Silly season 26/27

yohnxd

Re: Silly season 26/27

Inlägg av yohnxd »

Wittgenstein skrev: Igår, 09:06

Det ni också måste förstå är att Leksands IF är ishockeyns motsvarighet till Degerfors. Vem hade lyft på ögonbrynen om en Degerforsfostrad fotbollsspelare i Åmans ålder efter en kort period ute i Europa valt att skriva på för Malmö FF istället för Degerfors? Möjligen finns något obskyrt Degerforsforum där det mullrats lite...

Åman får 300 lax i månaden. Hans agent påtalar troligen att han kan lämna för NHL även under kontrakt och förklarar hur en succe i SHL leder till NHL-intresse (en dröm som Åman så klart inte släppt). Som grädde på moset får Åman bo i Stockholm (nu vet jag inget om hans privatliv men det är väl inte osannolikt att han är ungkarl eller lever i ett förhållande med en ung kvinna som också vill ha något att göra om dagarna).

Trist för oss så klart, men här hade Ollas kunnat ringa hur mycket han vill. Det enda vi kan göra är att bygga en verksamhet som är attraktiv för ishockeyspelare att utvecklas i samt att se till att spela i SHL. När det kommer till storstadsflärd kommer vi aldrig, som bekant, att kunna konkurrera.

+1

lvx

Inlägg av lvx »

yohnxd skrev: tis 21 jul 2026, 22:20
SteelSky skrev: tis 21 jul 2026, 22:16

Åman. Det trodde jag inte. Borde kunna fått ett fint kontrakt med SHL-bonus on top för att spela upp oss. Men väljer DIF. Vilken jävla sopa. Eller är det Ollas som borde kölhalas?

Ja gud va konstigt att han Åman vill ha mer pengar!

Killen har noll klubbhjärta, bryr sig bara om pengar, precis som MÅNGA andra hockeyspelare.

Men varför klaga på det samtidigt som du är helt krass med att Jon Knuts inte har plats i laget. Ska spelare ha hjärta och inte bry sig om sin försörjning men supportrar ska skita i de spelare som verkligen visar sig ha ett klubbhjärta?

OBS att jag inte tar ställning till Knuts här, jag tycker bara att det är lite hyckleri att anklaga spelare för att vara snikna när vi alla faktiskt bara vill maxa det vi får ut av laget, dvs framgång.

yohnxd

Inlägg av yohnxd »

lvx skrev: Igår, 09:19
yohnxd skrev: tis 21 jul 2026, 22:20
SteelSky skrev: tis 21 jul 2026, 22:16

Åman. Det trodde jag inte. Borde kunna fått ett fint kontrakt med SHL-bonus on top för att spela upp oss. Men väljer DIF. Vilken jävla sopa. Eller är det Ollas som borde kölhalas?

Ja gud va konstigt att han Åman vill ha mer pengar!

Killen har noll klubbhjärta, bryr sig bara om pengar, precis som MÅNGA andra hockeyspelare.

Men varför klaga på det samtidigt som du är helt krass med att Jon Knuts inte har plats i laget. Ska spelare ha hjärta och inte bry sig om sin försörjning men supportrar ska skita i de spelare som verkligen visar sig ha ett klubbhjärta?

OBS att jag inte tar ställning till Knuts här, jag tycker bara att det är lite hyckleri att anklaga spelare för att vara snikna när vi alla faktiskt bara vill maxa det vi får ut av laget, dvs framgång.

Nu kan de vara min morgonhjärna som är lite fucked, men vad menar du? Jag klagade aldrig på att Åman valde DIF?

Edit: Ahaa, ja alltså dehär med ” Killen har NOLL klubbhjärta ” var lite ironi, eftersom en del folk säger ” HUR KAN DU SPELA FÖR DOM DU HAR NOLL KLUBBHJÄRTA ” var nog lite otydlig.

Men, poängen är att pengar styr precis allt, om vi hade vart i SHL så är det inte säkert att han hade spelat för oss.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

- Det handlar naturligtvis inte bara om pengar. De vill spela på så hög nivå som möjligt. Och Vimmerby, Nybro, Östersund, Visby, Almtuna är ett problem inramningsmässigt. Det är inte bara att ta en säsong i hockeyallsvenskan när man är i sin prime.
- Vad hade hänt om Leksand var kvar i SHL och fortfarande kämpade med sitt stålbad? Det hade kanske funnits gränser för Åman ekonomiskt? 300 000+ i x antal lag eller 200 000+ i Leksand? Hur som helst är det vi ser nu bara en vindpust om Åman valt Djurgården samtidigt som LIF var ett SHL-lag. Supporterledet hade vält internet.
- Men när Isak Rosén återvänder hem måste vi spela i SHL och vara ekonomiskt konkurrenskraftiga. Han är givetvis mycket viktigare än Åman.

yohnxd

Inlägg av yohnxd »

