Silly season 26/27

VonGustaf

Re: Silly season 26/27

Inlägg av VonGustaf »

SteveY skrev: lör 25 apr 2026, 11:33

Jag tror att MK är gjuten i Ollas lagbygge. Förebild för dom yngre, tränar stenhårt, stort lif-hjärta, lågavlönad. En kille som alltid jobbar stenhårt varje byta ala Hedberg-style, och duktig i bp.
Säga vad man vill, men det är svårt att hitta ett bättre alternativ, till samma pris, att placera i fjärdekedjan..

Tråkigt nog är det isf överfullt i 4:e kedjan….

Det är när klubban finns i isen som det blir mål!!!

"It's amazing what you can accomplish when you don't care who gets the credit!" --- Harry Truman---
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Ollas vilken mardröm till människa….
Dödar intresset även för de få sista naiva….som kanske ändå hade hoppats på något….

- Varför nästa steg får ta den tid som krävs….
- Och att det skulle vara läckert på något sätt att ställa upp med ett ungt lag i HockeyAllsvenskan…

Svaret fanns redan….tydligt förklarat….

yohnxd skrev: lör 25 apr 2026, 10:24

Dessutom så kommer detta bli en lika failad säsong som hela föreningen.

Finns noll hopp.

Men Jjax….lyssnade inte….
Men nu kanske även `den siste ´ omvärderar…..och ställer in den kommande säsongen…

Jjax skrev: lör 25 apr 2026, 21:18

Jamen dåså då vet jag, checkar in om ett år eftersom det redan är kört!!!!

———

Gidlöf borde omvärdera och vilja lämna laget….
När sportchefen inte direkt har några ambitioner alls…
Gidlöf kan likaväl omvärdera och stanna i AHL efter campen som han lär åka över på senare….
Hur många spelare lockas ens av ett sånt uttalande…. Att skriva på för Leksand…
Inga ambitioner att snabbt ta sig tillbaka… Då som spelare väljer man hellre ett annat lag i Allsvenskan med tydligare ambitioner och vilja att gå upp…

Trots att även statistiken talar sitt tydliga språk…ska man tillbaka ska det ske helst snabbt direkt… Annars kan det ta hur många år som helst innan det sker….och eller om chansen ens kommer tillbaka.
Och man kan INTE bygga lag på sikt nere i Allsvenskan….
1års planering framåt….är det enda som alltid gäller… (Alltså en den nuvarande säsongen)
Kommer det fram någon lite `för bra intressant´ spelare då plockar SHL den spelaren direkt…
Ingen spelare stannar av någon klubbkänsla…. När SHL lockar då lämnar dom…

(Och kan lägga till, vi skall absolut INTE ha då föredettingar som Jon Knuts och Martin karlsson i lagbygget) Det vore det värsta tänkbara , helt sjuka scenariot om de gavs kontrakt….
De är slut och tilllför ingenting…. Du kan få bättre Allsvenska spelare för de pengarna…än att då satsa på just dom två….

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Om ni var snuskigt förmögna och hade möjlighet att gå in med, låt oss säga, 50 miljoner i Leksands IF skulle ni då:

1 Göra det - men villkorat
2 Göra det - helt utan krav
3 Avstå - de ska inte ha mina pengar

Själv skulle jag vackla mellan 1 och 3, men eftersom vi nu talar om snuskigt rik - alltså miljardär - är det inte alls omöjligt att jag till sist skulle gå på alternativ 1. Villkoren skulle bli:

- Hedberg ska bort - han får hålla på med sitt lilla tränarprojekt någon annanstans.
- Ollas får återgå till det han är duktig på - juniorverksamheten. LIF ska ha en riktig sportchef.
- Total insyn i allt och eventuell storstädning på kansliet.

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Sniper skrev: Igår, 19:41

Om ni var snuskigt förmögna och hade möjlighet att gå in med, låt oss säga, 50 miljoner i Leksands IF skulle ni då:

Själv skulle jag vackla mellan 1 och 3, men eftersom vi nu talar om snuskigt rik - alltså miljardär - är det inte alls omöjligt att jag till sist skulle gå på alternativ 1. Villkoren skulle bli:

- Hedberg ska bort - han får hålla på med sitt lilla tränarprojekt någon annanstans.
- Ollas får återgå till det han är duktig på - juniorerna. LIF ska ha en riktig sportchef.

Jag skulle gå på alternativ 1. Jag skulle sätta mig själv som sportchef och anställa Lillgud på Carnbros tjänst. Sen skulle jag använda forumet som bollplank för alla rekryteringar.
Fan vad kul vi skulle ha!

