Många som vill visa upp sig och sina skills.
När vi börjar spela hockey (lagspel) så kan det bli bra.
Träningsmatcher 2026
-
Gösen
Re: Träningsmatcher 2026
I'm the man with a fork in a world of soup
-
bender
Lillgud skrev: fre 14 aug 2026, 20:18T.Ros
- Mora stundtals spelade ut Leksand…
- Moras transatlanter såg väldigt pigga ut…
- Man ska också kom-ihåg att Mora spelade match så sent som i förrgår uppe mot Östersund.
Ros har hybris.. ![]()
Mora hade ett par långa anfall, speciellt i första med hjälp av två raka utvisningar direkt. Men spela ut såg jag inget av på plats. Ganska jämn match, Mora hade inte så många farliga chanser sista två perioderna. Färre än vad vi hade. Skottstatistiken speglar att Mora sköt friskt medans vi höll inne skott och letade passning 8/10 gånger. Säger inte att vi va bra på något sätt, men definitivt inte imponerad av Mora heller.
Forwardsdelen såg sämst ut ikväll.
Kedjan med Crookes-Lissel-Larsen hade några fina byten, va helt ok.
Stakkestad-Eljas-Lang va bättre än jänkarna, men framförallt Lamg förväntar man sig mer utav. Eller är det som jag varit rädd för, att han alltid är lika bra/dålig och målsumpig oavsett liga och motstånd?
Passolt-Angle-Kelleher måste upp. Ett par snäpp minst, för att motsvara förväntningarna. Det är en kedja som ska snitta ett par poäng per match för att vara godkänd.
Backsidan ser intressant och bra ut, speciellt om Staios kan fortsätta med sitt offensiva spel. Langvardt visade att han är självklar på 6 backar (spelade med Fred som också gör en solid insats). McCourt har potential men har tränat med Lunkan och gör sin första match med ny partner, gör väl en ok premiär.
Gidlöf visar att han kommer vara en toppmålvakt i ligan.
-
VonGustaf
Gösen skrev: fre 14 aug 2026, 20:37Många som vill visa upp sig och sina skills.
Du har helt rätt. Samtidigt så ser jag inga direkta linjer i Hedbergs spelstil.
"It's amazing what you can accomplish when you don't care who gets the credit!" --- Harry Truman---
-
Ullvi, typ
Jag hade köpt Stakken direkt om jag hade varit sportchef för ett hockeylag
-
Sniper
- Intendent
- Kom igen, grabbar, Södertälje var också dåliga idag.
- Bäst som vanligt under försäsongen: forumets liverapporter.
-
syd b.
Gösen skrev: fre 14 aug 2026, 20:37Många som vill visa upp sig och sina skills.
Tror också det. Drömmer dock om ett fungerande PP som kan vara så avgörande i täta matcher. Hade varit en enorm trygghet att veta att tja vi har en dålig dag idag MEN får vi 3 PP så sitter minst 1 puck.
-
bender
syd b. skrev: lör 15 aug 2026, 01:15Gösen skrev: fre 14 aug 2026, 20:37Många som vill visa upp sig och sina skills.
När vi börjar spela hockey (lagspel) så kan det bli bra.Tror också det. Drömmer dock om ett fungerande PP som kan vara så avgörande i täta matcher. Hade varit en enorm trygghet att veta att tja vi har en dålig dag idag MEN får vi 3 PP så sitter minst 1 puck.
Tycker ändå att PP ser mer lovande ut än vad det gjort senaste åren. Vi har ingredienserna och spelartyperna på varje position i år för att få det att stämma. De är lite för artiga än så länge och vill ge kompisen öppet mål med en extra passning, lite mer egoism så kommer skotten och målen.
-
Stjärnan
Lillgud skrev: fre 14 aug 2026, 20:18
- Man ska också kom-ihåg att Mora spelade match så sent som i förrgår uppe mot Östersund.
Då är det inte så konstigt att vi halkade efter, med en vecka sedan första matchen.
Sen räknar jag inte med att vi blir nåt topplag i år.
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
-
Sisu
Vi har också överlägset mest juniorer i laget av samtliga topplag i HA, vi kan ha upp till 8 juniorer med i A laget. Det är en svaghet och en styrka. De blir nog bättre och bättre under säsongens gång med just nu ser de inte så dominanta ut som i J20.
Men istället för att fokusera på resultatet.
Hur såg det ut?
Försvarsmässigt har vi nu släppt in 3 mål 2 matcher på raken, är det för mycket jojo eller är vi klena framför mål?
1 mål framåt och få avslut, ska de dribbla in pucken i mål?
Gärna lite mer info på våra juniorer som ska in i A laget:
Larsen?
Crookes?
Lissel?
Hur såg 4e kedjan ut? MK framför mål i PP?
Staois vår PP back? Bidrar han med annat än mål? Dock 2 mål på 2 matcher, jag får äta upp mina ord och be om ursäkt till gänget, Staois verkar vara vår bästa back offensivt… bara förlänga, mål är svårt göra som det är ändå för oss.
Var brutalt ärliga. Anser ni att spelare inte är redo för A laget så säg sanningen
-
harfager
Crookes och Lissel är väl förstaårsseniorer? För visst är 07:orna äldst i u20?
-
bender
Sisu skrev: lör 15 aug 2026, 11:53Vi har också överlägset mest juniorer i laget av samtliga topplag i HA, vi kan ha upp till 8 juniorer med i A laget. Det är en svaghet och en styrka. De blir nog bättre och bättre under säsongens gång med just nu ser de inte så dominanta ut som i J20.
