjeckfemma" de flesta säsonger. Och bortsett från eventuell konkurs så skulle LIF prestera bra mycket bättre än div 3 även om endast masar+hockeygymnasiet i åldern 17-22 får spela.
Knuts skall som helhet ses på med största värme och respekt.
Det står ju just "lite tillspetsat", och formuleringen refererar, som du säkert är helt medveten om, till ett inlägg av en av de s.k. supporterprofilerna. Frågan du ska ta ställning till framkommer i alternativen, inte i ingressen. Detta är heller inte, som du nog också vet vid det här laget, inte SVT:s "gallupavdelning" - med vilket jag antar att du menar deras avdelning för datajournalistik. Språkrådet nickar imponerat.
Och återigen, div 3 refererar till supporterprofilens formulering. Ett gäng masar skulle säkert kunna husera i div 1. Låter det roligare?
Ingen har påstått något annat om Knuts. Men ett lag med bara "Knutsar" i div 1 är kanske inte det som skulle fylla Tegera, eller vad tror du?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Att segra är banalt.
-
Sniper
- Intendent
Fram till 1978 var det så många masar i laget att man storknade. SM-titlar radade de upp också!
Sen kom Kari och Erkki - och de blev snabbt de mest älskade spelarna. Det var DOM mellanstadieleverna på Kyrkskolans skolgård gillade, både pojkar och flickor ("Erkki är söt").
-
Gösen
Wittgenstein skrev: ons 15 apr 2026, 17:28Ingen har påstått något annat om Knuts. Men ett lag med bara "Knutsar" i div 1 är kanske inte det som skulle fylla Tegera, eller vad tror du?
22 klonade Knuts.
Problemet med frågeställningen är det svart eller vita sociala medie formatet.
Tycker du nekrofiler ska avrättas?
Ja. []
Nej för jag är själv en nekrofil []
Det går liksom inte att ta ställning utan att vidareutveckla resonemanget ur flera synvinklar. Kanske är man helt enkelt emot alla dödsstraff.
Nu följer jag inte twitter men gissar att den som skrev det någon nu skrev även har fler bottnar i sitt resonemang. Eller så ville han bara reta lättkränkta. ![]()
-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer
-
Sniper
- Intendent
22 hit och 22 dit...
...det finns bara en Jens Bergenström - min favoritmas under 2000-talet.
-
Wittgenstein
- Veckans raket
Jag har också skrivit i första inlägget:
Skriv gärna en kommentar när du postar din röst och motivera ditt svar.
Det går inte att erbjuda ett mellanmjöksalternativ här, då skulle alla bara välja det. Valet står därför mellan att gå fullt professionellt eller främst lokalförankrat.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Att segra är banalt.
-
Wiborg
Wittgenstein skrev: ons 15 apr 2026, 19:25Jag har också skrivit i första inlägget:
Skriv gärna en kommentar när du postar din röst och motivera ditt svar.
Det går inte att erbjuda ett mellanmjöksalternativ här, då skulle alla bara välja det. Valet står därför mellan att gå fullt professionellt eller främst lokalförankrat.
Jag förstår hur du tänker men det gör ju i princip undersökningen ganska så ointressant om det inte finns realism i det. Det går att erbjuda flera alternativ som är realistiska men alla skulle välja det som i princip alla försöker med idag. Det skulle kunna vara dessa alternativ.
Renodlat invärvat lag som slåss om SM-guld
Majoriteten svenska spelare, några enstaka med lokal anknytning, en utländsk toppkedja, stabilt mittenlag med chans på guld om stjärnorna står rätt.
Majoriteten svenska spelare, stor lokal anknytning, några enstaka utländska spelare, kamp kring nedre strecken
Majoriteten lokala spelare, enstaka invärvade. Lag för övre halvan av HA med chans att ta sig upp i SHL och bli ett jojolag.
Endast lokala spelare med bakgrund från hockeygymnasiet. Jojolag mellan HA och Div.1
Där skulle det bli en större spridning på svaren och de flesta här inne skulle välja mellan alternativ 2 och 3 är min tro. Superstarsfalangen skulle väl då vara nummer 5 med tanke på vad de skriver på X
-
Ställbergarn
Jag tycker ändå det överdrivna delningen mellan de två alternativen är lite kul och ger ändå en tydlig bild att vi här på Färjan inte har nåt emot importer utan hellre vill se Leksand prestera bra och slåss om topplatser i SHL framför att på gränsen till dumdristigt satsa på egna produkter med resultatet att lägstanivån blir mycket lägre. Visst har frågeställningen svagheter precis som du påpekar Wiborg, men om man ser det för vad det är så tycker jag frågeställningen var intressant.
Skulle alternativen varit de du erbjuder Wiborg, så är min röst solklart på 2. Kanske lägga upp den omröstningen med för att se hur det då sprider sig? För det hade med varit intressant.