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

SteveY skrev: Igår, 19:51

- Ollas får återgå till det han är duktig på - juniorerna. LIF ska ha en riktig sportchef.

Jag skulle gå på alternativ 1. Jag skulle sätta mig själv som sportchef och anställa Lillgud på Carnbros tjänst. Sen skulle jag använda forumet som bollplank för alla rekryteringar.
Fan vad kul vi skulle ha!

Nya Ejendals/Öst Falangen alltså. :mrgreen:
Tyskar och trötta Slovaker med NHL stats.
Hur man sammanfattar Leksands problem senaste 30 åren i fyra meningar. ;)

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Så djäkla bra sagt av Thomas Johansson…

Thomas Johansson har en annan inställning:
– Så länge Leksand inte tar in folk utifrån som vågar tänka nytt kommer det bli tufft.
På nyckelpositioner kan du inte ha för mycket hjärta, om hjärtat är med i varje beslut – då blir det inte alltid bäst för Leksands IF.

Användarens profilbild
Wittgenstein
Veckans raket

Inlägg av Wittgenstein »

Givetvis alternativ 1. Villkoret skulle, snarare än att sparka ut enskilda personer, handla om att styra verksamheten i en riktning där mina miljoner inte behövs på längre sikt. Jag skulle även kräva en omfattande ungdoms- och damsatsning. Och en tjeckfemma, för att reta gallfeber på några supporterprofiler. Och en gulhetsgaranti.

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Att segra är banalt.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: Igår, 21:28

Givetvis alternativ 1. Villkoret skulle, snarare än att sparka ut enskilda personer, handla om att styra verksamheten i en riktning där mina miljoner inte behövs på längre sikt. Jag skulle även kräva en omfattande ungdoms- och damsatsning. Och en tjeckfemma, för att reta gallfeber på några supporterprofiler. Och en gulhetsgaranti.

Se där.
Byfighten är redan igång.
Allt som krävdes för att förstå problemet var 50 miljoner extra.

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

Uffe88

Inlägg av Uffe88 »

Lillgud skrev: Igår, 20:35

Så djäkla bra sagt av Thomas Johansson…

Thomas Johansson har en annan inställning:
– Så länge Leksand inte tar in folk utifrån som vågar tänka nytt kommer det bli tufft.
På nyckelpositioner kan du inte ha för mycket hjärta, om hjärtat är med i varje beslut – då blir det inte alltid bäst för Leksands IF.

Undrar hur bakbunden han var egentligen. Trist att vi inte fick till den speglade styrelsen med människor utifrån.

Inaveln ska bestå

Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

FK:

LIF-stjärnans tuffa krav för att komma tillbaka
27 april 2026 05:45
Stjärnforwarden Max Véronneau, 30, har ännu inte kunnat släppa besvikelsen över sin egen svaga insats under Leksands miserabla säsong.
Han skulle vilja ställa allt till rätta och hjälpa laget upp – men då behöver klubben uppfylla vissa krav.

Ronnie Carlsson
Text
Ronnie Carlsson
Spela upp video

När Leksand värvade Max Véronneau från Oskarshamn 2021 blev det succé direkt. Han gjorde 34 mål första säsongen och utsågs till SHL:s mest värdefulle spelare. Men de senaste tre åren har han gjort 38 mål totalt.
Till sist trillade laget ur högsta ligan i våras efter sju år i SHL och Max Véronneau gjorde ”bara” sju mål.
– Det känns som att jag förbrukade all tur första året, säger han skämtsamt, men blir snabbt allvarlig:
– Det handlar om självförtroende. I år kändes det som att allt studsade fel för mig, men det är också mitt eget ansvar, att komma till rätt lägen och läsa spelet rätt.
Varför åkte ni ur SHL?
Annons

