Matchtröjorna

Användarens profilbild
Wiborg

Re: Matchtröjorna

Inlägg av Wiborg »

Ifall någon hjälper mig att fixa till texten och även lägger in ett stycke om färjan och omröstningen så kan jag maila in det jag. Behöver ju inte stå några namn eller nick utan bara kanske antalet i omröstningen

Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Tycker mycket väl att det ligger på den självutnämnda ordföranden att sköta sina uppgifter. Men är vi Leksand så kanske det är så det fungerar :d

I'm the man with a fork in a world of soup

Användarens profilbild
Wittgenstein
Veckans raket

Inlägg av Wittgenstein »

Wiborg skrev: Igår, 14:24

Ifall någon hjälper mig att fixa till texten och även lägger in ett stycke om färjan och omröstningen så kan jag maila in det jag. Behöver ju inte stå några namn eller nick utan bara kanske antalet i omröstningen

Jag filar gärna på det under aftonen. Återkommer!

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.

deatknut

Inlägg av deatknut »

Ludde skrev: lör 05 sep 2026, 21:12

Efter en snabbkoll på sociala medier så är det lika polariserat som kommande val men min bedömning är att det är övervikt av negativa kommentarer och många av dom positiva kommer just från den lilla klick supporters som av misstag ofta uppfattas som den stora massan.

Synd på souvenirförsäljningen, falangen som förespråkar enbart vitt och blått är inte dom som köper matchtröjor i regel. 500 eller 1000 nya försäljningar gör ganska stor skillnad i budgeten.

om man jämför Leksands instagram reveal video för tröjorna 25/26 mot 26/27 så har 25/26 5500 likes och 26/27 endast 2500 så verkar vara ganska många som inte tycker att det är en uppgradering direkt

Användarens profilbild
Wittgenstein
Veckans raket

Inlägg av Wittgenstein »

Wiborg skrev: Igår, 14:24

Förslag:

Hej Gabriel!
Jag skriver till dig som representant för en samling leksandssupportrar som har kontakt via LIF-forumet Leksandsfärjan.se. Forumet fungerar som ett diskussionsforum för engagerade leksingar, och är öppet för alla att registrera sig på för att i forumets trådar utbyta tankar om allt ifrån LIF:s nästa match till föreningens historia eller läktarkultur. Allt som oftast förs diskussionerna i en positiv ton och nästan alltid med glimten i ögat.

Ett ämne som ofta engagerar lite extra på forumet är LIF:s visuella identitet. Och det är med anledning av detta som vi skriver till dig då vi är flera på forumet som känner en stor besvikelse över beslutet att ta bort det gula inslaget från årets matchtröja.

Det har kommuniceras att förändringen har gjorts efter önskemål från supportrarna men detta är något vi inte alls känner igen oss i. Visst finns det nog supportrar som vill se en renodlad blåvit identitet. Men vi vill framföra att vi är många leksandssupportrar som känner precis tvärtom. För oss är Leksands IF:s färger inte bara blått och vitt, utan blått, vitt och gult.

Det gula är inte något nytt eller tillfälligt inslag i föreningens historia. Tvärtom har den gula färgen funnits med under stora delar av Leksands IF:s mest framgångsrika och mest älskade epoker. Faktum är att tre av föreningens fyra SM-guld vanns med gula detaljer som en del av matchdräkten. Kanske kan saken te sig som en banalitet men för oss symboliserar det gula inte bara en färg, utan en viktig del av klubbens identitet och historia.

För oss handlar frågan därför om mer än design. Det handlar om tradition, igenkänning, tillhörighet och känslor. Det handlar om den bild av Leksands IF som generationer av supportrar har vuxit upp med.

Vi vill också lyfta en aspekt som inte får glömmas av en organisation som behöver alla intäkter den kan få. På forum och i sociala medier upplever vi att många uttrycker att de inte kommer att köpa årets matchtröja just på grund av att det gula har tagits bort. Vi tror att många av supportrarna som idag befinner sig i den ålder då man har möjlighet att köpa både egna tröjor och supporterprodukter till barn och familjer växte upp under en tid då Leksand starkt förknippades med kombinationen blått, vitt och gult.

Vår förhoppning är inte att skapa motsättningar mellan olika grupper av supportrar, utan att visa att det finns ett betydande stöd även för den tradition där gult är en del av klubbens visuella identitet. Vi hoppas därför att föreningen är beredd att lyssna även till dessa röster när framtida tröjdesigner tas fram.

