Laget 26/27

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Re: Laget 26/27

Inlägg av Sniper »

Ronnie Rönnkvist växlar några ord med Passolt https://hockeysverige.se/nyheter/josh-p ... U08P2qJ5A/

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Wiborg skrev: ons 08 jul 2026, 07:09

Såhär hade jag ställt upp laget med den information vi har i dagsläget angående truppen, ingen större skillnad mot SteveY:

Gidlöv
Christoffersson

McCourt - Lundqvist
Berger - Sjöholm
Nilsson - Langvardt
NY

Passolt - NY - Kelleher
Lang - NY/Zacke? - Stakkestad
Larsen - Eljas - Lagerberg-Hoen
NY - Lissel - Crookes
Altörn

Jag valde att enbart ta med de spelare som står på hemsidan, de juniorer som följer med upp ser jag som extra som hoppar in vid skador.

Vi petar in Angle i lagbygget.

Passolt - Angle - Kelleher
Lang - NY/Zacke? - Stakkestad
Larsen - Eljas - Lagerberg-Hoen
NY - Lissel - Crookes
Altörn

Alternativa kedjor:

Passolt - Angle - Lagerberg-Hoen
Larsen - Zacke - Kelleher
Lang - Eljas - Stakkestad
NY - Lissel - Crookes
Altörn

Oavsett så blir det ett mycket intressant gäng att följa.

ZebSag

Inlägg av ZebSag »

Martin Karlsson känns rimligt utifrån hur Hedberg beskrivit att han vill ha det med topp6, en checking och en ungdom. Så då borde det kunna se ut något som här nedan. Utifrån Hedbergs vision så ser det bra och balanserat ut.

Ungdomarna roteras med Zaki och kommer även vara skador osv så han kommer spela likvärdigt med de andra ungdomarna.

Attack1:
Josh Passolt - Tyler Angle - Tyler Kelleher
Attack2:
Oscar Lang - Zackrisson - Åke Stakkestad
Ungdom:
Oliver Dejbjerg Larsen - August Lissel - Jonas Lagerberg Hoen
Checking:
Martin Karlsson - Arvid Eljas - Dennis Altörn
Extra:
Zaki Crookes - Adam Andersson - Pax Kleffner

Alexander Lundqvist - Riley McCourt
Carter Berger - Victor Sjöholm
Rocky Langvardt - Fred Nilsson
NY - Vilgot Liden

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

ZebSag skrev: fre 17 jul 2026, 11:57

Checking:

Troligtvis den snällaste checkinglinan i hela ligan. Finns INGET lag som kommer skrämmas av den kedjan, snarare tvärtom. Dom tre kommer flyga som vantar runt motståndarkassen.

ZebSag

Inlägg av ZebSag »

SteveY skrev: fre 17 jul 2026, 14:39

Checking:

Troligtvis den snällaste checkinglinan i hela ligan. Finns INGET lag som kommer skrämmas av den kedjan, snarare tvärtom. Dom tre kommer flyga som vantar runt motståndarkassen.

Om du menar skrämmas som rädd för att skada sig eller tunga tacklingar håller jag med dig. Men det är inte skills jag värdesätter särskilt högt.

Att motståndarnas topp kedja svär under och efter matcherna att de inte kommer loss och att dessa tre herrar är så jävla jobbiga. Det räcker inte med att man drar bort dem en gång, utan då kommer de snabbt tillbaka och bråkar med dig. Samt när de väl har pucken så får inte motståndarens toppkedja tag på den, då de är duktiga på att skydda den. Jag tror/tycker/hoppas att dessa tre kommer kunna bli toppklass som checking i HA.

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

ZebSag skrev: fre 17 jul 2026, 14:46
SteveY skrev: fre 17 jul 2026, 14:39

Checking:

Om du menar skrämmas som rädd för att skada sig eller tunga tacklingar håller jag med dig. Men det är inte skills jag värdesätter särskilt högt.

Att motståndarnas topp kedja svär under och efter matcherna att de inte kommer loss och att dessa tre herrar är så jävla jobbiga. Det räcker inte med att man drar bort dem en gång, utan då kommer de snabbt tillbaka och bråkar med dig. Samt när de väl har pucken så får inte motståndarens toppkedja tag på den, då de är duktiga på att skydda den. Jag tror/tycker/hoppas att dessa tre kommer kunna bli toppklass som checking i HA.

Nej, jag tycker det är galenskap att sätta ihop dom tre. Ge Eljas chansen att utvecklas offensivt, med MK och Altörn på kanterna så får han inte det. Vi ska inte ha en "checkingline", för vi har inte forwards till det.

Sisu

Inlägg av Sisu »

Ska vi ta oss igenom detta lag? Jag börjar tyvärr se en massa hål.

Vi börjar med Stakkestad och Kelleher… två fantastiska värvningar i HA. Utan tvekan två spelare som kommer bidra, men jag ställer mig lite frågande om de kan matcha sitt snitt.

Stakkestad gjorde enormt med poäng i PP. där han spelade med Björklund och Tärven på blå… 1 mål i PP i slutspelet och 9 assist…

Kelleher har väl alltid varit en framspelare i PP med… så frågan är vem ska ställa om det och börja skjuta mera? Passolt är given etta som skytt. Sen är frågan ska vi ge juniorer chansen (troligen bättre än spela ÅS och TK tillsammans). Om juniorerna misslyckas eller det kanske är för hårt, men vi kommer ställa enorma krav på att de lyckas med att bidra med poäng direkt, främst genom mål.

Det är dock en otrolig skillnad på J20 och seniornivå. Många spelare i J20 hamnar i div 1 och platsar inte där heller, det tar tid att anpassa sig till senior nivå. Lägg där till HA är bättre nu än sist vi var nere.

