Silly season 26/27

Användarens profilbild
SteveY

Re: Silly season 26/27

Inlägg av SteveY »

Man får vara hyfsat nöjd med Silly ändå. Målvakter vet vi kommer vara bra.
Backsidan känns stabil. Nilsson, Lunkan, Langvardt och Sjöholm känns som fyra säkra kort på HA-nivå.
På forwardsidan är vi som sagt för tunna, men det finns såklart potential. Angle osar klass! Stakkestad var en oväntad och kul värvning. Eljas och Lang kommer göra jobbet.
Personligen så hade jag inte värvat Kelleher för ca 200k/mån, här hade vi kunnat hitta ytterligare en klass-center istället, eller två forwards för samma peng. Tror Kelleher har sett sina bästa dagar, flopprisk.
Jag hade heller inte tagit tillbaka både MK och Z, möjligen en av dom. Gillar ju kontinuitet egentligen, och risken är att dom tre sistnämnda bara kommer spela en säsong till i LIF.

Användarens profilbild
Wittgenstein
Veckans raket

Inlägg av Wittgenstein »

Tillbaka till civilisationen efter en fyra månader lång expedition i fjärran land - påbörjad kort efter LIF:s degradering - reagerar jag först på följande:

• Hedberg och Pajen kvar. Bra! Skönt att alla imbeciller som skrek på deras avgång inte blev lyssnade på. Får Hedberg ordning på grejerna har vi en liten chans till oväntad succé.
  • Gidlöf stannar, det var som fan. Betyder inte självklart succé men det bästa alternativet helt klart.
  • Lang och Lunkan, vilka hjältar! (Att resterande råttor skulle lämna detta sjunkande skepp var väl bara väntat, om än sorgligt.)
  • Zacke tillbaka! Kul! Vad säger ni? Martin Karlsson också!? Men för helvete, har jag transporterats tillbaka i tiden? Han var väl inte ens framträdande i Allsvenskan för tio år sedan.
  • En drös nordamerikaner som man aldrig hört talas om, där ser man... som vanligt i Allsvenskan med andra ord. Nån blir säkert bra men förväntat utfall är väl att en handfull blir kölhalade här redan efter träningsmatcherna. Har de imponerat i ECHQL-ligan sa ni!? Ja, men då så...
  • Vad säger ni, ska vi spela I blott blåvitt igen!?! Ja, det kunde man ju ge sig fan på. Vem på marknadsavdelningen är det som hatar skönhet? Varför måste vi envisas med att bli Karlskoga??

Nej nu ska jag lyssna igen mig på lite högkvalitativt poddmaterial som LIF släppt... Vad säger ni, är det nån lirare som är bästa polare med alla kring föreningen som bara sitter och tjabbar helt innehållslöst, som att överhöra några landsortsgrabbar på tåget. Jahapp, jag får väl läsa igen mig på Leksandsfärjan istället, det kanske skrivits några intressanta inlägg om golf, brännboll eller roliga inlägg av humorduon S&G när de hånar forumets mest intellektuella medlem.

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.

yohnxd

Inlägg av yohnxd »

Sniper skrev: Igår, 11:05
Wiborg skrev: tis 07 okt 2025, 08:03

Kontraktsläget just nu:
Uppdateras löpande

Målvakter:
M1: Marcus Gidlöf - Kontrakt till 26/27 - Källa
M2: Robin Christoffersson - Kontrakt till 26/27 - Källa

Backar:
B1: Rocky Langvardt - Kontrakt till 26/27 - Källa
B2: Fred Nilsson - Kontrakt till 27/28 - Källa
B3: Carter Berger - Kontrakt till 26/27 - Ny från HKM Zvolen - Källa
B4: Alexander Lundqvist - Kontrakt till 26/27 + 1 - Källa
B5: Victor Sjöholm - Kontrakt till 27/28 - Ny från TPS - Källa
B6: Riley McCourt - Kontrakt till 26/27 - Ny från Toledo Walleye - Källa
B7: Vilgot Lidén - Kontrakt till ?? - Ny från J20 - Källa
B8:

