Silly season 23/24

Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Lillgud »

På de 16st första matcherna 0 mål…
Efter sen 23st matcher….4mål…,

Så på de 7st senaste matcherna blivit 4 mål…
Så det märks att hans siffror börjar kännas igen lite igen nu från tidigare säsonger. Efter en svagare poängstart i år.

Nu ligger på en mer normal pålitlig standard med ett 0,52 i poängsnitt.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Lillgud »

Lillgud skrev: tis 21 nov 2023, 20:32 Fast just Masken var det ju egentligen lite synd om….
Jonas Bergqvist…drog stenhårt i det ekonomiska….
Och prioriterade ekonomin före lagets prestation…
Det var så lite det börja… (Förfallet på isen)
Bergqvist kom från `swedbank(sparbanks)-koridorerna` och ville få oss välmående ekonomiskt…

Så Masken fick ju bara handla spelare med röda priser…. (Han fick fylla truppen med skräp)
För att sen när väl allt var kört i botten…efter halva säsongen…
Bruka han få resa ner till Tjeckien och försöka få loss några spelare….
Och då fick vi kasta pengar på det som fanns och få loss….och det blev mer dyrköpt ur alla synvinklar att agera så än om han fått mer kapital från start.

Masken försökte vad han kunde….
Han fick oförtjänt mycket skit……
Bergqvist underlättade absolut inte hans jobb….
Noterade att Markus Åkerblom även bekräftade det som jag i princip skrev just där.
(Sniper länkade en gammal 2014 intervju från Åkerblom)

Hur det verkligen började och hur vi slog sönder vår SHL-organisation från start och sen aldrig knappt igen kunde reparera skadorna trots flera års desperata försök efter det att etablera oss igen i högsta ligan.

Leksand åkte ur första gången i SHL säsongen 2000-2001
Maskens första år som sportchef och när Jonas Bergqvist satt på makten i Leksand.

Det är ingen hemlighet att allt började med Mr Swedbank / Mr Leksands sparbank himself `Jonas Bergqvist´ iver kring kapitalet / pengarna. Orimligt besatt av den delen var.
Om inte Bergqvist hade agerat som han gjorde hade vår förening aldrig degraderats första gången och vi hade aldrig gått igenom all helvete och extremt dyrare satsningar senare under efterföljande år för att försöka etablera oss och bli en stabil SHL-föreningen igen.
Han förstörde så mycket med sin iver att spara och snåla in i föreningen.
Resultatet av det blev en havererad förening i över 20års tid….
Sen vi gick upp 19/20 är det första gången som vi överlevde de 2st första kritiska åren…i processen att återetablera sig som SHL klubb. Och gjort minst 3raka säsonger igen i SHL och nu är vi inne på vårt 5år….

- Jag väljer att lämna Leksand inför säsongen 2000, vid den tiden fanns det ingen utveckling i Leksand. Klubben jobbade mer med att reparera skatteskulder än att få till ett bra hockeylag. Det handlade mer om att spelarna skulle vara billiga än bra och det fanns ingen drivkraft över att försöka vinna någonting.
– När man bara försökte lappa och laga samtidigt som jag gjort tio år i Leksand kände jag att det får vara nog. Ska jag spela i Leksand vill jag göra det för att vi kan vinna någonting och jag kände att det kommer vi inte kunna göra. Då var det i stället lika bra att åka ner i Europa en sväng och kanske tjäna en lite slant samtidigt som man får ett miljöombyte.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1847
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Gösen »

Jag kanske har missat något men nog har jag för mig att Jonas bara var VD.

Som VD förhåller du dig till de ekonomiska ramar som finns. Precis som sportchefer.

En lämplig ekonomisk ram för alla organisationer oavsett är att inte göra av med mer pengar än vad som finns.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Lillgud »

Gösen skrev: tor 21 dec 2023, 11:09 Jag kanske har missat något men nog har jag för mig att Jonas bara var VD.

Som VD förhåller du dig till de ekonomiska ramar som finns. Precis som sportchefer.

