Silly season 26/27

Användarens profilbild
SteveY

Re: Silly season 26/27

Inlägg av SteveY »

Sniper skrev: Idag, 12:00
SteveY skrev: Idag, 11:47

Bra värvning! Han kommer få chansen i a-laget

Masugnen verkar tolka texten som att han ska direkt in i seniorerna - att det är en regelrätt värvning för representationslaget.

Säkert därför han väljer att lämna Rögles organisation. Han är 19år, han behöver spela seniorhockey vilket inte Rögle kan erbjuda honom.

Breddspelare med potential, men vi måste nog ha lite tålamod eftersom att han aldrig spelat seniorhockey.
Naggar bara en liten del av budgeten, vilket gör att man kan lägga mer på spetsen senare.

harfager

Inlägg av harfager »

Svårt att tolka texten på något annat sätt än att det är för A-laget tycker jag.

Avslöjar: Leksand jagar succéjunioren

Publicerad maj 18, 2026 11:10
| Senast redigerad maj 18, 2026 11:40
Author image
Martin Jansson
twitter icon
facebook icon
Redaktör och reporter

Följ HockeySverige på
Google news

Han blev poängkung i U20 Nationell. Nu kan Hockeysverige.se avslöja att Oliver Dejbjerg Larsen är nära en övergång till Leksand.

Oliver Dejbjerg Larsen är nära en övergång till Leksand.
Foto: Icon Sportswire via AP Images.
Leksand satsar ungt inför nästa säsong. De har redan skrivit kontrakt med ett par av sina egna juniorer. Nu är klubben också nära en ny spännande värvning. Oliver Dejbjerg Larsen, senast i Rögle, är nämligen nära en övergång till klubben, enligt våra uppgifter.

Tanken är då att dansken, som är född 2007, ska ta plats i A-laget kommande säsong och spela allsvensk hockey.

Den här säsongen stod forwarden för hela 53 poäng på 36 matcher i U20 Nationell, vilket var bäst i ligan. Noterbart är då att Leksand i sådana fall kommer att ha ettan och tvåan från poängligan i U20 i sitt A-lag nästa säsong. Sedan tidigare har de nämligen skrivit kontrakt med August Lissel, som slutade två poäng bakom Larsen.

Oliver Dejbjerg Larsen på väg till Leksand

Dessutom gjorde Oliver Dejbjerg Larsen sex poäng på fem matcher i JVM för Danmark.

Talangen fick även göra A-landslagsdebut i sista samlingen inför VM i Schweiz. 19-åringen är en offensivt viktad spelare som har varit poängstark under junioråren. I USM-slutspelet blev det även 15 poäng på nio matcher. Han var även tänkt att debutera i SHL för Rögle under den gångna säsongen men skadade sig då precis innan. Totalt blev det tre säsonger i Skåneklubben.

Nu väntar av allt att döma istället en seniordebut med Leksand i Hockeyallsvenskan.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

SteveY skrev: Idag, 12:11
SteveY skrev: Idag, 11:47

Bra värvning! Han kommer få chansen i a-laget

Masugnen verkar tolka texten som att han ska direkt in i seniorerna - att det är en regelrätt värvning för representationslaget.

Säkert därför han väljer att lämna Rögles organisation. Han är 19år, han behöver spela seniorhockey vilket inte Rögle kan erbjuda honom.

Breddspelare med potential, men vi måste nog ha lite tålamod eftersom att han aldrig spelat seniorhockey.
Naggar bara en liten del av budgeten, vilket gör att man kan lägga mer på spetsen senare.

"Jag vill verkligen att vi sätter oss ner och pratar", eller något i den stilen, sa Karlberg.
Men om han inte är villig att gå ner rejält i lön kan det hända att Ollas väljer en ung dansk före.
För det är väl inte den unge dansken som är före Fizer på listan Hockeynews nämnde?
ECHL-chansning vs. juniorchansning.

yohnxd

Inlägg av yohnxd »

Sniper skrev: Idag, 13:13
SteveY skrev: Idag, 12:11

"Jag vill verkligen att vi sätter oss ner och pratar", eller något i den stilen, sa Karlberg.
Men om han inte är villig att gå ner rejält i lön kan det hända att Ollas väljer en ung dansk före.
För det är väl inte den unge dansken som är före Fizer på listan Hockeynews nämnde?
ECHL-chansning vs. juniorchansning.

Tror inte dom tar Larsen före Fizer.

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Nej, Fizer är center, Larsen är LW. Hedberg uttryckte i någon intervju att han gillar att sätta ungdomarna i en och samma kedja. Gissar att man sätter Larsen med Lissel och Crookes till att börja med.

Lampa

Inlägg av Lampa »

Så:

X - X - Kelleher
Lang - X - X
Larsen - Lissel - Crookes
X - Eljas - Lagerberg
Altörn

Rutin på resterande platser tack.

