2023-09-23 Lördag 18:00 Linköping - Leksand 0-3

Matchtrådar för alla matcher.
Lampa
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:24

Re: 2023-09-23 Lördag 18:00 Linköping - Leksand

Inlägg av Lampa »

Idag är det 3p som gäller!
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2023-09-23 Lördag 18:00 Linköping - Leksand

Inlägg av Stjärnan »

Lampa skrev: lör 23 sep 2023, 08:42 Idag är det 3p som gäller!
Sant. Nu är jag ju inte i nivå med Wikegård eller övriga ”experter” men har bestämt för mig att det brukar vara 3 poäng det gäller i matcherna. ;)

Segern senast var som jag var inne på oerhört viktig. Nu kan vi rida på vågen ett tag hoppas jag. Något som jag inte var helt nöjd med senast ändå var PPspelet.
Det går inte Roma-söligt men vi behöver hitta lite fler varianter och framförallt få upp tempot i vissa skeden. Östman gör det bra. Han dribblar inte runt och letar pass, han vet redan innan han får pucken vad han ska göra. Detta bör hela laget anamma.
Även om vi nog har en hyfsad statistik i pp hittills så har vi inget renodlat pp spel än. Det går nog lite för sakta. Men det ser bättre ut än ifjol.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2023-09-23 Lördag 18:00 Linköping - Leksand

Inlägg av Gösen »

Bäckström i FK

"Ett annat framgångsreceptet på torsdagen var att den tidigare så ihåliga defensiven höll ihop hela vägen.

Efter krissamtalen i Göteborg, till följd av kraschen mot Frölunda, hade tränaren Björn Hellkvist lyckats täta leden igen inför Röglematchen.

LIF-kollektivet klarade av något de inte mäktat med tidigare den här säsongen – att hålla ihop försvarslinjerna över alla 60 minuter.

Ledarstaben i Leksand hade samtidigt minerat alla genomfarter för Cam Abbotts Rögle.

Det tog stopp överallt – och när det inte gjorde det hade leksandsbackarna vett att flippa ut pucken
."

Man pratar hela tiden om vår svaga defensiv. Varför då? Den där 4-manna backlinjen vi ställer upp med i mittzon fick det förväntade topplaget Rögle att se uddlöst ut stora delar av matchen.

Men det kräver full disciplin i 60 minuter. Tappar vi ledningen och börjar stressa så blir den sortens försvar snabbt en schweizerost med väldigt lite massa.

På topp 13 i SHLs poängliga hittar vi Ashton (7) och Hrivik (13). Vi har på tre matcher visat oss goda för att snitta 3 mål och mäkta med 4 vid vinst. Deras självförtroende får gärna växa men jag ser hellre Cehlarik och Östmans växa mer (i procent) samt att diamanten (med ett par ännu oslipade sidor) Elvenes får vara högst delaktig. Han var stundtals riktigt bra senast.

Och ja ;) statistik efter tre matcher :geek:

Disciplinerat kors och tvärs med stabil 4-manna backlinje med libero. Sarg ut och icing.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Klas
Inlägg: 1132
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:31
Ort: Gusselhyttan

Re: 2023-09-23 Lördag 18:00 Linköping - Leksand

Inlägg av Klas »

Besöker dottern i Sveriges sydligare delar, och kanske missar matchen i afton. Vankas besök på IKEA efter frukost, och bara det kan ju knäcka vem som helst. Om jag överlever den prövningen, så skall det sen shoppas på staden. Ni hör ju, lär vara i bedrövligt skick när pucken släpps.

De två utflugna huserar numera i varsin ände av landet. Dotter i Malmö och son i Piteå. Tänker lite försynt att man med lite planering kan styra en del besök utifrån bortamatcher. Från Piteå är det inte långt till Luleåoch Skellefteå, och Malmö ligger endast 8 mil från Ängelholm.
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2023-09-23 Lördag 18:00 Linköping - Leksand

Inlägg av Gösen »

Stjärnan skrev: lör 23 sep 2023, 09:06
Lampa skrev: lör 23 sep 2023, 08:42 Idag är det 3p som gäller!
Sant. Nu är jag ju inte i nivå med Wikegård eller övriga ”experter” men har bestämt för mig att det brukar vara 3 poäng det gäller i matcherna. ;)

Segern senast var som jag var inne på oerhört viktig. Nu kan vi rida på vågen ett tag hoppas jag. Något som jag inte var helt nöjd med senast ändå var PPspelet.
Det går inte Roma-söligt men vi behöver hitta lite fler varianter och framförallt få upp tempot i vissa skeden. Östman gör det bra. Han dribblar inte runt och letar pass, han vet redan innan han får pucken vad han ska göra. Detta bör hela laget anamma.
Även om vi nog har en hyfsad statistik i pp hittills så har vi inget renodlat pp spel än. Det går nog lite för sakta. Men det ser bättre ut än ifjol.
Man såg skillnaden senast.
Rögle lät pucken gå kors och tvärs över centrallinjen och skickade iväg ett tyst skott på en fullständig skymd Armalis medans övriga Leksandsspelare behövde vända sig omkring för att föröka följa pucken. Snabbt och effektivt.

