Silly season 26/27

lil'masen

Re: Silly season 26/27

Inlägg av lil'masen »

Jacob Olofsson fick lämna Löven. Leksand nästa? Eller står Ollas fast vid att det inte blir något mer just nu?

Framåt Masar!

yohnxd

Inlägg av yohnxd »

lil'masen skrev: Igår, 10:53

Jacob Olofsson fick lämna Löven. Leksand nästa? Eller står Ollas fast vid att det inte blir något mer just nu?

Tänkte precis skriva det haha, ja alltså det är ju noll chans att han joinar oss, med tanke på att Ollas har varit väldigt tydlig med att han är klar med truppen.

SteelSky

Inlägg av SteelSky »

Vad tror vi om årets trupp i allsvenskan nu då?
Fick vi vad vi sökte efter? Lite dåligt med size skrev någon. Lite flera möjliga poängspelare och playmakers borde kunna ordna pp åtminstone. Målvakterna känns ju iaf 5+.
Själv har jag inte en aning om de nya. Många chansningar och många transatlanter. Hoppas ju att Johan vet vad dessa brukar behöva för typ av ledarskap. Det är väl där min största oro ligger också. Att Hedberg ska köra sitt raka supersnabba spel som gör att många spelare tappar sitt eget spel, dvs. det de är bra på.
Jag hade själv önskat en center till för topp 2.
Hoppas att man är beredd att agera relativt snabbt om några, särskilt transatlanterna floppar.

"When you’re going through hell, keep going"
W. Churchill

Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Gösen skrev: tis 04 aug 2026, 16:55
SteveY skrev: tis 04 aug 2026, 08:09
Gösen skrev: tis 04 aug 2026, 07:36

Vad har spelarkontrakt med kontinuitet att göra?

Berätta mer

Okej då.
På fyra år har vi haft lika många styrelser samt styrelseordförande. Varav en styrelse sa upp sig redan innan den tillträtt. Ingen av dessa styrelser har haft minsta koll på vad föregående styrelse pysslat med. Eller deras tillförordnade tjänstemän för den delen.

En ekonomi i gungning, peronal utom styrning och ständiga skott från höften som missar målen. En VD som saknar ekonomiavdelning med kompetens och till slut får stå som ansvarig för något styrelsen/arna inte haft vare sig kunskap eller koll på. En sportchef som får bakbundna händer och saknar medel. Även han beskylls för något han inte borde stå till svars för. En marknadsavdelning som går på halvfart. En hel organisation som saknar både mening eller mål.

Ovan är var man bygger kontinuitet. Den röda tråden som sakta leder oss mot det uppsatta målet istället för att ständigt lägga tid och resurser på att skapa nya visioner och ständigt trampa upp nya stigar. Och framförallt hela tiden tvingas släcka nya bränder.

Kontinuitet är att kunna byta ut både spelare och personal oavsett plats för att man vet exakt hur kravbilden ser ut på varje position.

Kontinuitet är inte ett förseglat dokument utan något man jobbar aktivt med. Små justeringar inför varje säsong som ständigt gör oss bättre. Detta genom kompetens på varje enskild position som ständigt ser utvecklingsmöjligheterna.

Om man till exempel tyckte att Knuts var den svaga länken i centrallinjen hade man utan ännu ett avsnitt av Cirkus Leksand haft råd och handlingskraft att hitta en lösning där man kunnat haft honom som extra och uppgraderat med en ny förstacenter. Som ett specifierat exempel. Nu fick vi istället göra oss av med våra dyraste spelare varav flera tongivande.

Det är kontinuitet för mig. Inte att man har samma lag och samma spelare hela tiden.

Sorry för aningen OT, men..

Gösen pratar om strategiskt tålamod. Eller det är iaf min tolkning. Och jag håller med till 100'% om att det måste finnas om vi ska kunna nå framgång på sikt. Bristande strategiskt tålamod och kontinuitet är naturligtvis en kraftigt bidragande orsak till att vi befinner oss där vi gör, och att vi kastat bort guldägg som Koblar, Kaderli och Åman (och Vejdemo, för all del).

