Mathörnan

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Re: Mathörnan

Inlägg av Sniper »

Sniper skrev: tis 24 feb 2026, 16:00

Grillbiffar jag minns:

• Grillbiff är väl inte det mest kreddiga i matsammanhang - men det fanns en tid då jag åt mycket bra sådana. Som på 80-talets grillställe på Hjultorget i Insjön. Lunchen var dagens höjdpunkt för halvdeprimerade Clas Ohlson-arbetare. När de två ordinarie lunchalternativen inte föll i smaken (vilket ärligt talat inte hände ofta) fanns det alltid ett dagens tips för några kronor extra i form av utmärkt grillbiff, kryddsmör, felfria pommes och mycket sallad (som var så trevlig att man kunde välja den även om de andra rätterna lockade). En granne från Käringberget drev stället - och det är klart att det blir bra då. Där satt vi och festade måndag-fredag medan Scarface och de andra åt sina matlådor inne på Clas Ohlson.
  • Grillen vid tunnelbanan i Fruängen drevs i början på 2000-talet av en familj vars ursprung jag glömt (men jag skulle gissa Libanon). Far, mor och två bedårande döttrar 20+. Där kunde man få oklanderliga burgare och kebab, men av någon anledning minns jag just grillbiffen. Antagligen för att helheten - grillbiffen, pommes och det övriga - var en oväntad fröjd för den hungrige.

Realityprofilen Jennifer Pedranti, 49, är känd från ”Real housewives of Orange county”.

Nyligen härjade en brand på drygt två hektar gräsmark i Ladera Ranch i Kalifornien och brandmännen lyckades släcka den i onsdags.

Nu skriver Pedranti att hennes son var en av de som startade branden.

”Han och andra var involverade. Jag och min exmake tar det här väldigt seriöst. Det här beteendet är inte acceptabelt och vi ber verkligen om ursäkt till vårt grannskap”.
https://www.expressen.se/noje/tv-och-st ... grasbrand/

Kent i Käringbergets hyreshus låg bakom åtminstone två bränder på 70-talet. Dels tände han eld på Käringbergets slalombacke sommartid - dess övre del - och dels startade han en mindre brand i slänten ner mot Tällbergsvägen, alldeles i närheten av Ulf Samuelssons svärmor.

– Nu får jag flytta in till svärmor på Kärringberget*. Jag ska bo i hennes källare och kika hockey på video varje kväll. Det passar mig. Jag älskar att jobba många timmar per dygn.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... a-killarna

Själv tände jag eld i den lilla skogen mellan Vinkvist och Hilmersson, där sedermera ägaren till grillstället på Hjultorget byggde hus. Branden släcktes i ett tidigt skede av en ledig brandman som bodde två hus bort. Jag sprang panikslagen hem med tändsticksasken i näven och möttes redan på gatan av min mamma, redo att lugga mig i håret.

Bild
Tändstickor som användes vid sista pyromandådet

*Det stavas Käringberget, Ros.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: fre 10 jul 2026, 20:07

*Det stavas Käringberget, Ros.

Och Gös. Matnyttig info som undertecknad aldrig tidigare noterat.

I'm the man with a fork in a world of soup

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

I’m back to kolgrill. Gasol suger

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

SteveY skrev: Idag, 17:05

I’m back to kolgrill. Gasol suger

Ja. Svårt att få den där rejäla värmen och maillardeffekten. Däremot funkar det till bbq (långkok) och dylikt.

Kol och briketter är Däremot förbannat dyrt.
Själv gör jag en rejäl kolbädd på alträ innan jag tillsätter briketter för att hålla värmen under längre tid.

I'm the man with a fork in a world of soup

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

På tal om kolgrill:

Bild

Härifrån (Tumba) tog någon med sig pizza hem till intendenten i fredags efter att själv ha ätit där. Om jag haft den möjligheten hade deras kolgrillade lockat:

Bild