Laget 26/27

ZebSag

Re: Laget 26/27

Inlägg av ZebSag »

SteveY skrev: tor 06 aug 2026, 09:32

Om man inte planerar att förstärka forwardssidan innan oktober så föreslår jag att man lyfter upp Adam och Kristoffer Sandnes direkt och behandlar dom som A-lags spelare, för dom kommer behövas.
Sandnes har ändå spelat lite seniorhockey förra säsongen och har en hyfsad kroppshydda.
Alternativet är Pax Kleffner.

Jag tror inte Sandnes kommer göra en enda match med A-laget efter min eliteprospects-scouting (😇). Jag tror Andersson och Pax är närmast till hands. Och tittar man bara på norrmän så känns Felix Alexander Kvernstad som en större talang. De har likvärdiga stats förra säsongen men Felix är 1.5 år yngre så borde kunna utvecklas snabbare.

Jag har gärna fel och Sandnes blir en mega-succé, men jag är rädd han tenderar till att bli lite för hypad inför säsongen.

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

ZebSag skrev: tor 06 aug 2026, 10:07
SteveY skrev: tor 06 aug 2026, 09:32

Om man inte planerar att förstärka forwardssidan innan oktober så föreslår jag att man lyfter upp Adam och Kristoffer Sandnes direkt och behandlar dom som A-lags spelare, för dom kommer behövas.
Sandnes har ändå spelat lite seniorhockey förra säsongen och har en hyfsad kroppshydda.
Alternativet är Pax Kleffner.

Jag tror inte Sandnes kommer göra en enda match med A-laget efter min eliteprospects-scouting (😇). Jag tror Andersson och Pax är närmast till hands. Och tittar man bara på norrmän så känns Felix Alexander Kvernstad som en större talang. De har likvärdiga stats förra säsongen men Felix är 1.5 år yngre så borde kunna utvecklas snabbare.

Jag har gärna fel och Sandnes blir en mega-succé, men jag är rädd han tenderar till att bli lite för hypad inför säsongen.

Tror inte heller på Sandnes, men han är så nära en vuxen kropp vi kan hitta i juniorleden. Han ska ändå bara in och gnugga med MK i fjärde ;)

Användarens profilbild
syd b.

Inlägg av syd b. »

Sniper skrev: mån 03 aug 2026, 11:31
SteveY skrev: mån 03 aug 2026, 11:18

Vad har vi för trackrecord på tryout-spelare?
Dom jag kommer på spontant: Bellemare, Golubovsky och Fred Nilsson fick kontrakt. Ryan Foster fick inte det.
Fyll gärna på

Mike Seidel för bövelen ;) https://www.leksandsif.se/article/ppruains1-30ead/view

* * *

Liksom Ryan Foster testades Hugo Enock mitt under säsong https://www.hockeyallsvenskan.se/articl ... -1el1/view

Säsongen 10/11, året då Bergenström (49p) och Ollas (44p) var våra starkaste poängspelare och de enda leksingarna i topp 50 av poängligan (Jared Aulin dock 30 poäng på 36 matcher, kom som pålitlig poängspelare från AHL). Salo ville testa division 1:s poängsspruta Krisitan Luukkonen i slutskedet av säsongen för en billig slant. Blev en flopp precis som laget, gjorde totalt 1 assist på 11 matcher och -1, drog till andraligan i Frankrike året efter för att sedan lägga av året efter det. Denna diskussion borde väl iof ligga i en annan tråd.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Då:

Nu:

Bild

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Bra, vi behöver fler ”Stunning girlfriends” i Leksand

harfager

Inlägg av harfager »

Läser man artiklar, en i FK och en i SN, så får man fram att McCourt har gått i backpar med Lundqvist och att Zacke gått med Karlsson och Altörn. Gör att man vill veta hur det sett ut i övrigt. Någon som sitter på info?

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Staios, Berger och McCourt.. kommer alla tre gå in på topp6?
Lunkan, Nilsson, Langvardt, Sjöholm, Lidén.. plötsligt har vi en sylvass konkurrenssituation, vilket bara är positivt.
Vi hade behövt samma på forwardssidan, finns noll konkurrens där.

