Matchtröjorna

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Re: Matchtröjorna

Inlägg av Sniper »

Någon postade den här och tyckte tröjan påminde om nya i sin vithet - men denna är ju blå både i kragen och runt magen.

Bild
Det heroiska cykelkällarlaget

Ludde

Inlägg av Ludde »

Har fortfarande inte sett den ihop med byxor och allt men ju mer jag tittar på den desto fattigare känns den, som en träningströja med reklam på typ.

Det är nog första gången under dom 40 åren jag följt Leksand där jag inte ens är partisk nog att säga att det är hockeysveriges snyggaste matchtröja.

Lite intressant också att det har funnits önskemål från supportrarna att ta bort gula, det vet vi ju alla vilken liten klick med oproportionerligt inflytande det är.

Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein har varit chockerande tyst sen Siljan News-artikeln.
Men repliken kräver väl något lika genomtänkt som omröstningsingressen.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

AI formulerar ju sig annorlunda vid varje förnyad sökning - men här är två exempel:

"Föreningen för det gulas bevarande" är inte en officiell eller registrerad förening, utan ett internt skämt och en fiktiv titel som används på ett supporterforum.

Titeln förekommer som en återkommande signatur eller "titel" på Leksandsfärjan, ett supporterforum för Leksands IF.

• Bakgrund: Skämtet handlar om supportrarnas årliga oro inför presentationen av lagets souvenirer och matchtröjor – specifikt rädslan för att den traditionella gula färgen i Leksands IF:s klubbmärke och detaljer ska minskas eller tas bort till förmån för andra designinslag ("rädslan för det gulas försvinnande").
  • "Ordförande": Den som undertecknar sina inlägg med titeln "Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande" på forumet är profilen Wittgenstein.

Det verkar inte finnas någon officiell, etablerad organisation eller förening med det exakta namnet "Föreningen för det gulas bevarande".

Om det inte rör sig om ett lokalt skämt, en fiktiv förening i en bok/film eller ett internt forumskämt (exempelvis bland sportsupportrar eller liknande), så kan det vara en förväxling med någon av följande faktiska föreningar:

• Föreningen för den gulliga folkrörelsen (en registrerad förening som driver webbplatsen gulliga.se).
  • Föreningen Sesam – en ideell förening som arbetar med att bevara kulturväxter och äldre frösorter.
  • Blågula Bandet – en förening som stöttar Ukraina.
Fjodor

Inlägg av Fjodor »

Stjärnan skrev: Igår, 22:53

Supportrar bakom?!?

Här kom spiken i kistan för mig som ”supporter”. Det är uppenbart att föreningen anser att vissa supportrar är mer värda än andra. Inte en spänn till från mig till föreningen. Heja Leksand……….

Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Wittgenstein
Veckans raket

Inlägg av Wittgenstein »

Jag har inte tillgång till Siljan News (med tanke på namnet så antar jag att det är en tidning för engelskspråkiga i siljansbygden) men har läst Snipers inlägg och förstått att det gäller den s.k. nattsärken. Jag ska vara helt ärlig med att nattsärken och den tomhet den utsöndrar lagt lite sordin på den stämning jag började bygga upp inför seriestart.

Att hänvisa till supportrarnas vilja gällande det gulas utfasande är inget annat än ett hån mot oss engagerade supportrar. För det är vad vi resenärer här på färjan är, även om vi inte är många så är vi, vill jag påstå, en supporterkärna som är mer engagerade, mer kultiverade (vi bryr oss om föreningens historik och dess yttre) och mer sofistikerade i våra känslor för föreningen än genomsnittet som slår ner sina rumpor på Tegeras läktare. Vi guliganer vann ju omröstningen här med ett jordskred, sen spottar man på oss, inte bara genom att fasa ut det gula, utan också genom att hänvisa till supportrarnas vilja!

Men som vanligt lyssnar föreningen bara på en liten klick gaphalsar. I detta fall gissningsvis ett gäng högljudda och obildade 90-talister tillsammans med utpräglade LIF-lobbyister som Nilsén, Mårten Bergman och Robin Söderlund. Som genom X-konton och egenproducerade poddar kliar varandras ryggar och inte drar sig för att leda en ogenomtänkt pöbel att rasera allt så många andra supportrar älskar, exempelvis de så älskade gula ramarna runt våra stjärnor. Detta gula som prytt tre av fyra SM-vinnartrupper, som prytt tröjorna på Mats Åhlberg, Abris, Tomas Jonsson, Jonas Bergqvist etc etc.

Designerna Thomas Nord alltså! Vilken jävla slump ändå att han heter som en legendar som spelade hela karriären i blått, vitt och GULT.

Nu får vi stå ut med nattsärken men föreningen för det gulas bevarande växer i det tysta. Vårt tjata kanske ignoreras på kansliet och livet fortsätter. Men den gulprydda matchdressen sys i det tysta och i framtiden ska det gula åter pryda LIF-spelarna, det kommer föreningen jobba för så länge vattnet bär leksandsfärjan fram över haven.

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.

Användarens profilbild
Masjavel_

Inlägg av Masjavel_ »

Den vita tröjan är ju clean som fan! :YMPARTY: