Annandagshockey 18:00 Leksand - Modo 5-0

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Annandagshockey 18:00 Leksand - Modo 5-0

Inlägg av Sniper »

Vet att rubriken kommer vålla Stjärnan bekymmer
och han inte kommer veta när matchen spelas
men det kan inte hjälpas - så lyder klassisk rubrik.
Inget unix timestamp på annandagen.
Slakta Modo som en julgris!
Senast redigerad av Sniper den tis 26 dec 2023, 20:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Annandagshockey 18:00 Leksand - Modo

Inlägg av Mats_ume »

1703610000 - fyra nollor på slutet på matchstartssekunden!
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Annandagshockey 18:00 Leksand - Modo

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: tis 19 dec 2023, 21:53 Vet att rubriken kommer vålla Stjärnan bekymmer
och han inte kommer veta när matchen spelas
men det kan inte hjälpas - så lyder klassisk rubrik.
Inget unix timestamp på annandagen.
Slakta Modo som en julgris!
Ja. Det är ju förbryllande med alla dessa kyndelssöndagar, skärtorsdagar, långfredagar och allt vad det heter. Skriver ingen ut vilken veckodag de infaller på så är vår Starboy lost. Och vaddå annandag. Alla dagar utom idag är en annandag.

Men han gillar sitt julbord. Det gör han. Så lite skämd julskinka kan nog locka honom ändå. Om nu inte chefen Fru Stellan i vanlig ordning bjudit hem en massa löst folk mitt i bästa sändningstid för då ska det mumsas på löjrom från Kalix istället.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Annandagshockey 18:00 Leksand - Modo

Inlägg av Stjärnan »

Rebus i rubriken alltså. Ja, det blir ju till att plocka fram kalendern för att förstå när man ska bänka sig.

Nåväl, vi talade om trender, eller om det var statistik iför Lhc matchen. Nu när den är avklarad så har vi faktiskt en ny trend att luta oss mot. Något vi inte har kunnat göra sedan sekelskiftet.

Plötsligt har vi vunnit de två senaste matcherna efter ett uppehåll. Och nu är vi ju inne i ett nytt sådant. Matchen mot Modo (när den nu är) kommer vara första efter uppehållet. Verkar lovande.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Annandagshockey 18:00 Leksand - Modo

Inlägg av Wiborg »

Stjärnan skrev: ons 20 dec 2023, 08:02 Rebus i rubriken alltså. Ja, det blir ju till att plocka fram kalendern för att förstå när man ska bänka sig.

Nåväl, vi talade om trender, eller om det var statistik iför Lhc matchen. Nu när den är avklarad så har vi faktiskt en ny trend att luta oss mot. Något vi inte har kunnat göra sedan sekelskiftet.

Plötsligt har vi vunnit de två senaste matcherna efter ett uppehåll. Och nu är vi ju inne i ett nytt sådant. Matchen mot Modo (när den nu är) kommer vara första efter uppehållet. Verkar lovande.
Enklaste sättet att veta när det är annandagen är att efter julbordet så fastar man och när man känner första hungerskänslan igen, då är det annandagen.
Pain is temporary, glory is forever
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Annandagshockey 18:00 Leksand - Modo

Inlägg av Lillgud »

Efter en halv säsongs spel i SHL….
Man saknar så superstars arkivet….

Tänk vad värvningar under säsongen faktiskt kan tillföra….
Hade de inte gjorts under pågående säsong ifjol , då hade vi aldrig kunnat knyta upp dom.
Vilka då….

Jo spelarna i toppen av poängligan…
Nu har vi Elvenes som 5a i poängligan….poängsnitt på 0,92
Och Cehlarik som 8a i poängligan….poängsnitt på 0,85

Och Cehlarik är hela ligans bäste plus/minus spelare med sina +25

Det var inte många som ville skriva upp sitt namn på den listan…
Typ Sniper och Lillgud som ville vi skulle genomföra värvningen av Cehlarik ifjol tex….
Det var betydlig fler namn som skrev på den andra listan och då hellre tackade nej till han helt än att han skulle ansluta under säsongen.

Bara en liten så `head up´ till de som är så negativa till värvningar under säsongen.
Ibland måste man helt enkelt slå till på en spelare när chansen ges.
Annars kan möjligheten vara förlorad att knyta upp spelaren i ett senare skede tex.
Vi hade aldrig haft dessa 2st framträdande spelare om inte vi hade gjort det nästan `förbjudna ´ enligt vissa… Värvat just under säsongen ifjol….
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Annandagshockey 18:00 Leksand - Modo

Inlägg av Gösen »

Hypotetiskt vet vi däremot inte vad vi hade värvat istället. Vad vi vet är att allt blev sämre då och där när vi värvade Cehlarik. Lika hypotetiskt vet vi defacto inte om vi gått hela vägen utan den värvningen.

