Träningsmatcher 2026

Sisu

Re: Träningsmatcher 2026

Inlägg av Sisu »

Lillgud skrev: fre 07 aug 2026, 20:17

Staios såklart spelaren som har mest att spela för…
Spelar för kontrakt… Så matchen såklart viktigast för just han.

Men han var också klart bäst i Leksand…
Man fattar verkligen hur djävla dålig som Matt Caito är när man ser Staios… Staios har inte spelat på ett helt år…
Men han överglänser ändå tydligt Caito i sitt agerande...
Staios är grymt rörlig och tar bra initiativ i powerplay…
Hur fan kunde det kastas så mycket pengar på den mediokre Caito… TJ såg Caito som en ”toppback” men en otroligt överbetala ”slut” spelare det var…

Annars ingen som faller då ur ramen…och gör då bort sig.
Men kedjan med Martin Karlsson och Altörn….
Vilket sömnpiller….ingenting de får ut av värde…
De bara befinner sig där ute på isen….
Alibi spelare…
Förstår ej hur deras platser kan motiveras i laget…

(Matchen avgörs på straffar)

Nyckeln till frihet för vår del var att åka ner, horribelt lag hade vi för SHL och utan pengar hade vi aldrig fixat det. Nu fick vi en nystart tack gode gud.

Kul för Staois att leverera direkt, en sådan spelare i form är som Kapstad, en ren njutning se på, knappast någon 7-8 back eller vad säger ni som såg honom? Går väl in på top 6 med detta spel. Som du säger Lillguden och det är så viktigt, han är den som har mest att vinna och samtidigt mest att förlora i dessa matcher.

Men man ska inte dra för stora växlar av en träningmatch. det roligare verkar vara hur Stakkestad och Kelleher käftade emot Västerås konstant, efter straffarna var Kelleher framme igen ⭐️

Kom dock ihåg hur pass dåliga VIK är denna gång vi är nere, absolut inget topplag längre. Sett till laget så tror många i Västmanland att de blir ett bottenlag igen.

Så när ni tycker MK var dåliga mot VIK… jadu…

Största stjärnan får ni alla som rapportera om matchen här, det uppskattades i söder ⭐️⭐️⭐️ trevlig helg på er alla 🍻

SteelSky

Inlägg av SteelSky »

Tack för alla referat!

Drar väl inga större växlar efter första träningsmatchen. Kul att Staios visade upp sig.

"When you’re going through hell, keep going"
W. Churchill

CMB

Inlägg av CMB »

Sisu skrev: lör 08 aug 2026, 00:47

Nyckeln till frihet för vår del var att åka ner, horribelt lag hade vi för SHL och utan pengar hade vi aldrig fixat det. Nu fick vi en nystart tack gode gud.

Snällt sagt så kan jag väl säga att jag absolut inte håller med. Vi (LIF) åkte ur framför allt pga en tränare som inte höll måttet. Frihet i att åka ur?? Ska bli intressant att se vad en bra tränare kan göra i AIK.

Att Hedberg står i LIFs bås ytterligare en säsong ser jag som en förolämpning.

Lampa

Inlägg av Lampa »

CMB skrev: lör 08 aug 2026, 03:36
Sisu skrev: lör 08 aug 2026, 00:47

Snällt sagt så kan jag väl säga att jag absolut inte håller med. Vi (LIF) åkte ur framför allt pga en tränare som inte höll måttet. Frihet i att åka ur?? Ska bli intressant att se vad en bra tränare kan göra i AIK.

Att Hedberg står i LIFs bås ytterligare en säsong ser jag som en förolämpning.

Finns inte en tränare i hela världen som hade lyckats hålla kvar det skämtet till lag vi ställde upp sista SHL säsongen.

Sisu

Inlägg av Sisu »

Jag tror faktiskt vi hade klarat oss om vi gjort ett tränarbyte i slutet av säsongen, eller mitten.

Problemet är hade vi klarat oss kvar hade vi haft samma spelare i 1 år till, med en än sämre ekonomi. För då hade vi köpt ut en del tränare trots allt… jag började tappa intresse kring se Leksand matcher med det laget vi hade, det varit inte underhållande se på för fem öre. Bara frustrationen och mer gråa hårstrån. Därav tror jag denna nystart kan bli exakt det vi behöver.

Nej ni, har tänkt på det mycket, jag börjar faktiskt lita mer och mer på Hedberg (han fick ett lag han inte kunde ändra på eller lira sitt spel med). Efter Ritola kom in så började PP funka med som var vår akilleshäl. PP såg väl okej ut igår? Ni som såg hela matchen.

Min misstro kring Hedbergs kapacitet är också anledning jag inte tror på Staios, men oj vad jag hoppas jag har fel (bra början säg). För fynda har vi inte varit bra på sedan HA tiden…

Frågan är väl hur får vi igång 4e kedjan till att ge mer energi? Där har Hedberg en riktig utmaning. Gösen kan ha rätt att det kommer till våren, men lira på 3 kedjor 75% av säsongen? 🤔

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sisu skrev: lör 08 aug 2026, 15:54

. Gösen kan ha rätt att det kommer till våren, men lira på 3 kedjor 75% av säsongen? 🤔

Vi har bara spelat en träningsmatch. Vi vet inte ens hur formationerna kommer se ut. Däremot har jag full förtröstan i att Martin kommer växla upp till den spelare vi kan förvänta oss att han ska vara. Är betydligt mer orolig för alla transatlanter. Ett troligt utfall där är att två blir "succe" två blir helt okej och att två faller igenom.

I'm the man with a fork in a world of soup

Sisu

Inlägg av Sisu »

Så sant så sant finns många frågetecken i laget, kan bli skit bra eller så blir det mer gråa hårstrån.

Villa var era 5 stjärnor från denna match?

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
⭐️⭐️⭐️⭐️
⭐️⭐️⭐️
⭐️⭐️
⭐️

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sisu skrev: lör 08 aug 2026, 17:12

Så sant så sant finns många frågetecken i laget, kan bli skit bra eller så blir det mer gråa hårstrån.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
⭐️⭐️⭐️⭐️
⭐️⭐️⭐️
⭐️⭐️
⭐️

Jag har inte lärt mig alla tröjnummer än och framförallt inte kroppspråk/skridskoåkning och rörelsemönster. Såg dessutom matchen på mobilen på ett hotellrum där TVn sa att man kunde casta men inte riktigt ville samma sak som jag.

Tittade mer på helheten där vi kändes rätt så framtunga utan att få särskilt många A-chanser och istället åker på kontringar. Helt klart tycker Hedberg att mittzon är något man bör undvika.

Men det var kosläpp och många som ville visa upp sig så drar inga större växlar utifrån det.

Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
⭐️⭐️⭐️⭐️
⭐️⭐️⭐️
⭐️⭐️
⭐️

5 - Staios
4 - Lunkan
3 - Passolt
2 - Kleffner
1 - Många kan dela på den här, men säger väl Berger

Sisu

Inlägg av Sisu »

bender skrev: lör 08 aug 2026, 17:50

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
⭐️⭐️⭐️⭐️
⭐️⭐️⭐️
⭐️⭐️
⭐️

5 - Staios
4 - Lunkan
3 - Passolt
2 - Kleffner
1 - Många kan dela på den här, men säger väl Berger

Härligt, stort tack! Såg inte matchen så all info man kan få tas, hockey suget är på topp 🫡

Kan Staios hålla i detta så blev vår redan bra backsida än bättre. Nästa match vill vi se mer av Larsen av det jag läst efter matchen 💪🏼

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Kommande motståndarna (det är Mora så artikeln är gratis) https://www.siljannews.se/sport/ispremi ... n-ny-kula/

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Bild

1937-42?: Från början hade alltså MIK svarta och gula färger. Antagligen hade Gunnar Faleij kommit över tröjorna billigt, innan MIK kunde köpa egna tröjor. Det är inte helt omöjligt att MIK spelade i dessa dräkter fram till 1942.
https://www.mik.se/ (Dräkthistoria)

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Den 27 juli började Leksands IF:s försäsong. Då saknades importen Tyler Angle av personliga skäl.

Nu berättar han själv om anledningen, den stressiga resan till Sverige och den nya oron över att bli spelklar innan derbyt mot Mora på fredag.
https://www.falukuriren.se/lif-stjarnan ... ora-ocksa/

Om tio dagar på svensk mark inte räckte för McCourt lär väl arbetstillståndet inte heller bli klart för Angle på en vecka.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: Idag, 13:31

Den 27 juli började Leksands IF:s försäsong. Då saknades importen Tyler Angle av personliga skäl.

Nu berättar han själv om anledningen, den stressiga resan till Sverige och den nya oron över att bli spelklar innan derbyt mot Mora på fredag.
https://www.falukuriren.se/lif-stjarnan ... ora-ocksa/

Om tio dagar på svensk mark inte räckte för McCourt lär väl arbetstillståndet inte heller bli klart för Angle på en vecka.

Ls Wiborg ut var någonstans man kan se träningsmatcherna ? Man får väl anta att denna sänds via en morgontidning ?

Mats GBG

Inlägg av Mats GBG »

Mats GBG skrev: tor 06 aug 2026, 10:39

Fredag 7/8 18:00 Västerås IK - Leksands IF, ABB Arena - (sänds på Aftonbladet)
Fredag 14/8 18:00 Mora IK - Leksands IF, Wibe Arena - (sänds på Aftonbladet)
Torsdag 20/8 19:00 Leksands IF - Färjestad BK, Strömstad Hockey Classic - (sänds på Falu-Kuriren/Expressen)
Fredag 21/8 19:00 Frölunda HC - Leksands IF, Strömstad Hockey Classic - (sänds på Falu-Kuriren/Expressen)
Fredag 28/8 18:00 Leksands IF - Frisk Asker, Hitachi Energy Arena, Ludvika - (sänds på Aftonbladet)
Tisdag 1/9 18:00 Leksands IF - Brynäs IF, Avestahallen, Avesta. - (sänds på Aftonbladet)
Lördag 12/9 15:00 Leksands IF - Västerås IK, Tegera Arena, Leksand - (sänds på Aftonbladet)