En lämplig ekonomisk ram för alla organisationer oavsett är att inte göra av med mer pengar än vad som finns.
Med ditt minne borde du bara avstå och inte ens delta i diskussioner….
Som hände för över 20år sen…

När Masken får ta onödigt oförtjänt mycket skit för sin tid här.
Då stör det mig, för det var verkligen Bergqvist som drog ut proppen ur båten så att vi sjönk.
Det var HAN som orsakade skadorna som aldrig sen gick att laga.

Jonas hade grymt stor makt där och då i föreningen…
Han hade formats av tiden på Leksands sparbank….
Och allt handlade om ekonomi…i hans hjärna.
Det var han som hade ekonomiska visioner och planer…
Men det skulle sparas och sparas och åter sparas när han tillträdde…
Han ville bygga upp klubbens ekonomi…

Men han offrade både laget och elitserieplatsen pga det.
Han kommer alltid i mina ögon vara den som `sänkte klubben´ , han var enligt inget tvivel den största huvudorsaken till att allt spårade ur. (Sen att Masken fick bära hundhuvudet och ta mest skit var aldrig rättvist) Då det var Bergqvist som satte stenen i rullning från första början och orsakade det svårläkta såret i föreningen…

(Masken fick tyvärr ta så djävla mycket oförtjänt skit pga Bergqvist)

Hur många historier finns det inte om Bergqvist…
Ingen spelare i hela A-laget skulle tex få tjäna mer pengar än vad Bergqvist hade i sin roll
som klubbdirektör/vd.
Och hur han agerade besatt kring pengar….
Han var även chef sen på Swedbank i Halmstad tex….

Janne Huokko är ytterligare en av våra tidigare gamla spelare som gått ut och talade klarspråk i efterhand…
(Det var Bergqvist som styrde ekonomin med hjärhand)

Han gav också sin version långt efteråt 18år senare…
Bilden bekräftade även då tydligt viken makt Bergqvist satt på i klubben.

- Jag ville aldrig någonsin lämna Leksand , men jag blev så irriterad att jag bara gick därifrån.
Jag blev uppkallad till Bergqvists kontor och satte mig ned.
Det handlade om en förlängning av kontrakt och givetvis ville jag det , jag ville aldrig lämna Leksand.

- Då säger han ”du är högst betald av backarna ´.
- För mig är det oviktigt om jag är högst eller lägst betald.
- Är jag nöjd då är jag nöjd. Var jag hamnar på den rankingen skiter jag fullständigt.

- Men nej jag är inte helt bakom flötet , han sitter och ljuger mig på mötet rakt upp i ansiktet.
- Så jag säger: nej men sluta du behöver inte sitta här och ljuga för mig.
- Jag hade ändå varit i föreningen sedan 1990 som junior och hade aldrig krävt något.
- Och jag visste ju att jag inte var det, Magnus Svensson spelade till och med då och hade högre lön. Även Pär Löfström tjänade tex mer än mig.
- Ändå svarar han mig `jo du är högst betald ´.

Du blev så förbannad att han satt och ljög för dig att du packade resväskan och lämnade ?
- Ja jag hade inte ens haft en tanke på en agent ens tidigare. Men samma dag sen skaffade jag en agent och då hamnade jag sen i Finland.

- Och under alla dessa år jag var borta (5år)….ville jag egentligen alltid komma hem igen.
- Masken var ju sportchef under många år där. Jag vet att Masken och min agent pratade för att jag ville hem. Men då sa Masken att han inte fick värva mig för Jonas Bergqvist.
- I mina ögon var Masken även stor som person när det tex stod klart att jag skulle lämna.
- Han tog mig i handen och önskade mig lycka till. Bergqvist då….nej nej…där var det kallare…
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1847
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Gösen »

Då avstår jag att inte delta i diskussionen.

Klubben jobbade mer med att reparera skatteskulder

Vi har ju några gånger tvingats strama åt kostymen för att man inte haft ekonomin i balans.

Bergqvist kan i mina ögon lika väl vara den som möjliggjorde att vi ens har en förening så som vi känner den.

Det som hotar en förening som Leksand är inte sportchefens budget utan snarare dåligt skött ekonomi.

