LIF i media

Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 987
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: LIF i media

Inlägg av Mats_ume »

Catami skrev: sön 10 dec 2023, 23:55
Catami skrev: sön 10 dec 2023, 23:37
Catami skrev: sön 10 dec 2023, 23:16 Elvenes uttagen i landslaget. Kul för honom!
(fart fan läste jag det där nu då)
Glöm allt. Det var en dröm.
https://hockeynews.se/articles/31681/
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

Catami skrev: sön 10 dec 2023, 23:55
Catami skrev: sön 10 dec 2023, 23:37
Catami skrev: sön 10 dec 2023, 23:16 Elvenes uttagen i landslaget. Kul för honom!
(fart fan läste jag det där nu då)
Glöm allt. Det var en dröm.

Man kan undra hur Hallam resonerar i uttagningen. Menar han att spelare som Emil Larsson eller Sebastian Hartmann är ämnade för större uppdrag i vår? Det är förståligt att spelare ska belönas för sina prestationer och ges chansen. Men då är det konstigt att en spelare som Hartmann blir uttagen. En 29årig medelmåttig spelare som producerade 20 poäng ifjol går före en ung spelare med spikrak formkurva, som stundtals dominerar i SHL. Det gör ju dessa intetsägande turneringarna ännu tråkigare.

Kul för Elvenes att han får chansen, det är han väl värd!
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

FK

Trion Dennis Everberg, Rögle, Emil Larsson, Örebro och Patrik Nemeth, Bern, har alla lämnat återbud.

Nu har Leksandsforwarden Lucas Elvenes blivit blixtinkallad till förbundskapten Sam Hallams trupp till Swiss Hockey Games.

Elvenes har inte spelat i Tre Kronor sedan 2018/19 och får nu efter en stark höst i SHL chansen att visa upp sig på den internationella scenen igen.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: LIF i media

Inlägg av Stjärnan »

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... d-lindholm

Ros menar att vi måste förlänga med Lindholm för att undvika kval (tror jag eftersom artikeln är låst) men jag vet inte...
Visst är han en duktig back som vi inte vill släppa... men till vilket pris? Så himla outstanding har han inte varit i år. Sådana missar som han stod för i lördags tror jag inte han gjorde på hela förra säsongen.

Varför? Vill han bort? Eller håller han samma nivå i år bara det att vi hade en sämre backuppsättning i fjol så han verkade vara så mycket bättre då...? Eller har jag helt fel?
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 500
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: LIF i media

Inlägg av Wiborg »

Stjärnan skrev: mån 11 dec 2023, 08:59 https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... d-lindholm

Ros menar att vi måste förlänga med Lindholm för att undvika kval (tror jag eftersom artikeln är låst) men jag vet inte...
Visst är han en duktig back som vi inte vill släppa... men till vilket pris? Så himla outstanding har han inte varit i år. Sådana missar som han stod för i lördags tror jag inte han gjorde på hela förra säsongen.

Varför? Vill han bort? Eller håller han samma nivå i år bara det att vi hade en sämre backuppsättning i fjol så han verkade vara så mycket bättre då...? Eller har jag helt fel?
Han är fortfarande riktigt bra, men förra säsongen var han ju snäppet vassare. Har nog mest bara att göra med att ibland går det bättre, ibland går det sämre. Säsongen är dessutom inte slut än och han kanske blir ännu bättre under våren. Men den betydelsen Ros verkar tycka att han har är jag inte med på och tror inte vi står och faller med honom. Låt säga att han skulle behöva 100 000 mer i månaden. Det är 100 000 mindre i månaden vi kan lägga på andra lagdelar och får ännu fler i Karlbergs lönenivå som kommer få ta all skit när det går dåligt.
Pain is temporary, glory is forever
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: LIF i media

Inlägg av Lillgud »

Sanny Lindström for president…

Expertens sågning av LIF-supportrarna: ”Fat and happy”

– Många säger det: Leksand, hur kan de (Sanny Lindström) inte ranka Leksands publik och intro som det bästa? Leksand är folkets lag och så där.
Ja, men de är också de mest överskattade supportrarna, säger Sanny Lindström.