Leksands IF är en klubb med en fantastisk historia och en stark förankring i tradition. Just därför vore det värdefullt om hela den historien fick synas i klubbens matchdräkt.

Ta gärna del av våra diskussioner via leksandsfärjan.se och kika gärna lite extra på tråden viewtopic.php?t=413 där våra forummedlemmar fick rösta vilka färger man vill se på tröjorna.

Hoppas du trivs på nya jobbet och att arbetsbelastningen inte är värre än att du hinner besöka oss på forumet!
Med vänliga hälsningar,

Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Snyggt Wittgenstein och tack Wiborg, jag signerar utkastet rakt av.
(om man vill vara petig: leksandsfarjan.se utan "ä", samt jag tror att länken till tråden med omröstningen måste ha domänen med om den ska funka som klicky i ett mejl https: //leksandsfarjan.se/viewtopic.php?t=411 )

Samt, ni har full frihet att bifoga mitt förslag på tredjeställ under säsongen. 8-) :mrgreen:

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jojjeerik

Inlägg av Jojjeerik »

Tycker brevet är riktigt bra. Jag skriver under direkt. Jag vill ha gult på tröjorna och jag blev riktigt ledsen när jag såg årets tröja. Har varit leksing sedan 1975 (född 1969) och jag anser att årets tröja är den fulaste tröjan sedan -75. Har köpt massor av tröjor genom åren, men årets tröja får snällt stanna kvar i shoppen.

Användarens profilbild
Einar Berg

Inlägg av Einar Berg »

Hur skall underskriften gå till, är det tänkt?

Jjax

Inlägg av Jjax »

Jag skriver gärna på. Viktigt att fler hörs än de nämnda tyckarna som ser sig som den samlade Leksands skaran.

Nu har inte jag lyssnat på podden eftersom jag tycker Nilsen gärna uttrycker sig tvärsäkert om saker som han definitivt inte har kunskap om. Då menar jag inte Leksand. Men ni som har lyssnat så ställer jag mig frågan om den gynnar Leksands if eller bidrar till polarisering och konspirationsteorier?

SteelSky

Inlägg av SteelSky »

Jag tycker inte det åker upp högst upp på min priolista, det här med att skicka brev om årets tröja.
Men, så tänkte jag lite till...
Det ska ju stå för någonting.
Stjärnorna så små att de ser ut som klumpar, lika stora som alla andra klumpar av reklam, som tröjan är nersmetad med. Tycker jag att det är ok så kanske jag sänder en signal om att liknande beslut också är ok?
Det har ju snackats länge om att vi saknar vision. Tröjan är historiken och ska vara en del av visionen, tycker jag. Allt ska genomsyras av det...
Vad står det vita för? Vad står det blåa för och vad står det gult för? Vad står skölden för? Leksandsband, masband, kurbits etc... Vilka är våra ärkefiende(r)? Ja ni fattar nog, hoppas jag.
Jag skriver under (men droppar inte mitt riktiga namn här)...

"When you’re going through hell, keep going"
W. Churchill

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Mats GBG skrev: tor 03 sep 2026, 14:21

Bild

Ytterligare ett steg mot helfigur på is:

Bild
https://www.siljannews.se/leksands-if/l ... speciellt/

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Man behöver väl inte skriva under fysiskt.. Bara att skicka in det som det är. Mycket bra skrivet.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Wittgenstein
Veckans raket

Inlägg av Wittgenstein »

Stjärnan skrev: Idag, 08:23

Man behöver väl inte skriva under fysiskt.. Bara att skicka in det som det är. Mycket bra skrivet.

Håller med! Tvivlar han på att vi är flera som står bakom kan han ju gå in och läsa här.

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Wittgenstein skrev: Idag, 08:32

Håller med! Tvivlar han på att vi är flera som står bakom kan han ju gå in och läsa här.

Jag tänkte samma sak... Mailar så fort jag hittat på mailadressen!

Edit, nu har jag mailat

Senast redigerad av Wiborg den tis 08 sep 2026, 09:49, redigerad totalt 1 gång.
Pain is temporary, glory is forever
lil'masen

Inlägg av lil'masen »

Wiborg skrev: Idag, 09:41
Wittgenstein skrev: Idag, 08:32

Jag tänkte samma sak... Mailar så fort jag hittat på mailadressen!

Hittade den!
gabriel.edelbrock@leksandsif.se

Framåt Masar!