Forwards:
F1: Arvid Eljas - Kontrakt till 28/29 - Källa
F2: August Lissel - Kontrakt till 26/27 - Källa
F3: Dennis Altörn - Kontrakt till 26/27 - Källa
F4: Zaki Crookes - Kontrakt till 26/27 - Källa
F5: Jonas Lagerberg Hoen - Kontrakt till 26/27 - Ny från J20 - Källa
F6: Tyler Kelleher - Kontrakt till 26/27- Ny från Modo - Källa
F7: Oskar Lang - Kontrakt till 28/29 - Källa
F8: Oliver Dejbjerg Larsen - Kontrakt till 27/28 - Ny från Rögle J20 - Källa
F9: Åke Stakkestad - Kontrakt till 27/28 - Ny från BIK Karlskoga - Källa
F10: Josh Passolt - Kontrakt till 26/27 - Ny från HK Nitra - Källa
F11: Tyler Angle - Kontrakt till 26/27 - Ny från Grand Rapid Griffins - Källa
F12: Martin Karlsson - Kontrakt till 26/27 - Ny från Grenoble - Källa
F13: Patrik Zackrisson - Kontrakt till 26/27 - Ny från Södertälje - Källa

Tränare:
Head coach: Johan Hedberg - Kontrakt till 27/28
Assistant coach: Niklas Persson - Kontrakt till 26/27 (+1 optionsår)
Assistant coach: Mattias Ritola - Kontrakt till ??/?? - Källa

Tillbaka till civilisationen efter en fyra månader lång expedition i fjärran land - påbörjad kort efter LIF:s degradering - reagerar jag först på följande:

• Hedberg och Pajen kvar alltså?
  • Gidlöf!
  • Så Koblar och Kaderli lämnade?
  • Lang och Lunkan, vilka hjältar!
  • Var är Östman, Karlberg och Strandell?
  • Zacke tillbaka!
  • MK?!
  • Kelleher till Leksand!
  • Vilka är Berger och McCourt, Passolt och Angle?

Ville du seriöst ha kvar Östman?

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

yohnxd skrev: Igår, 13:35
Sniper skrev: Igår, 11:05
Wiborg skrev: tis 07 okt 2025, 08:03

Kontraktsläget just nu:
Uppdateras löpande

Målvakter:
M1: Marcus Gidlöf - Kontrakt till 26/27 - Källa
M2: Robin Christoffersson - Kontrakt till 26/27 - Källa

Backar:
B1: Rocky Langvardt - Kontrakt till 26/27 - Källa
B2: Fred Nilsson - Kontrakt till 27/28 - Källa
B3: Carter Berger - Kontrakt till 26/27 - Ny från HKM Zvolen - Källa
B4: Alexander Lundqvist - Kontrakt till 26/27 + 1 - Källa
B5: Victor Sjöholm - Kontrakt till 27/28 - Ny från TPS - Källa
B6: Riley McCourt - Kontrakt till 26/27 - Ny från Toledo Walleye - Källa
B7: Vilgot Lidén - Kontrakt till ?? - Ny från J20 - Källa
B8:

Forwards:
F1: Arvid Eljas - Kontrakt till 28/29 - Källa
F2: August Lissel - Kontrakt till 26/27 - Källa
F3: Dennis Altörn - Kontrakt till 26/27 - Källa
F4: Zaki Crookes - Kontrakt till 26/27 - Källa
F5: Jonas Lagerberg Hoen - Kontrakt till 26/27 - Ny från J20 - Källa
F6: Tyler Kelleher - Kontrakt till 26/27- Ny från Modo - Källa
F7: Oskar Lang - Kontrakt till 28/29 - Källa
F8: Oliver Dejbjerg Larsen - Kontrakt till 27/28 - Ny från Rögle J20 - Källa
F9: Åke Stakkestad - Kontrakt till 27/28 - Ny från BIK Karlskoga - Källa
F10: Josh Passolt - Kontrakt till 26/27 - Ny från HK Nitra - Källa
F11: Tyler Angle - Kontrakt till 26/27 - Ny från Grand Rapid Griffins - Källa
F12: Martin Karlsson - Kontrakt till 26/27 - Ny från Grenoble - Källa
F13: Patrik Zackrisson - Kontrakt till 26/27 - Ny från Södertälje - Källa

Tränare:
Head coach: Johan Hedberg - Kontrakt till 27/28
Assistant coach: Niklas Persson - Kontrakt till 26/27 (+1 optionsår)
Assistant coach: Mattias Ritola - Kontrakt till ??/?? - Källa

• Hedberg och Pajen kvar alltså?
  • Gidlöf!
  • Så Koblar och Kaderli lämnade?
  • Lang och Lunkan, vilka hjältar!
  • Var är Östman, Karlberg och Strandell?
  • Zacke tillbaka!
  • MK?!
  • Kelleher till Leksand!
  • Vilka är Berger och McCourt, Passolt och Angle?