– Det finns många olika svar, men jag tror det största är att vi helt enkelt inte var tillräckligt bra. Jag vet att jag inte var tillräckligt bra i år, och många andra skulle nog säga samma sak.
Motgångarna har tärt på Véronneau.
– Det har varit jobbigt, det är inte kul att ha ett dåligt hockeyår när inte heller laget går bra.
Max Véronneau känner sig ledsen över att behöva lämna Leksand.
Öppna bild i helskärmsläge
Max Véronneau känner sig ledsen över att behöva lämna Leksand.
Bild: Ronnie Carlsson
Han pekar också på klubbens ekonomi som en orsak till problemen.
– Jag tror att alla i organisationen kanske hade kunnat göra saker bättre. Då hade vi varit i en bättre position. Det är svårt att konkurrera i SHL bara som det är. När man dessutom kämpar med ekonomiska problem blir det ännu svårare. Det var ett stort hinder för organisationen.
Samtidigt vill han ge nuvarande ledning beröm.
– Jag vet att de som styr nu gör sitt bästa för att lösa problemen och göra klubben stark igen.
Hur har det påverkat dig som människa?
– Personligen önskar jag att jag kunde säga att det inte påverkade mig alls, men innerst inne spelar det in lite grann. Jag har försökt att lägga det åt sidan och inte tänka på det för mycket, men det har funnits i bakhuvudet hela tiden.
Véronneau är en av flera utländska spelare som valt att få ut en stor del av lönen som sign off-bonus. Eftersom tidigare klubbledningar inte lagt undan pengar till behövs avbetalningsplaner.
Annons
– Det pågår fortfarande förhandlingar, kan man säga. Det är en tuff situation för alla inblandade, för vi vill få betalt och klubben vill också betala oss för att inte hamna i dålig dager hos agenter eller spelare som vill komma hit i framtiden. Det är en svår situation och vi försöker hitta en lösning som gör alla nöjda, det är det viktigaste.
Förhandlingarna har gjort att Véronneau stannat kvar i Leksand en månad efter säsongen.
– Hela den ekonomiska situationen har gjort att vi behövt förhandla och det har varit lättare att göra det på plats, säger han.
Ännu är ingen lösning klar, men han hoppas det är nära.
Stänger du dörren till Leksand nu?
Max Véronneau skrattar till:
– Det kanske du inte kan läsa in ändå. Nej, ärligt talat, med hela den ekonomiska situationen är det svårt. Om ett erbjudande kommer och Leksand kan betala, vilket är viktigt, så kan jag inte stänga några dörrar just nu. Första prioritet för Leksand är att lösa ekonomin, sedan kan vi kanske titta på det. Jag älskar Leksand, det är ett andra hem. Att få vara med och ta upp laget igen vore en fantastisk historia och väldigt roligt. Men det är mycket affärsmässigt som måste lösas först.
Max Véronneau plockar upp trunken för att packa ur sina saker ur Leksands omklädningsrum.
Öppna bild i helskärmsläge
Max Véronneau plockar upp trunken för att packa ur sina saker ur Leksands omklädningsrum.
Bild: Ronnie Carlsson
Vad händer nu?
– Vi åker hem (till Kanada) efter ett stopp på Island i tio dagar. Det ska bli kul, lite vandring på Island och sedan hem, spela golf, njuta av sommaren och ladda för nästa säsong.
Annons
Vad tänker du om nästa säsong?
– Just nu väger jag mina alternativ. Att spela i SHL vore fantastiskt, jag skulle gärna vilja ha en chans till att bevisa att jag fortfarande kan. Jag gillar också att resa och se nya platser, så det skulle jag inte ha något emot heller.
Max Véronneau hoppas att Leksand kan resa sig snabbt.
– Det har bara gått en månad, och det är fortfarande svårt att förstå att jag inte kan spela för Leksand i SHL längre. Allsvenskan kan bli kul, att försöka ta upp ett lag. Vi får se hur allt utvecklar sig.
Dela artikeln

Ronnie Carlsson
ronnie.carlsson@falukuriren.se
023-93513

Lampa

Inlägg av Lampa »

Låter ju som att han kan tänka sig om Leksand hostar upp ett bud han inte kan tacka nej till, typ.

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Lampa skrev: Idag, 09:08

Låter ju som att han kan tänka sig om Leksand hostar upp ett bud han inte kan tacka nej till, typ.

Jo så låter det. Men har han presterat i paritet med an offer you can’t refuse…? Inte direkt. Men vi behöver ju en smula rutin i vårat HA-lag, det kommer man inte ifrån.

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Veckans raket

Inlägg av Wittgenstein »

Jag tycker det låter som att vi kan släppa Veronneau, av flera olika orsaker.

Att segra är banalt.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Max:

Det är en tuff situation för alla inblandade, för vi vill få betalt och klubben vill också betala oss för att inte hamna i dålig dager hos agenter eller spelare som vill komma hit i framtiden.

Samma sak som Kolan tog upp häromveckan - det allvarliga i att Leksand inte betalar för sig.

Användarens profilbild
Wittgenstein
Veckans raket

Inlägg av Wittgenstein »

Gösen skrev: Idag, 06:11

Se där.
Byfighten är redan igång.
Allt som krävdes för att förstå problemet var 50 miljoner extra.

Fast blir det så mycket till fight när man kommer med en stor säck pengar. Klagade folk så mycket på Ejendal? Jag tycker nog det är ett större problem när man ska in och peta utan att ha något att riktigt tillföra, varken i kapital eller bra idéer.

Att segra är banalt.