Men kontinuitet som flera av oss tjatar om vinner i längden. Som Cehlarik nu är ett bevis på😉

Elvenes däremot hade undertecknad inga problem med.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Annandagshockey 18:00 Leksand - Modo

Inlägg av Stjärnan »

Gösen skrev: ons 20 dec 2023, 12:58 Hypotetiskt vet vi däremot inte vad vi hade värvat istället. Vad vi vet är att allt blev sämre då och där när vi värvade Cehlarik. Lika hypotetiskt vet vi defacto inte om vi gått hela vägen utan den värvningen.

Men kontinuitet som flera av oss tjatar om vinner i längden. Som Cehlarik nu är ett bevis på😉

Elvenes däremot hade undertecknad inga problem med.
Så sant som det var sagt. Instämmer till 100%.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Gunga Din
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 23 sep 2023, 14:24

Re: Annandagshockey 18:00 Leksand - Modo

Inlägg av Gunga Din »

PP-spelet låter jag bli att recensera, men funderade under gårdagens match på halvt allvar om vi inte kunde få låta bli att spela med en man mer på isen vid utvisning för motståndarna? Fem mot fem är vi till stora delar riktigt bra för det mesta…

Har en närstående (Leksandssupporter) som ska på kurs till Japan framöver för att på plats hos Toyota ta del av deras ”Lean manufacturing”, då detta ligger utanför min begreppsvärld snabbgooglade jag.
Snabbgoogling på ”Lean manufacturing” gav följande:

”…fokuserar på att maximera produktiviteten och samtidigt minska slöseriet.”

Hehe, tänkte jag. Den däringa kursen kanske skulle vara något för Leksands representationslag herrar ishockey? De kan fan i mig behöva lära sig maximera produktiviteten och minska slöseriet/slarvet…!
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Annandagshockey 18:00 Leksand - Modo

Inlägg av Mats_ume »

Lillgud skrev: ons 20 dec 2023, 12:48 Man saknar så superstars arkivet….
Varför gjorde du inte en egen personlig kopia på forumet (scraping)?
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Annandagshockey 18:00 Leksand - Modo

Inlägg av Lillgud »

Mats_ume skrev: ons 20 dec 2023, 13:38
Lillgud skrev: ons 20 dec 2023, 12:48 Man saknar så superstars arkivet….
Varför gjorde du inte en egen personlig kopia på forumet (scraping)?
Jag `räddade ´ bara det som kändes viktigast….ur min synvinkel.
Jag gjorde allafall något då i förebyggande syfte….tog över lite statistik…som jag ju flyttade över manuellt… Statistik är sånt som lever vidare genom alla år…det kan alltid vara intressant kolla tillbaka på sen och jämföra. Men annars är svårt att veta vad som dyker upp i framtida händelser eller diskussioner och vad som kan tänkas vart intressant på sikt därifrån.
Men jag förberedde då ändå mig lite på det…jag gick då inte helt lottlös därifrån , jag plundrade då några inlägg med mig.

Räddade våra pågående tävlingar tex då med….
Dock kan svida lite att inte fick resultaten nu sparat från föregående säsong tex som lite jämförelse.
Jag nästan säker att just vinnaren ifjol tex i tabell-tipset gjorde en grym prestation och hamnade på pluspoäng…
Det hade vart ett `rekord´ som borde sparats vidare tex…. Tills någon slog den vinnarens poäng. Det svårt att lyckas komma rätt på det och nå just pluspoäng med i SHLs jämna oförutsägbara tabell… Så lite synd att någon stackare blir lite av med sitt fina bevis som `gammalt rekord med´. Det många såna små saker jag kan notera som nu lite i efterhand.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Annandagshockey 18:00 Leksand - Modo

Inlägg av Sniper »

Lucka 21 (ja, det blir ytterligare en utöver spontanluckan med Björn häromdagen):

Sju år efter att Peter Forsberg kastade matchprogrammet känns det faktiskt ganska bra att ha Modo tillbaka. Första mötet Modo-Leksand slutade 0-4. Det kändes också bra.

Hur bra känns det efter matchen annandag jul?