– Jag var tex där i Leksand nu senast mot Frölunda och det var så dött. Det är jättedött i hallen. Klacken är i stort sett halvfull. Bara för att man klär sig i vita tröjor och sitter på sittplats så … Läckert, absolut, men ståplatsklacken har alltid hållit igång. Det var trött och det var inget drag.

Inför säsongen tog Leksands IF tillbaka Daruds introlåt ”Sandstorm” från 1999 vilket får Sanny Lindström att gå i taket.
– De har även en arenaupplevelse som inte skapar drag. De har ett intro som är så uselt att jag skäms å deras vägnar, säger han och fortsätter:
– Det är en finsk dj för 20 år sedan, som undrar varför hans låt spelas så mycket på Spotify? Den har aldrig varit bra.

– De (Leksands IF) skapar igen känsla av att det är fansen som bygger den här matchen som vi pratar om i Modo, Rögle eller Luleå. Du skapar ingen vi-känsla. De använder inte mediekuben. I periodpausen går Tjomme runt och de har tryckt upp någon skylt de ska sälja, säger Lindström.

Enligt experten lever både klubben och supportrarna på gamla meriter.
– Jag får en känsla av att det är fat and happy: ”Vi har så trogna supportrar som klär sig i sina leksandströjor”. De ställer upp no matter what, men det finns ingen arenaupplevelse när man kommer dit.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Det är bara bra drag i Tegera när det är fullsatt med tillresta supportrar som är där för festen. Vi som sitter där varje match hänger kanske på den eller de två ggr som ståplats inkluderar sittplats. Lite halvt i vart fall. Mot Frölunda var det extremt avslaget.

Rätt dålig arena och en ståplats som kör sitt eget race. Bara att hålla med. Tyvärr.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

När Sanny skriver arenaupplevelse blir jag lite frågande. Menar han insatsen på läktaren, alltså exempelvis ståplats och sittplats ljudvolym och sånger? Eller är det ljud, ljus, musik och introt han menar?

Jag tolkar det som hans negativa åsikter mest rör inramningen kopplat till det senare. Det kan säkert göras ändringar i exempelvis introlåten och gärna få bort en del av dessa reklamjinglar, som känns ständigt närvarande.

En arenaupplevelse i min smak innefattar inte mycket runt omkring, gärna en peppande introlåt men sedan får det gärna vara utan musik. Det här med musik inför första tekningen inför perioder gillar jag verkligen inte. Det är då de ska bäras fram av sång inte musik.

Många lag använder sig av draghjälp i form av mediakuben eller någon ”klappaigångramsa” till någon sönderspelad låt, vilket kan göra att det upplevs som stämningsfullt. Jag tycker det är bra att det inte appliceras i Tegera, men det kan ju göra att vid en sämre publikdag upplevs det som avslaget. Jag är jävligt nöjd bara det blir tre poäng och jag känner att jag har gjort mitt för att bidra till stämning, men jag fattar att andra kanske vill ha en häftigare helhetsupplevelse om man inte bara är där för hockeyn.

Jag har varit inne på det tidigare, men vill ändå fortsatt framhålla min åsikt att viljan till att sjunga och bidra känns mycket starkare på bortaplan. Det kan bero att många heller tycks ta bilder och filma sig själv istället för att se på hockey på norra stå.

Jag skulle ändå vilja påstå att många gör ett jäkla bra jobb, men det krävs att fler gör det för att det inte ska bli sådana dippar som det kan bli. Med det sagt förväntar jag mig inte att en 6-11 åring ska orka vråla hela matchen, det är andra jag syftar på.
Senast redigerad av Aggeman den mån 11 dec 2023, 22:53, redigerad totalt 1 gång.
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: LIF i media

Inlägg av Uffe88 »

Skrev det i någon annan tråd men Leksands intro är under all kritik. Skapar noll tagg.

Nybro, AIK eller vilket annat lag som helst har ett mer stämningsfullt intro. Sen börjar arenan bli till åren också.

