Årsmötet 2026

Sisu

Årsmötet 2026

Inlägg av Sisu »

Den 12e Juni kommer årets årsmöte äga rum, kanske den viktigaste på väldigt länge. Det är rätt uppenbart vi har icke kompetens i föreningen, det har alla hintat om… detta är vår chans ändra på saker på riktigt, MEN…

Min fråga är varför i helvete lever vi under en sten och inte har mötet digitalt? Tror Leksands if att alla sina medlemmar bor i Dalarna? Man har dessutom lagt mötet på SKOLAVSLUTNINGS dagen, can’t make this up. 75% av alla skolor i Sverige går på sommarlov efter lunch den 12e Juni… skit i din unge för att vara med på Leksands Årsmöte?…

Här pratar vi om öppenhet hit och dit… när Luleå kan ha digitalt årsmöte så hänvisar vår Ulrika att det inte går trots att jurister säger att det går och att andra lag har haft digitala möten… luktar skit lång väg…

https://www.moratidning.se/sport/efter- ... ndrar-mig/

Är vi inte HELA Sveriges lag? Tyvärr så verkar man inte vilja ha mera på plats eller fler röster… Sånt som man gör i Kina…

//Leksing i Skåne

Användarens profilbild
Gösen

Re: Årsmötet 2026

Inlägg av Gösen »

Sisu skrev: ons 22 apr 2026, 09:35

Min fråga är varför i helvete lever vi under en sten och inte har mötet digitalt?

Rätt uppenbart. Eller.
Man vill naturligtvis inte störa ordningen.
Nu kan några få med många rösträtter få sin vilja igenom utan att pöbeln ska stå ivägen.

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

lil'masen

Inlägg av lil'masen »

Jag tänker åka dit och rösta emot allt som majoriteten där vill ha. För då vet jag att jag röstar rätt.

Framåt Masar!

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Gösen skrev: ons 22 apr 2026, 09:52

Min fråga är varför i helvete lever vi under en sten och inte har mötet digitalt?

Rätt uppenbart. Eller.
Man vill naturligtvis inte störa ordningen.
Nu kan några få med många rösträtter få sin vilja igenom utan att pöbeln ska stå ivägen.

Är det inte digitalt längre? Det har det ju varit tidigare.

Pain is temporary, glory is forever
Erik Boy

Inlägg av Erik Boy »

Den 12e Juni kommer årets årsmöte äga rum, kanske den viktigaste på väldigt länge. Det är rätt uppenbart vi har icke kompetens i föreningen, det har alla hintat om… detta är vår chans ändra på saker på riktigt, MEN…

Min fråga är varför i helvete lever vi under en sten och inte har mötet digitalt? Tror Leksands if att alla sina medlemmar bor i Dalarna? Man har dessutom lagt mötet på SKOLAVSLUTNINGS dagen, can’t make this up. 75% av alla skolor i Sverige går på sommarlov efter lunch den 12e Juni… skit i din unge för att vara med på Leksands Årsmöte?…

Här pratar vi om öppenhet hit och dit… när Luleå kan ha digitalt årsmöte så hänvisar vår Ulrika att det inte går trots att jurister säger att det går och att andra lag har haft digitala möten… luktar skit lång väg…

Är vi inte HELA Sveriges lag? Tyvärr så verkar man inte vilja ha mera på plats eller fler röster… Sånt som man gör i Kina…

//Leksing i Skåne

Tror knappt det är sant! :shock:

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Erik Boy skrev: ons 22 apr 2026, 17:39

//Leksing i Skåne

Den artikeln är från 2021, senaste årsmötet gick att ansluta till digitalt. Jag har inte sett några uppgifter om att det inte kommer vara digitalt även i år. Hetsa ner lite...

Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Wiborg skrev: tor 23 apr 2026, 09:00

Den artikeln är från 2021, senaste årsmötet gick att ansluta till digitalt. Jag har inte sett några uppgifter om att det inte kommer vara digitalt även i år. Hetsa ner lite...

Samtidigt i en annan del av stadgarna;

"Styrelsen får besluta om årsmötet ska vara fysiskt, digitalt eller hybrid."

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

Sisu

Inlägg av Sisu »

Borde väl få information om det är digitalt vid det här laget. kom i god förväg tidigare, mötet är om cirka 45 dagar. Men ni som har insyn kan ni svara på varför den 12e Juni? Ungefär som boka in ett bröllop den 12e Juni…

2023: https://www.leksandsif.se/article/m05arz6-30ead/view. (Augusti)

2024: https://www.leksandsif.se/article/tb2ase6-30ead/view (28 Juni)

2025: https://www.leksandsif.se/article/gdxat1e-30ead/view (Augusti)

Händer något speciellt den 12e Juni?

• En ny Valberedning ska tillsättas
  • Nya ledamöter till Ideella förening och Aktiebolaget

Finns att läsa här: https://www.leksandsif.se/article/5flatdl-30ead/view

Inte så stort säg… finns det ens alternativ till nuvarande styrelse? Glöm inte bort att denna styrelses uppgift är att se till att rätt kompetens kommer in och får jobb i Leksand.

Har ni frågor till mötet ni gärna får ställa om ni ska gå, själv tar jag en öl i Sydsverige och glädjer mig åt dotterns betyg (hoppas jag iaf 😅)

• Tar ni helt och hållet bort allt ansvar ni har med alla dessa vansinneskontrakt? Trots att ni visste om det senaste året då Tjomme svarade till er?

• Hur ser ni på att ni förlängde kontraktet på Tjomme för att sedan sparka honom? På vilken grund sparkades Tjomme? (Skiter i artiklar vill höra dem svara på den frågan.)

• för ett år sedan på årsmötet sa ni att vi låg 9miljoner kr bättre än året innan, hur gick vi därifrån till detta? Kan ej skylla på hög spelarbudget då vi hade kanske rent utav lägst budget i ligan, något både Tjomme och Ollas har sagt i intervjuer.

• Vad kostar det att bedriva damhockey på liten ort? Kommer lokala i tillräcklig stor skala för att kunna bedriva vidare damsatsningen UTAN att röra pengar som ska gå till herrlaget och förening så vi kan satsa vidare på en elitnivå inom herrlaget och juniorverksamheten? Följdfråga, finns tillräckligt intresse från sponsorer att hjälpa damlaget så de kan stå på egna fötter?

• Vad kostar det att ha en ishockey match igång i Ejendal Arena? Kan vi minska antal matcher i arenan för att dra ner på kostnader om de nu är höga. Lägga träningar när elen är som billigast?

• Vilken kompetens anser ni att ni har i denna styrelse för att få fortsatt förtroende trots detta enorma misslyckade? Be var och en prata för sig och inte en för alla.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Som skattebetalare och köpare av istid kräver jag att vi har en bred verksamhet på de tider vi köper av Leksands IF. Däribland Ungar och damer. Det sistnämnda med en kostnad av kanske 1/10 av de kommunala pengarna. Elitverksamheten får se till att ha en tillräckligt bra produkt för att tjäna sina egna pengar.

Lifstarsll

Inlägg av Lifstarsll »

Gösen skrev: tor 23 apr 2026, 10:00

Samtidigt i en annan del av stadgarna;

"Styrelsen får besluta om årsmötet ska vara fysiskt, digitalt eller hybrid."

Det står i stadgarna:
§ 1 Tidpunkt och kallelse
Årsmötet, som är föreningens högsta beslutande organ, ska hållas före utgången av augusti månad på tid och plats som styrelsen bestämmer och med strävan att ge förutsättningar för medlemmar att delta digitalt. Utlysning av datum för årsmötet ska ske i januari.

Läser man i förslaget ny stadgar framgår det inget som pekar på att ta bort digital möjlighet, däremot tvärtom förespråkar man det.

15 maj kommer kallelsen då vi får det svart på vitt senast då.

Användarens profilbild
Wittgenstein
Veckans raket

Inlägg av Wittgenstein »

Gösen skrev: tor 23 apr 2026, 17:13

Som skattebetalare och köpare av istid kräver jag att vi har en bred verksamhet på de tider vi köper av Leksands IF. Däribland Ungar och damer. Det sistnämnda med en kostnad av kanske 1/10 av de kommunala pengarna. Elitverksamheten får se till att ha en tillräckligt bra produkt för att tjäna sina egna pengar.

Helt rätt! Viktigt Gösen!

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.

Erik Boy

Inlägg av Erik Boy »

Erik Boy skrev: ons 22 apr 2026, 17:39

//Leksing i Skåne

Vi får se, inget nytt i frågan vad jag ser?