Sniper skrev: Igår, 09:41

- Det handlar naturligtvis inte bara om pengar. De vill spela på så hög nivå som möjligt. Och Vimmerby, Nybro, Östersund, Visby, Almtuna är ett problem inramningsmässigt. Det är inte bara att ta en säsong i hockeyallsvenskan när man är i sin prime.
- Vad hade hänt om Leksand var kvar i SHL och fortfarande kämpade med sitt stålbad? Det hade kanske funnits gränser för Åman ekonomiskt? 300 000+ i x antal lag eller 200 000+ i Leksand? Hur som helst är det vi ser nu bara en vindpust om Åman valt Djurgården samtidigt som LIF var ett SHL-lag. Supporterledet hade vält internet.
- Men när Isak Rosén återvänder hem måste vi spela i SHL och vara ekonomiskt konkurrenskraftiga. Han är givetvis mycket viktigare än Åman.

Påtal om alla hemvändare nu, Heino eller Rosén?

lil'masen

Inlägg av lil'masen »

yohnxd skrev: Igår, 10:03

Glöm inte Unger Sörum!

Framåt Masar!

yohnxd

Inlägg av yohnxd »

lil'masen skrev: Igår, 10:35
yohnxd skrev: Igår, 10:03

Glöm inte Unger Sörum!

My bad!

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

"Trivs i både storstad och småstad" lyder en rubrik här https://kampanj.bonniernewslocal.se/dal ... em-ibland/

yohnxd

Inlägg av yohnxd »

Sniper skrev: Igår, 10:47

"Trivs i både storstad och småstad" lyder en rubrik här https://kampanj.bonniernewslocal.se/dal ... em-ibland/

Kul för honom.

Användarens profilbild
Wittgenstein
Veckans raket

Inlägg av Wittgenstein »

Sniper skrev: Igår, 10:47

Bo i Stockholm, fritidshus i Avesta. Perfekt med andra ord.

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Här är mitt egna inlägg från 24:e mars, känner fortfarande samma

SteveY skrev: tis 24 mar 2026, 12:50

Satt och tänkte, vilka spelare kommer jag sakna när dom byter matchtröja framöver? Vilket klubbyte kommer att smärta mest?
Kom fram till, inte många.
Koblar såklart. Gidlöv likaså (även om hans gästspel i DIF förra året lindrar smärtan något då man redan har sett honom i andra klubbfärger nyligen).
Men låt oss hoppas Koblar och Gidlöv åker över till Nordamerika så vi slipper se dom i någon ful lila matchtröja eller liknande.
Linkan och Vejdemo är två klasspelare, men båda har passerat 30år och jag inbillar mig, bara för att må bättre, att dom inte kommer vara lika bra nästa säsong.
En annan sak som kommer göra ont i själen är om Nils Åman kommer hem till Sverige och tvingas välja en annan klubb. Snälla Nils, välj spel i Finland, Schweiz eller varför inte KHL?! Plzz

Dom nämnda spelarna ovan räknar jag bort i ett allsvenskt Leksand. Om Eljas och Rocky stannar kvar så är jag supernöjd, resten skiter jag i.

.. ont i själen

Användarens profilbild
Wittgenstein
Veckans raket

Inlägg av Wittgenstein »

Börje Salming valde AIK före Brynäs när han kom hem. Antar att Stockholm lockade mer än Gävle (redan då).

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Enligt uppgifter till FK-sporten diskuterades det om en LIF-återkomst – sedan åkte Leksand ur SHL.
https://www.falukuriren.se/sport/nhl-le ... jurgarden/

yohnxd

Inlägg av yohnxd »

" Jag längtar verkligen efter att säsongen ska dra igång och få spela inför alla fantastiska Djurgårdssupportrar "

XDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Comedy gold, herr Åman.

yohnxd

Inlägg av yohnxd »

Därför blev det inte Leksand
När beskedet om Djurgården blev officiellt väcktes starka reaktioner bland många LIF-supportrar på sociala medier.

En respons som 26-åringen hade räknat med – samtidigt som han bekräftar FK-sportens uppgifter om kontakten med Leksand under den gångna säsongen.

– Jag hade väl räknat med att folk tycker och tänker, det köper jag helt klart. Men jag och Leksand har självklart pratat och vi har alltid haft en bra dialog, säger han och fortsätter:

– Det har alltid funnits med i bilden att det kunnat bli så, jag spenderade ändå sex år i Leksand. Men jag kände själv när de väl åkte ur att det inte var rätt steg att gå ner till allsvenskan. Det är svårt att säga att man gjort något annat, men det spelade in såklart.

Stänger du dörren för att dra på dig LIF-tröjan i framtiden?

– Jag skulle aldrig stänga någon dörr till Leksand. Men nu är jag i en bra ålder fortfarande. Jag vill komma hem, spela mycket, utvecklas och kanske göra en till satsning för att ta mig tillbaka till NHL.

Dom stänger nog dörren till dig.