Silly season 26/27

Lampa

Re: Silly season 26/27

Inlägg av Lampa »

yohnxd skrev: lör 08 aug 2026, 09:09
Lampa skrev: fre 07 aug 2026, 14:49
SteveY skrev: fre 07 aug 2026, 13:42

Färjan är desperat när man vill ha in Brodin som i princip är en till MK

11p på 13 matcher i slutspelet, har MK det i sig?

28-2 i matcher för Löven sen han anslöt, säger inte att det är enbart hans förtjänst, men han för mer till bordet än en urvattnad MK.

Laget behöver desperat en forward, annars riskerar vi att halka efter direkt.

En till forward behövs absolut, sen kan man ju alltid köra på SHL-lån.

Absolut men tror som du, att vi får nöja oss här, så kanske FF eller liknande kommer i december, bara det inte är för sent då.

yohnxd

Inlägg av yohnxd »

Lampa skrev: lör 08 aug 2026, 09:23
yohnxd skrev: lör 08 aug 2026, 09:09
Lampa skrev: fre 07 aug 2026, 14:49

11p på 13 matcher i slutspelet, har MK det i sig?

28-2 i matcher för Löven sen han anslöt, säger inte att det är enbart hans förtjänst, men han för mer till bordet än en urvattnad MK.

Laget behöver desperat en forward, annars riskerar vi att halka efter direkt.

En till forward behövs absolut, sen kan man ju alltid köra på SHL-lån.

Absolut men tror som du, att vi får nöja oss här, så kanske FF eller liknande kommer i december, bara det inte är för sent då.

FF får jättegärna komma till oss, då jävlar smäller de till.

Sisu

Inlägg av Sisu »

Vi ville ha Alba in i laget, så nog söker vi en spelstil som vi inte har i detta lag när han fick till Lövet istället, kommer rätt spelare bli tillgänglig så kommer nog Ollas slå till.

Håller i lite pengar (hoppas vi på) för att se hur spelarna anpassar sig och spelar. På sätt och vis var det synd den där liraren la av i HV, norrbaggen lär inte lämna nu.

ZebSag

Inlägg av ZebSag »

Sisu skrev: lör 08 aug 2026, 16:04

Vi ville ha Alba in i laget, så nog söker vi en spelstil som vi inte har i detta lag när han fick till Lövet istället, kommer rätt spelare bli tillgänglig så kommer nog Ollas slå till.

Håller i lite pengar (hoppas vi på) för att se hur spelarna anpassar sig och spelar. På sätt och vis var det synd den där liraren la av i HV, norrbaggen lär inte lämna nu.

I paus-intervjun sa Ollas att han hade lite pengar kvar men var nöjd just nu, utöver att Staios kunde förlängas såklart.

Sisu

Inlägg av Sisu »

ZebSag skrev: lör 08 aug 2026, 17:02
Sisu skrev: lör 08 aug 2026, 16:04

I paus-intervjun sa Ollas att han hade lite pengar kvar men var nöjd just nu, utöver att Staios kunde förlängas såklart.

Du ser, härligt höra! Kan tänka mig han håller ett öga på Lagerberg skada och hur Larsen spelar, övertygar inte Larsen kan nog en ytter bli sista värvningen. Brodin är ingen omöjlighet då.

Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Allsvenskans bästa värvningar:
Expressens genomgång…

1. Nolan Stevens SSK
Hockeyallsvenskans bästa center säsongen 2024/2025.
Nu är Stevens tillbaka i Södertälje som gav honom en topp-topp-lön för att återvända till Sveriges andraliga.
Skickligheten är stor och Stevens borde hota om poängligavinsten.

2. Tyler Vesel AIK
Vesel är en ansvarstagande och spelskicklig center som redan har visat att han tillhör seriens absoluta toppskikt. Med ytterligare SHL-erfarenhet i ryggen bör han bli navet i AIK:s förstakedja och en kandidat till att vinna poängligan.

3. Manuel Ågren Oskarshamn
En toppvärvning på allsvensk nivå. Hemmasonen Ågren har redan visat att han kan producera i serien sedan tidigare och kommer nu tillbaka med ytterligare erfarenhet högstanivå efter sju säsonger i SHL.

4. Tyler Angle LIF
En prestigefylld värvning som har alla verktyg för att bli en av seriens största attraktioner. Angle kommer närmast från AHL och är en skicklig, kreativ forward med näsa för mål.

5. Jhonas Enroth AIK
En riktig värvningsbomb, sett till sina meriter. Enroth kommer med mängder av erfarenhet från både NHL, KHL, SHL och landslaget och kan bli helt avgörande för AIK möjligheter att gå långt.

6. Tyler Kelleher LIF
Kelleher är en speldosa, en extremt teknisk spelare men har också en förmåga att spela aningen långsamt. Men oavsett vad ska Kelleher vara med och hota i toppen av poängligan, så skicklig är han.
—-

7. Carter Souch SSK
En skicklig och intensiv forward som redan har visat att han kan göra skillnad i hockeyallsvenskan. Souch spelar med hög fart, går gärna rakt mot mål och bidrar både offensivt och i det fysiska spelet.

—-
8. Bryan Yoon Modo
Potential bli en av seriens bästa backar. Scoutingrapporterna och referenserna är genomgående starka och redan nu fanns ett visst intresse från SHL-klubbar. Högerfattade Yoon, som tillhörde Colorados farmarlag förra säsongen, beskrivs som en rörlig och spelskicklig tvåvägsback med ett vasst skott.

9. Elias Rosén Modo
En spelskicklig och skridskostark back.
Rosén är skicklig i uppspelsfasen, bra på att transportera puck och har kvaliteter för att bli en bärande offensiv back. Får han en stor roll i powerplay är det inte omöjligt att vi får se ett stort genombrott.

10. Ryder Rolston AIK
Ryder har på senare år producerat i skaplig takt i AHL och var under 2025 lika poängstark som Kieffer Bellows i Milwaukee Admirals. Bellows gick sedermera till Brynäs där han var en av Gävlelagets bästa forwards efter årsskiftet.
—-

11. Samuel Jonsson AIK
Jonsson exploderade poängmässigt ifjol i Kalmar och noterades för för 20 poäng på 25 matcher innan han flyttade vidare till Kärpät i finska högstaligan. Jonsson besitter stor erfarenhet även från SHL.

12. Riley McCourt LIF
En offensivt skicklig back med stor potential att bli en av seriens mest produktiva på sin position.
Beskrivs som rörlig, kreativ och vass i powerplay.

13. Åke Stakkestad LIF
En succésäsong med BIK Karlskoga. Stakkestad visade upp hela registret ifjol och var en av Bofors genomgående bästa spelare från höst till vår.

——
14. Olli Vainio AIK
Målas upp som AIKs försvarsgeneral.
Två raka HA-säsonger då han bevisat sig som en av ligans skickligaste defensiva backar.

15. Troy Bourke MoDo
Modos dyraste värvning som ska leda laget från centerpositionen. Bourke beksrivs vara en kompetent 60-metersspelare med offensiv uppsida och det är just därför Modo lastat tungt på honom.

16. Hampus Plato Kalmar
Retsticka och en av få profiler i den här ligan.
Plato besitter ett fruktat skott och kan vara en 30-35-poängsspelare i den här ligan.

——
17. Danny Dzhaniyev Oskarshamn
En spelartyp i samma fack som George Diaco och Tyler Kelleher. Dzhaniyev beskrivs som oerhört skicklig och spelar med en tydlig stjärnaura.

18. Jackson Jutting Modo
En ansvarstagande tvåvägscenter som är stark framför mål och har ett bra skott. En scout med god koll på ECHL har jämfört honom med Josh Dickinson.