Men istället för att fokusera på resultatet.
Hur såg det ut?
Försvarsmässigt har vi nu släppt in 3 mål 2 matcher på raken, är det för mycket jojo eller är vi klena framför mål?
1 mål framåt och få avslut, ska de dribbla in pucken i mål?
Gärna lite mer info på våra juniorer som ska in i A laget:
Larsen?
Crookes?
Lissel?Hur såg 4e kedjan ut? MK framför mål i PP?
Staois vår PP back? Bidrar han med annat än mål? Dock 2 mål på 2 matcher, jag får äta upp mina ord och be om ursäkt till gänget, Staois verkar vara vår bästa back offensivt… bara förlänga, mål är svårt göra som det är ändå för oss.
Var brutalt ärliga. Anser ni att spelare inte är redo för A laget så säg sanningen
Om ynglingarna är redo eller ej, tror jag visar sig under matcherna i Strömstad. Men av vad jag sett så långt..
Larsen - Såg nervös och fumlig ut första matchen mot västerås, mycket bättre mot mora. Hade några bra aktioner, bla en riktigt snygg framspelning från kanten på yta till Lissel som åkte sig fri, det va kirurgisk precision på den.
Crookes - Med hans insatser förra säsongen som backdrop och de två försäsongsmatcherna i år så känner jag mig ganska bekväm. Var mer synlig mot västerås än mora. Han är redo.
Lissel - Tror han känner Koblar-pressen. Han vill, och har det i sig, men hittills har det knutit sig i de avgörande lägena. Är redo, han måste bara tro på det själv.
Altörn - Tyckte inte han va så dålig mot mora, men kommer väl harva runt i 4e med MK och utfallet blir därefter. Riv och slit.
Orenäs - Trevlig bekantskap, size, fart och teknik. Kommer säkert få göra något inhopp under säsongen, men blir nog mest J20 här. Tar inte en plats vid fullt lag idag.
Lagerberg - Förhoppningarna är höga...
J-kedjan Larsen-Lissel-Crookes känns som en gjuten 3e-formation. De kommer bidra om de får förtroende, men de måste också ha backup i form av andra kedjor som levererar. Det kan inte stå och falla med ynglingarna, de måste få vara grädde på moset.
Lidén - Gjorde en bra insats mot västerås, men kommer såklart inte att få spela på 6 backar om vi är något sånär skadefria. Faller på konkurrensen.
Langvardt - Såg riktigt fin ut mot mora, tog vid där han avslutade förra säsongen. Giga-redo och självskriven på 6 backar.
--
Staios hade någon miss där han gick bort sig lite i defensiven, men det får man nog räkna med. Offensivt är han underhållande! Rör sig bra i anfallszon, både på blålinjen och djupare i zon med nedstick. Kreativ, både med puck och för positionering utan puck. Har bevisligen ett bra skott (skjuter till och med slagskott!). Hade även ett par öppnande passningar i anfallszon igår, bla en diagonalare till Stakkestad på bortre stolpen som Stakke borde satt. Får lite David Quenneville-vibbar av honom. Ska bli intressant att se hur han står sig mot SHL-motstånd. Spelade dock inte PP när vi körde de "intränade" formationerna. Det va med 4 forwards och 1 back, McCourt och Berger hade 1a respektive 2a point.
-
Sisu
Härligt höra Bender och stort tack
Tror också Lissel saknar Lagerberg mer än vi anar, de kan varandra innan och utantill. Lagerberg ser jag som vår bästa junior så det är ett avbräck.
Tycker nog vi kan vara försiktigt optimistiska?
Mora kommer bli rejäla holmgångar hela säsongen, inget lag är mer glada att vi åkte ner än dem. Hoppas vi flyttar en match till Globen igen och klär av dem som sist.
-
MeraSkottpåMål
Tack Bender för rapporten!
Nu är det försäsong, har varit med ett tag...
Minns min första match runt 1990 i Globen. Det var stort...
Det kommer ta tid att få ihop den här gruppen, dock så tror jag att Hedberg måste lösa det inom 10 matcher. Annars så kommer nog Ollas rotera på Hedberg och Bemström, Bemström är otrolig på detaljer. Det som är oroväckande är att vi inte har en backcoach, nä NP är inte back.
Vad gör Sigge?
Men å andra sidan så går ju hockeyn ut på att flest mål vinner... så då kanske vi får ösa på framåt..
-
Gösen
MeraSkottpåMål skrev: Igår, 22:57Tack Bender för rapporten!
Nu är det försäsong, har varit med ett tag...
Minns min första match runt 1990 i Globen. Det var stort...
Det kommer ta tid att få ihop den här gruppen, dock så tror jag att Hedberg måste lösa det inom 10 matcher. Annars så kommer nog Ollas rotera på Hedberg och Bemström, Bemström är otrolig på detaljer. Det som är oroväckande är att vi inte har en backcoach, nä NP är inte back.
Vad gör Sigge?
Men å andra sidan så går ju hockeyn ut på att flest mål vinner... så då kanske vi får ösa på framåt..
Niklas Persson var en grym tvåvägs-center med full koll på var och hur han vill ha backarna positionerade. Vi har i år även ett lag som bygger på offensivt backspel. Jag hör vad du säger men tror snarare, om så blir fallet att ett falierande kommer bero på bristande rutin som tränare och pedagog snarare än kunskap om backspel. Hedberg var målvakt ![]()
I'm the man with a fork in a world of soup