Helt sjukt vad fel jag hade. Grattis Visby!
Hockeyallsvenskan 2026/27
-
SteveY
Re: Hockeyallsvenskan 2026/27
Välkomna till HA Visby/Roma!
-
Pastis
- Maskinchef
Lagen i HockeyAllsvenskan 2026/2027 i bokstavsordning
1 AIK
2 Almtuna
3 Kalmar
4 Karlskoga
5 Leksand
6 MoDo
7 Mora
8 Nybro
9 Oskarshamn
10 Södertälje
11 Vimmerby
12 Visby/Roma
13 Västerås
14 Östersund

-
Korven
Jag har så svårt för det nuvarande kvalsystemet. Vi förlorade vårt kval och blev alltså det 14e rankade laget den här säsongen. Björklöven vann sitt kval och är därmed rankat som det 15e bästa laget. På den meriten ska de alltså ta över vår plats i SHL. Nej, ta tillbaka att man måste slå ut ett lag ovanifrån för att ta över deras plats.
-
Gösen
Korven skrev: Idag, 09:15Jag har så svårt för det nuvarande kvalsystemet. Vi förlorade vårt kval och blev alltså det 14e rankade laget den här säsongen. Björklöven vann sitt kval och är därmed rankat som det 15e bästa laget. På den meriten ska de alltså ta över vår plats i SHL. Nej, ta tillbaka att man måste slå ut ett lag ovanifrån för att ta över deras plats.
Nja. Vänta med det tills vi gått upp ![]()
-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer
-
Wiborg
Ja, den var otippad! Vilken menta kollaps av Hudiksvall och vilken taktisk triumf av Visby. Grattis! Nästan så man blir sugen att åka på en bortamatch i Visby ![]()
Korven skrev: Idag, 09:15Jag har så svårt för det nuvarande kvalsystemet. Vi förlorade vårt kval och blev alltså det 14e rankade laget den här säsongen. Björklöven vann sitt kval och är därmed rankat som det 15e bästa laget. På den meriten ska de alltså ta över vår plats i SHL. Nej, ta tillbaka att man måste slå ut ett lag ovanifrån för att ta över deras plats.
Jag tycker det är helt rätt och behövs för att få en sportslig rättvisa då det är en enorm ekonomisk klyfta mellan serierna. Hade alla haft samma ligabidrag tycker jag det hade varit helt ok med matcher mellan serierna, men som det är nu känns det mer rättvist att ekonomin inte ska vara samma avgörande faktor.
Dock så kan jag tycka att det kanske borde vara matcher mellan serierna också. Typ att HV och Karlskoga nu skulle mötas i en matchserie om sista platsen i SHL. Alltså att vinnaren i HA-finalen går upp direkt, förloraren i playout ner direkt. Vinnaren i playout mot förloraren i HA-finalen bäst av 7, vinnaren upp i SHL, förloraren ner i HA. Det skulle garantera ett nytt lag upp i SHL och chans på två nya lag.
-
Korven
Wiborg skrev: Idag, 09:54Ja, den var otippad! Vilken menta kollaps av Hudiksvall och vilken taktisk triumf av Visby. Grattis! Nästan så man blir sugen att åka på en bortamatch i Visby
Jag tycker det är helt rätt och behövs för att få en sportslig rättvisa då det är en enorm ekonomisk klyfta mellan serierna. Hade alla haft samma ligabidrag tycker jag det hade varit helt ok med matcher mellan serierna, men som det är nu känns det mer rättvist att ekonomin inte ska vara samma avgörande faktor.
Fast det har ju inte hindrat lag att åka ur/gå upp tidigare. Däremot håller jag med om att klyftorna är för stora mellan ligorna, men det är en annan fråga. Och det ska inte trumfa rättvisan i upp-och nedflyttning tycker jag.
-
Wiborg
Korven skrev: Idag, 11:11Wiborg skrev: Idag, 09:54Ja, den var otippad! Vilken menta kollaps av Hudiksvall och vilken taktisk triumf av Visby. Grattis! Nästan så man blir sugen att åka på en bortamatch i Visby
Fast det har ju inte hindrat lag att åka ur/gå upp tidigare. Däremot håller jag med om att klyftorna är för stora mellan ligorna, men det är en annan fråga. Och det ska inte trumfa rättvisan i upp-och nedflyttning tycker jag.
Nej, så är det ju att det varit ett skifte ändå, men jag tycker att det borde vara ännu mer rörlighet mellan serierna. Det skulle göra att förlusten med att åka ur inte blir lika stor. Jag tror även det skulle skapa större intresse för den lägre serien och även höja statusen på densamma. Dessutom skulle fler matcher i båda serierna bli mer betydelsefulla då det är fler sträck att jobba mot om man öppnar upp det ännu mer.
-
Korven
Wiborg skrev: Idag, 14:34Korven skrev: Idag, 11:11Wiborg skrev: Idag, 09:54Ja, den var otippad! Vilken menta kollaps av Hudiksvall och vilken taktisk triumf av Visby. Grattis! Nästan så man blir sugen att åka på en bortamatch i Visby
Nej, så är det ju att det varit ett skifte ändå, men jag tycker att det borde vara ännu mer rörlighet mellan serierna. Det skulle göra att förlusten med att åka ur inte blir lika stor. Jag tror även det skulle skapa större intresse för den lägre serien och även höja statusen på densamma. Dessutom skulle fler matcher i båda serierna bli mer betydelsefulla då det är fler sträck att jobba mot om man öppnar upp det ännu mer.
Håller med om att det ska finnas möjlighet för större rörelse. Det var bättre förut när iaf 2 lag hade chansen. Men det ska gå till på rätt sätt.
-
Gösen
Det finns ju ingenting som säger att vi inte var Sveriges 17e bästa lag förra säsongen och Björklöven 12e bästa.
-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer