2023-12-02 Lördag 15:15 Leksand - Linköping 0-4

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Klas
Inlägg: 1132
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:31
Ort: Gusselhyttan

Re: 2023-12-02 Lördag 15:15 Leksand - Linköping

Inlägg av Klas »

Klas skrev: fre 01 dec 2023, 12:25
Sniper skrev: fre 01 dec 2023, 11:24 Matchtråd kom upp i motståndarforumet nu under förmiddagen:

- Från Klabben är steget inte långt till klabbe. Här har vi Klabbe med smörstekt fläsk från Leksand
- Vad är då klabbe?
Klabbe är även det smeknamn jag lystrade till när jag sprätte runt på skolgården i Aspeboda som liten mas i det tidiga 70-talet. Inget som längre används dock, förutom av enstaka vänner från den tiden.
Hoppsan, lyckades visst få mitt inlägg med mindre viktigt vetande att bli ett citat av mig själv...hybrisen har visst inga gränser så härpå fredagen..
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2023-12-02 Lördag 15:15 Leksand - Linköping

Inlägg av Sniper »

Det är okej, Klabbe.
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: 2023-12-02 Lördag 15:15 Leksand - Linköping

Inlägg av SteveY »

Sniper skrev: fre 01 dec 2023, 11:24 Matchtråd kom upp i motståndarforumet nu under förmiddagen:
Svår bortamatch men samtidigt viktigt för vi möter Leksand borta två gånger nu på kort tid! Viktigt att plocka poäng! https://hockeybulletin.se/d/2738-leksan ... t-live-2/2
* * *

- Uttalar de "Cluben" på engelskt vis - Klabben?
- Från Klabben är steget inte långt till klabbe. Här har vi Klabbe med smörstekt fläsk från Leksand https://www.koket.se/halv-atta-hos-mig/ ... tekt-flask
- Vad är då klabbe?
Klabbe är en festlig delikatess från byarna runt Rättvik. Vissa vill till och med gå så långt som att kalla det för Rättviks egen ”nationalrätt”. Maträtten, som traditionellt äts i januari och februari, består av en slags plättar som serveras med rimmat fläsk, sås av messmör och ibland även lingonsylt. Historien berättar att det efter jul och nyårshelgerna var ont om mat när ungdomarna ville samlas till fest. Det som fanns att tillgå kombinerades ihop till en ny rätt – klabbe. Att samlas för att äta klabbe blev snabbt en populär tradition och maträtten kom att betraktas som en delikatess. Prova du med – beställ de goda tillbehören från oss och bjud in till klabbe-fest! https://stiftsgardenrattvik.se/catering-klabbe-buffe/
Kanske kan SteveY berätta mer? Själv kan jag berätta att jag på 80-talet hade många kassetter med inspelade Rakt över disc med Clabbe. Här en påannonsering inför nyårsafton 1980 https://www.youtube.com/watch?v=rUoJ7Cb56x0
Jodå, Klabbe åt man som barn en gång om året hemma hos mormor och morfar.
Kul att du nämner det. När jag bodde i Falun i början på 2000-talet så gjorde dom reklam på Harrys, ”Clabbe rakt över disc”. Min första tanke var, ska dom servera maträtten över bardisken!? =P~
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: 2023-12-02 Lördag 15:15 Leksand - Linköping

Inlägg av bjernagris »

Klas skrev: fre 01 dec 2023, 12:25Klabbe är även det smeknamn jag lystrade till när jag sprätte runt på skolgården i Aspeboda som liten mas i det tidiga 70-talet. Inget som längre används dock, förutom av enstaka vänner från den tiden.
Där ser man. Jag är också uppväxt i Aspeboda. För det är väl byn mellan Falun och Borlänge du menar?
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: 2023-12-02 Lördag 15:15 Leksand - Linköping

Inlägg av Sundsvalll »

club sandwich är vad som står på menyn i morgon då, eller ja clubben vi gör mackan av dom. Säger att Karlberg avgör i öppen bur till 3-4
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2023-12-02 Lördag 15:15 Leksand - Linköping