PellePaltnacke

Inlägg av PellePaltnacke »

Lampa skrev: Idag, 15:00

Så:

X - X - Kelleher
Lang - X - X
X - Eljas - Lagerberg
Altörn

Jag är inte helt säker på att jag vill se Eljas som fjärdecenter. Tycker han visade kapacitet till något mer och större andra halvan av säsongen. I SHL.
Personligen både tror jag och hoppas på att Eljas kan komma att lira som andra center. Eller i värsta fall som tredjecenter.
Det kluriga blir ju hur man ska resonera kring de två centrar som ska in. Blir Zacke en av dem så tror jag de hellre satsar på en lite jämnare fördelning av istid och ansvar Eljas-Lissel-Zacke och går rätt hårt på en första center. Men blir det inte Zacke så är känslan att det ska in två lite mer namnkunniga centrar och att Eljas och Lissel får slåss med varann om speltid- förtroende.
Bara min spekulation.. Som visserligen kan vara lite färgad av att jag hållit Eljas som en personlig favorit från förra säsongen.

Lampa

Inlägg av Lampa »

PellePaltnacke skrev: Idag, 15:28

Så:

X - X - Kelleher
Lang - X - X
X - Eljas - Lagerberg
Altörn

Jag är inte helt säker på att jag vill se Eljas som fjärdecenter. Tycker han visade kapacitet till något mer och större andra halvan av säsongen. I SHL.
Personligen både tror jag och hoppas på att Eljas kan komma att lira som andra center. Eller i värsta fall som tredjecenter.
Det kluriga blir ju hur man ska resonera kring de två centrar som ska in. Blir Zacke en av dem så tror jag de hellre satsar på en lite jämnare fördelning av istid och ansvar Eljas-Lissel-Zacke och går rätt hårt på en första center. Men blir det inte Zacke så är känslan att det ska in två lite mer namnkunniga centrar och att Eljas och Lissel får slåss med varann om speltid- förtroende.
Bara min spekulation.. Som visserligen kan vara lite färgad av att jag hållit Eljas som en personlig favorit från förra säsongen.

Inte jag heller egentligen, men ser man på lagen som går långt är att dom har tunga fjärdekedjor som är grymt jobbiga att möta, men den skulle lika gärna kunna vara 3e egentligen.

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Så:

X - X - Kelleher
Lang - X - X
X - Eljas - Lagerberg
Altörn

Jag tror att du är väldigt nära hur Ollas tänker, sen spelar kedjornas inbördes ordning mindre roll.

Ullvi, typ

Inlägg av Ullvi, typ »

SteveY skrev: Igår, 20:31
Ullvi, typ skrev: Igår, 20:22

Kan någon reda ut för mig vad som gäller med Max till Töntebro? Skjuts problemet m sign-offen fram nu?

Liffe - Läsarkommentar
I dag 19:33
Förstår jag rätt att Leksand slipper betala en out om spelaren stannar kvar i laget eller Sverige nästa säsong?

Profilbild för Andreas Hanson
Andreas Hanson
I dag 19:33
Antar att du menar sign off-bonusarna. Ja, när han väl väljer att ta ut bonusarna måste han hålla sig borta från Sverige i minst sex månader pga skatteskäl. Nu ser han inte ut att göra det, så då skjuts den kostnaden på framtiden för Leksand, ja.

”Hej Agenten! Försök att styra upp nåt svenskt för Max, för vi är lite korta på cash! Men om vi går upp till SHL direkt så kanske vi kan betala Max då, om vi inte redan kånkat förstås! Det e lugnt!”

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Fr.o.m. nu skriver vi Dejbjerg Larsen här på forumet (inte bara Larsen). Den som stavar Dejbjerg fel - nu eller i vinter - ombeds gå ner på bildäck så vi kan jaga livet ur er tills ni lär er stava.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: Idag, 17:27

Fr.o.m. nu skriver vi Dejbjerg Larsen här på forumet (inte bara Larsen). Den som stavar Dejbjerg fel - nu eller i vinter - ombeds gå ner på bildäck så vi kan jaga livet ur er tills ni lär er stava.

Aldrig!
Kanske säsong två. Om han stannar.
Dejan får det bli.

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

SteelSky

Inlägg av SteelSky »

Djejbjerghj Larsen verkar vara en kanonvärvning för antagen prispott

"When you’re going through hell, keep going"
W. Churchill

Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Kul värvning, Dejbjbjjbjjjbjerg Larsen! Har mycket hellre spelare som Crookes, Langvardt, DL, Lagerberg, osv än meningslösa breddspelare på dekis som Cehlarik, Caito och Veronneau. Men som sagt väldigt viktigt att vi får in både rutin och spets på de sista platserna nu som all den här unga talangen och entusiasmen kan luta sig emot. Då kan det här bli riktigt bra.

Zacke, pls?

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Grundseriens sista omgång (dagarna i Skåne när drömmen om the great escape krossades):