AIK, SSK, Bofors, Kalmar, Oskarshamn, Modo, Mora med flera lag som blir jäkligt jobbiga. Dessa lag ska våra juniorer nu ställa sig emot. Kan det gå? I en drömvärld så har vi ligans 3 bästa juniorer, men realistiskt efter att ha sett bra J20 spelare vara horribla i division 1, det är snudd på orealistiskt att det kommer hända, hade de varit så bra hade de spelat i SHL. En obekväm sanning tyvärr.

Så då blir frågan vem ska göra målen? Lang och Angle är väl det stora hoppet efter juniorerna. Lang vet vi alla vad han kan, kan explodera och vinna poängligan, eller stolpe ut på 20 frilägen… Angle då… verkar vara en bra spelare, men är han en målgörare? Statistiken säger nej. Tyvärr stort nej på den fronten. En bra säsong mål mässigt, efter det betydligt fler assist än mål. Lissel kan bli bra, väldigt bra. Men återigen en junior som vi ställer enorma krav på.

Efter dessa då? Eljas och Karlsson? Har tyvärr större hopp om att vinna på lotto än att någon av dessa börjar bidra med massor av mål…

Så en realistisk kedjeformation där vi försöker få lite mål då…

Larsen- Angle - Kelleher (klart vi kan sätta in Passolt här och det är troligt, men nog är en junior bättre med Kelleher än en junior med Stakkestad, Larsen förre Lagerberg pga vänsterskytt.)

Stakkestad - Ny - Passolt (En top center är ett måste här, då har vi en bra kedja, Zacke in här och ja… flipp eller flopp.)

Lagerberg - Lissel - Lang (Egentligen ville jag ha Lagerberg i första, men vill ha en vänster tekniskt spelare som passar först med han. Här ser vi ett prov på hur mycket vi kommer behöva ha juniorer som levererar för att ha en bredd.)

Sen en fjärdekedja som har bäst träning.

Som ni ser så tror jag det blir 3 juniorer i top 9. Det är en hel kedja det. Kan det funka? 100% kan det om 2 av 3 juniorer levererar från dag 1.

Vår svaghet? Enorm tilltro på juniorer och vi är 1 skada på Kelleher/Passolt ifrån kaos.

Vad vi saknar? Forsberg och Åman för att ge juniorerna en chans att växa in i kostymen (eller liknade)

Passolt - Angle - Kelleher

Stakkestad - Åman - Forsberg

Lagerberg - Lissel/zacke - Lang

Larsen som första ersättare för denna top 9. Då vågar jag tro på serievinst.

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Flyttar mitt inlägg hit då Sisu är inne på samma ämne.

Lissel, Lagerberg, Crookes, Larsen, Adam Andersson och Altörn. Fyra av dessa kommer alltså gå in på ordinarie 12 forwards, det är såklart lagets största svaghet.
Talanger absolut, dom har haft lekstuga i J20 men nu kommer det bli något helt annat. Larsen t,ex, tror jag kommer ha stora bekymmer i början av säsongen. Killen har alltså inte spelat en enda seniortävlingsmatch än.

Lagbygget hade potential, men vi saknar en eller två vuxna kroppar i forwardsuppsättningen (utöver Z). Låt oss hoppas att man har en plan att förstärka under pågående säsong

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

MK-vänligt - med lång Kolan-utläggning - och bara halvtimmeslångt avsnitt kan väl vara något för Gösen?

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: sön 19 jul 2026, 14:55

MK-vänligt - med lång Kolan-utläggning - och bara halvtimmeslångt avsnitt kan väl vara något för Gösen?

Kanske. Men inte idag.
Luktar särspel i The Open.

I'm the man with a fork in a world of soup

harfager

Inlägg av harfager »

Har lyssnat på Leksands-podden med Eljas och kan efter det säga att där har vi en fantastisk representant för Leksand. Tror också att han kommer att ta steg och bli en otroligt viktig spelare. Framtida kapten och låter som att han är 35 i värderingar och sätt att prata.
Eljas blir utropstecknet i år spår jag.

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

harfager skrev: tis 21 jul 2026, 01:09

Har lyssnat på Leksands-podden med Eljas och kan efter det säga att där har vi en fantastisk representant för Leksand. Tror också att han kommer att ta steg och bli en otroligt viktig spelare. Framtida kapten och låter som att han är 35 i värderingar och sätt att prata.

Har inte lyssnat på podden men har sagt tidigare att Eljas kommer vara klart mer framträdande i HA och kunna vara med och slåss om topp6. Utropstecken vet jag inte, men jag tror många har överdrivet låga förväntningar på honom.

Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Wiborg skrev: tis 21 jul 2026, 10:32

Har inte lyssnat på podden men har sagt tidigare att Eljas kommer vara klart mer framträdande i HA och kunna vara med och slåss om topp6. Utropstecken vet jag inte, men jag tror många har överdrivet låga förväntningar på honom.

Håller med. Tror Arvid kan snitta åtminstone 0,5p/match kommande säsong, och såklart bidra med mycket annat.

harfager

Inlägg av harfager »

Wiborg skrev: tis 21 jul 2026, 10:32

Just utifrån de lågt ställda förväntningarna så menar jag att han blir utropstecknet. Jag menar inte att han bidrar med 1p/match och vinner skytteligan bara att han kommer att vara en mycket mer bidragande faktor än vad många tror. Så största utropstecknet sett till ställda förväntningar. Vänder man på det så tror jag att Kellerher blir det omvända men ändå bidrar med fler poäng än Eljas.

CMB

Inlägg av CMB »

Eljas kan vara - ja ska vara - klart bättre än han var förra säsongen. Bara polletten trillar ner nån gång...

Bild