Att å andra sidan ha för mycket tålamod med gravt underpresterande och överbetalda stjärnor, är minst lika skadligt. Det är den andra stora anledningen till att vi befinner oss i den här HA-sitsen. Hade vi inte skrivit absurda kontrakt med dalande stjärnor som Caito, Cehlarik och Hrivik (och Max med för den delen, även om det såg ut som en chansning värd att ta. fast å andra sidan kanske kontraktet skulle speglat att det va just det, en chansning) så hade vi kanske haft råd att behålla Elvenäs, Kloos samt ta in en förstaback istället.

Elvenäs, Kloos och förstaback istället för Stevens, Cehlarik och Caito. Då hade vi spelat i SHL nu. Och haft kvar våra guldägg. Det hade varit en ljus framtid.

Senast redigerad av bender den ons 05 aug 2026, 17:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

yohnxd skrev: Igår, 11:23
lil'masen skrev: Igår, 10:53

Tänkte precis skriva det haha, ja alltså det är ju noll chans att han joinar oss, med tanke på att Ollas har varit väldigt tydlig med att han är klar med truppen.

Tror han är "klar" med truppen. Men det finns inte en chans att han tänker att det här är en forwardsuppsättning som ska hålla hela säsongen. 13 forwards och så många juniorer.. Olofsson, center, hade passat oss som handen i handsken.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

bender skrev: Igår, 16:59

Att å andra sidan ha för mycket tålamod med gravt underpresterande och överbetalda stjärnor, är minst lika skadligt. Det är den andra stora anledningen till att vi befinner oss i den här HA-sitsen. Hade vi inte skrivit absurda kontrakt med dalande stjärnor som Caito, Cehlarik och Hrivik

Och jag håller med om det.
Däremot verkar andra klubbar skriva längre kontrakt med sina stjärnor och få dem att fungera över tid. Utan att de dalar mer än med ålder. (Snabbhet?). Vilket för mig tyder på dåligt utformade kontrakt utan prestationskrav samt dålig styrning och kravställning.

Jag tänker nog inte skylla allt på ekonomi och usel ledning. Men stora delar. Ska bli intressant att se hur tex. Cehlárik går i Växjö.

Ska även bli intressant att se Hedberg upp till bevis. Utan "dalande" stjärnor och med delvis handplockat lag utifrån den ekonomiska ram som funnits inför säsongen.

Börjar nog lite smått se fram emot säsongen trots allt.

I'm the man with a fork in a world of soup

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

https://hockeynews.se/nyheter/aman-om-j ... assa-press

Åman vantrivs redan, det ser man på honom.

SteelSky

Inlägg av SteelSky »

SteveY skrev: Igår, 17:55

https://hockeynews.se/nyheter/aman-om-j ... assa-press

Åman vantrivs redan, det ser man på honom.

Det där kommer inte bli lätt uppgift för honom. 25 bast. Så fort det går dåligt så kommer deras fans skrika 350 tusen anledningar varför laget suger i allmänhet och Åman i synnerhet.
Han skulle varit här istället. Hemma.
Så mycket trevligare ...

"When you’re going through hell, keep going"
W. Churchill

Lifstarsll

Inlägg av Lifstarsll »

SteelSky skrev: Igår, 16:32

Vad tror vi om årets trupp i allsvenskan nu då?
Fick vi vad vi sökte efter? Lite dåligt med size skrev någon. Lite flera möjliga poängspelare och playmakers borde kunna ordna pp åtminstone. Målvakterna känns ju iaf 5+.
Själv har jag inte en aning om de nya. Många chansningar och många transatlanter. Hoppas ju att Johan vet vad dessa brukar behöva för typ av ledarskap. Det är väl där min största oro ligger också. Att Hedberg ska köra sitt raka supersnabba spel som gör att många spelare tappar sitt eget spel, dvs. det de är bra på.
Jag hade själv önskat en center till för topp 2.
Hoppas att man är beredd att agera relativt snabbt om några, särskilt transatlanterna floppar.

Intressanta tankar och jag är inne på samma spår. Har ingen koll på vad Jacob Olofsson kostar men det är en stabil center, som jag tycker gjort ett väldigt bra jobb i Löven. Hur som, hade också sett en stabil center till men kanske har man så pass mycket förtroende för Adam A. Att han ska ha samma driv som Kobler håller jag som osäkert men inte osannolikt att han ändå kan slå igenom under säsongen.
Mer size hade jag gillat, men samtidigt ska det gå fort enligt hedberg. Där är jag också fundersam, men känns ändå som en trupp som är mer anpassad efter Hedberg denna säsong. Spännande blir det att följa!