Ville du seriöst ha kvar Östman?

Jag överlever utan samtliga (Östman, Karlberg och Strandell) samtidigt som jag inte har något emot någon av dem.
Det här handlade inte om vad jag vill eller inte vill. Det var mer ett konstaterande att de överraskande saknas.

Eastis

Inlägg av Eastis »

Ett helt okej lag på papperet. Som vi borde veta efter förra säsongen så är gamla meriter helt ointressant. I stora delar satsar vi på oprövade kort som vi hoppas visar sig ta stora steg i utvecklingen. Till detta ett antal veteraner i Karlsson, Zacke, Kelleher och Lang.

Det krävs effektivitet av dessa fyra, ett stabilt målvaktsspel och att ungdomarna utvecklas. Inte alls omöjligt!

Vi behöver inte vara topp tre i serien, det räcker att gå till slutspel. Nästan fördel att landa runt femte plats, utan press och förväntningar.

Min största oro är ledarskapet från Hedberg, har han vad som krävs för att få ut maximalt av grabbarna?

Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Eastis skrev: Idag, 01:18

Vi behöver inte vara topp tre i serien, det räcker att gå till slutspel. Nästan fördel att landa runt femte plats, utan press och förväntningar.

Avdelning…. OK…. *Smile*

***VERKLIGHETEN*** sen systemet gjordes om….
Allsvenskan har faktiskt blivit otroligt grymt förutsägbart….
Och gynnsamt för serievinnaren….
Sen kvalen gjordes OM och ett lag ALLTID går upp…

25/26 =Serie-1an är laget som går upp (Björklöven) 119p
24/25 =Serie-1an är laget som går upp (Djurgården) 116p
23/24 =Serie-1an är laget som går upp (Brynäs) 112p
22/23 =Serie-1an är laget som går upp (MoDo) 109p
21/22 =Serie-1an är laget som går upp (HV71) 116p
20/21=Serie-1an är laget som går upp (Timrå) 118p

Det `nya systemet´ har alltså funnits nu i 6år…..
Och ***SERIEVINNAREN*** är laget som ALLTID går upp till SHL….
Det är svårt att blunda för de siffrorna och den tunga trenden/statistiken….
Det är väldigt tydligt….vem som gynnas…. (Knappast en slump)
Och att bästa laget i längden är även bäst när det sen gäller….
Tiderna är förbi sen länge med `kvalskrällar´och överraskningar….
Det upphörde i samma veva som SHL-lag slutade möta de Allsvenska lagen…
Allsvenskan vart sen dess grymt förutsägbar…..
Där som sagt 1an i tabellen alltid visar sig starkast och går sen också upp….

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Hockeynews är på väg att bli ”Leksandnews”. Tre nya artiklar nu på morgonen.

Hedberg är inne på att man ville få in karaktärer, spelare som lockar publik, vilket jag tror vi alla håller med om.

Han vill att motståndarna ska känna av vilka som är på isen.
– Du ska ändå veta när du ställer upp i en tekning att: "Aj då, den där jäkeln är på isen. Nu blir det jobbigt." Det tycker jag är en skön känsla att ha som coach, när du ser att den här killen inte kommer att backa.

Menar han Sjöholm?
Personligen tycker jag att det fortfarande saknas en 190cm 100kg kanadick. Vi kanske har fysiska spelare, men vi har ingen som motståndarna vill undvika ögonkontakt med.
Vi är som sagt bland dom kortaste/lättaste lagen i ligan. Jag ser inte att vi kommer vara jobbigare att möta än något annat lag, rent fysiskt.

Lampa

Inlägg av Lampa »

Lillgud skrev: Idag, 04:26

Där som sagt 1an i tabellen alltid visar sig starkast och går sen också upp….

Har skrivit samma tidigare, men detta är ju sant, extremt viktigt att komma ett eller tvåa i serien, sen kommer det ju någon gång brytas, att ettan alltid går upp, men det ger ju en stor fördel.

SteveY skrev: Idag, 07:24

Menar han Sjöholm?
Personligen tycker jag att det fortfarande saknas en 190cm 100kg kanadick. Vi kanske har fysiska spelare, men vi har ingen som motståndarna vill undvika ögonkontakt med.
Vi är som sagt bland dom kortaste/lättaste lagen i ligan. Jag ser inte att vi kommer vara jobbigare att möta än något annat lag, rent fysiskt.