Leksands betydligt långsammare och osäkrare. Pucktapp och slarvig passningar med grötningar i sarghörnen eller hämta puck i egen zon som följd. Mycket handlar om att få upp självförtroendet och öva och verkligen nöta in några go to varianter.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2023-09-23 Lördag 18:00 Linköping - Leksand

Inlägg av Gösen »

Klas skrev: lör 23 sep 2023, 09:19 . Från Piteå är det inte långt till Luleåoch Skellefteå, och Malmö ligger endast 8 mil från Ängelholm.
Dessutom extremt nära Malmö!

Dessa eviga undanflykter.
Kamma till dig nu och inhandla något gott. Leffe butiken ligger säkert i närheten av IKEA.
Din dotter har varit med förr så hon vet hur prioriteringarna ligger ;)
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Kalle Bakom
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:33

Re: 2023-09-23 Lördag 18:00 Linköping - Leksand

Inlägg av Kalle Bakom »

Krigar vi Vitt eller Blått idag?
Användarens profilbild
Max Boll
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 22 sep 2023, 00:18

Re: 2023-09-23 Lördag 18:00 Linköping - Leksand

Inlägg av Max Boll »

Bra initiativ med nytt forum, tack för det! Har inte gjort inlägg under lång tid, men har följt diskussionerna. Keep up the good work!
Corsi-kartan (som inte säger mycket efter tre matcher), visar att Leksand spelat roligt men dåligt. Tråkigt eller roligt är skitsamma, ser fram emot 60 bra minuter i dag!

https://twitter.com/PuckadData/status/1 ... 6173525435
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: 2023-09-23 Lördag 18:00 Linköping - Leksand

Inlägg av SteveY »

Kalle Bakom skrev: lör 23 sep 2023, 12:33 Krigar vi Vitt eller Blått idag?
Jag kommer kriga i blått idag!
PellePaltnacke
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 15:52

Re: 2023-09-23 Lördag 18:00 Linköping - Leksand

Inlägg av PellePaltnacke »

I väntan på vår match så ska det bli spännande och se hur det går för Oskarshamn. Man har ju vant sig vid att allt de gör lyckas och att deras första femma kommer stå för 2000 poäng tillsammans under säsongen.

Nu har dom 2 poäng på tre matcher och verkar helt flugit under radarn. Av vad jag sett iaf.

Personligen är jag lite splittrad i mina tankar kring OIK, på ett sätt kul att vilket lag som helst kan gå upp och göra det bra. Samtidigt så finns det redan allt för många opersonliga skräplag i SHL. Ser gärna att OIK, Örebro och Linköping åker ur i förmån till Bif, Dif och Löven.
Rocket Lang#14
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 22 sep 2023, 11:58

Re: 2023-09-23 Lördag 18:00 Linköping - Leksand

Inlägg av Rocket Lang#14 »

Vill inte se Brynäs i SHL på flera år
PellePaltnacke
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 15:52

Re: 2023-09-23 Lördag 18:00 Linköping - Leksand

Inlägg av PellePaltnacke »

Rocket Lang#14 skrev: lör 23 sep 2023, 14:50 Vill inte se Brynäs i SHL på flera år
Hehe… vi kan väl byta ut dom allt eftersom.. Bif kan väl få komma tillbaka till 2045 eller något. 😎
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: 2023-09-23 Lördag 18:00 Linköping - Leksand

Inlägg av Fjodor »

Både dotter och son har gett sig iväg för att heja fram Leksand i SAABen. Själv får jag se om jag kan övertala frugan att följa matchen från TV soffan. Skönt att det inte finns ett supporterforum för byns seniorlag i fotboll. Hade nog inte stått högt i kurs där, då jag troligen som tränare lyckats få laget att åka ut femman. Men bara att erkänna att allt är tränarens fel :D
1-1 idag, men hade behövt 3 poäng, hoppas Leksand ger en lite glädje på kvällskvisten.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2023-09-23 Lördag 18:00 Linköping - Leksand

Inlägg av Gösen »

Då ingen. Inkl. Leksands If verkar vara intresserade av att lägga ut något inför match längre får vi med spänning vänta på Snipers laguppställning om 17 minuter.

Har man kontinuitet i laguppställning eller har någon fallit ifrån?

Edit:
Medans internets ständige sekreterare sover på jobbet kan istället undertecknad meddela att det ser ut ungefär precis som senast.
Senast redigerad av Gösen den lör 23 sep 2023, 16:15, redigerad totalt 1 gång.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
bender
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 15:47

Re: 2023-09-23 Lördag 18:00 Linköping - Leksand

Inlägg av bender »

Max Boll skrev: lör 23 sep 2023, 13:26 Bra initiativ med nytt forum, tack för det! Har inte gjort inlägg under lång tid, men har följt diskussionerna. Keep up the good work!
Corsi-kartan (som inte säger mycket efter tre matcher), visar att Leksand spelat roligt men dåligt. Tråkigt eller roligt är skitsamma, ser fram emot 60 bra minuter i dag!

https://twitter.com/PuckadData/status/1 ... 6173525435
Fantastiskt! Precis det jag gnällde över hela förra säsongen. Vi spelade inte bara dåligt, vi spelade även tråkigt. Även när vi vann va det tråkigt. Roligt och dåligt är såå mycket bättre, och kommer löna sig i längden för hela föreningen.

Minst 6 mål ikväll. Fördelning: 2-4 (sista i öppen kasse). 🥳