Skulle gärna se en ombyggnad likt den Rögle har gjort med platser längst ner längs sargerna för att ytterligare skapa en fetare inramning och inlevelse.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: LIF i media

Inlägg av Lillgud »

Ett av Leksands största problem är väll att det som regel uppfattas väldigt ödsligt i arenan…
Vilket drar ner stämning och känslan enormt….
Helhetsintrycket blir då väldigt avslaget , som om det är en träningsmatch eller CHL match tex nästan.

Tomma platser i snitt per omgång i arenan…

—————————————————
6125 = Malmö
1794 = Frölunda
1628 = Linköping
1352 = Leksand….
—————————————————-
—————————————————-
1328 = Modo
1177 = Växjö
1126 = Skellefteå
1074 = Timrå
934 = Färjestad
624 = HV71
477 = Rögle
155 = Oskarshamn
91 = Örebro
18 = Luleå
—————————————-

Klart att det uppfattas och känns mer party och kul att spela inför de arenor som är i princip fyllda i varje omgång….Tex… Luleå , Örebro , Oskarshamn , Rögle , HV71.
Och spelar hemmalagen bra och vinner ofta i matcherna då blir intrycket att det är fest och bra tryck i dom arenorna.

——————————————

Ju fler stolar som gapar tomma eller ju glesare det är på ståplats….
Ju mer avslaget känns det redan på förhand….
Du får aldrig den riktiga stämningen i en arena…när allt för många platser gapar tomma.

—————————————-

Beläggningskapaciteten för ifjol tex… Som jämförelse….
Botten 7…. Bara Malmö och Linköping….var SÄMRE då….än Leksand….
—————————
48,5% Malmö
73,8% Linköping
79,3% Leksand
——————————
80.4% Brynäs
82,3% Frölunda
82,8% Växjö
85,1% Skellefteå

De med topp-siffror ifjol…
97,6% Luleå
97,0% Örebro
95,5% HV71
94,1% Oskarshamn
93,6% Rögle

Övriga..
88,4% Färjestad
86,5% Timrå

——————————-

Linköping har i år ökat sitt snitt med 517 åskådare per match 6,3% (80,1% i år ligger på)
Malmö har i år ökat sitt snitt med 366 åskådare per match , 2,9% (så 51,4% i år ligger på)
Leksand har i år ökat sitt snitt med 233 åskådare per match , 3% (så 82,3% i år ligger på)

Tomma arenor uppfattas som avslaget och att det är dålig hype kring matcherna….
Så Leksand har tydligt ett problem…
Ingen imponeras av Malmö….även om de drar mer publik än oss…(177st fler i snitt just nu)
Problemet blir när det uppfattas ödsligt i arenan…
Man vill inte vara som Malmö…
Men varje ekande enskild tom liten stol även i Leksand…sänker intrycket enormt…
Och vi sticker ut negativt…man vill inte heller vara just tex `näst sämst i klassen´ efter Malmö…
Det knappast något att sträva efter….

——————————-
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Så är det.
Tegera är jättefin och fräsch. Rena drömmen för brandskyddsansvarig. Gott om plats, rejäla biytor men den är inte tajt. I gamla Hovet hade det blivit bra tryck även med 2000 tomma stolar. 5500 i Tegera känns som Lillgud säger som en träningsmatch där lite föräldrar spridit ut sig på läktarna.

Men arenan är som den är. Det går inte att bygga om den utan att få enorma kostnader. Igen. Så man behöver andra grepp. Man har försökt med aktiv sittplats i kurvorna vid norra stå men kanske man på något sätt bör försöka koncentrera publiken matcher med färre sålda biljetter. Just nu kan man köpa säsongskort på vilken sektion man vill. Kan man hänvisa alla säsongskort till A? Med rejäla rabatter på A6-A8 och öppna B först när det behövs? Med risk att Mats_ume stannar hemma?
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: LIF i media

Inlägg av Stjärnan »