Lampa

Inlägg av Lampa »

Knyter sig i LIF-magen lite när man ser vilken backsida och målvakter man har kombinerat med forwardsen. 4-5 riktiga topp på HA nivå, sen en värdelös MK, 4 helt oprövade juniorer som ska gå in och göra skillnad, och Zackrisson som har många kvaliteter och platsar, men ändå börjar bli gammal.

Många lag i HA/SHL har 14-16 forwards, så ska Hedberg gå in med 12-13.

Så jävla synd, man vaskar säsongen på detta vis.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Lampa skrev: Igår, 22:15

Knyter sig i LIF-magen lite när man ser vilken backsida och målvakter man har kombinerat med forwardsen. 4-5 riktiga topp på HA nivå, sen en värdelös MK, 4 helt oprövade juniorer som ska gå in och göra skillnad, och Zackrisson som har många kvaliteter och platsar, men ändå börjar bli gammal.

Ingalunda
Laterala tankar till motsats av enkelspåriga tankar leder oss till en annan dimension. En dimension där anfall startar från defensiv zon.

2026 behöver inte betyda tränarutbildning ala skolbok 1983-döds ände . Hockey kan bedrivas på miljardvägs olika sätt.

I'm the man with a fork in a world of soup

Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Efter två träningsmatcher är jag beredd att konstatera, vi har ett centerproblem.

Eljas - visar inte på något vis att han genomgått en förvandling över sommaren och kan centra en producerande lina.
Lissel - visar inte på något vis att han genomgått en förvandling över sommaren och kan blomma ut till en ny Koblar som bär en andrakedja eller producerande juniorkedja.

Minst en av de två måste bli utropstecken, annars faller korthuset som det gjort mot mora och vik.

Kan inte se annat än att vi behöver värva en till toppcenter.

Om vi tar uppställningarna från igår:
Passolt-NY/Angle-Kelleher
Lang-NY/Angle-Stakkestad
Crookes-Zacke/Lissel-Larsen
MK-Eljas-Altörn

En ny toppcenter ger oss en helt annan konkurrenssituation på forwardssidan. Visar det sig att Lissel varvar upp, då kan Zacke spela på vilken plats som helst i laget och bidra. Det gör också att Lissel kan släppa ner axlarna ett snäpp, tror han skulle må bra av det. Sedan ska Lagerberg in i det här laget också. Det kommer alltid vara någon skada, och har vi fullt lag någon gång så spelar de bästa. Inga problem.

Lang är ett annat frågetecken. Har han mental kapacitet till att vara en bärande spelare i ett lag, oavsett serie? Han måste vara en pålitlig och konsekvent toppspelare för oss i år. Det funkar inte att han är osynlig två matcher och sen blixtrar till lite i en tredje.. Igår va han brutalt dålig. Visst, första matchen för säsongen, men han kommer vara under lupp nästa vecka.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Har vi ett sniperproblem också (alltså inte bara på forumet)?
Lagerberg Hoen kan dröja - och när han väl är tillbaka kan han behöva tid.
Rapporterna säger att forwards inte skjuter. Osäkerhet kring förmågan?

Ska det bli ytterligare en säsong när man upplever att Leksand saknar 1-2 spelare
som så många andra säsonger genom åren
eller är det ett tränarproblem, ett modgjutarproblem i spelet som helhet?

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

bender skrev: Idag, 08:56

Efter två träningsmatcher är jag beredd att konstatera, vi har ett centerproblem.

Eljas - visar inte på något vis att han genomgått en förvandling över sommaren och kan centra en producerande lina.
Lissel - visar inte på något vis att han genomgått en förvandling över sommaren och kan blomma ut till en ny Koblar som bär en andrakedja eller producerande juniorkedja.

Minst en av de två måste bli utropstecken, annars faller korthuset som det gjort mot mora och vik.