Vilka har vi som är riktigt jobbiga att få möta egentligen? Stakkestad och Sjöholm på rak arm, offensivt så ska väl nordamerikanerna vara ett helvete för motståndet. Men man hade önskat en fjärdekedja med tyngd och lite bett. Nu kommer man rulla ut MK och Dennis Altörn typ plus kanske Lissel eller Eljas. Och det kommer inte skrämma ens Almtuna.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Det är väl jobbigt att möta spelskickliga spelare som man inte kommer åt.

I'm the man with a fork in a world of soup

yohnxd

Inlägg av yohnxd »

Hedberg är inne på att man ville få in karaktärer, spelare som lockar publik, vilket jag tror vi alla håller med om.

– Du ska ändå veta när du ställer upp i en tekning att: "Aj då, den där jäkeln är på isen. Nu blir det jobbigt." Det tycker jag är en skön känsla att ha som coach, när du ser att den här killen inte kommer att backa.

Menar han Sjöholm?

Sant, vår längsta är ju August Lissel, och han är ju inte direkt känd för det fysiska.

Men, dehär laget vi har nu är jag ändå relativt nöjd med.

harfager

Inlägg av harfager »

Gösen skrev: Idag, 09:41

Det är väl jobbigt att möta spelskickliga spelare som man inte kommer åt.

Eller spelare med en skridskoåkning och uthållighet så att de jagar livet ur motståndare. Fysik är inte bara storlek och tacklingar. Med det sagt så hade jag också gärna sett någon större pjäs som bemästrar det spelet med.

Sisu

Inlägg av Sisu »

Menar han Sjöholm?

Saknar JLGP för just detta, skjuta från blå kunde han med. In framför mål? Ha glöm det JLGP var dominant där. Det var en karaktär utan dess like. Russell som lirade här för en massa år var en annan sådan karaktär, Monpetit blev också det.

Inte för vara den, men vilka av våra nyförvärv skriker karaktärer?

Backsidan ser bra ut, en till back in här så kan den se väldigt bra ut till och med. Men vi sätter allt hopp om offensiv på oprövade kort. Det var inte Djurgårdens och Björklövens melodi när de gick upp. (HV71 också men knappt man vill skriva om dem).

Offensivt? Ja nu är det fastställt i stort sätt. 3 juniorer kommer vi ha i första 3 kedjorna. Är det karaktär? Själv är jag galet skeptiskt till detta. Om inte första kedjan levererar och juniorkedjan får det tufft i HA (extremt väntat) så ska Lang bära detta lag på sina axlar. Och funkar inte juniorerna eller det blir landslagsuppdrag så är Karlsson snart i andra/tredje kedjan (60 minuter av Krigare?)

Stakkestad är väl den stora karaktären, Kelleher är väl inte direkt någon en motståndare ser och tänker oh shit… kanske målvakterna förvisso som leker Ole dole doff om han ska passa eller skjuta.

Och ni som tror vi kan åka mer skridskor än andra lag, önskar jag kunde tänka som er. HA är mycket bättre nu, alla lag kan åka skridskor. Det är inte division 2 detta… faktum är att vi värvade kanske de 2 sämsta skridskoåkarna i hela ligan i Zacke och Karlsson…

lil'masen

Inlägg av lil'masen »

Menar han Sjöholm?

Hedberg sa ju också in en annan artikel från HockeyNews idag att dem först var inne på att ha size i truppen men fick information från Hockeyallsvenskan att domarna kommer att vara hårda på spel förstörande moment alltså hakningar och så vidare. Det gjorde att dem hellre tog in rörliga spelare.

Framåt Masar!

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Ska sägas att det ser betydligt bättre ut än, låt säga, dom senaste tre åren. Sjöholm, Stakkestad och förhoppningsvis McCourt kommer bli kul att titta på. Men som någon skrev, man hade önskat sig en fjärdelina där inte MK är den ”tuffaste” spelaren. Därför vill se Adam som fjärdecenter, då han är enorm jämfört med MK. Men det fattas något..

yohnxd

Inlägg av yohnxd »

SteveY skrev: Idag, 10:04

Ska sägas att det ser betydligt bättre ut än, låt säga, dom senaste tre åren. Sjöholm, Stakkestad och förhoppningsvis McCourt kommer bli kul att titta på. Men som någon skrev, man hade önskat sig en fjärdelina där inte MK är den ”tuffaste” spelaren. Därför vill se Adam som fjärdecenter, då han är enorm jämfört med MK. Men det fattas något..

Zacke ska väl va i fjärde?