Inlägg av Gösen »

bjernagris skrev: fre 01 dec 2023, 16:11
Klas skrev: fre 01 dec 2023, 12:25Klabbe är även det smeknamn jag lystrade till när jag sprätte runt på skolgården i Aspeboda som liten mas i det tidiga 70-talet. Inget som längre används dock, förutom av enstaka vänner från den tiden.
Där ser man. Jag är också uppväxt i Aspeboda. För det är väl byn mellan Falun och Borlänge du menar?
Falun Borlänge GK heter det väl?
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: 2023-12-02 Lördag 15:15 Leksand - Linköping

Inlägg av Fjodor »

Sniper skrev: fre 01 dec 2023, 11:24 Matchtråd kom upp i motståndarforumet nu under förmiddagen:
Svår bortamatch men samtidigt viktigt för vi möter Leksand borta två gånger nu på kort tid! Viktigt att plocka poäng! https://hockeybulletin.se/d/2738-leksan ... t-live-2/2
* * *

På ”da clubs” forum finns en del personer som får Klas skrivningar (när han är upprörd :mrgreen: ) att framstå som en uppsats i söndagsskolan. Nu är ju alla supporterforum ingen läsning för den lättkränkte vid förluster, men nivån på vad man får till gömd bakom ett tangentbord är onekligen olika i olika forum. Senast vann ju cluuuuuuuuuben med 4-0 mot MoDo, men forumet var inte översvallande gällande lagets insats.

Sedan kan det ju vara underhållande att läsa inlägg från personer utan spärrar, men ibland blir det faktiskt skrämmande. Får väl också erkänna att det finns en del personer på t.ex. Masugnen som jag undrar hur det står till med i knoppen. Tycker nivån här på färjan är riktigt bra och jag hoppas det fortsätter så.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: 2023-12-02 Lördag 15:15 Leksand - Linköping

Inlägg av Uffe88 »

Vad säger ni om CB som huvudtränare?

Vad känner ni är den största skillnaden mot tidigare? Jag upplever CB som en bättre matchcoach och någon som har en förmåga att ändra matchbilder med t.ex. tidiga time outs osv.

Väldigt positiv till CB hittills som växt ut till en favorit hos mig. För 10 år sen så störde jag mig bara på honom i diverse media/sändningar osv.

Bra att ens egna förutfattade meningar får sig en törn emellanåt.
Gunga Din
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 23 sep 2023, 14:24

Re: 2023-12-02 Lördag 15:15 Leksand - Linköping

Inlägg av Gunga Din »

bjernagris skrev: fre 01 dec 2023, 16:11
Klas skrev: fre 01 dec 2023, 12:25Klabbe är även det smeknamn jag lystrade till när jag sprätte runt på skolgården i Aspeboda som liten mas i det tidiga 70-talet. Inget som längre används dock, förutom av enstaka vänner från den tiden.
Där ser man. Jag är också uppväxt i Aspeboda. För det är väl byn mellan Falun och Borlänge du menar?
Hehe, en till från Aspeboda här… Har misstänkt att Klas är just Klas och faktum är att jag köpte min första och sista gitarr av just Klas.
För övrigt är Aspeboda centralorten med två förorter i form av Falun-Borlänge.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: 2023-12-02 Lördag 15:15 Leksand - Linköping

Inlägg av Aggeman »

Läste att deras supportergrupp anordnar bussresa upp. Det lär således vara några ”wannabe-huliganer” med tveksamt intellekt på bortastå imorgon.
Användarens profilbild
Dasen
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 23 sep 2023, 16:27

Re: 2023-12-02 Lördag 15:15 Leksand - Linköping

Inlägg av Dasen »

Är det anti-Pajen-effekten vi ser i Linköping? Han värvade ju finnar av sk klassi flera år utan att det lyfte för cluben.

