Jag tycker även att man minskade checkandet redan under andra halvan av SHL. Man tog inte bort det helt (och har inte gjort det nu heller) men lagt in mer och bättre balans mellan när man ska gå på full check framåt eller om man ska stänga mittzonen.
Håller med.
Och varför ta bort det? En viktig ingrediens för att skapa offensivt tryck. Tycker vi ska spela framåtlutat på alla kedjor. Sen kan såklart en tek i defensiv zon ibland vara mer offensivt än att ha en fjördekedja som skapar en tek åt förstakedjan i offensiv zon. Men det är en annan diskussion.
Jag kommer att tjata mig trött på det men Petter Granberg går fortfarande kontraktslös. Ser hellre honom utifrån storlek och profil på back som saknas i uppställningen. Tror han hade varit perfekt! Gillar Norén men utifrån skada och storlek så är det bara det sentimentala som väger över för honom enligt mig.
Sen hur realistiskt det är med Granberg är en annan femma.
Cirkus Leksand vill också ha Granberg. Färska ord från honom själv:
Skellefteå AIK tillhör inte en av intressenterna.
– Vi har inte pratat något.
Hur ser du på din karriär?
– Jag har inte stängt några dörrar. Jag känner heller ingen stress. Vi får se vad som dyker upp efter vägen. Sen är det viktigt att allt passar för familjen. Helheten måste fungera.
Jag tog upp det redan häromåret - har Marcus Gidlöf växt färdigt eller kan han nå 200 cm?
Flera källor säger nu att han har sprängt tvåmetersvallen (bland annat spelarfakta på hemsidan och eliteprospects).
Sen finns det de som säger att han är TRE meter (Ullvi, typ).
Marcus Gidlöf, 20, slutar inte växa.
I somras växte Leksands jätte med ytterligare två centimeter.
– Jag är chockad själv, säger Leksandsmålvakten i Expressens helt nya program Hockeybilen.
(...)
I Expressens nya program, Hockeybilen, som går att lyssna på i Hockeypuls och ses på Youtube, avslöjar Gidlöf att han numera är 202 centimeter lång.