Men jag hittar ingen text om det än.
Kan ju handla om tyska andraligan också, men det finns inte så många ”poängkungar” som fortfarande saknar kontrakt i DEL. Framförallt inte centrar:
Lediga nordamerikanska centrar från Tyska ligan (DEL), sorterade efter antal poäng 25/26:
Alexandre Grenier
Peter Abbandonato
Cody Kunyk
Tanner Kero
Charlie Gerard
Dane Fox
Jordan Szwarz
Anthony Camara
Matthew Wedman
Blaine Byron
Men jag hittar ingen text om det än.
Kan ju handla om tyska andraligan också, men det finns inte så många ”poängkungar” som fortfarande saknar kontrakt i DEL. Framförallt inte centrar:
Lediga nordamerikanska centrar från Tyska ligan (DEL), sorterade efter antal poäng 25/26:
Alexandre Grenier
Peter Abbandonato
Cody Kunyk
Tanner Kero
Charlie Gerard
Dane Fox
Jordan Szwarz
Anthony Camara
Matthew Wedman
Blaine Byron
När Högfors rapporterar att anhörig till Grenier börjat följa LIF på Insta är det klart.
Så om vi leker lite med de siffrorna utan att veta exakt så landar spelarlönerna hittills på 1 190 000 kronor i månaden. Vilket hittills ger en års kostnad på 14 280 000 kronor/år. Om budgeten är på 23.5 miljoner för hela året så har Ollas 9 220 000 kronor kvar att värva för.
OBS! Ta inte detta som fakta! Jag kan egentligen inte räkna och vi vet inte om siffrorna stämmer! OBS!
Vi räknar lågt, låt säga att Ollas har 8 milj kvar som ska fördelas på fyra spetsforwards och möjligtvis en breddback. Detta skulle innebära att han kan lägga ca 150.000/mån per forward. Det är höga löner på HA nivå.
Luktar avancemang!
Finns ju ingen garanti för att exempelvis McCourt är den poängspelaren han är värvad till att vara eller att han är en x faktor i ett PP. Eller Carter Berger för den delen. Och hur mycket hockey och driv har Kelleher fortsatt i sig på hög nivå. Menar inte att det är dåliga värvningar på något vis, men kommer ge det 15 matcher för att skapa mig en bild över laget. Sen är det absolut en skillnad på serielunk och pulserande slutspelshockey och det är väl då vi ska vara som bäst.
Sådana som Stakkestad och Sjöholm är nyttiga även fast de inte skulle synas i poängprotokollet, där är jag inte direkt orolig. En som dock levererat tidigare i svensk hockey och som är ledig är McCourts gamla lagkamrat Nolan Zajac, kanske hade varit något av intresse...? Dock så behöver vi kanske lite size på backsidan nu.
Gjort lagom mkt poäng för att vara aktuella för HA
En av dessa har Size: Grenier
Blaine Byron känns rätt rimlig och spetsig värvning som förstacenter. Tar gärna en mer rutinerad som 1C (på förhand) om nu Åke ska till att spela center i top 6.
Robin Christoffersson 40000
Marcus Gidlöf 70000
Carter Berger 85000
Rocky Langvardt 30000
Alexander Lundqvist 100000
Riley McCourt 120000
Fred Nilsson 45000
Victor Sjöholm 90000
Dennis Altörn 35000
Zaki Crookes 30000
Arvid Eljas 65000
Tyler Kelleher 160000
Jonas Lagerberg Hoen 30000
Oskar Lang 130000
Oliver Dejbjerg Larsen 40000
August Lissel 30000
Åke Stakkestad 90000
Skulle säga att dom två som är svårast att uppskatta lön på är Gidlöv och Eljas.
Kommentarer?
Så om vi leker lite med de siffrorna utan att veta exakt så landar spelarlönerna hittills på 1 190 000 kronor i månaden. Vilket hittills ger en års kostnad på 14 280 000 kronor/år. Om budgeten är på 23.5 miljoner för hela året så har Ollas 9 220 000 kronor kvar att värva för.
OBS! Ta inte detta som fakta! Jag kan egentligen inte räkna och vi vet inte om siffrorna stämmer! OBS!
Skulle gissa att Gidlöf har det dubbla. Borde ha det iaf. Fred har nog mer. Stakkestad också. Eljas är nog som många övriga, dvs en gnutta för lågt räknat här.
ChatGPT och hockey i Sverige har inte imponerat på mig tidigare... (Även om jag själv inte har en aning).
"When you’re going through hell, keep going"
W. Churchill
Robin Christoffersson 40000
Marcus Gidlöf 70000
Carter Berger 85000
Rocky Langvardt 30000
Alexander Lundqvist 100000
Riley McCourt 120000
Fred Nilsson 45000
Victor Sjöholm 90000
Dennis Altörn 35000
Zaki Crookes 30000
Arvid Eljas 65000
Tyler Kelleher 160000
Jonas Lagerberg Hoen 30000
Oskar Lang 130000
Oliver Dejbjerg Larsen 40000
August Lissel 30000
Åke Stakkestad 90000
Skulle säga att dom två som är svårast att uppskatta lön på är Gidlöv och Eljas.
Kommentarer?
Skulle gissa att Gidlöf har det dubbla. Borde ha det iaf. Fred har nog mer. Stakkestad också. Eljas är nog som många övriga, dvs en gnutta för lågt räknat här.
ChatGPT och hockey i Sverige har inte imponerat på mig tidigare... (Även om jag själv inte har en aning).
Stakkestads 90000kr/mån är uppgifter från Expressen.
Så du menar att Fred Nilsson skulle fått en löneökning från förra säsongen i shl?
Mer om Jackson Jutting som finns på bordet hos Hockeyallsvenskans toppklubbar. Det är ju egentligen bara Leksand och Modo som fortfarande söker en center. Men även AIK hade kunnat vsa intresse för honom.
Jutting har stuckit ut den här säsongen i ECHL med 59 poäng på 66 matcher, och 15 poäng på 14 matcher i slutspelet hittills, hans lag spelar fortfarande. Notera att det numera inte är så många som gör 1 ppg i ECHL, tidigare var det ju nästan ett slags kvalitetskrav.
En mångsidig forward med väldigt bra rörelsemönster och beskrivs "ticka i alla boxar" för vad man vill se hos en ledande forward. "Bra skridskoåkning, mycket skicklighet" är ett omdöme. 25 år och vill ta steget till Europa nu. HA hade varit ett bra steg. Han är dock relativt dyr, säkert omkring 60-70 000 euro netto för säsongen.