TA är kraftigt överdimensionerad. Om snittet faktiska besökare (klick i vändkorsen) hade varit 6300 så hade det varit helt ok tryck ändå men jag gissar att den siffran är runt 5000-5500 istället, vilket är på tok för lite i en så stor arena.
Tidigare ville man sälja slut på nedre sektionerna innan man öppnade upp de övre. Men det var i allsvenskan och ska inte behövas i SHL kan man tycka. Och egentligen inget jag skulle vilja ha tillbaka. Stackars den som måste köpa de sämsta två platserna innan det öppnas upp fler, vilket kan bidra till att aldrig komma över gränsen för att öppna den övre sektionen.

Arenan i sig är fantastiskt fin men för yvig. Funkar om det är 7000+ på plats. Men det händer för sällan.
Eftersom det är svårt att sänka volymen får man istället försöka locka till sig mer publik, något jag tycker man är otroligt dålig på att ens försöka. Jag hör ingen reklam inför match på radion längre. (Kan bero på att jag inte lyssnar så ofta) Jag ser knappt nån info på hemsidan heller.
Jag trodde det skulle bli lite bättre drag med Rasmus där med intervjuer och allmän upphausning ett par dagar före match, efter träningarna etc..

De tär nog som Sanny säger. Lite mätt och slappt. Men det gäller i första hand inte supportrarna.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Stjärnan skrev: tis 12 dec 2023, 07:40 . Stackars den som måste köpa de sämsta två platserna innan det öppnas upp fler, vilket kan bidra till att aldrig komma över gränsen för att öppna den övre sektionen.

Bra argument.
Det gäller iof även sista platserna oavsett men jag köper det.

Ang att fylla tomma platser så erbjuder man ibland skolelever i högstadiet och gymnasiet att gå gratis men då är det matchsponsorn som köper de biljetterna billigt. Varför inte rikta sig till företagen via en maillista varje match man behöver fylla upp. Som personalvård? Erbjudande: köp ett paket med 10 biljetter för 1490 kr (avdragsgillt) och dela ut till de på företaget som vill ha.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Jjax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:25

Re: LIF i media

Inlägg av Jjax »

Tegera är också väldigt upplyst så att det syns tydligt när det är tomma platser på läktaren.
Många andra arenor är inte lika upplysta vilket gör att man inte ser hur det gapar tomt. Jag tycker det är bra att det är upplyst men när vi ligger runt 4-5000 så blir effekten att det ser väldigt tomt ut på nedre plan i vissa sektioner.
Gällande introt och sandstorm så kan jag bara hålla med, så trist. Det finns lokala låtar med bättre drag och lokal koppling Stiko, Sabaton, Astral doors.
Sen har jag mailat Cmore (på den tiden) att de borde ha ett sammarbete med klubbarna om att har man ett säsongskort borde man kunna lösa ett abonnemang billigare och bara kunna se egna lagets bortamatcher. På så sätt behöver man inte välja mellan dyrt abonnemang och säsongskort win win för båda då alla vinner på välbesökta matcher.

Sen är det för många matcher! Lägg sen till CHL (gud bevars) och alla landslagsmatcher så uteblir festen att det är hockey. Less is more. Se bara på Fotbollsvm etc som man får längta till.

Sen borde Leksand kunna återutveckla sina hockeyhelger till något mycket större och mer, med tanke på den stora fanbasen ute i landet. Idag är det bara två matcher och inget mer.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Jjax skrev: tis 12 dec 2023, 10:16 Sen är det för många matcher! Lägg sen till CHL (gud bevars) och alla landslagsmatcher så uteblir festen att det är hockey. Less is more.
https://www.youtube.com/watch?v=QHZ48AE3TOI

;)

* * *

När LIF byggde Ejendals/Tegera Arena tyckte jag att det var hybris att tro att vi skulle fylla arenan skapligt - ha ett snitt på över 6000 - med tanke på de ofta magra publiksiffrorna tidigare år. Fanns det underlag för 5000+ i vardagsmatcher under serielunken? Det fanns det tydligen. När arenan är inbjudande nog.