Bild

Matchtråden goes nostalgitråden och vi lämnar ordet till #21 i såväl Leksand som Modo i slutspelet 1994 - Markus Åkerblom och Peter Forsberg:
I SM-slutspelet 1994 var det många som trodde att Leksand skulle ta sig hela vägen till SM-guld, men redan i kvartsfinalen visade Modo att man inte hade samma funderingar.
– Svaret på varför Modo vann är nog ganska enkel. Man hade Peter Forsberg och en målvakt som heter Fredrik Andersson. Fredrik har väl aldrig varit så bra varken före eller efter den här kvartsfinalserien.
– Som jag minns matcherna så var det i stort sett Leksand mot dom två. Peter Forsberg gör några helt otroliga mål där han bland annat styr pucken bakom sin egen rygg och in. Där gick väl tåget för mig att vinna SM-guld, för det året och året efter var vi riktigt bra.
https://hockeysverige.se/2014/06/01/en- ... s-akerblom
Om vi skruvar fram tiden lite och landar den i 1994 så hittar vi det den mest klassiska kvartsfinalserien lagen emellan. Leksand hade under Wayne Flemings ledning vunnit elitserien medan Modo tagit sig till slutspel genom att i sista omgången spelat 1-1 mot Modo.

När så Leksand, som haft sju spelare med i OS samma år (Niklas Eriksson, Tomas Jonsson, Jonas Bergqvist, Magnus Svensson, Roger Johansson, Greg Parks och Peter Ciavaglia), ställdes mot Modo var det en av Leksingarnas OS-kompisar som ville annat än att Leksand skulle gå till semifinal. Hans namn är Peter Forsberg. I första matchen svarar ”Foppa” för ett mål, i tredje matchen för två mål och i fjärde matchen för ytterligare ett mål. Sällan har en enskild spelare betytt så mycket för ett lag som Peter Forsberg gjorde i den här kvartsfinalserien, trots att även Mattias Timander spelade i Modo vid den här tiden.
- Vi var verkligen riktiga underdogs samtidigt som verkligen Leksand hade ett bra lag. Vi gick inte direkt in som favoriter i slutspelet utan hade tagit oss till dit genom att ta ett poäng mot HV 71 i sista matchen, berättar Peter Forsberg för leksandsif.se och fortsätter:
- Vi fick möta det lag som vann serien och det var Leksand. Man kan väl säga att vi hade den här lilla turen som behövdes. Vi vann någon match i overtime och som jag kommer ihåg så gick allting in, skrattar Forsberg.
- Det var en styrning bakom kroppen och det ena med det andra som gjorde att vi till slut vann.

Hur var relationen mellan dig som Modospelare och Leksands alla landslagsspelare efter OS-turneringen i Lillehammer som slutade med guld?
- Den var väl egentligen jättebra, något annat går inte att säga. Roger, Magnus, Jonas, Tomas och Niklas är fantastiska killar hela bunten. Jag har fortfarande kontakt med alla killarna och träffar dom lite då och då. Så det var en bra relation.
- Men i kvartsfinalerna hade vi det där lilla flytet. Leksand kanske inte hade haft den här krigarinstinkten i sista matcherna i elitserien eftersom man redan hade vunnit serien medan vi fick kämpa oss in i slutspelet. Det gjorde att vi kanske var lite bättre förberedda när slutspelet började.

Hur har du upplevt att spela mot Leksand genom åren?
- Det var alltid lika roligt att spela mot Leksand. I alla fall tyckte jag det. Det är ju ett av dom mest klassiska lagen så det var alltid kul matcher.
- Precis som du säger, Ronnie, så var Leksand fantastiskt bra under dom här åren och det var väl inte alltid så roligt att möta Leksand i serien. Vi fick ju spö några gånger, säger Forsberg med ett skratt.
https://www.leksandsif.se/article/ul94ains0-30ead/view
17 mars 1994: Leksands IF-Modo Hockey 2-4
20 mars 1994: Modo Hockey-Leksands IF 1-6
22 mars 1994: Leksands IF-Modo Hockey 1-3
24 mars 1994: Modo Hockey-Leksands IF 3-2 sudden death