Kan inte se annat än att vi behöver värva en till toppcenter.

Om vi tar uppställningarna från igår:
Passolt-NY/Angle-Kelleher
Lang-NY/Angle-Stakkestad
Crookes-Zacke/Lissel-Larsen
MK-Eljas-Altörn

En ny toppcenter ger oss en helt annan konkurrenssituation på forwardssidan. Visar det sig att Lissel varvar upp, då kan Zacke spela på vilken plats som helst i laget och bidra. Det gör också att Lissel kan släppa ner axlarna ett snäpp, tror han skulle må bra av det. Sedan ska Lagerberg in i det här laget också. Det kommer alltid vara någon skada, och har vi fullt lag någon gång så spelar de bästa. Inga problem.

Lang är ett annat frågetecken. Har han mental kapacitet till att vara en bärande spelare i ett lag, oavsett serie? Han måste vara en pålitlig och konsekvent toppspelare för oss i år. Det funkar inte att han är osynlig två matcher och sen blixtrar till lite i en tredje.. Igår va han brutalt dålig. Visst, första matchen för säsongen, men han kommer vara under lupp nästa vecka.

Det kunde vi redan konstatera i Juni, att forwardssidan skulle bli för tunn.
Som jag varit inne på tidigare så passar Eljas bättre som ytter, Altörn håller inte och vi saknar size.
Det är egentligen ganska enkelt, hade Ollas fördelat pengarna lite annorlunda så hade det gått, utan tvekan.
Vi saknar en till ren center, behöver inte vara topp-center, men en center som avlastar Eljas/Zacke.
Sedan saknas en forward med storlek, grit och hjärta. En Martin Karlsson på steroider. Någon som får Nolan Stevens och Henrik Björklund att tänka till lite extra innan dom hittar på något dumt framför Gidlöv. Stakkestad ska inte ha den rollen, han ska göra mål.

Langen är jag inte orolig för, han kommer göra sina 11 mål även denna säsong.

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Lösningen:
Vi skulle ha förlängt med Karlberg istället för att värva Kelleher. Hade vi gjort det så hade vi kunnat bredda med minst en center till.

Kelleher: 150-200k/mån
Karlberg: 50-80k/mån
= 70-150k/mån till 1-2 spelare.

Sisu

Inlägg av Sisu »

Problem är att Kelleher kommer vara dominant, inte ett dugg orolig att han inte söker briljanta passningarna redan nu. Vi såg alla mot VIK att han vill vara här, käftade konstant mot deras spelare.

Karlberg? Satsa 100k i månaden på en spelare som kan göra allt från 5-25mål. Det är riskabelt. Nej tack till sånt igen.

Det som är bra med träningsmatcher är att vi kan se svagheterna i laget, Ollas har mer pengar att använda, en center är ett stort prio och helst en ytter till (tycker Larsen ser svag ut). Hade faktiskt tagit Jon Knuts in i laget om han är klar för spel snart. Ingen top center men så mycket bättre än Eljas och Lissel i detta nu.

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Sisu skrev: Idag, 11:43

Problem är att Kelleher kommer vara dominant, inte ett dugg orolig att han inte söker briljanta passningarna redan nu. Vi såg alla mot VIK att han vill vara här, käftade konstant mot deras spelare.

Karlberg? Satsa 100k i månaden på en spelare som kan göra allt från 5-25mål. Det är riskabelt. Nej tack till sånt igen.

Det som är bra med träningsmatcher är att vi kan se svagheterna i laget, Ollas har mer pengar att använda, en center är ett stort prio och helst en ytter till (tycker Larsen ser svag ut). Hade faktiskt tagit Jon Knuts in i laget om han är klar för spel snart. Ingen top center men så mycket bättre än Eljas och Lissel i detta nu.

Passolt-Angle-Kelleher eller Passolt-Angle-Karlberg, ingen större skillnad om du frågar mig. Eller jo, 100000kr/mån skillnad.

.. och Knuts, snälla. Ska vi bara titta en säsong framåt, har vi inget långsiktigt tänk?