Nu tror jag det blir LIF-seger med tre måls marginal, kanske dags för en Mantas-nolla.
En bra hockeyspelare spelar där pucken är. En suverän hockeyspelare spelar där pucken kommer att hamna.
Användarens profilbild
Klas
Inlägg: 1132
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:31
Ort: Gusselhyttan

Re: 2023-12-02 Lördag 15:15 Leksand - Linköping

Inlägg av Klas »

Gunga Din skrev: fre 01 dec 2023, 18:34
bjernagris skrev: fre 01 dec 2023, 16:11
Klas skrev: fre 01 dec 2023, 12:25Klabbe är även det smeknamn jag lystrade till när jag sprätte runt på skolgården i Aspeboda som liten mas i det tidiga 70-talet. Inget som längre används dock, förutom av enstaka vänner från den tiden.
Där ser man. Jag är också uppväxt i Aspeboda. För det är väl byn mellan Falun och Borlänge du menar?
Hehe, en till från Aspeboda här… Har misstänkt att Klas är just Klas och faktum är att jag köpte min första och sista gitarr av just Klas.
För övrigt är Aspeboda centralorten med två förorter i form av Falun-Borlänge.
Vafalls? Är det nån slags ansamling av bybor hör nu plötsligt? Visst stämmer beskrivningen av Aspeboda. Av outgrundliga anledningar mindre känt än de två förorterna.
Bodde i Stråtjärn mina tidiga år, sedan nära kyrkan/skolan…
Alltså även sålt en gitarr verkar det som 🙄 kan absolut inte minnas detta…hoppas den var till belåtenhet. Med tanke på att jag än i dag är en usel affärsman så hoppas jag du fick ett bra pris i alla fall 😎
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: 2023-12-02 Lördag 15:15 Leksand - Linköping

Inlägg av bjernagris »

Klas skrev: fre 01 dec 2023, 20:27Vafalls? Är det nån slags ansamling av bybor hör nu plötsligt? Visst stämmer beskrivningen av Aspeboda. Av outgrundliga anledningar mindre känt än de två förorterna.
Bodde i Stråtjärn mina tidiga år, sedan nära kyrkan/skolan…
Alltså även sålt en gitarr verkar det som 🙄 kan absolut inte minnas detta…hoppas den var till belåtenhet. Med tanke på att jag än i dag är en usel affärsman så hoppas jag du fick ett bra pris i alla fall 😎
Då är det fler kända musiker än Sabatons sångare Joakim Brodén som har sina rötter i Stråtjärn alltså. Själv bodde jag först i Smedsbo, senare nedanför skolan vid fotbollsplanen.
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: 2023-12-02 Lördag 15:15 Leksand - Linköping

Inlägg av SteveY »

Match idag igen! Känns som att vi avverkade Växjö för bara några timmar sedan.
Användarens profilbild
Klas
Inlägg: 1132
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:31
Ort: Gusselhyttan

Re: 2023-12-02 Lördag 15:15 Leksand - Linköping

Inlägg av Klas »

bjernagris skrev: fre 01 dec 2023, 22:34
Klas skrev: fre 01 dec 2023, 20:27Vafalls? Är det nån slags ansamling av bybor hör nu plötsligt? Visst stämmer beskrivningen av Aspeboda. Av outgrundliga anledningar mindre känt än de två förorterna.
Bodde i Stråtjärn mina tidiga år, sedan nära kyrkan/skolan…
Alltså även sålt en gitarr verkar det som 🙄 kan absolut inte minnas detta…hoppas den var till belåtenhet. Med tanke på att jag än i dag är en usel affärsman så hoppas jag du fick ett bra pris i alla fall 😎
Då är det fler kända musiker än Sabatons sångare Joakim Brodén som har sina rötter i Stråtjärn alltså. Själv bodde jag först i Smedsbo, senare nedanför skolan vid fotbollsplanen.
Aha! Flyttade med morsan till ett hus bredvid bygdegården typ -78 (?).
Finns ännu en musiker med sina rötter i Stråtjärn, en duktig rock-gitarrist, verksam i Östersund numera har jag för mig…

Nedanför huset där Jocke Brodén växte upp fanns en liten damm, grund som sjutton. Frös alltid först på höstarna, så där hängde alla byns ungar och åkte skridskor på första isen. Många matcher där små stenar/pinnar fick vara mål, och man åkt runt och lekte att man var Danne Söderström och avgjorde SM-final mot Brynäs.
8-)
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.