Problemet där är ju att jag önskar både Filip och Max all lycka, men lyckas båda borde det ju betyda att det går bra för Örebro och Örebros olycka är viktigare än deras lycka så tyvärr önskar jag dem all olycka och snabbt skickade till andra klubbar där de kan lyckas istället.
Exleksingar
-
Wiborg
-
Masjavel_
Re: Exleksingar
De kan ju vinna skytteligan och målvaktsligan, men samtidigt så kan klubben åka ur ![]()
-
Wiborg
Masjavel_ skrev: lör 25 jul 2026, 14:01De kan ju vinna skytteligan och målvaktsligan, men samtidigt så kan klubben åka ur
Det är ju drömmen men svårt att se att ifall Filip får bra stats och vinner målvaktsligan att Örebro ska vara så dåliga. Bottenlag har sällan bra statistik på målvakterna oavsett hur bra de är. Att Max vinner skytteligan trots bottenlag är inte omöjligt, men det samtidigt som en bra säsong av Filip så har jag svårt att se att de ska hamna i kval. Dessutom med en jävligt bra coach...
-
Masjavel_
Caito till Jokerit - https://www.jokerit.fi/uutiset/mammutti ... joukkuetta
-
Korven
Direktrapport från Tingsryd: Jag gick precis genom samma snurrdör på Börjes som OEL.
![]()
-
Wittgenstein
- Veckans raket
Korven skrev: lör 08 aug 2026, 18:47Direktrapport från Tingsryd: Jag gick precis genom samma snurrdör på Börjes som OEL.
![]()
Oh herre jösses, har korvätandet tagit dig ända till Tingsryd.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
-
Korven
Wittgenstein skrev: lör 08 aug 2026, 18:54Korven skrev: lör 08 aug 2026, 18:47Direktrapport från Tingsryd: Jag gick precis genom samma snurrdör på Börjes som OEL.
![]()
Vadå, OEL åkte ju ända till Nordamerika för sin hobby.
-
Gösen
Korven skrev: lör 08 aug 2026, 20:28Wittgenstein skrev: lör 08 aug 2026, 18:54Korven skrev: lör 08 aug 2026, 18:47Direktrapport från Tingsryd: Jag gick precis genom samma snurrdör på Börjes som OEL.
![]()
Är det norr till söder som gäller?
Snart klar?
Kommer du någonsin äta korv igen?
I'm the man with a fork in a world of soup
-
Korven
Gösen skrev: lör 08 aug 2026, 21:19Korven skrev: lör 08 aug 2026, 20:28Wittgenstein skrev: lör 08 aug 2026, 18:54Oh herre jösses, har korvätandet tagit dig ända till Tingsryd.
Är det norr till söder som gäller?
Snart klar?
Kommer du någonsin äta korv igen?
Föredrar kors och tvärs.
Snart klar? Vete tusan, men jag har ju aldrig varit såhär nära iaf.
Så länge man inte har ätit sin sista korv så vet man ju att man får leva lite till.
-
Wittgenstein
- Veckans raket
...enligt Sportbladets uppgifter tjänar Åman under den här säsongens nio månader närmare 450 000 kronor i månaden.
Kan Åman verkligen leva upp till den lönen? Återstår att se.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
-
SteveY
Wittgenstein skrev: mån 10 aug 2026, 22:51...enligt Sportbladets uppgifter tjänar Åman under den här säsongens nio månader närmare 450 000 kronor i månaden.
En princip omöjlig uppgift för Nils, att leva upp till den lönen. Kanske om han snittar över 1p/match i både grundserien och slutspelet när DIF vinner sm guld.. Kommer inte hända. Pinsamt hög lön, DIF borde skämmas. Inte bra för svensk hockey när lönerna trissas upp såhär.
Hade vi ens haft en chans på Nils om vi hade spelat kvar i SHL?
-
ZebSag
SteveY skrev: tis 11 aug 2026, 06:27Wittgenstein skrev: mån 10 aug 2026, 22:51...enligt Sportbladets uppgifter tjänar Åman under den här säsongens nio månader närmare 450 000 kronor i månaden.
En princip omöjlig uppgift för Nils, att leva upp till den lönen. Kanske om han snittar över 1p/match i både grundserien och slutspelet när DIF vinner sm guld.. Kommer inte hända. Pinsamt hög lön, DIF borde skämmas. Inte bra för svensk hockey när lönerna trissas upp såhär.
Hade vi ens haft en chans på Nils om vi hade spelat kvar i SHL?
Sportbladets uppgifter tjänar Åman under den här säsongens nio månader närmare 450 000 kronor i månaden. Hans snittlön i treårkontraktet uppges ligga på 340 000 kronor.
Siffran 450k är ju lite taget ur ett sammanhang och en teknikalitet. Läser man hela citatet så är hans snittlön 340k i kontraktet. Räknar man fram årslönen första året som han då är anställd 9 månader * 450k eller de andra 2 åren 12 * 340k så blir det samma.
Så hans rättvisa jämförelse siffra är inte 450k utan 340k om man ska jämföra med andra spelare. Fortfarande en topptopp lön men han ligger ungefär som de andra bästa spelarna. T.ex. Kovacs står också som 325k+ i artikeln.
Och jag tycker det är en rättvis prislapp om man ser till hans meriter. Gissar att ingen spelare under 30 år har gjort fler NHL matcher än han t.ex. senaste 4 åren? Om inte annat så är det max några enstaka.
Lite som värvningen av De La Rose till Färjestad, gjorde han flest poäng? Nej. Men ändå vann de SM-guld till slut och i slutspelet loggade De La Rose 3e mest istid bland forwards (några sekunder från andra platsen).
Jag tror Åman kommer vara ännu bättre pga en större uppsida i offensiven. Jag tror han kommer göra 30-40 poäng och grymt arbete i försvaret. Men tror absolut inte att DIF vinner inte SM-guld för det.
-
SteveY
Idag fyller Filip Forsberg 32år. Han har fyra år kvar på kontraktet med Nashville. Han kommer alltså vara 36år när han vänder hem till Leksand ![]()