Att vi ens fick till en rekonstruktion samtidigt som Salo satte sprätt på pengar var inget annat än ett mirakel för att ta ett annat exempel. Där satt det extremt hårt innan Skatteverket gav med sig.

Självklart finns det okunnighet bland spelare som blir missnöjda när det kommer in någon som tvingas städa upp efter det som varit. En stark ledare tvingas däremot ta det. Självklart med styrelsen i ryggen och som högsta beslutsfattare.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: Silly season 23/24

Inlägg av SteveY »

Gösen skrev: tor 21 dec 2023, 15:34 Då avstår jag att inte delta i diskussionen.

Klubben jobbade mer med att reparera skatteskulder

Vi har ju några gånger tvingats strama åt kostymen för att man inte haft ekonomin i balans.

Bergqvist kan i mina ögon lika väl vara den som möjliggjorde att vi ens har en förening så som vi känner den.

Det som hotar en förening som Leksand är inte sportchefens budget utan snarare dåligt skött ekonomi.

Att vi ens fick till en rekonstruktion samtidigt som Salo satte sprätt på pengar var inget annat än ett mirakel för att ta ett annat exempel. Där satt det extremt hårt innan Skatteverket gav med sig.

Självklart finns det okunnighet bland spelare som blir missnöjda när det kommer in någon som tvingas städa upp efter det som varit. En stark ledare tvingas däremot ta det. Självklart med styrelsen i ryggen och som högsta beslutsfattare.
Klubbens ekonomi var väl ändå i balans INNAN vi började åka ur högsta serien?!
Rekonstruktion och Tommy Salo är ett kapitel i sig, som utspelar sig senare i klubbens historia.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1847
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Gösen »

SteveY skrev: tor 21 dec 2023, 15:58
Klubbens ekonomi var väl ändå i balans INNAN vi började åka ur högsta serien?!
Rekonstruktion och Tommy Salo är ett kapitel i sig, som utspelar sig senare i klubbens historia.
Nej. Vi trixade och mixade långt innan dess. En rejäl skattesmäll (precis som det fetstilade i mitt förra inlägg) höll på att sätta oss i konkurs redan då. Det tog sitt stålbad att ta sig igenom. Men vi lyckades inte bara med det utan byggde även en ny arena, vilket paradoxalt nog var en lösning på den akuta likviditetsbristen. Med Bergqvist som dirigent.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: Silly season 23/24

Inlägg av SteveY »

Gösen skrev: tor 21 dec 2023, 16:17
SteveY skrev: tor 21 dec 2023, 15:58
Klubbens ekonomi var väl ändå i balans INNAN vi började åka ur högsta serien?!
Rekonstruktion och Tommy Salo är ett kapitel i sig, som utspelar sig senare i klubbens historia.
Nej. Vi trixade och mixade långt innan dess. En rejäl skattesmäll (precis som det fetstilade i mitt förra inlägg) höll på att sätta oss i konkurs redan då.
Vilket år?
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1847
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Gösen »

SteveY skrev: tor 21 dec 2023, 16:52
Gösen skrev: tor 21 dec 2023, 16:17
SteveY skrev: tor 21 dec 2023, 15:58
Klubbens ekonomi var väl ändå i balans INNAN vi började åka ur högsta serien?!
Rekonstruktion och Tommy Salo är ett kapitel i sig, som utspelar sig senare i klubbens historia.
Nej. Vi trixade och mixade långt innan dess. En rejäl skattesmäll (precis som det fetstilade i mitt förra inlägg) höll på att sätta oss i konkurs redan då.
Vilket år?
Jag får nästan be han den där som är VD över internet att hitta lite läsvärd fakta om det.

Jag hittar (utan att lagt enormt mycket tid) bara en fotnot om det i idrottens affärer;

"Leksands IF drabbades av en svår skattesmäll i slutet av 1990-talet vilket påverkade föreningens ekonomi, med påföljd att man inte kunde värva så många bra spelare och det ledde till att det gick sämre och sämre. "

https://idrottensaffarer.se/affarer/202 ... t-foljs-at
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Sniper »

Pengar: Skattesmäll hotar Leksand. Kanadensiskt bolag förmedlar lönerna till utländska bankkonton.https://www.dn.se/arkiv/sport/pengar-sk ... ankkonton/
Skattehärva: Nio spelare inblandade. Leksand får besked först under onsdagenhttps://www.dn.se/arkiv/sport/skattehar ... -onsdagen/
Skattehärvan: Leksand krävs på på 13 miljoner. "Jag förstår att folk är förbannade"https://www.dn.se/arkiv/sport/skattehar ... orbannade/
Var det Wittgenstein som prenumererade och kunde klistra in?

Hur som helst minns jag exakt var jag befann mig när jag nåddes av första uppgifterna: på McDonalds Globen (på den tiden man kunde sitta en trappa ner - numera finns det inte ens något McDonalds i Globen Shopping). Jag hade just slagit mig ner med matbrickan och öppnade kvällstidningen...

Kanske t.o.m Wittgenstein eller Fjodor har tidningsurklippet?
Senast redigerad av Sniper den tor 21 dec 2023, 17:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Wittgenstein »

Sniper skrev: tor 21 dec 2023, 17:07
Skattehärvan: Leksand krävs på på 13 miljoner. "Jag förstår att folk är förbannade"https://www.dn.se/arkiv/sport/skattehar ... orbannade/
Var det Wittgenstein som prenumererade och kunde klistra in?

Hur som helst minns jag exakt var jag befann mig när jag nåddes av första uppgifterna: på McDonalds Globen (på den tiden man kunde sitta en trappa ner - numera finns det inte ens något McDonalds i Globen Shopping). Jag hade just slagit mig ner med matbrickan och öppnade kvällstidningen...

Kanske t.o.m Wittgenstein eller Fjodor har tidningsurklippet?
At your service:
SPORT

Skattehärvan: Leksand krävs på på 13 miljoner. "Jag förstår att folk är förbannade"

Publicerad 1996-12-11

Spara

Dela

Av Stellan Kvärre

På tisdagen kom det väntade beskedet för Leksands IF.

Skattemyndigheten i Falun kräver klubben på 7,6 miljoner kronor i sociala avgifter och arbetsgivaravgifter. Med straffavgifter blir summan drygt 13 miljoner.

Det kommer att bli en lång och utdragen process om de spelarlöner till hemvändande NHL-proffs, som varken beskattats i Kanada eller Sverige.

Dessutom har härvan

svällt ytterligare. Ytterligare en spelare, Mats Lusth, som numera representerar Malmö IF, drabbas av samma skattesmäll som Per-Erik Eklund. Dessutom väntas inom kort ett beslut som rör Anders "Masken" Carlsson.

Misstankarna om grova skattebrott har förmörkat himlen över Sveriges populäraste ishockeylag.

- Med facit i hand borde man lyft telefonluren innan det här hände, och undrat om vi kan göra så här. Om det hade hänt i dag skulle jag nog inte våga lita på andras råd. Det hade varit lämpligare med en förhandsprövning hos skattemyndigheten. Men nu är det som det är, säger Olle Öst som sköter Leksands spelaraffärer.

- Men vi överklagar och om vi gjort rätt eller fel, det får vi se i nästa vända. Brynäs överklagade, och vann i "andra perioden". Och nu är deras skattemål i kammarrätten. Vi skall nog vänta med att döma ut oss i Leksand.

Då menar förstås

Öst att det ännu inte fattats något avgörande beslut. Leksand kan frias när det i domstolen kommer att handla om tolkningsfrågor.

- Det känns som om vi är en plog nu, och i kölvattnet kommer andra klubbar efter, klubbar som kommer att hårdgranskas. Inte i någon annan förening har revisionen gått fem år tillbaka i tiden, utan omfattat betydligt kortare tidsperioder.

Att Leksand granskats

extra hårt är en konsekvens av "fallet Nordmark". Efter Robert Nordmark begärde svenska skattemyndigheter hjälp av sina kanadensiska kollegor med en revision av World Hockey Rights (WHR). Det var vid den revisionen som namnen Jonas Bergquist, Magnus Svensson och Roger Johansson (numera i Färjestad) dök upp.