19. Brett Brochu Kalmar
Har verktygen för att bli en av ligans bästa målvakter. Referenserna från Tyskland är goda.

20. Oscar Lawner Karlskoga
Ifjol blev det 34 poäng på 47 matcher i Västerås, en siffra Lawner borde kunna höja några snäpp när han får chansen i en bättre omgivning.
——

Bubblare 6st namn som var nära att kvalificera sig in på listan:

Damien Giroux, Mora
Reece Vitelli, Kalmar
Tim Theocharidis, AIK
Daniel Muzito-Bagenda, SSK
Giorgio Estephan, Visby/Roma
Tarun Fizer, SSK

——

AIK 2a , 5a ,10 , 11 , 14 , 1st bubblare (6spelare totalt)
LIF 4a , 6a , 12 , 13 (4st spelare totalt)
SSK 1a , 7a , 2st bubblare (4spelare totalt)
Modo 8a , 9a , 15, 18 (4st spelare totalt)
Kalmar 16 , 19 , 1st bubblare (3st spelare totalt)
Oskarshamn 3a , 17 (2st spelare totalt)
Karlskoga 20 (1st spelare totalt)
Mora 1st bubblare (1st spelare totalt)
Visby/Roma 1st bubblare (1st spelare totalt)

——

Leksands transatlant-värvningar från det senaste året i Slovakien…
Passolt och Berger nämns tex då inte….

Noteras att de rankar just Elias Rosén med förflutet i Leksand….
Före alla andra gjorda backvärvingar i Leksand då med…

——

Jag gillar även såklart att Expressen då lite ”backar upp min känsla” att Elias hade vart en bättre värvning än då Berger.
Tyckte dock annars Berger såg bättre ut än väntat…i matchen mot Västerås. Hade förväntat mig att han skulle se ”sämre ut” men han klarade sig ändå helt godkänt i spelet… Men känslan är som sagt att Elias kommer att göra det bra i år…och han borde spelat såklart för oss… Då han kommer nog vara riktigt bra i år på Allsvensk nivå.

Lillgud skrev: lör 09 maj 2026, 21:03

Skulle tex då redan nu kunna sticka ut hakan och säga…
Att Elias Rosén kommer att då prestera bättre i Allsvenskan än vad Carter Berger kommer att prestera…

Så Elias hade alltså vart en vassare bättre värvning om man skulle valt mellan dom 2st…?
Svar = Ja.

bender skrev: lör 09 maj 2026, 21:35

Prestera bättre på "vadå?"
Det handlar väl om vilka brister vi har, och vilka behov vi har att fylla.
Vi har saknat en point sedan vi gick upp i SHL. Är Rosen en mycket bättre point än vad Berger är? Kanske, men hans 0+6 på 47 matcher i SHL förra säsongen får det inte direkt att vattnas i munnen. Utifrån vad man läst och sett av Berger så känns det iaf som ett mycket offensivare och intressantare val på förhand, vilket jag gillar efter att sett ett ängsligt och litet Leksand åka ur SHL.

Lillgud skrev: tor 06 aug 2026, 20:04

Carter Berger….
Han känns det ändå lite frågetecken på….
Sa det tidigt att Elias Rosén (MoDo) hade vart ett klart bättre val…
Tror Elias är bättre på alla sätt och vis….
Elias är bättre defensivt och lär utmana och göra nog även fler poäng än Carter med….

Sisu

Inlägg av Sisu »

Tråkig lista, Stevens som etta efter en flopp säsong? Glad han är borta.

En sån lista med förlängningar vore roligare:

1 - Gidlöf 😎

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Hittar inte artikeln - men Elias Rosén vill inte spela i Leksand.
Hitta artikeln och ni får exakta formuleringen.

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Sniper skrev: Igår, 09:48

Hittar inte artikeln - men Elias Rosén vill inte spela i Leksand.
Hitta artikeln och ni får exakta formuleringen.

Det var lite det jag tänkte på också, jag tror ingen hade tackat nej till Elias Rosén men man kan inte bara nämna namn och säga att vi borde tagit honom istället. Det kan finnas hundra anledningar till att en spelare inte kommer till Leksand, att vi inte visar intresse är inte den enda vilket en del verkar tro.

Pain is temporary, glory is forever
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

– Vi hade mycket snack med flera klubbar, men jag fick bra kontakt med Henrik Gradin (sportchef) och Mikael Karlberg (ny huvudtränare) direkt.

– De sa att de hade en viktig roll för mig nästa år och det var inte många andra lag som kunde erbjuda samma sak, så det blev ganska självklart att gå hit. De trodde på mig väldigt mycket, så det blev ett ganska enkelt beslut i slutändan.

Revanschlustan är stor såväl hos Modo som hos Rosén.
– Jag vill göra det bra direkt här. Modo vill upp, det är deras målsättning varje år. De vill tillbaka till finrummet och jag vill också dit. Det är en bra målsättning att ha.

Visst är det en nivå ner i seriesystemet, men jag ser det som att jag får en ny roll här och förhoppningsvis mer speltid. Det är positivt för min utveckling. Jag behöver det här. Modo är en så bra förening att de ska vara i SHL. Allt jag kan göra här kommer att vara bra för mig. Jag ser det som en utmaning.

Var det aldrig aktuellt att gå till Leksand nu när det ändå blev hockeyallsvenskan?

– Vi hade en dialog, men jag känner att jag har gått vidare därifrån. Just nu var det inget jag ville, och jag kände att Modo var bättre för mig.

Vad beror det på?
– Det var lite allt möjligt. Jag och frugan satte oss hemma och funderade på vilka städer vi ville till. Det var många faktorer som spelade in.

– Det var väl en stor del i att jag valde att flytta; möjligheten att få en större roll. Jag har inte haft en stor roll på nästan tre år och kände att jag ville till en klubb där jag får mer utrymme och därför ser jag verkligen fram emot detta, säger Elias Rosén och fortsätter:

– Jag vet att det är ett bra lag jag kommer till och är riktigt taggad. Det blev semifinal nu och det ska vi bygga vidare på. Jag har haft bra samtal med Challe (Mikael Karlberg) och Hinken.

– Jag spelade med Challes son under hela min uppväxt och jag har känt familjen Karlberg sedan jag var tre, fyra år och vi kom till Leksand. Jag har spelat landhockey utanför deras hus och så. Det kändes väldigt bra när han sa att han ville att jag skulle komma upp till Ö-vik, det blir såklart en trygghet, säger Rosén.

Leksand ringde faktiskt och erbjöd mig även ett ”try-out” innan jag signerade på för Växjö. Men veckan efter det erbjudandet fick Växjö tag på mig. Dom hade fått ett avbräck och gav mig direkt ett tvåårskontrakt. Så då blev valet enkelt.

– Vi är glada över att den här värvningen kunde gå i lås. Vi har en stor tro på Elias och vet att han kommer att bli en viktig kugge för oss. Han är en rörlig back som är duktig på spelet i båda riktningar. Han sitter på ett bra förstapass och är bra på att sätta stopp i spelet. En ganska komplett tvåvägsback, säger MoDo Hockeys sportchef Henrik Gradin.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Var det aldrig aktuellt att gå till Leksand nu när det ändå blev hockeyallsvenskan?

– Vi hade en dialog, men jag känner att jag har gått vidare därifrån. Just nu var det inget jag ville, och jag kände att Modo var bättre för mig.

Vad beror det på?
– Det var lite allt möjligt. Jag och frugan satte oss hemma och funderade på vilka städer vi ville till. Det var många faktorer som spelade in.

Uppvuxen i Leksand med en pappa med 257 SHL-matcher på meritlistan och en farbror (Roger Rosén) som noterades för fem SHL-säsonger kan det tyckas givet att det skulle bli hockey, men Elias Rosén testade på en rad andra sporter också.

– Leksand är så litet så jag försökte hitta någon sport att göra hela tiden. Det var fotboll, hockey, golf, gymnastik på något konstigt sätt, och tennis. Allt möjligt för att ha något att göra på dagen. Men det var mest fotboll och golf vid sidan av hockey, säger han.

Elias Rosén är alltså uppvuxen i Leksand och därmed var det rätt givet att Leksands IF blev hans favoritlag. Ett lag han nu ska ställas mot.

– Det ska bli riktigt coolt. Jag har alltid drömt om att spela i Tegera Arena inför klacken där, eftersom jag har stått där själv. Det ska bli riktigt kul. När jag växte upp hoppades jag nog att det skulle vara i Leksandsfärger, men nu känns det kul att få möta dem. Det kanske gör det ännu roligare att slå dem, säger Elias Rosén.

Vad hade du för idol i Leksand när du stod där i klacken?
– Jens Bergenström var väl den coola killen då. Pelle Prestberg kommer jag ihåg, Mattis Timander under de åren han var där och även Oliver Ekman Larsson. Filip Forsberg bodde några kvarter från oss och det var coolt att se honom växa upp.
https://www.shl.se/article/kijarzd-403dd/view

Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Liknande uttalande här med tex….

Någon återkomst till Leksand blev aldrig särskilt aktuell trots en lättare kontakt med föreningen. Istället växte intresset från MoDo snabbt fram som det mest attraktiva alternativet.

– Jag tyckte att erbjudandet från Modo var riktigt bra. Det känns som en bra "fit", berättar backen.

Dessutom känner Elias Rosén MoDos nya huvudtränare Mikael Karlberg sedan tidigare, vilket var en bidragande faktor till klubbvalet. Samtidigt var sportchefen Henrik Gradin tydlig med att backen väntas få en större och tydligare roll än han haft i Växjö. Därför beskriver Rosén klubbvalet som självklart för sin egen del.

– Jag känner inte att jag har fått visa det de senaste tre åren, så nu är det dags för mig att steppa upp och köra min bästa hockey som jag vet att jag kan göra. Det vill jag göra tillsammans med Modo som har en ny tänk på gång och ambitionen att gå upp i SHL.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Jag och frugan satte oss hemma och funderade på vilka städer vi ville till. Det var många faktorer som spelade in.

21 juli 2025 11:42

Lakersspelaren Elias Rosén och Annika Fingal har både förlovat sig och gift sig – och planerar nu ett till bröllop i USA nästa sommar.

När Elias Rosén var 19 år flyttade han till USA för att spela ishockey. Där, under sin tid på college i NCAA, träffade han Annika Fingal från Saint Francis i Minnesota. Sedan dess har de varit ett par och haft en gemensam bostad i centrala Växjö.

Bild
https://www.smp.se/vaxjo/lakersspelaren ... lop-i-usa/

Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Så nu är det Modo som gäller, även om han har kopplingar till Leksand som är moderklubben.
– Nej, jag har inget emot Leksand men jag känner att jag är klar med den staden då jag varit där i 15 år.

Jag gissar att ”Hinken” pratade med dig om din kommande roll?
– Jag vill försöka få så mycket speltid som möjligt hos den klubb jag skulle gå till och det var en av de saker Hinken kunde ge mig. Jag ville ha en topp roll.

Ingen bitterhet så….
Men han snarare bara nämnt….att det var nog det bästa för han själv och Viktor Lodin och Olle Strandell att de kom bort från just Leksand och inte togs upp av Leksand och satsades vidare på där kring hockeygymnasiet tiden….

När de inte kom in på Leksands hockeygymnasium…
Rosén valde då gå på hockeygymnasium i Västerås
Likaså Strandell valde då gå på hockeygymnasium i Västerås
Medans Viktor Lodin hamnade på hockeygymnasiet i Örebro.

Han tror att de nog inte hade lyckats så bra i sina karriärer….
Om de hade blivit kvar i just Leksand….
Alla lyfte mer när de kom bort från föreningen….

Senast redigerad av Lillgud den sön 09 aug 2026, 11:06, redigerad totalt 4 gånger.
Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Expressen safear och ger namn som redan spelat i ligan bonusplaceringar. Att de sätter Angle, som totalt okänt namn, som trea på listan vittnar om att det troligtvis är ligans bästa värvning. Samma för McCourt, skulle hamnat ovanför Rosén om Expressen hade hört talas om eller sett honom på is förut.

Efter att ha sett Lunkan i årets första träningsmatch så sticker jag ut hakan och säger att Lunkan-McCourt blir ligans i särklass bästa backpar.

8-)