Modo tar sig hela vägen till final och den sammanfattas på följande sätt i Sportbladet:
Foppas show, 1994 (Malmö–Modo, 3–2)
Modo, med en ung, lovande och till slut ruskigt irriterad Peter Forsberg skakade stjärnspäckade Malmö ordentligt i SM-finalen 1994.
Modo gick upp till 2-0 i matcher. Den andra matchen avgjorde Foppa själv, 16 minuter in i den femte perioden, helt fri med Roger Nordström. Forsberg var utomjordiskt bra hela slutspelet och såg ut att gå mot ett sensationellt SM-guld.
Men Malmö, med bland andra retstickan Daniel Rydmark, Petri Liimatainen och Robert Svehla, vände på steken och vann tre raka matcher.
Bilderna från avgörandet i Malmö efter den femte finalmatchen har blivit klassiska.
En ilsken Peter Forsberg knäcker först klubban med knät framför en tiggande Mif-reporter innan han förklarar sina tankar om finaldomaren Börje Johansson.
– Han är så jävla kass så jag skulle vilja dra på honom en smäll, sa en rödflammig Forsberg till Svt:s Albert Svanberg.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... r-vi-minns
Vi inledde luckan med en upprörd Foppa och avslutar den på samma sätt i ett tre minuter långt reportage i Canal+ https://www.youtube.com/watch?v=2H-_AggJJM4
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Annandagshockey 18:00 Leksand - Modo

Inlägg av Sniper »

Från https://www.hockeysnack.com/modo-hockey/
#2617912 · FRANS-MICHAEL · 23 timmar sedan
Costanza: Jag pratade med en som varit med runt laget i drygt 20 år och sett lika många tränare komma och gå. Han menar att dagens tränarstab är så många gånger bättre och mer systematisk och professionel än tidigare års coacher. Det finns ingen eller inga som ens är i närheten av Karlins tränarstab när det gäller analys, taktiskt kunnande, arbetande med detaljer, samt att gå igenom förlustmatcher och modifiera laget efter det.

"Inte en chans att vi skulle ha gått upp med någon av de tränare som varit under de föregående 20-25 åren."

Han är väl inte den medialt bäste den gode Karlin, men det spelar mindre roll. Jag tror nog att vi fick rätt gubbe, på rätt plats, vid rätt tidpunkt.

Och angående Mikael Ruohomaa så spelar han mot Leksand enligt samma person. Vidare sa denne att han varit med och kört specialskridskoträning med finnen. Ruohomaa är van att spela och åka på ett sätt som kanske inte riktigt har funkat med Modos spelstil, där han åker brett, glider mycket och skyddar pucken. Skridskoträningen bestod av väldigt mycket startstopp som mer passar in i modos starka skridsokfrekvens.

Jag vet inte om detta är ett önsketänk, men för mig så låter det vettigt och troligt.

Dessutom intygade han att Ruohomaa var riktigt bra tränad och det vore fan om det inte lossnade snart för honom. Kanske man kan be "Micke" att ta kortare byten?

Jag har varit positiv till Mikael Ruohomaa tidigare, men fått fel. Jag tror och hoppas att 2024 blir hans år...
Idioten? https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... l-ruohomaa
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Annandagshockey 18:00 Leksand - Modo

Inlägg av Aggeman »

Sniper skrev: fre 22 dec 2023, 16:30 Från https://www.hockeysnack.com/modo-hockey/
#2617912 · FRANS-MICHAEL · 23 timmar sedan

Och angående Mikael Ruohomaa så spelar han mot Leksand enligt samma person. Vidare sa denne att han varit med och kört specialskridskoträning med finnen. Ruohomaa är van att spela och åka på ett sätt som kanske inte riktigt har funkat med Modos spelstil, där han åker brett, glider mycket och skyddar pucken. Skridskoträningen bestod av väldigt mycket startstopp som mer passar in i modos starka skridsokfrekvens.

Jag vet inte om detta är ett önsketänk, men för mig så låter det vettigt och troligt.

Dessutom intygade han att Ruohomaa var riktigt bra tränad och det vore fan om det inte lossnade snart för honom. Kanske man kan be "Micke" att ta kortare byten?

Jag har varit positiv till Mikael Ruohomaa tidigare, men fått fel. Jag tror och hoppas att 2024 blir hans år...
Idioten? https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... l-ruohomaa
Blir det ett återkommande inslag i Råmas vardag går väl topplocket snart. Att få en 35 åring att ändra åkstil är mycket begärt.

Skulle inte bli förvånad om han spelar som han gjorde mot Rögle i åttondelen mot oss. Jag har sällan skådat en sådan dominans som han bjöd på då.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Annandagshockey 18:00 Leksand - Modo

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: lör 23 dec 2023, 00:41 Lucka 23: Dan före Dan

Bild

Även om idag är en annan dag så är det även idag Dan före dan. Annandan. Högst förvillande för Stellan och co men för att förtydliga så är det alltså match imorgon som är en Tisdag. Direkt efter kan man byta kanal och se från andra perioden i JVM där Sverige möter Lettland.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.