Förstår du inte att folk är förbannade, inte minst över det faktum att er förre tränare Wayne Fleming med miljoninkomster kunde gå och hämta mat gratis i en affär

- Jo, jag har förståelse för att folk är förbannade och de reagerar med all rätt. Det här med gratismaten var förstås rent åt helvete. Det hade varit bättre att Fleming fått ytterligare 3 000 kronor netto varje månad. Hela den här affären känns jobbig för oss inblandade, man tar på sig mycket själv. Men vi får som sagt se om det varit rätt eller fel det vi gjort.

Hur reagerar folket i Leksand

- Det är fifty-fifty, med knapp fördel för Leksands IF. Jag tror folk haft förståelse för att vi ville skapa ett slagkraftigt lag, vi har hela tiden arbetat med Leksands IF:s bästa för ögonen.

Du har kritiserats för att ha hållit dig undan när skatteaffärerna avslöjades, och det sägs att du haft väl fria tyglar att agera när det gällde kontrakten.

- Hm, jag har sett det. Men någon skall ju göra jobbet och när det handlade om att träda fram, så var det bestämt att vår ordförande Björn Doverskog skulle sköta snacket. Och när vi pratar om folkopinionen så blev det förstås extra laddat genom att Doverskog är kommunfullmäktiges ordförande i Leksand. Det blev med en gång så mycket politik i hela affären.

Olle Öst, välkänd

ledarprofil i både Färjestad och Leksand, går nu under beteckningen konsultativ sportchef.

När de första transaktionerna med så kallade spelarrättigheter med World Hockey Rights (WHR) i Kanada gjordes våren 1991 var han fortfarande tränare i den tyska klubben Mannheim.

Leksands styrelse hade ett annorlunda utseende då än nu.

Text

KVÄRRE-STELLAN
(Jag ska också ta mig ner till arkivet där jag tror det kan finnas mer matnyttigt. Men först måste jag inhandla en julklapp. Återkommer).
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1847
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: tor 21 dec 2023, 17:28

KVÄRRE-STELLAN

Allting går igen.
Inte bara Leksands ekonomi utan även Stjärnans alter ego!
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: Silly season 23/24

Inlägg av SteveY »

Fan vad gamla ni är (men också visa) ;)
Nu åter till silly 23/24, innan halva färgan somnar.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Sniper »

SteveY skrev: tor 21 dec 2023, 19:11 Fan vad gamla ni är (men också visa) ;)
Nu åter till silly 23/24, innan halva färgan somnar.
Vi är inte färdiga än. Här är ett uttalande från Wayne Fleming innan Wittgenstein förhoppningsvis kommer med tidningsurklipp :YMPARTY:
I Leksand hade du problem med skattemyndigheterna?
Det är ur världen nu. Det var min klubb som inte betalade skatt. De hade ett speciellt kontrakt för spelare från utlandet. Mest av allt handlade det om missförstånd, att det skulle vara skattebefriat. Det var inget som jag själv var medveten om.
https://www.gd.se/2005-03-14/jag-har-in ... -skitsnack
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: Silly season 23/24

Inlägg av SteveY »

Sniper skrev: tor 21 dec 2023, 19:58
SteveY skrev: tor 21 dec 2023, 19:11 Fan vad gamla ni är (men också visa) ;)
Nu åter till silly 23/24, innan halva färgan somnar.
Vi är inte färdiga än. Här är ett uttalande från Wayne Fleming innan Wittgenstein förhoppningsvis kommer med tidningsurklipp :YMPARTY:
I Leksand hade du problem med skattemyndigheterna?
Det är ur världen nu. Det var min klubb som inte betalade skatt. De hade ett speciellt kontrakt för spelare från utlandet. Mest av allt handlade det om missförstånd, att det skulle vara skattebefriat. Det var inget som jag själv var medveten om.
https://www.gd.se/2005-03-14/jag-har-in ... -skitsnack
Nu räcker det. Gösen har redan ståfräs så det räcker över både jul och nyår :YMPARTY: